Bussi-Jokeri

Tuo pysäkki katon alla vaikuttaa jotenkin tyhmän näköiseltä.

Sen lisäksi se on erittäin hankalasti ihmisten kulun tiellä. Parhaimmillaan kun Sampokujan alla on 5 bussia kummallakin sivulla tyhjäämässä ja ottamassa uusia matkustajia, oli jo ennen katoksen tuloa vaikeuksia päästä kävellen eteenpäin.

Tuo Tapiolan tunneli on muutenkin ollut jo pitkään uudistumispaineessa. Valtuustokin jo kerran päätti, että se korjataan viihtyisämmäksi, mutta varsin omintakeiseen metroasemasuunnitelmaan liittyen Espoon tekninen toimi käveli tämän päätöksen yli, eikä tuulisuojia tai kohennettua valaistusta sitten viitsitty rakentaa. No, tulihan sentään jokerikatokset.
 
Concordialla alkaa ilmeisesti ote lipsua Jokeri-linjalla. Homma alkoi sillä, että Jokeri-väreihin teipattuja Ikaruksia alettiin tuoda linjalle. Nyt olen nähnyt jo sellaista, että on ollut Concordian omissa väreissä tai mainosteipeissä ollut bussi kilvettynä linjalle 550. Samaten näin tänään Jokeri-väreissä olevan bussin, jonka edessä olevassa linjanumerokilvessä luki "Jokeri", eikä siis "550" kuten yleensä. Jokos kohta YTV alkaa sakottaa tällaisesta lepsuilusta? Kyse on kuitenkin poikkeuksellisesta linjasta, jota on mainostettu erityisen korkeatasoisena bussilinjana erotuksena tavallisista linjoista.
 
Kieltämättä viime aikoina Jokerilla on taso tipahtanut aika paljonkin. Esim. CBF #618 oli linjalla täysin ruuhka-ajan ulkopuolella arkena päivällä, samoin uusia vara-autojakin on ollut aina liikenteen loppumiseen asti ajossa. Esim. #690:n kyydissä tuli tässä yhten iltana mentyä klo 22 aikaan, vaikka nehän nimenomaan hankittiin ja YTV:n toimesta hyväksyttiin Jokerille uusien lisälähtöjen ajoon. Alkuaikojen telematiikkaongelmista ja järjestelmän keskeneräisyydestä on kyllä päästy eroon, mutta nyt liikennöinnin reaalilaatu on heikentynyt. Nyt sitten huomataan se kuinka Concordian huolto-ongelmat aiheuttavat kroonista kalustopulaa Jokerillakin.

Niin kauan kuin edes jokin tunnistettava bussi tulee ja jokseenkin ajallaan, olen kyllä omalta osaltani tyytyväinen, mutta kun kyseessä on kuitenkin se linja, jonka piti olla laadukas ja sakotusherkkä, niin ihmettelen kyllä viime aikojen menoa. Olisi tärkeää, että jos linjan pitää noudattaa jotain tiukkoja normeja, niin niistä myös pidettäisiin kiinni tilaajan puolesta.
 
Myös Lauantaina oli joku Tanskandogi sillä linjalla.

Eikö voisi laittaa enemmän concordian Volvo 8700LE jokeriväreihin ja pysäkkinäyttö?
 
Toivottavasti yllä esitetyt laatupoikkeamat ovat tilapäisiä yksittäistapauksia. Muussa tapauksessa pitää oikeasti huolestua sekä liikennöitsijän että liikenteen tilaajan puolesta. Jokeri-linjahan oli pitkään Concordialle ja YTV:lle ylpeyden aihe. Linjastoa ja sen kalustoa (brändäystä) on ylpeänä esitelty alan eri foorumeilla.

Olisi aika noloa, jos YTV ja Concordia eivät pystyisi pitämään kiinni laatustandardeista edes ensimmäistä sopimuskautta. Kyllä se nyt niin on, että kilpailutusvaiheessa annetuista lupauksista ja suunnitelmista on pidettävä kiinni loppuun asti, vaikka kustannukset ja ongelmat nousisivat etukäteen ennakoiduista arvioista. Itsepähän liikennöitsijä suostui ajamaan Jokeri-linjaa nykyisellä hintatasolla.
 
2006 aloittaneen Jokerin tarjouskilpailussa vaadittiin 29 kpl Jokeri-väreihin teipattavaa bussia, joista 26 tarvittiin ruuhkahuipuissa. Tämä tarkoitti kolmea vara-autoa varikolla ruuhka-aikaan. Concordia tapansa mukasesti varmaan hoiti (ja hoitaa edelleen) Jokeri-liikenteen ajosarjansa niin, että jokaiselle autolle löytyy tehtäviä päivän aikana. Tämä on tietysti voinut johtaa siihen, että linjalle on jouduttu sijoittamaan vääränlaista kalustoa oikeanlaisen kaluston rikkoutuessa.

Menneenä syksynä Jokerin ruuhka-ajan kierrosaikaa nostettiin viidellä minuutilla, mikä tarkoitti yhden auton lisäämstä ruuhkaan. Syksyllä myöskin lisättiin kolme extra-lähtöä ruuhkaan aamuin Viikistä ja iltapäivisin Leppävaarasta. Eli bussien kokonaistarve nousi 26:n sijasta 30:een, mikä väistämättä tarkoittaa vähintään yhden väärän värisen bussin käyttöä linjalla. Myöhemmin syksyllä Concordia hankki pari teli-Ikarusta avuksi, jolloin saatiin edes yksi auto varalle.

Lienee itsestään selvää ettei liikennöitsijältä voida vaatia yhtäkkiä suurta lisäpanostusta liikenteeseen, kun alkuperäisessä tarjouksessa oli puhuttu tietystä tarvittavasta kalustomäärästä. Yleisissä tarjousehdoissa taitaa ollakin pykäliä kalustomäärän lisäämisestä kesken sopimuskauden.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin näinä viikkoina ruuhkiin oltaisiin lisäämässä vielä kolme extra-autoa lisää, mikä tarkoittaisi 33 autoa ruuhkahuipussa. Tätä vartenhan Concordia osti Veolialta neljä 2003 mallisia teli-Volvoja ja kun ne on Jokeri-teipattu extralähtöjä voidaan lisätä. Jäljelle jäisi sitten kaksi autoa varalle, mikä minusta on ihan riittävää, sillä ei kai niin paha olisi, vaikka yksittäisiä extra-lähtöjä vääränvärisellä kalustolla ajettaisiinkin.

Ei siis Concordiaa voi siitä rangaista, että yhtiöllä olisi liian vähän Jokeri-kalustoa. Väärällä kalustolla ajaminen illalla johtunee siitä, että ajosarjat on suunniteltu täysin YTV:n kaavioiden vastaisesti. Tästä sakottaminen voisi sen sijaan olla aiheellista.
 
Väärällä kalustolla ajaminen illalla johtunee siitä, että ajosarjat on suunniteltu täysin YTV:n kaavioiden vastaisesti. Tästä sakottaminen voisi sen sijaan olla aiheellista.

Voisi olla todella ihan paikallaan. Tuo Ytv:n kaavioiden vastainen suunnittelu näkyy ihan joka puolella missä Concordia liikennöi. Tuskin e3:sen ja e5:sen sopimuksissa oli, että näiden linjojen kalustolla ajetaan myös esimerkiksi e21 ja 231. Kumma ettei Ytv todella nyt ota niskasta kiinni Concordiaa. Jos Jokerin kuuluu olla se "keulakuva" luulisi myös, että autojen kuuluisi olla siistejä. Vaan eipä ole. Rikottuja penkkejä ei vaihdeta uusiin, korjatessa lisätään väärän värisiä osia, helmit eivät aina toimi, ja yleinen epäsiisteys auton sisällä. Auttaisi paljon ehkä, jos autoihin asennettaisiin kameravalvontalaitteet. Toivoisin, että jatkossa kilpailussa olisi yhtenä sopimusehtona, että ajokaaviot ovat samanlaiset kun mitä ytv:llä. Loppuisi varmaan tämä Concordian ärsyttävä kierrätys..
 
Tuo Ytv:n kaavioiden vastainen suunnittelu näkyy ihan joka puolella missä Concordia liikennöi. Tuskin e3:sen ja e5:sen sopimuksissa oli, että näiden linjojen kalustolla ajetaan myös esimerkiksi e21 ja 231. Kumma ettei Ytv todella nyt ota niskasta kiinni Concordiaa.
Ei missään kielletä sekoittamasta näitä paketteja ja niiden kalustoa keskenään, kunhan vain molemmissa on luvatun tyyppistä kalustoa ja molemmat hoidetaan sovitusti. Ei sopimuksissa määritellä tiettyjä autoja, joilla on lupa ajaa vain joitakin linjoja. Jokeri tietenkin on poikkeus brändiväreineen.

YTV:n on kilpailutettava liikenne paketteina, koska tarjoajia saattaisi olla aika vähän, jos kertarysäyksellä kilpailutetaan vaikkapa 100 auton kokonaisuus, jossa autokierrot olisivat YTV:n näkökulmasta optimoituja. Tämä olemassaolevan ja uuden liikenteen yhteensovittaminen ja tehostaminen on tänä päivänä yksi harvoista liikennöitsijöiden keinoista parantaa tulostaan.
 
Sinänsä luulisi olevan tilaajallekin samatekevää, jos jollekin linjalle aiotut uudet autot ajavatkin jotain muuta linjaa. Raskaasti kierrätettäessä ne paremmatkin autot ovat palvelemassa alueen asukkaita. Eri asia olisi, jos luvattuja autoja ei ylipäänsä hankittaisi tai ne sijoitettaisiin vallan muille seuduille.

Luulisi Jokerille sijoitettavan rikkoutuneen Jokeri-Volvon tilalle ensi sijassa jokeriväreissä oleva muu auto ja ruuhkalähtöön sitten vastaavasti joku vallan muu. Liikennöitsijästä riippumatta vara-autoja tarvitaan varsin paljon joka tapauksessa - nykybusseissa kun on usein sellaistakin vikaa, jota varikolla ei voida korjata vaan autoja joutuu makuuttamaan Volvolla. Ruuhka-aikaan väärään sarjaan eksyneen auton vaihtaminen muutaman autojen vapauduttua on vähän turhan monimutkaista, ei siinäkään oikein ole järkeä.

Noin tiukasti tuotteistettuja linjoja mahtuu seudulle muutama. Liikaa niitä ei saa olla, sillä lopulta käy niin, että vuoroja jää ajamatta kun pihassa on vain väärän värisiä autoja. Jos kierrätyksen ylilyöntejä haluaisi tilaajan toimesta karsia, voisi harkita lähdöille jonkilaiset, normaalioloissa toteutuvat saapumisajat päätepysäkeille ja sanktioida niitä tiukemmasta kierrosta aiheutuvat lähtöjen myöhästymistet, vaikka ne jäisivät normin alle. Kun ajosarjat ovat kerran lippukoneella, luulisi tilaajan tarvittaessa saavan tiedon siitä, miten autot todella kiertävät. Sellainen liikenne, jossa olosuhteista riippumatta aina ehditään seuraavalle lähdölle on nykyoloissa turhan kallista ja epätarkoituksenmukaista. Jopa Vantaalla esimerkiksi Jumbon lähellä tiettyinä vilkkaina ostospäivinä liikenne ruuhkautuu siinä määrin, että aikataulut menevät aivan sekaisin. Silti muina päivinä ei ole syytä alkaa ajaa ylettömän löysällä kierrolla.
 
Ei siis Concordiaa voi siitä rangaista, että yhtiöllä olisi liian vähän Jokeri-kalustoa. Väärällä kalustolla ajaminen illalla johtunee siitä, että ajosarjat on suunniteltu täysin YTV:n kaavioiden vastaisesti. Tästä sakottaminen voisi sen sijaan olla aiheellista.

Voisiko joku selittää perusteellisesti, että mitä tällä ajosarjojen suunnittelulla kaavioiden vastaisesti tarkoitetaan. Olen ymmärtänyt, että tietyissä yhtiöissä käytetään sellaisenaan HKL:n ja YTV:n ajosarjoja. Samaten joissain firmoissa päivän aikana ajetaan 1-2 eri linjaa ja hyödynnetään kuljettajanvaihtoja. Joissain taas päivän aikana saattaa olla vaikka miten monta eri linjaa, joita ajetaan samalla autolla.

Ovatko "tehottomat" valmiita kaavoja käyttävät HelB, Pohjolan Liikenne, Etelä-Suomen Linjaliikenne. "Tehokkaat" Concordia, Veolia, Westend ym. sittenkö käyttävät omia viritelmiään? Mitä tarkoitetaan tehottomalla ja tehokkaalla ajosarjojen laadinnalla?

YTV:n on kilpailutettava liikenne paketteina, koska tarjoajia saattaisi olla aika vähän, jos kertarysäyksellä kilpailutetaan vaikkapa 100 auton kokonaisuus, jossa autokierrot olisivat YTV:n näkökulmasta optimoituja. Tämä olemassaolevan ja uuden liikenteen yhteensovittaminen ja tehostaminen on tänä päivänä yksi harvoista liikennöitsijöiden keinoista parantaa tulostaan.

Miksi jokaista linjaa ei voitaisi kilpailuttaa erikseen? Liikennöitsijät voisivat napsia itselleen sopivia linjoja, jotka saataisiin nivottua hyvin olemassaoleviin linjoihin. Tällaiseen kilpailutukseen voisi osallistua joku pikkufirmakin. Esimerkiksi Korsisaari voisi ajaa pelkästään linjaa 345, sillä se sijoittuisi edullisesti sen varikkoon nähden ja se voisi tehdä siitä edullisen tarjouksen.

Kun ajosarjat ovat kerran lippukoneella, luulisi tilaajan tarvittaessa saavan tiedon siitä, miten autot todella kiertävät.

Jotain sellaista olen kuullut, että YTV hyödyntäisi yritysten kalustokierron tehostamisia ja ottaisi seuraavaan kilpailutukseen lähtökohdaksi suoraan entisen liikennöitsijän optimoiman kalustokierron?
 
Viimeksi muokattu:
Kieltämättä viime aikoina Jokerilla on taso tipahtanut aika paljonkin. Esim. CBF #618 oli linjalla täysin ruuhka-ajan ulkopuolella arkena päivällä, samoin uusia vara-autojakin on ollut aina liikenteen loppumiseen asti ajossa. Esim. #690:n kyydissä tuli tässä yhten iltana mentyä klo 22 aikaan, vaikka nehän nimenomaan hankittiin ja YTV:n toimesta hyväksyttiin Jokerille uusien lisälähtöjen ajoon. Alkuaikojen telematiikkaongelmista ja järjestelmän keskeneräisyydestä on kyllä päästy eroon, mutta nyt liikennöinnin reaalilaatu on heikentynyt. Nyt sitten huomataan se kuinka Concordian huolto-ongelmat aiheuttavat kroonista kalustopulaa Jokerillakin.

Eilenkin Veräjämäessä tuli vastaan 22.39 Jokeri-ikarus. Luulisi jo tuohon aikaan löytyvän jotain sopimuksen mukaista. Tosiaan tuon Veräjämäessä oleen vuoron lähtöaika oli 22.40 Oulunkylästä. Eikä ollut ensimmäinen kerta, kun Oulunkylän ohituksesta viis veisattiin. Ennätys on se, että Oulunkylästä 23.59 "lähtenyt" vuoro oli Viikin tiedepuistossa jo 0.00. Sitä väliä ei kyllä minuutissa ajeta. Vuoro oli tosin menossa varikolle, joten kiire oli. Viikin tiedepuisto - Itäkeskus 5 min. En muista toista noin nopeaa vuoroa. Olen kyllä samaa mieltä, että taso on laskenut. Harrastajaa ei tietenkään haittaa, että on mitä hauskempia autoja, mutta jos linjan korkealla tasolla meinataan vielä jatkossakin kehuskella, niin nyt pitäisi vähän ryhdistäytyä. Varsinkin, jos väliajoista ruvetaan lipsumaan, voi se aiheuttaa naamanvääntymistä. Toki aivan omat autokierrot ja hauskat autot on kiva juttu, mutta jossakin on vedettävä raja näin selkeästi brändätyllä linjalla.
 
Voisiko joku selittää perusteellisesti, että mitä tällä ajosarjojen suunnittelulla kaavioiden vastaisesti tarkoitetaan. Olen ymmärtänyt, että tietyissä yhtiöissä käytetään sellaisenaan HKL:n ja YTV:n ajosarjoja. Samaten joissain firmoissa päivän aikana ajetaan 1-2 eri linjaa ja hyödynnetään kuljettajanvaihtoja. Joissain taas päivän aikana saattaa olla vaikka miten monta eri linjaa, joita ajetaan samalla autolla.

No ettei nyt pahasti lipsuta topicista niin yritän selittää Concordian ajosarjasuunnittelua Jokerilla. Kuten TEP70 jo aikaisemmin totesi, niin ei tosiaan ole kiellettyä hoitaa liikenne eri tavalla kuin YTV:n kaaviossa on suunniteltu. Tietysti kilpailuvaatimuksista (kaluston koko ja laatu) ei saa lipsua.

Voisinpa veikata, että YTV:llä esim. nämä ruuhka-ajan extralähtöjen ajokaaviot ovat vain yhden sivun mittaisia, mikä tarkoittaa kuljettajalle ainoastaan siirtoajoa Viikkiin, josta linjaa Westendinasemalle ja takaisin varikolle. YTV maksanee liikennöintikorvausta omien kaavioiden mukaisesti, jolloin extralähdöistä maksetaan vain yhden sivun korvaus.

Concordialla on yleensä tapana hoitaa ruuhka-ajan yksittäissivut niin, että auto jatkaa liikenteessä vielä tämän lähdön jälkeenkin. Tällä tavalla saadaan jonkin verran säästöä kuljettajien palkassa, kun kuljettaja ajaakin sen tunnin sijasta vaikkapa neljä tuntia putkeen. Samalla pystytään sijoittamaan johonkin toiseen sarjaan tauko.

Luultavsti Concordialla on suunniteltu Jokerin ajosarjoja niin, että extralähdöjen autot jatkavat vielä sen jälkeenkin linjalla. Tämä voisi selittää sen, miksi vääränväristä kalustoa on näkynyt ruuhkan ulkopuolella. Tietysti tämäkin riippuu paljolti siitä, onko ajomestarilla jo edellisenä päivänä tiedossa seuraavan päivän kalustotilanne. Tällöin hän voi pyrkiä sijoittamaan vääränväristä kalustoa lyhyimpiin sarjoihin, mutta jos jokin auto hajoaa ollessaan liikenteessä, niin tämän tilalle on varmasti helpointa sijoittaa jokin vapaana oleva auto riippumatta siitä, onko se oikean värinen tai ajosarjan pituudesta.

Jos oikein muistan niin, Jokerin tarjouskilpailussa ei taidettu edes vaatia koko kalustoa uusina. Sinänsä noita teli-Ikaruksia saanee pitää linjalla varmaan mihin aikaan päivästä tahansa.
 
Ruuhkalähtöjen vääränvärisistä autoista pääsisi toki eroon tekemällä päätepysäkillä kuljettajanvaihdon. Vääränvärinen jäisi taukoautoksi ja jokeriauto olisi linjalla koko päivän. Yleensä näin toimitaan muilla linjoilla, kun telin halutaan jatkavan koko illan, tai ruuhkalähtöjen korkea auto halutaan pois linjalta. Sen sijaan 2-aks. matalia ei yleensä vaihdeta päittäin, vaikka sitten olisikin vääränikäinen auto ajossa.

Jokerilla vaan on hetkittäin tiukahko aikataulu. Kun autoa ei vaihdeta, saattaa se tauolla ollut auto olla jo lastattuna lähtölaiturissa silloin, kun vuoron varsinainen auto vasta on tulossa.
 
Jokerilla on autotarve ruuhka-aikana yli kaksinkertainen keskipäivään verraten, joten tämän linjan ruokatunnit on helppo suunnitella ilman muitten linjojen apujakin, eli aina on oikeanvärinen bussi linjalla. Ennen eläkkeellepääsyäni osallistuin Veolialla ajosarjojen tekoon. Esimerkkinä kun 615:n aamuajot alkavat Hesasta, niin 623:n joku aamuvuoro lähtee vaikka 6:00 maalta; sensijaan että menisi YTV:n suunnittelemana tyhjänä takaisin Vantaalle, viekin vaikka 6:50 vuoron lentokentälle ja hyvässä lykyssä ehtii vielä kentältä siirtyä 7:55 lähdölle Havukoskelle. Nämä ajat olivat fiktiivisiä, mutta idea on siinä. että eri linjoilla saattaa olla ruuhkasuunta erilainen, tai sitten linjojen liiat löysyydet voi tasata isommissa terminaaleissa vaihtamalla autoja linjalta toiselle.
 
http://www.youtube.com/watch?v=8kMkYhc4F2g&feature=related

Mun mielestä tämä 35 sekunnin mittainen video on paljon mielenkiintoisempaa katsottavaa. Kyllähän bussi suoralla ajaa vaikka millaista luistinrataa, mutta entäs kun nivelauton pitäisi päästä talvella mäkeä ylös? Tulee ihan mieleen ajat, jolloin asuin Ulvilantiellä. Eihän sitä voinut kuvitellakaan käyttävänsä bussia, kun näki niiden jatkuvan sutimisen mäissä varsinkin Ulvilantie 11:n kohdalla. Kun pitäis kuitenkin perillekin päästä ;)

Miksei kuvassa näkyviä bussiperävaunuja ole ääneen harkittu Jokerin kapasiteettia lisäämään?
 
Takaisin
Ylös