Sivu 12 / 38 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 289101112131415162232 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 166-180/564

Viestiketju: Bussi-Jokeri

  1. #166
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    Kokomatala teli- tai nivelbussi olisi ollut paras vaihtoehto.
    Kaikkein paras olisi ollut ilman tuota "tai" sanaa tuolla

    Pl tarjosi jokeria nivelillä, joten se olisi pitänyt valita telitarjousten ohi mielestäni. No aikaa ei valitettavasti voi kääntää taaksepäin joten näillä mennään
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  2. #167

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    970

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Älkääs nyt ihan katkeroituko. Jokerilla on kuitenkin taivuttu avorahastukseen! Siinä on se taikasana, joka pudottaa pysäkillä kuluvaa aikaa ja siten nopeuttaa ihmisten matkoja ja houkuttelee entistäkin enemmän ihmisiä kyytiin. Rakkaus istumapaikkoja kohtaan karisee pikkuhiljaa kaikkein paatuneimmaltakin konttorirotalta, kun edes seisojat eivät mahdu kyytiin. Kun seisomapaikkoihin on sallittu panostaa, voidaan panostaa myös nivelkalustoon joka ei istumapaikoilla loista.
    Ja millaiseen tehokkuuteen päästäisikään, jos istumapaikkoja karsittaisiin myös muualta yhteiskunnasta. Konttorit voisivat olla pienempiä. Ravintoloissa tuolit vievät turhaa tilaa. Kodeissa maksetaan kalliita lisäneliöitä tuolien takia. Saunassa voitaisiin seistä. Istuminen on yliarvostettua.

    Onneksi Scaloissa on ymmärretty trendi ja minimoitu istumamukavuus.

  3. #168

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Istuminen on yliarvostettua.
    Niin on. Ei se ole kuitenkaan tuolivihaa sanoa, ettei tuolien määrää pitäisi maksimoida aina kaikesta riippumatta. Eikä ole autovihaa sanoa, ettei autojen määrää pitäisi maksimoida aina kaikesta riippumatta.

    On oikeita syitä suosia seisojaa Jokerilla. Tärkein niistä on se, etteivät kaikki matkustajat mahdu kyytiin. Toisekseen matkan keskipituus on lyhyt. Seisomaan ei siis joudu kovin pitkäksi aikaa. Ja jos oma matka on keskimääräistä pitempi, joku muu poistuu istumapaikaltaan nopeasti. Seisomapaikat tarkoittavat myös leveämpää käytävää, joka helpottaa myös istumaan päässeiden elämää silloin kun pysäkille poistuu ja sieltä nousee paljon ihmisiä kyytiin, eli ihan kuin Jokerilla konsanaan.

    P.S. Konttoreissa voisi oikeasti olla enemmän seisomapaikkoja. Kysykää vaikka työterveydenhuollolta.

  4. #169

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    619

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Tuolla linjalla on kärsitty monet vuodet liian pienestä kalustosta matkustajamäärään nähden, ja tämä tilanne ei tule muuttumaan miksikään nyt seuraavaan seitsemään vuoteen...
    Ainakin istumapaikkamäärä vähenee peräti viidellä, vanhoissa autoissa on 54 penkkiä, uusissa 49.

  5. #170
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    134

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Älkääs nyt ihan katkeroituko. Jokerilla on kuitenkin taivuttu avorahastukseen! Siinä on se taikasana, joka pudottaa pysäkillä kuluvaa aikaa ja siten nopeuttaa ihmisten matkoja ja houkuttelee entistäkin enemmän ihmisiä kyytiin.
    Tuleepahan esikaupunkeihinkin ratikkamaista tunnelmaa, kun liputtomat kurahousut pääsevät päästelemään verhoiluille penkeille.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Rakkaus istumapaikkoja kohtaan karisee pikkuhiljaa kaikkein paatuneimmaltakin konttorirotalta, kun edes seisojat eivät mahdu kyytiin. Kun seisomapaikkoihin on sallittu panostaa, voidaan panostaa myös nivelkalustoon joka ei istumapaikoilla loista.
    Jos jaksaisit perehtyä asioihin ja pohtia bussiliikennettä rationaalisesti, tietäisit matalissa nivelissä olevan telejä enemmän seisomiselle soveltuvaa pinta-alaa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 16.07.2013 kello 19:34. Syy: kiroilu pois

  6. #171

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Sami Koskinen Näytä viesti
    Jos jaksaisit perehtyä asioihin ja pohtia bussiliikennettä rationaalisesti, tietäisit matalissa nivelissä olevan telejä enemmän seisomiselle soveltuvaa pinta-alaa.
    Kaikella kunnioituksella, missä väitin että nivelet olisivat huono juttu seisojapainotteiselle liikenteelle? Yritin sanoa että jos olosuhteiden pakossa hyväksytään käytännöllisiä ratkaisuja kuten avorahastus, seuraava myönnytys on seisojapainotteisuus. Kun hyväksytään seisojapainotteisuus, nivelen ominaisuudet korostuvat: niissä on telejä enemmän seisojille sopivaa tilaa, vaikka tuoleja ei enempää mahdu.

    p.s. Törkyisimmät joukkoliikennevälineet joissa itse olen saanut kyseenalaisen kunnian matkustaa ovat ihan kuljettajan vahtimia busseja esikaupunkiin päin.

  7. #172

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Kun seisomapaikkoihin on sallittu panostaa, voidaan panostaa myös nivelkalustoon joka ei istumapaikoilla loista.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Sami Koskinen Näytä viesti
    Jos jaksaisit perehtyä asioihin ja pohtia bussiliikennettä rationaalisesti, tietäisit matalissa nivelissä olevan telejä enemmän seisomiselle soveltuvaa pinta-alaa.
    Ymmärränkö nyt siis oikein: Hylje ehdottaa, että Jokerilla voisi lisätä niveliä, koska niissä on enemmän seisomapaikkoja. Sami moittii Hyljettä, koska tämä ei tiedä että nivelissä on enemmän seisomapaikkoja. Voisitko Sami hieman avata logiikkaasi, koska minulle se ei ainakaan avaudu?

  8. #173
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ymmärränkö nyt siis oikein: Hylje ehdottaa, että Jokerilla voisi lisätä niveliä, koska niissä on enemmän seisomapaikkoja. Sami moittii Hyljettä, koska tämä ei tiedä että nivelissä on enemmän seisomapaikkoja. Voisitko Sami hieman avata logiikkaasi, koska minulle se ei ainakaan avaudu?
    Tämä ajatuksenjuoksu ei oikein minullekaan avaudu.

  9. #174
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    Tämä ajatuksenjuoksu ei oikein minullekaan avaudu.
    Olisikohan tässä taas taustalla se ajatus, että kelvatkoon nyt Jokeri sellaisena kuin on ja jos ei kelpaa, niin sitten sopii mennä autolla. Laatuajattelu ja joukkoliikenne eivät tunnu mitenkään mahtuvan samaan virkkeeseen.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #175
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    21.02.2013
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    28

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Laatuajattelu ja joukkoliikenne eivät tunnu mitenkään mahtuvan samaan virkkeeseen.
    Tätä ajattelua on suomalaisessa yhteiskunnassa johtoportaan norsunluuntornissa joka kolossa sekä raossa. Tuskin muuttuvat asiat Jokerin seuraavaankaan sopimukseen. Onneksi on muita vaihtoehtoja.

  11. #176

    Liittynyt
    01.01.2013
    Viestejä
    74

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Minua ärsyttää ajatus, että istumapaikkoja karsittaisiin. Itselläni ainakin jokerimatkat menevät sinne 20-30 minuutin liepeille ja jo tuota aikaa, kuten mielestäni kaikkia yli 10 minuutin bussimatkoja, on ärsyttävä seisoa. Ei se missään nimessä mahdotonta ole tai siitä selviäminen ole mikään uroteko, mutta matkustusmukavuus kärsii aika tavalla. Se matkustusmukavuus ei siitä paremmaksi muutu, vaikka saisin tietää, että nyt autossa onkin 100 seisomapaikkaa entisen 94 sijaan. Kuten täällä on jo aiemmin sanottu, olisi hyvin todennäköistä, että tämä "hyvä idea" kääntyisi itseään vastaan, sillä minäkin ihan varmasti istun mieluummin omassa autossa kuin seison bussissa liityntäkävelyiden lisäksi.

  12. #177
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Ei nivelbussi istumapaikkoja vähennä, se tuo vaan lisää seisomatilaa.
    Tosiasia on se, että elokuun puolenvälin jälkeen busseissa on viisi istumapaikkaa vähemmän, kun nykyään, mutta vastaavasti yksi lastenvaunupaikka enemmän, jossa mahtuu seisomaan
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  13. #178
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    2542

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Ei nivelbussi istumapaikkoja vähennä, se tuo vaan lisää seisomatilaa.
    Kai se tuo lisää istumapaikkojakin?

  14. #179
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut lkrt Näytä viesti
    Minua ärsyttää ajatus, että istumapaikkoja karsittaisiin. Itselläni ainakin jokerimatkat menevät sinne 20-30 minuutin liepeille ja jo tuota aikaa, kuten mielestäni kaikkia yli 10 minuutin bussimatkoja, on ärsyttävä seisoa. Ei se missään nimessä mahdotonta ole tai siitä selviäminen ole mikään uroteko, mutta matkustusmukavuus kärsii aika tavalla. Se matkustusmukavuus ei siitä paremmaksi muutu, vaikka saisin tietää, että nyt autossa onkin 100 seisomapaikkaa entisen 94 sijaan. Kuten täällä on jo aiemmin sanottu, olisi hyvin todennäköistä, että tämä "hyvä idea" kääntyisi itseään vastaan, sillä minäkin ihan varmasti istun mieluummin omassa autossa kuin seison bussissa liityntäkävelyiden lisäksi.
    Nimenomaan tapauksessa 550 telibussien idea "säästää rahaa" kääntyy itseään vastaan, kun kipuraja on ylitetty ja ihmisiä jättäytyy pois Jokerin tarjonnasta joko siksi, että se on niin ahdas, tai siksi, ettei ole varmuutta mahtua kyytiin. Lopulta saattaa syntyä harhakuva siitä, ettei ylikuormittumisongelma olekaan niin paha, kun matkustajat eivät suostu jonottamaan busseihin vaan "katoavat" tilastoista autoihinsa ja lopulta Jokerille ei mukamas tarvitakaan lisäkapasiteettia. Itse vältän Jokeria molemmista syistä, vaikka yleisesti kannatan joukkoliikennettä.

    Todellisuudessa nivelbussit osoittautuisivat varmasti yhteiskunnallisella tasolla edullisemmaksi, sillä joukkoliikenteen käyttömäärät kasvaisivat kapasiteetin noustessa, aivan kuten autoliikenteen määrä kasvaa kaistakapasiteettia kasvatettaessa. Eikä joukkoliikenteen tärkein tehtävä ole tahkoa rahaa, vaikka varmaankin matkustajakohtainen kustannus laskisi Jokerin tapauksessa. Kapasiteetin nostotarve nivelbussitasolle ei koske ainoastaan 550:aa vaan myös mm. tulevia Jokeri-0 ja Jokeri-2-linjoja, nykyistä 14+18+39+39B-rallia ja yksittäisiä linjoja kuten h54, h79 ja 615. 550:n siirtyessä mahdollisesti raiteille nivelille olisi heti lisää käyttöä muualla.

    Yölläkin kapasiteettia kannattaa hyötykäyttää, sillä yöbussin ylivoimainen kustannuserä on kuljettaja, joten yhdellä kuljettajalla kannattaa ajattaa mahdollisimman montaa matkustajaa. Ehkä parhaat yökäyttökohteet olisivat linjat 03N, 620 sekä jokin tämän tyyppinen metroa korvaava yölinja: Friisilänaukio-(132N reitti)-Matinkylä-Tapiola-Otaniemi-Kamppi-Rautatientori-(90N reitti)-Vuosaari-(h78 reitti)-Mellunmäki (jatkuen 94A:n päättärille). Linja kattaisi kävelymatkan päähän lähes kaikki itähelsinkiläiset kodit ja voisi hiljaisimpina aikoina toimia ainoana palvelevana linjana. Suorista idän yölinjoista poistuisi käytöstä 90A:n R.tori-Herttoniemi-osuus, 90N ja 97N. Yöliityntälinjoina pientaloalueille toimisi 94A ja 97V.

  15. #180

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Ainakin istumapaikkamäärä vähenee peräti viidellä, vanhoissa autoissa on 54 penkkiä, uusissa 49.
    Mutta seisomapaikat taitaa jopa lisääntyä; kolmas lastenvaunupaikka ja lisäksi keskioven etupuolelta 1 istumapaikka pois

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raide-Jokeri
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1335
    Viimeisin viesti: 12.07.2017, 14:30
  2. Jokeri 2
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 114
    Viimeisin viesti: 03.09.2016, 23:41
  3. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 14:17
  4. Kuvia Jokeri-busseista
    kirjoittanut Lauri Räty foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 14.08.2006, 19:26
  5. Jokeri-hölmöilyä
    kirjoittanut Albert foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 01.06.2006, 21:05

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •