Ei sitä ratikkaa myöskään tule, jos kaikki suunnitteluresurssit keskitetään miettimään, että miten nykyisestä Bussi-Jokerista saataisiin marginaalisesti parempi. Etenkin kun tämäkin sopimuskausi onnistuttiin sössimään sillä, ettei vaadittu Jokerille täysmatalaa kalustoa.
Sen sijaan nyt olisi minusta oikea aika keskittyä miettimään sitä miten Raide-Jokerista saataisiin suomalainen mestariteos. Sitä miten sen luotettavuudesta ja täsmällisyydestä saadaan selvästi parempi, kuin Helsingin nykyisellä raitioliikenteellä. Sitä miten se voitaisiin rakentaa osissa niin, että pystyttäisiin samalla toteuttamaan nykyisen raitiolinjaston jatkoja esikaupunkeihin. Sitä miten sen rakentaminen kytketään maankäytön kehittämiseen ja samalla rahoitetaan sillä. Sitä miltä osin lainsäädäntöä olisi muutettava, jotta tähän päästään (esim. nuo mainitut esiopastimet). Ja uskallettava myös tehdä se rakentamispäätös.