Sivu 16 / 38 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 61213141516171819202636 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 226-240/564

Viestiketju: Bussi-Jokeri

  1. #226
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Myös h57 katkaistiin Viikkiin kun Bussi-Jokeri perustettin. Tämä muutos vaikuttaa vielä nykyäänkin niin, että Viikissä on kova matkustajavaihtuvuus. Katsotaan, miten h57:n tuleva reittimuutos Kontulaan helpottaa osaltaan 550:n kuormia.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #227
    Bussipoika avatar
    Liittynyt
    06.07.2013
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    628

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Jäävätkö Jokerin pysäkit sinisiksi kun linjan väri vaihtuu oranssiksi?

  3. #228
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    333

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bussipoika Näytä viesti
    Jäävätkö Jokerin pysäkit sinisiksi kun linjan väri vaihtuu oranssiksi?
    Mietin ihan samaa itse. Ovat näemmä saaneet uusia opastejulisteita laitettua jo pysäkeille. Oranssi ilme kasvaa, mutta toivottavasti ainakin katokset muuttavat myös väriään! :P

  4. #229

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Sami Koskinen Näytä viesti
    Nykylinjastolla raja-arvo Hbf:n kautta kiertämiseen onkin 15 minuuttia (41 min - 26 min), mikä riittää siirtymiin ja odotukseen. Kyse ei ole mielikuvista ja stereotypioista vaan todellisista matka-ajoista.
    Olen aina katsonut matka-ajat Reittioppaasta. Melkein joka kerta se on tarjonnut Jokeria, joskus 205+metro-yhdistelmää. Asun siis Perkkaantiellä pysäkin verran Sellosta itään ja olen reittiopasuskovainen.

    Tänään päätin mitata ajat. Menin Itäkeskukseen junin ja palasin bussilla. Juna-metro-yhteyden aikataulu:
    18.03 S-juna lähtee Leppävaarasta neljä minuuttia myöhässä
    18.15 S-juna saapuu Helsinkiin, aloitan todella nopean kävelyn metroon
    18.21 metro lähtee (en ehtinyt odottaa minuuttiakaan)
    18.34 metro saapuu Itäkeskuksen asemalle

    Aikaa kului 31 minuuttia. On huomattava, että todellinen matka-aika on 35 minuuttia junan kulkiessa aikataulussaan. Vertailussa on käytetty nopeaa junaa ja kävelty rautatieasemalta metroasemalle pikavauhtia ennätystuloksen varmistamiseksi! Paluumatka bussilla kello 21.45-22.23. Aikaa kului 38 minuuttia. Nyt on huomattava, että jäin pois Puustellinmäen pysäkillä. Matka-aika Leppävaaraan olisi ollut varmaankin 40 minuuttia. Näköjään juna-metro-yhteys on nopein, jos todella matkustaa ostoskeskuksesta toiseen tai asuu selvästi lähempänä rautatieasemaa kuin bussipysäkkiä.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  5. #230
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    On huomattava, että todellinen matka-aika on 35 minuuttia junan kulkiessa aikataulussaan. Vertailussa on käytetty nopeaa junaa ja kävelty rautatieasemalta metroasemalle pikavauhtia ennätystuloksen varmistamiseksi!
    Jos juna olisi kulkenut aikataulussaan, olisit ehtinyt edelliseen metroon, sillä metron vuoroväli itään tuohon aikaan on 4 minuuttia.

    Rautatientorin metroaseman ja junien välisestä vaihtokävelyajasta on puhuttu täällä ennenkin ja itse kyseistä vaihtoa usein tekevänä olen kellottanut sen aika tarkasti (jotta tiedän jo metron saapuessa, mille junalaiturille minun kannattaa lähteä kävelemään). Rantaradan lähtölaitureille kävelyaika reippaalla kävelyllä on minulla aika tarkkaan 4 minuuttia, kun kävelen myös rullaportaissa: 2 min metrosta maanpinnalle Asema-aukion uloskäynnille ja siitä 2 min junalaiturille.

  6. #231
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Rantaradan lähtölaitureille kävelyaika reippaalla kävelyllä on minulla aika tarkkaan 4 minuuttia, kun kävelen myös rullaportaissa: 2 min metrosta maanpinnalle Asema-aukion uloskäynnille ja siitä 2 min junalaiturille.
    Minäkin kävin tänään kellottamassa. Metrossa menin mahdollisimman keskelle nelivaunuista junaa ja jäin siinä kyydistä – Rautatientorilla sattui sitten niin, että valintani oli myös aika lähellä rullaportaita. Kellon panin käyntiin, kun astuin metrovaunusta ulos. Keskellä päivää sekä juna että asema olivat käytännössä tyhjiä, joten jalankulkuruuhka ei hidastanut matkaa. Kävelen reippaasti, nähtävästi keskimääräistä huomattavasti reippaammin päätellen ihan siitä, että ohitin matkallani aika monta jalankulkijaa. Rullaportaissa en kävellyt. Asemalla menin raiteelle 19, mistä seuraava rantaradan juna (A) sattui lähtemään. Tässäkin kävelin Sm5:n keskioville.

    Kävelyaika metrosta kadulle 2'11" ja junaan 5'13".

    Näemmä rullaportaissa kävelemällä saa ajasta minuutin pois.

    Nyt pitäisi vielä päästä yhteisymmärrykseen siitä, millaista vaihtokävelyn minuuttiarvoa olisi reilua käyttää ns. yleispätevissä matka-aikalaskelmissa vaikkapa suunnittelun tueksi ja H/K-laskelmia silmällä pitäen. Kuukankon spurttiaika ei ainakaan ole sellainen, vaikka vetreälle ja terveelle toki mahdollinen onkin. Toisaalta lastenvaunut+hissi tai hidas vanhus yltänevät lähemmäs kymmentä minuuttia, eikä sekään ole perusteltu luku. Olisikohan 6 min lähellä "totuutta"?

    Miten muuten on ruuhka-aikaan, onko tuolla niin paljon väkeä, että junasta poistuminen kestää jonkin aikaa tai että rullaportaisiin joutuu jonottamaan? Minä en ole sellaista Helsingissä kokenut, mutta harvoinpa menen metrolla ruuhka-aikaan. Ulkomailla sen sijaan tuo on ihan arkipäivää – joskus seuraava metrojuna saapuu jo laituriin, ennen kuin itse on ehtinyt asemalta pois.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #232
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Nyt pitäisi vielä päästä yhteisymmärrykseen siitä, millaista vaihtokävelyn minuuttiarvoa olisi reilua käyttää ns. yleispätevissä matka-aikalaskelmissa vaikkapa suunnittelun tueksi ja H/K-laskelmia silmällä pitäen. Kuukankon spurttiaika ei ainakaan ole sellainen, vaikka vetreälle ja terveelle toki mahdollinen onkin. Toisaalta lastenvaunut+hissi tai hidas vanhus yltänevät lähemmäs kymmentä minuuttia, eikä sekään ole perusteltu luku. Olisikohan 6 min lähellä "totuutta"?
    Yksi mahdollisuus olisi olettaa että liukuportaissa ei kävellä ja valita kävelynopeuden arvoksi 1,0 m/s, eli sama mitä käytetään esim. liikennevalosuunnittelussa. Tutkittua tietoa jalankulkijoiden kävelynopeuksista löytyy Erica Roseliuksen vuonna 2009 julkaistusta diplomityöstä "Terminaalien matkustajavirtojen ominaisuudet ja suunnittelu", jossa on esitetty lähteitä jalankulkijoiden keskimääräiseksi kävelynopeudeksi. Vaihteluväli näyttäisi minusta olevan luokkaa 1,0-1,7 m/s.
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  8. #233
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Avorahastusta ajatellen pitäisi olla jotkin tarrat joissa opastetaan käyttämään myös muita kuin etuovea. Ihmiset voisi ohjata käyttämään keskiovea jos ei ole tarvetta lipun ostoon. Etuovessa olisi "älä käytä tätä ovea ellet osta lippua" ja keskiovella "käytä tätä ovea jos sinulla on jo lippu", takaovella olisi tarra joka kieltäisi kyytiin tulon kyseisestä ovesta.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 05.08.2013 kello 18:51. Syy: jaettu viesti kahtia


  9. #234

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Kaikkein nopein hyöty saataisiin, väittäisin, jos kuljettajat pari ensimmäistä viikkoa kuuluttaisivat avorahastuksesta muutaman kerran linjan varrella.

  10. #235
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Kaikkein nopein hyöty saataisiin, väittäisin, jos kuljettajat pari ensimmäistä viikkoa kuuluttaisivat avorahastuksesta muutaman kerran linjan varrella.
    Ja jos keskioviin teipattaisiin vaikka nuolet tai vastaavaa

  11. #236

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    Ja jos keskioviin teipattaisiin vaikka nuolet tai vastaavaa
    Kyllä niissä niitä tarroja ja nuolia pitäisi olla, ainakin niitä liimailtiin jo pari kuukautta sitten...

  12. #237
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Kaikkein nopein hyöty saataisiin, väittäisin, jos kuljettajat pari ensimmäistä viikkoa kuuluttaisivat avorahastuksesta muutaman kerran linjan varrella.
    Minusta tuosta ei ole hirveästi hyötyä ellei sitä kuuluteta joka pysäkillä ennen ovien avaamista siten että että se kuuluu myös bussin ulkopuolelle. Muuten viesti tavoittaa vain hyvin pienen osan matkustajista. Lisäksi kyseisellä linjalla matkustaa usein ihmisiä jotka eivät normaalisti matkusta sillä ja heiltä tämä viesti jäisi kokonaan väliin jos eivät parin ekan viikon aikana sattuisi sillä matkustamaan.

    Kyllä ne tarrat taitavat olla paremmat. Ellei bussin ulkopuolelle laitettaisi kaiuttimia joista napin painalluksella kuuluisi ennakkon nauhoitettu tiedoitus ovien käytöstä, kukaan kuljettaja tuskin jaksaisi joka pysäkillä tai edes parilla pysäkillä per suunta kahta viikkoa kuuluttaa samaa litaniaa lisäksi osalla kuljettajista voisi olla ääntämisvaikeuksia joka haittaisi viestin perille menoa.

    Jos voidaan liimata pari tarraa ja homma on sillä selvä niin ei ole mitään järkeä tehdä asiaa yhtään vaikeammin. Kuljettaja voi ohimennen vihjasta avorahastuksesta jos on tarpeen. Lisäksi etukäteen tiedoittamisella saadaan iso hyöty.


  13. #238

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Minusta tuosta ei ole hirveästi hyötyä ellei sitä kuuluteta joka pysäkillä ennen ovien avaamista siten että että se kuuluu myös bussin ulkopuolelle. Muuten viesti tavoittaa vain hyvin pienen osan matkustajista.
    Viesti tavoittaa aina kaikki bussissa olijat, mikä ei ole hyvin pieni osa matkustajista, kunhan kuulutusvälit valitaan ruuhkaisimpien nousupysäkkien jälkeen tai ylipäätään silloin, kun bussissa on iso kuorma. Se ei ole yhtään pienempi osa silloin. Joka pysäkillä kuulutusta ei tietenkään voi tehdä, koska siinä menisivät sekä kuljettajan että matkustajien hermot. Väitän, että viidellä hyvin valitulla pysäkkien välisellä kuulutuksella tavoitetaan 80 % linjan matkustajista. Se ei tietenkään tehoa enää edelliseen pysäkkiin, mutta tehoaa kuulijoihin seuraavalla kerralla, kun he nousevat bussiin. Bussiin astuessaan ihmiset ovat yleensä jo päättäneet, miten toimivat, joten heidän käyttäytymistään on vaikea siinä enää muuttaa. Bussissa istuessaan ihmiset saavat rauhassa pureksia ajatuksen läpi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Lisäksi kyseisellä linjalla matkustaa usein ihmisiä jotka eivät normaalisti matkusta sillä ja heiltä tämä viesti jäisi kokonaan väliin jos eivät parin ekan viikon aikana sattuisi sillä matkustamaan.
    Jos kuulutus ei tavoita ihan kaikkia, tekeekö se kuulutukset turhaksi? Enhän minä sanonut, että kuulutuksen takia täytyisi muita keinoja jättää pois. Mutta jos turvaudutaan pelkkiin tarroihin, teho on paljon hitaampi. Ihmiset kun menevät arkiliikkumisessaan aina melko autopilotilla. Ei mikään keino tavoita kaikkia ihmisiä, mutta kuulutus tavoittaa varmasti suuren osan sellaisia ihmisiä, joihin eivät tarrat tehoa. Jos osa matkustajista onkin satunnaisliikkujia, se kuulutus tehoaa silti erittäin hyvin kaikkiin niihin, jotka kuitenkin matkustavat sillä säännöllisesti. Tärkeintähän on saada ns. kriittinen massa oppimaan asia, jolloin muut osaavat seurata perässä. Ja ne jotka eivät osaa, ovat jo hyvin pieni joukko. Etuovestahan kuuluu kuitenkin mennä myös iso osa ihmisiä.

    Eihän mainoksiakaan telkkarissa pyöritetä kuin kampanjan pituuden verran. Tässä on kyse ihan samasta asiasta: nopeasti tehoavasta kampanjasta, kun ne tarrat taas ovat vain pitkän ajan vahvistuksia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Jos voidaan liimata pari tarraa ja homma on sillä selvä niin ei ole mitään järkeä tehdä asiaa yhtään vaikeammin.
    Tämä on juuri tämän seudun joukkoliikenteen perinteinen markkinointimalli: miksi tehdä asioita hyvin, kun asiat voi tehdä paljon huonomminkin vähäisemmällä vaivalla? Ihanko nyt oikeasti uskot, että pari tarraa bussin ovissa on ihan riittävä saamaan ihmisille tämä asia perille? Luulet aika paljon liikoja ihmisten tällaisten asioiden omaksumiskyvystä.

    339-DF voisi varmaan taas tähän väliin kertoa pari tarinaa ihmisistä, jotka seisovat huputetuilla ratikkapysäkeillä odottamassa ratikkaa, joka ei koskaan tule. Tämä lienee helsinkiläinen versio Godot'n odottamisesta.

  14. #239
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Täytyypä sanoa, että nyt vasta havahduin siihen, että Jokerilla tosiaan alkaa avorahastus. Onhan siitä ollut puhetta silloin sun tällöin, mutta ei minua ole tavoittanut sellainen tieto, että tuo tosiaan alkaa nyt elokuussa. Tai jos on, olen sen jo unohtanut. No, en ole kohderyhmääkään kai.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Tämä on juuri tämän seudun joukkoliikenteen perinteinen markkinointimalli: miksi tehdä asioita hyvin, kun asiat voi tehdä paljon huonomminkin vähäisemmällä vaivalla?
    Olipa hyvin kiteytetty!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    339-DF voisi varmaan taas tähän väliin kertoa pari tarinaa ihmisistä, jotka seisovat huputetuilla ratikkapysäkeillä odottamassa ratikkaa, joka ei koskaan tule.
    Haluatko kuulla vaikkapa niistä ihmisistä, jotka viikonloppuna odottivat Stockan pysäkillä Aleksilla nelosta ja seiskaa? Kiveystyöt valmiit, rata ajokelpoinen, museoliikenne kulki siitä mutta linjaliikenne ei. Perustelu: HSL oli tiedottanut, että linjaliikenne on poikkeusreitillä maanantaihin asti. No, olihan se pysäkkikilpi huputettu nätisti, mutta kyllä lähes jokaisella kierroksella tuossa oli odottajia. Huutelin sitten sieltä avoperävaunusta, että menkää rautatieaseman pysäkille. Tiedotusta sekin... Eikö olisi ollut parempi vaan aloittaa linjaliikenne heti, kun se oli mahdollista? Viedä vaikka sinne rautatieaseman pysäkille joku postimerkin kokoinen plakaatti, että ne linjat, jotka eivät yleensä kulje tästä ja joita te kuitenkaan ette odota tässä, eivät kuljekaan tästä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  15. #240

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Perustelu: HSL oli tiedottanut, että linjaliikenne on poikkeusreitillä maanantaihin asti. -- Eikö olisi ollut parempi vaan aloittaa linjaliikenne heti, kun se oli mahdollista?
    Ei liity enää Jokeriin; tarkoitus oli vain saada esimerkkejä siitä, miten ihmisille tiedottaminen tosiaan ei mene vähällä vaivalla läpi. Mutta kyllä minusta hyvän tiedottamisen kulmakivi on aina, että se mikä on ulos kerrottu, siitä myös pidetään kiinni. Eli ei poikkeuksien poikkeuksia. Se vain se poikkeuksista tiedottaminen ylipäätään pitäisi tehdä paremmin. Sitä en osaa suoraan sanoa, miten. Vaatisi enemmän perehtymistä ihmisten tapoihin omaksua näitä asioita. Voi olla, että asia olisi niinkin pienestä kiinni kuin että pysäkillä olisi myös A-ständi mahdollisimman blokkaavasti, jossa poikkeusreitit selitettäisiin. Tällaisille pitäisi myös kehittää joitakin vakiopaikkoja ja -tapoja. Ja ennen kaikkea niitä pitäisi ihan testata rutkasti: laittaa ja selvittää, kuinka moni huomasi.

    Mutta alkuperäiseen aiheeseen: kuulutuksia puoltaisi pelkästään jo sekin seikka, että meissä on paljon eroja sen suhteen, miten omaksumme visuaalisia ja auditiivisia asioita. Siksi jos vain asioista on mahdollista kertoa myös kuulutuksin järkevästi, se kannattaa tehdä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raide-Jokeri
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1335
    Viimeisin viesti: 12.07.2017, 14:30
  2. Jokeri 2
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 114
    Viimeisin viesti: 03.09.2016, 23:41
  3. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 14:17
  4. Kuvia Jokeri-busseista
    kirjoittanut Lauri Räty foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 14.08.2006, 19:26
  5. Jokeri-hölmöilyä
    kirjoittanut Albert foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 01.06.2006, 21:05

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •