Bussi-Jokeri

Täytyy myöntää, että tuo linjatunnus ei ole selkeydessän parasta mahdollista laatua. Toki jo linjakilven ja bussin väristä erottaa, mikä bussi on tulossa. Mutta kun vertaa perinteiseen led-näyttöön, niin ero on aivan huomattava. Perinteisen erottaa helposti jo kaukaa kun taas uutta runkolinjan 550 näyttöä joutuu "tihrustamaan". Jos siis verrataan nimenomaan linjanumeron erotettavuutta.

Kaverini joka on punavihersokea oli missanut bussin kun se oli koeajossa 506:lla ja linjanunero oli punaisella.
 
Voi tosin olla, että muille runkolinjoille laitetaan kilpeen eri taustaväri.
Voisiko epäselvyyden syynä olla juurikin tuon linjakilven numero-osan metron punertavanoranssi taustaväri, joka
ikäänkuin "käy päälle" ja "peittää" ohuen ja valkoisen linjanumeron?

Wikipedia kertoo punaisesta mm. seuraavaa:

Wikipedia sanoi:
Punainen on ihmisen silmän kautta näköhermoon kaikkein voimakkaimman ärsykkeen antava väri. Se ei kuitenkaan pitkän aallonpituutensa ansiosta keskeytä silmän hämäränäköä auttavan näköpurppuran tuotantoa, minkä takia se soveltuu käytettäväksi esimerkiksi auton takavaloissa. Punaista valoa käytetään myös filmikehittämössä.

On tutkittu, että punaisen värin näkeminen nostaa sykettä.

Pienikin punaisen värin pilkahdus heikentää koehenkilöiden suoriutumista koetehtävistä ja saa heidät valitsemaan helpompia tehtäviä. Punainen väri tekee ihmisistä arkoja. Ihmiset välttävät punaista väriä.
 
Vs: Bussi-Jokeri Toisen ohitus

Mikä mahtaa olla NYT tuleva käytäntö, jos jedellinen jää rankasti myöhään. Saako ohittaa tai ajetaanko peräkanaa päättärille ja katsotaan missä mennään?
Ohittaa saa jos ei itse ole aikataulusta edellä...

---------- Viestit yhdistetty klo 8:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 8:57 ----------

Ei sitä heti opi, kun on bussiin tähän asti menty vain edestä.
Äkkiä ne oppi, tänään oli jo keskiovesta menijöitä niin että jonottivat sieltä sisään ja edestä ei tullut ketään :lol:
 
Heinäkuun lopussa vuonna 2006 kaikki 29 Jokeri-bussia olivat valmiita aloittamaan yhden aikakauden Helsingin seudun joukkoliikenteessä. Se aikakausi loppuu kuluvan liikennöintivuorokauden päättyessä.
Kuinkahan paljon tuollaisen keskiverto-Jokeribussin mittariin ehti tulla tämän sopimuskauden aikana? Taisi miljoonat paukkua, kun linja ja sopimuskausi olivat niin pitkät.
 
Kuinkahan paljon tuollaisen keskiverto-Jokeribussin mittariin ehti tulla tämän sopimuskauden aikana? Taisi miljoonat paukkua, kun linja ja sopimuskausi olivat niin pitkät.

Veikkaan puolisen miljoonaa, koska linja on ruuhkapainotteinen.

Nyky-550:n kausilipun leimaamispakon poistuminen kaipaisi kyllä enemmän tiedottamista.
 
Nyky-550:n kausilipun leimaamispakon poistuminen kaipaisi kyllä enemmän tiedottamista.

Nojaa, ei välttämättä kannata satsata resursseja aivan älyttömästi sellaiseen asiaan, joka korjannee itse itsensä muutaman viikon sisällä, kunhan matkustajat sisäistävät avorahastuksen olemassaolon. Uudistuksesta on kuitenkin infot jokaisella 550:n pysäkillä, kerrottu sanomalehdissä ja Itäkeskuksessa oli ainakin eilen iltapäivällä oppaat tiedottamassa asiasta. En minäkään tohdinnut eilisillä matkoillani aina muistaa ettei etuovi olekaan ainoa sisäänkäynti. Täytyy muistaa myös ettei kuljettaja välttämättä aina avaa pysäkeillä keskiovea, jolloin kynnys matkustajalle pyrkiä keskiovesta sisään nousee jos tämä ei tiedä avaamisnapin olemassaolosta.
 
Veikkaan puolisen miljoonaa, koska linja on ruuhkapainotteinen.

Nyky-550:n kausilipun leimaamispakon poistuminen kaipaisi kyllä enemmän tiedottamista.

Ei varmaan jää yhdenkään auton mittari alle Miljoonaan, kilometrejä Jokerilla kertyy todella paljon.
 
Ei varmaan jää yhdenkään auton mittari alle Miljoonaan, kilometrejä Jokerilla kertyy todella paljon.

Se riippuu täysin siitä kuinka paljon HelB aikoo tasata autojensa kilometrejä sopimuskauden aikana. 550:lla on paljon eripituisia ajosarjoja, joissa joku auto liikennöi aivan varhaisaamusta yöhön saakka kun taas jokin auto ajaa vain yhden lähdön aamupiikissä ja yhden iltapäiväpiikissä
 
Se riippuu täysin siitä kuinka paljon HelB aikoo tasata autojensa kilometrejä sopimuskauden aikana. 550:lla on paljon eripituisia ajosarjoja, joissa joku auto liikennöi aivan varhaisaamusta yöhön saakka kun taas jokin auto ajaa vain yhden lähdön aamupiikissä ja yhden iltapäiväpiikissä

Eiköhän ne kierrä varsin tehokkaasti eri vuoroissa. En näkisi mitään järkeä siinä, että tehtäisiin päinvastoin.
 
Ei varmaan jää yhdenkään auton mittari alle Miljoonaan, kilometrejä Jokerilla kertyy todella paljon.
Nobinan Jokereissa ei taida yhdessäkään olla yli miljoonaa, nehän seisoivat 5 ensimmäistä vuotta aina tauot kuljettajan mukana, 3-5 taukoa päivässä ns. pitkissä sarjoissa(siis autolla, aamusta iltaan) :lol:
 
Veikkaan puolisen miljoonaa, koska linja on ruuhkapainotteinen.

Nyky-550:n kausilipun leimaamispakon poistuminen kaipaisi kyllä enemmän tiedottamista.

Vanhoissa Volvoissa on mittarissa n. 600-700tkm juurikin ruuhkapainon takia.

Tänään kävin kokeilemassa uutta runkolinja 550:aa,. Olin bussissa jonka puskurissa roikkui toinen 550 ja kun jäin pois niin kolmas tuli minuutin sisään pysäkille. Tässä suhteessa ei siis muutosta aiempaan :D
Yllätyin kyllä kuinka kuuliaisia ihmiset olivat vilauttamaan lippua keskiovella, vaikka ei olisi pakko.

Itse bussista ei ole mitään kummempaa mielipidettä, Scala mikä Scala. Etukattoluukku näytti jääneen pois, mutta kyttyrästä se löytyi ja jossain vastaan tulevassa autossa olikin auki.
 
Jossain vaiheessa oli juttua jonkinlaisesta etäliikenneohjauksesta tälle linjalle. Mikähän on tuon projektin tilanne nyt?
 
Voisiko epäselvyyden syynä olla juurikin tuon linjakilven numero-osan metron punertavanoranssi taustaväri, joka
ikäänkuin "käy päälle" ja "peittää" ohuen ja valkoisen linjanumeron?
Täsmennän vielä itse itsensä. Keksin nimittäin yhden syyn tuon etulinjakilven värillisen osan näkyvyysongelmaan: yleensä runkolinjat on numeroitu maailmalla mahdollisimman pienillä numeroilla, kuten 1-10, tai korkeintaan näytössä on kaksinumeroinen luku. Nyt tämä kolminumeroinen linjanumero, "550", joudutaan ahtaamaan liian kapealla fontilla, liian tiiviisti.
 
Takaisin
Ylös