Bussi-Jokeri

Vs: Bussi-Jokeri eli nykyään Runkolinja 550

Silloin asia muodostuu tietenkin ongelmaksi, jos linjanäytöt ovat edelleen samanlaiset. Tarkoitin vain, että tällä hetkellä 550 on helppo tunnistaa 550:ksi ilmankin linjanäyttöä.
Tätähän minäkin juuri tarkotin. Nyt sen tunnistaa jo bussin väristä ja "erikoisesta" linjakilvestä. Jos runkobussilinjoja menisi samalta pysäkiltä useitä, voisi jo oikean linjan tunnistamisessa, riittävän kaukaa bussin lähestyessä, olla jo suurempi haaste.
 
Jos se linjanumeron tausta olisi erivärinen eri linjoilla. Olisi oranssi linja 550, sininen linja XXX, Vihreä linja XXX jne. Pysäkillä olisi listattu siinä pysähtyvät linjat ja niiden tunnusvärit jolloin riittää vain kun näkee oikean värisen taustan jolloin linjanumero ei ole niin tärkeä.
 
Jos se linjanumeron tausta olisi erivärinen eri linjoilla. Olisi oranssi linja 550, sininen linja XXX, Vihreä linja XXX jne. Pysäkillä olisi listattu siinä pysähtyvät linjat ja niiden tunnusvärit jolloin riittää vain kun näkee oikean värisen taustan jolloin linjanumero ei ole niin tärkeä.
Toisaalta, olisiko varsinaisella linjanumerolla sitten enää merkitystä? Voisiko linjatunnukset olla vain värikoodeja? ;)
 
On kyllä käsittämätöntä, miten runkolinjalle voidaan antaa tuollainen linjanumero.

Voisitkohan myös perustella miksi nykyinen 550 on huonompi vaihtoehto ja miksi jokin muu numero olisi parempi?
 
Jos se linjanumeron tausta olisi erivärinen eri linjoilla. Olisi oranssi linja 550, sininen linja XXX, Vihreä linja XXX jne. Pysäkillä olisi listattu siinä pysähtyvät linjat ja niiden tunnusvärit jolloin riittää vain kun näkee oikean värisen taustan jolloin linjanumero ei ole niin tärkeä.
Vaikuttaa turhan hankalalta. Tällaisella tekniikalla linjan näkee selkeästi, ilman väritunnuksia.

Voisitkohan myös perustella miksi nykyinen 550 on huonompi vaihtoehto ja miksi jokin muu numero olisi parempi?

Sitä minäkin ihmettelen.
 
Toisaalta, olisiko varsinaisella linjanumerolla sitten enää merkitystä? Voisiko linjatunnukset olla vain värikoodeja? ;)

Värikoodit erottaisivat sen selkeästi muista linjoista. Mutta linjanumeroa en poistaisi jos joskus on jokin bussi jonka kilpeen ei värejä saa tämmösellä linjalla mutta sen numeron merkitys olisi vähäisempi. Henkilö voi jo valmistautua heilauttamaan kättä siinä vaiheessa kun hän näkee sen värin, ja sitten kun bussi on lähempänä niin tarkistaa vielä äkkiä sen numeron.

Värikoodit tekevät siitä myös muista erottuvan jos linjalla on oma värikoodinsa joka toistuu linjakartoissa, linjakilvissä, bussin sisällä, pysäkkeillä jne.

Runkolinja tuotteen edut menevät siinä kun niitä linjoja tulee useampi. Sillä bussin oranssilla värillä ei ole enää samaa erottavaa ja mieleenpainuvaa merkitystä jos niitä on paljon eri linjoilla ne ovat sitten vain sitä samaa massaa jolloin ihmiset taas tuijottavat sitä linjanumeroa jolloin on ihan sama mikä sen bussin väri on. Siksi niissä pitää olla jokin juttu joka selkeästi ja kaukaa erottaa ne toisistaan jos kerta niiden bussien on pakko olla ulkoa juuri orasseja eikä että se väritys olisi erilainen eri runkolinjoilla.

Harva tuskin tajuaa sen oranssin olevan mikään erikoinen runkolinjan väritys. Tuskin edes tietävät koko runkolinja sanaa. He ajattelevat että ne Jokeribussit on maalattu jonkun hölmön suunnittelijan ehdotuksesta oranssiksi vaikka vanha väritys oli ihan hyvä. Siksi he hämmentyvät jos niitä oransseja rupee olemaan muillakin linjoilla kuin jokerilla.

Monet ihmiset kun luulivat niitä metron yhdysraiteita Viikin tienoilla Raidejokerin uusiksi radoiksi jotka joku oli juuri rakennuttanut ja sitten ne puretaan heti pois jolloin muutama matkustaja bussissa esitti omia ajatuksiaan suunnttelijoiden kyvyttömyydestä tehdä mitään älykästä koska kalliita ratoja puretaan heti pois. Siksi ei todellakaan pidä odottaa ihmisten olevan perillä joukkoliikenteen asioista edes hitustakaan vaikka koittavatkin kaverilleen luoda itsestään vaikutelmaa asioista tietävänä.
 
Toisaalta, olisiko varsinaisella linjanumerolla sitten enää merkitystä? Voisiko linjatunnukset olla vain värikoodeja? ;)

Täytyy huomioida se että tuolla kulkee porukkaa joka ei erota värejä toisistaan mutta tunnistaa numerot. Erityisesti punaisen ja vihreän kohdalla kannattaa olla tarkkana.
 
Värikoodit erottaisivat sen selkeästi muista linjoista. [---] sen numeron merkitys olisi vähäisempi. Henkilö voi jo valmistautua heilauttamaan kättä siinä vaiheessa kun hän näkee sen värin, ja sitten kun bussi on lähempänä niin tarkistaa vielä äkkiä sen numeron.

Värikoodit tekevät siitä myös muista erottuvan jos linjalla on oma värikoodinsa joka toistuu linjakartoissa, linjakilvissä, bussin sisällä, pysäkkeillä jne.

En kannata. Minulle värisokeana on jo vaikeaa erottaa nykyisen 550:n väriruutu. Jos vielä tulee lisää samanlaisia oransseja busseja, joissa linjakilvessä on punaista tai vihreää, varmasti menee sekavaksi.

Jonkinlainen väritunnus voi olla hyvä idea vaikkapa aikataulu- tai reittioppaassa (tyylin lähijunien reittikartta), mutta ei sähköisessä linjataulussa. Siitä elävä esimerkki on hankalasti erottuva 550:n näyttö.
 
Voisitkohan myös perustella miksi nykyinen 550 on huonompi vaihtoehto ja miksi jokin muu numero olisi parempi?

En ole ultrix, mutta hänen tausta-ajatuksenaan lienee, että perinteisessä eurooppalaisessa "linjanumerokulttuurissa" mitä "turhempi" tai täydentävämpi linja on kyseessä, sitä enemmän sen linjatunnuksessa on numeroita. Ja mitä runkomaisempi ja tiheämpi, sitä vähemmän. Ja siten myös esimerkiksi samassa kontekstissa 550:n voi ajatella olevan 55:tä täydentävä linja. Ja toisaalta logiikka on myös se, että mitä enemmän kyse on peruspalvelusta, sitä yksinkertaisempi sen tunnuksen tulee olla. Lisäksi sen myös mielellään pitäisi erottua muista linjanumeroista, mutta 500-sarja on täynnä kaikkia muitakin, myös tasakymmenissä. 10-sarja taas voisi olla kokonaan varattu runkobusseille. Tai mahdollisesti 20-sarja, jos haluttaisiin raivata tila tulevaisuuden ratikoille (joskin silloin Jokerin linjanumero muuttuisi taas, kun siitä tulee ratikka).

Mutta kuten itse sanoin, 550:n asema on mikä on ja se pitää huomioida. Siksi minusta tämä seuraavaksi paras vaihtoehto eli tasakymmenet 500-sarjassa on ihan ok. Pitkittäissuuntaiset runkolinjat laitettaneen numeroille x00 ja mahdollisesti x10. Kyllä se ihan tässä meidän linjanumeroperinteessä toimii.
 
En kannata. Minulle värisokeana on jo vaikeaa erottaa nykyisen 550:n väriruutu. Jos vielä tulee lisää samanlaisia oransseja busseja, joissa linjakilvessä on punaista tai vihreää, varmasti menee sekavaksi.

Jonkinlainen väritunnus voi olla hyvä idea vaikkapa aikataulu- tai reittioppaassa (tyylin lähijunien reittikartta), mutta ei sähköisessä linjataulussa. Siitä elävä esimerkki on hankalasti erottuva 550:n näyttö.

Itselläni kun on normaali värinäkö niin unohtuu tuo puoli asiasta helposti... Voidaan siis todeta että värillinen tausta ei toimi.

Pitäisi ottaa ihmiset mukaan suunnitteluun ihan alusta saakka vaikka Facebookin kautta, silloin saadaan joukkoliikennettä joka palvelee aidosti ihmisiä ja joka on aidosti heitä varten tehty. Jos vaikka pari vuotta suunnitelmia esitellään vaikka FB.eessä ja päivitetään niitä sen mukaan mitä mieltä ihmiset ovat niin lopputulos on takuulla parempi ainakin. Ihmisistä olisi takuulla hauska ideoida kun ne ideat oikeasti otettasiin mukaan virallisiin suunnitelmiin ja se oma idea saattaa sitten parin vuoden päästä olla oikeasti käytössä. Ja vaikka tuo linjakilven tausta, jos olisi mahdollisuus vaikuttaa suunnittelu vaiheessa niin takuulla joku olisi ihmettellyt että eikös tuo näy huonosti.

Se toisi jopa säästöä kun koostetaan suunnitelma ihmisten ideoista. Sekin taho joka HSL värityksen teki rahasti varmasti ison summan rahaa vaikka kopsasi värit lähes suoraan Turusta ja esitteli niitä käyttämällä pohjana luvatta netistä napattuja kuvia. Eli parin tunnin Photoshop työ ja homma valmis. Kuvatkin vaan netistä ja pohja Turusta, paljon rahaa vähän työtä ja voidaan nauraa miten tyhmää väkeä HSL:llä on. Kovin rehellinen ei tainnut se firma olla, mutta sitä saa mitä tilaa, varsinkin jos kaikki pitää saada halvalla. Jos ihmisiä olisi pyydetty suunnittelemaan niin olisi ehkä saatu hyvä väritys hyvinkin paljon halvemmalla, voittajalle vaikka vuoden voimassa oleva ilmainen seutulippu matkakortille. Olisi annettu valmis pohja johon ihmiset olisivat saanet luonnostella ideansa. Olisi varattu vaikka puolivuotta aikaa niin eiköhän sieltä joku olisi ihan käyttökelpoisen keksinyt.
 
Mutta jos numeroita lähdettäisiin muuttamaan, tekisin niistä ennemmin jonkun kirjain + numero -sarjan. Esim. A1-A9, B1-B9 tai R1-R9. A niin kuin ensimmäinen, A-luokka. B niin kuin Bussi isolla beellä. R niin kuin runkolinja.
Jokeri-brändin heittäminen romukoppaan on mielestäni virhe, olen itse leikitellyt ajatuksesta poikittaisten runkolinjojen brändäämiseksi Jokeri nollasta alkaen: J0, J1, J2…, Hyrylä–Kerava-ratikka olisi Jokeri 4 ja Hanko–Hyvinkää-lähijuna olisi Jokeri 5 ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 18:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:50 ----------

En ole ultrix, mutta hänen tausta-ajatuksenaan lienee, että perinteisessä eurooppalaisessa "linjanumerokulttuurissa" mitä "turhempi" tai täydentävämpi linja on kyseessä, sitä enemmän sen linjatunnuksessa on numeroita. Ja mitä runkomaisempi ja tiheämpi, sitä vähemmän.
Nimenomaan näin. Mulle oli šokki jo kesällä 2006, kun redundantti linjanumero 550 ei jäänytkään kokonaan historiaan. Nyt otettiin jopa takapakkia.
 
Jokeri-brändin heittäminen romukoppaan on mielestäni virhe, olen itse leikitellyt ajatuksesta poikittaisten runkolinjojen brändäämiseksi Jokeri nollasta alkaen: J0, J1, J2…, Hyrylä–Kerava-ratikka olisi Jokeri 4 ja Hanko–Hyvinkää-lähijuna olisi Jokeri 5 ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 18:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:50 ----------


Nimenomaan näin. Mulle oli šokki jo kesällä 2006, kun redundantti linjanumero 550 ei jäänytkään kokonaan historiaan. Nyt otettiin jopa takapakkia.

Sitten menisi Jokerit ja Joukot iloisesti sekaisin. Nythän Jouko-linjat on numeroitu juuri tuolla kaavalla, J+numero.

Mielestäni tuo sana runkolinja kuvaa hyvin linjaa, jolla on tiheä vuoroväli ja kulkee tärkeimpien vaihtoasemien kautta.
 
Mulle oli šokki jo kesällä 2006, kun redundantti linjanumero 550 ei jäänytkään kokonaan historiaan. Nyt otettiin jopa takapakkia.

Redundantti tarkoittaa suomeksi mm. ylimääräinen, turha, epäolennainen
 
HSL on innokkaasti uudistanut vanhoja brändejä. Poissa ovat nyt 3B, 3T ja Jokeri. Vuodenvaihteessa aika jättää Joukosta. Onko mitään HKL-ajalta enää jäljellä? Ja onko se hyvä vai huono asia?
 
Takaisin
Ylös