Bussi-Jokeri

Eli Valkoinen pohja ja punaiset numerot

Kävin tänään Hämeenlinnassa, jossa on jo muutaman vuoden ollut käytössä punainen linjanumero mustalla pohjalla. Tuo näkyi ehkä selvemmin, mutta kyllä normaalilla värillä oleva määränpää erottui runsaasti selvemmin ja aiemmin :)
 
Ilmastointi ei lisää melua, kaikki melu tulee siitä kattokanavapuhalluksesta, ilmastoinnin viilentävä ilma puhalletaan samoilla puhaltimilla. Käytitkö Jokeri linjaa Nobinan aikana?

No siis esim. Nobilan Volvoissa oleva mieletön vinkuna/humina, joka lakkaa kun bussin ovet on auki ja jatkuu taas. Itse tulkitsen sen ilmastoinnista johtuvaksi, olkoonkin sitten varsinainen äänilähde kattokanavapuhalluksen moottori(t), sillä vanhemmissa linja-autoissa, joissa ei ole ilmastointia, on äänimaailmakin myös huminoista vapaa.

Ja kaiken lisäksi kun kyseessä ei ole edes hetkellinen humina vaan useamman kerran matkustaessani Jokerin päästä päähän, on tuo humina ollut taukoamatonta, päättyen hetkeksi kun ovet on auki. Tunnin verran huminaa kuunneltuaan alkaa olla melko kypsä :D Varsinkin jos vielä kuski pitää kattoluukkuja ja ikkunoita auki...
 
Jokeri-busseissa ei ollut ilmastointia, joten ilmastointia ei voi huminasta syyttää. Ja samasta syystä kattoluukkujen ja ikkunoiden aukiolo on tietyillä keleillä ollut aivan järkevää toimintaa.
 
No siis esim. Nobilan Volvoissa oleva mieletön vinkuna/humina, joka lakkaa kun bussin ovet on auki ja jatkuu taas. Itse tulkitsen sen ilmastoinnista johtuvaksi, olkoonkin sitten varsinainen äänilähde kattokanavapuhalluksen moottori(t), sillä vanhemmissa linja-autoissa, joissa ei ole ilmastointia, on äänimaailmakin myös huminoista vapaa.

Ja kaiken lisäksi kun kyseessä ei ole edes hetkellinen humina vaan useamman kerran matkustaessani Jokerin päästä päähän, on tuo humina ollut taukoamatonta, päättyen hetkeksi kun ovet on auki. Tunnin verran huminaa kuunneltuaan alkaa olla melko kypsä :D Varsinkin jos vielä kuski pitää kattoluukkuja ja ikkunoita auki...
Noissa Nobinan jokeri volvoissa ei ollut ilmastointia, vain kattokanavapuhallus, edelleen. Muutamaan on nyt jälkeenpäin asennettu ilmastointi kun siirtyivät esim. 109:lle, mutta sama humina niissä edelleen on :lol:
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2013

Miten on mahdollista, että 550:n uusissa busseissa on ilmeisesti vain 48 varsinaista istumapaikkaa? Eikö HSL:n ehdoissa edellytetä teliautoilta vähintään 49 istumapaikkaa? Tätä menoa palataan vuosikymmeniä taaksepäin jos paikkalukua jatkuvasti pienennetään. Eipä taida pahemmin houkutella yksityisautoilijoita siirtymään joukkoliikenteeseen. Kenties ei tähän pyritäkään?

Sen takia koska haluttiin enemmän seisomatilaa.:lol:
Nobinan "jokeri" Volvojen rekisteriotteen mukaiset lukemat ovat; Istumapaikat 59, seisomapaikat 51. Helbin "runkolinja" 550:n Scaloissa samat tiedot ovat; Istumapaikat 53, seisomapaikat 58. Näissä luvuissa mukana siis klaffi-istuimet ja Scalan tietojen perusteella myös kuljettajan istuin :lol: Kaikesta huolimatta suurin sallittu kokonais matkustajamäärä on lähes sama :cool:
 
Ja tämän päivän Metro-lehti kertoo, että linjakilpeä muutetaan saadun palautteen takia. Loistavaa! HSL:n tiedottaja arveli uutisessa, että tilalle tulisi konservatiivinen uusien raitiovaunujen valkoinen tausta? Tämä lienee tiedottajalta tai toimittajalta vain kämmi, eli todennäköisesti 550:lla nähdään valkoinen linjatunnus, joka ainakin omasta mielestäni on erittäin selkeä.
 
http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/jokeri-busseihin_omat_lipuntarkastajat/

Tuossa tuo uutinen, joka on täynnä asiavirheitä muutenkin ;) Alussa tulee heti käsitys, että koko värityksen muuttamista mietitään hösselissä :D

Joo, on tosiaan melko sekava uutinen. Uutisessa puhutaan jokereista, Jokeri-linjasta, Jokeri-busseista, 550-linjasta sekä 550-linjan busseista. :lol: Ja päälle vielä tuo harhaanjohtava värityksen muuttamisesta kertominen, mistä Nak mainitsitkin jo.
 
Minä en ymmärrä, että miten tuota linjakilpeä ei erota. Omasta mielestäni se on varsin selkeä ja pelkästään kilven oranssista pohjasta pystyy tunnistamaan, että mikä linja on kyseessä. Jos yksittäinen ihminen ei sitä tunnista, niin sille ei voi mitään.
 
Minä en ymmärrä, että miten tuota linjakilpeä ei erota. Omasta mielestäni se on varsin selkeä ja pelkästään kilven oranssista pohjasta pystyy tunnistamaan, että mikä linja on kyseessä.

Useimmat matkustajat eivät ole yhtä tietoisia runkolinjan 550 bussien ja niiden linjakilpien ulkonäöstä kuin tämän foorumin jäsenet. Monet tietävät vain sen, että heidän tulee nousta linjan 550 bussiin, eikä silloin auta, jos pysäkkiä lähestyy bussi, jonka keulassa on linjanumeron tilalla "oranssi laatikko".
 
Useimmat matkustajat eivät ole yhtä tietoisia runkolinjan 550 bussien ja niiden linjakilpien ulkonäöstä kuin tämän foorumin jäsenet. Monet tietävät vain sen, että heidän tulee nousta linjan 550 bussiin, eikä silloin auta, jos pysäkkiä lähestyy bussi, jonka keulassa on linjanumeron tilalla "oranssi laatikko".

Olen samaa mieltä. Olen yrittänyt katsoa missä vaiheessa 550:n linjanumerosta saa selvän muihin verrattuna. Olen päätynyt tulokseen että auton täytyy olla noin puolta lähempänä pysäkkiä kuin nykyisin yleisesti uusissa linja-autoissa käytettävät linjanumerot jotta numerosta saa selvän. Tähän voi vaikuttaa tietysti esimerkiksi oma kykyni erottaa värejä toisistaan ja tulos voi toisella henkilöllä olla toisenlainen.

Tavallista pääkaupunkiseutulaista tai satunnaista muualta tullutta matkustajaa ei voida vaatia tietämään että runkolinjalla on punainen laatikko numeroiden taustana. Numeron täytyy näkyä selkeästi tilanteessa kuin tilanteessa. Edes runkolinjan linja-auton väriä ei matkustaja välttämättä tiedä. Linjanumero on avain auton valinnassa.
 
Olen yrittänyt katsoa missä vaiheessa 550:n linjanumerosta saa selvän muihin verrattuna. Olen päätynyt tulokseen että auton täytyy olla noin puolta lähempänä pysäkkiä kuin nykyisin yleisesti uusissa linja-autoissa käytettävät linjanumerot jotta numerosta saa selvän. Tähän voi vaikuttaa tietysti esimerkiksi oma kykyni erottaa värejä toisistaan ja tulos voi toisella henkilöllä olla toisenlainen.

Lisäksi riippuu auringon heijastuksesta kuinka hyvin tai huonosti tuon nykyisen linjatunnuksen näkee. Joskus auringon heijastus aiheuttaa sen, että valkoinen numero näyttää sinertävältä tai violetilta joka erottuu vielä huonommin oranssilta pohjalta.
 
Useimmat matkustajat eivät ole yhtä tietoisia runkolinjan 550 bussien ja niiden linjakilpien ulkonäöstä kuin tämän foorumin jäsenet. Monet tietävät vain sen, että heidän tulee nousta linjan 550 bussiin, eikä silloin auta, jos pysäkkiä lähestyy bussi, jonka keulassa on linjanumeron tilalla "oranssi laatikko".

Näinhän se on. Sitä helposti kuvittelee, että itselleen itsestään selvät asiat ovat muillekin itsestään selviä. Oikeasti 550 on vain yksi bussilinja siinä valtavassa lautasellisessa linjastospagettia. Sattuupa vain kulkemaan harvinaisen tiheästi.

Kun tuo vielä oli Jokeri, kohtasin silti usein ihmisiä, joille "jokerilla" ei ollut mitään tekemistä joukkoliikenteen kanssa. Viisviiskymppisellä sen sijaan pääsi kätevästi Lepuskista Tapiolaan.
 
Takaisin
Ylös