Bussi-Jokeri

Lisäksi Helbin kilvissä kuulemma automaattinen kirkkauden säätö valaistus olosuhteiden mukaan B-).

Tuohan on ominaisuutena kaikissa Led kilvissä. Pimeällä ledit palavat himmeästi ja valoisalla kirkkaammin. Vaihtelun huomaa hyvin esim. busseissa jotka ajavat Kampista ulos ;)
 
HSL on innokkaasti uudistanut vanhoja brändejä. Poissa ovat nyt 3B, 3T ja Jokeri. Vuodenvaihteessa aika jättää Joukosta. Onko mitään HKL-ajalta enää jäljellä? Ja onko se hyvä vai huono asia?

On. Kuljettajat jotka seisottavat autoa 10m päässä lähtöpysäkiltä, ja siirtyvät pysäkille vasta kun aikataulun mukaisesta lähtöajasta on jo mennyt minuutti tai toinenkin....
 
Voisivat pistää ihan paksuilla oranseilla numeroilla lukemaan sen 550:llan, niinkuin takalinjakilvissäkin on. Erottuisi vieläkin paremmin, kuin tämä nyk. valkoinen numerointi. :)
 
Tuohan on ominaisuutena kaikissa Led kilvissä. Pimeällä ledit palavat himmeästi ja valoisalla kirkkaammin. Vaihtelun huomaa hyvin esim. busseissa jotka ajavat Kampista ulos ;)
Enpä ole tuota vaihtelua huomannut muissa kuin niissä joissa on se vika että himmenevät asteittain kunnes sammuvat ja sitten taas syttyvät kirkkaina :lol:
 
Voisivat pistää ihan paksuilla oranseilla numeroilla lukemaan sen 550:llan, niinkuin takalinjakilvissäkin on. Erottuisi vieläkin paremmin, kuin tämä nyk. valkoinen numerointi. :)

HelBin jok... Siis 550-Scaloissa linjanumerolle on edessä oma kilpi, johon kolme numeroa ei mahdu isoimmalla fontilla. Tuskinpa sitä ja tekstiosuutta saisi luotettavasti toimimaan kimpassa. Ratkaisu voisi olla tosin vaikka linjatunnuksen lyhentäminen kaksinumeroiseksi/-kirjaimiseksi... :roll:

550 = Jokeri 1 = J1
500 = Jokeri 0 = J0
560 = Jokeri 2 = J2

Runkolinjojen eteen R-kirjain ja numero väliltä 0-9, poikittaisrunkolinjojen eteen P ja numero samalta väliltä. Toimisiko?
 
Viimeksi muokattu:
Ratkaisu voisi olla tosin vaikka linjatunnuksen lyhentäminen kaksinumeroiseksi/-kirjaimiseksi...

Ehdoton ei, mielestäni tämä uudistus linjatunnuksineen ja brändeineen on tarpeeksi hyvä runkolinja 550:lle, tuon nykyisen "valkoisen" linjatunnuksen huomaa tarpeeksi kauas. Mitä sitä turhaan hyvää muuttamaan.. Paitsi että scalojen tilalle nivelet.. :cool:
 
Pari huomiota ensimmäisestä uudistuneella jokeribussilla matkustamisesta. Ainakaan omalla kohdallani kuljettaja ei automaattisesti avannut kaikkia ovia - ja vielä painonapin käytön jälkeenkin kesti useampi sekunti ennen kuin kuski sai ovet auki.

Avorahastus on tietääkseni otettu käyttöön sitä varten, että pysäkkitoiminnot nopeutuisivat. Tuollainen toiminta ei ainakaan auta tätä kokeilua onnistumaan. Toivottavasti kyse on vain alkuvaiheen ongelmista ja homma saadaan toimimaan, kunhan sekä kuskit että matkustajat tottuvat järjestelyyn.
 
Pari huomiota ensimmäisestä uudistuneella jokeribussilla matkustamisesta. Ainakaan omalla kohdallani kuljettaja ei automaattisesti avannut kaikkia ovia - ja vielä painonapin käytön jälkeenkin kesti useampi sekunti ennen kuin kuski sai ovet auki.

No tuota, oman kokemuksien perusteella tuo avaa-nappi avaa ovet välittömästi mikäli olet sitä painanut, se ei ole siis kuljettajasta riippuvaa ellei hän ala venkslaamaan samaan aikaan napin kanssa. Muissa linja-autoissa se on lastenvaunuille oven avauksen pyyntö-nappi, tässä tapauksessa se pakottaa ovet auki.
 
Pari huomiota ensimmäisestä uudistuneella jokeribussilla matkustamisesta. Ainakaan omalla kohdallani kuljettaja ei automaattisesti avannut kaikkia ovia - ja vielä painonapin käytön jälkeenkin kesti useampi sekunti ennen kuin kuski sai ovet auki.

Avorahastus on tietääkseni otettu käyttöön sitä varten, että pysäkkitoiminnot nopeutuisivat. Tuollainen toiminta ei ainakaan auta tätä kokeilua onnistumaan. Toivottavasti kyse on vain alkuvaiheen ongelmista ja homma saadaan toimimaan, kunhan sekä kuskit että matkustajat tottuvat järjestelyyn.
Kyse on tuon napin toiminnasta, ei kuljettajan; Jos matkustaja painaa nappia täsmälleen samaan aikaan kun kuljettaja avaa ovet, ovi ei avaudu ollenkaan. Jos taas matkustaja painaa nappia(ja pitää painettuna)ennenkuin auto on pysähtynyt, auton pysähdyttyä kuljettajan avatessa ovia, ovi avautuu hieman ja sulkeutuu heti. Sama tapahtuu jos matkustaja painaa nappia aavistuksen ennen kuljettajan avatessa ovia... Mielestäni parempi kun tuota nappia ei olisi ollenkaan, tai matkustajat eivät ainakaan sitä käyttäisi. Minä ainakin osaan seurata milloin keskiovi on tarvis avata ja milloin ei.. :cool:
 
Kyse on tuon napin toiminnasta, ei kuljettajan; Jos matkustaja painaa nappia täsmälleen samaan aikaan kun kuljettaja avaa ovet, ovi ei avaudu ollenkaan. Jos taas matkustaja painaa nappia(ja pitää painettuna)ennenkuin auto on pysähtynyt, auton pysähdyttyä kuljettajan avatessa ovia, ovi avautuu hieman ja sulkeutuu heti. Sama tapahtuu jos matkustaja painaa nappia aavistuksen ennen kuljettajan avatessa ovia... Mielestäni parempi kun tuota nappia ei olisi ollenkaan, tai matkustajat eivät ainakaan sitä käyttäisi. Minä ainakin osaan seurata milloin keskiovi on tarvis avata ja milloin ei.. :cool:

Niin, itseäni hieman ihmetyttää tuo nappi yleensäkin. Miksei voi avata automaattisesti niitä keskiovia kun etuovi aukeaa?
 
Jos matkustaja painaa nappia täsmälleen samaan aikaan kun kuljettaja avaa ovet, ovi ei avaudu ollenkaan. Jos taas matkustaja painaa nappia(ja pitää painettuna)ennenkuin auto on pysähtynyt, auton pysähdyttyä kuljettajan avatessa ovia, ovi avautuu hieman ja sulkeutuu heti. Sama tapahtuu jos matkustaja painaa nappia aavistuksen ennen kuljettajan avatessa ovia... Mielestäni parempi kun tuota nappia ei olisi ollenkaan, tai matkustajat eivät ainakaan sitä käyttäisi.

Ahaa, eli se on siis myös sulkemisnappi, eli avaa suljetut ovet ja sulkee avoimet ovet. Suoraan sanottuna erittäin hölmö design-päätös. Sen pitäisi olla vain ovet avaava nappi. Sitten ei olisi mitään estettä matkustajien sitä käyttää. On tämä homma ratikoissakin osattu, miksei sitten busseissa?
 
Ahaa, eli se on siis myös sulkemisnappi, eli avaa suljetut ovet ja sulkee avoimet ovet. Suoraan sanottuna erittäin hölmö design-päätös. Sen pitäisi olla vain ovet avaava nappi. Sitten ei olisi mitään estettä matkustajien sitä käyttää. On tämä homma ratikoissakin osattu, miksei sitten busseissa?
Ei vaan se on avautumisnappi joka aktivoituu nopeustunnistimesta, jonka säätöarvoa en tiedä. Kuljettajan napit ovat myös sulkemisnappeja :lol:

---------- Viestit yhdistetty klo 13:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:36 ----------

Niin, itseäni hieman ihmetyttää tuo nappi yleensäkin. Miksei voi avata automaattisesti niitä keskiovia kun etuovi aukeaa?
Niinpä. Mutta Hsl vaatii napin...

---------- Viestit yhdistetty klo 13:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:36 ----------

No tuota, oman kokemuksien perusteella tuo avaa-nappi avaa ovet välittömästi mikäli olet sitä painanut, se ei ole siis kuljettajasta riippuvaa ellei hän ala venkslaamaan samaan aikaan napin kanssa. Muissa linja-autoissa se on lastenvaunuille oven avauksen pyyntö-nappi, tässä tapauksessa se pakottaa ovet auki.
Itseasiassa näissä on vielä erikseen se lastenvaununappi ;)
 
Ei vaan se on avautumisnappi joka aktivoituu nopeustunnistimesta, jonka säätöarvoa en tiedä.

No jos se on vain avausnappi, niin se ei toimi avausnapin tavoin, jos sillä kerran saa myös ovet pysymään kiinni ja jopa sulkeutumaan vähän auettuaan. Ei pitäisi muutenkaan nykytekniikan aikana olla vaikea asia saada se nappi toimimaan niin, että ovet aukeavat ihan niin kuin sekä kuljettaja että oven nappia painaneet matkustajat odottavat. Kuten sanoin, on se ratikoissakin saatu toimimaan. Pitäisi varmaankin lähettää kekkoslaista palautetta Lahteen noiden nappien toiminnan suunnittelusta.
 
No jos se on vain avausnappi, niin se ei toimi avausnapin tavoin, jos sillä kerran saa myös ovet pysymään kiinni ja jopa sulkeutumaan vähän auettuaan. Ei pitäisi muutenkaan nykytekniikan aikana olla vaikea asia saada se nappi toimimaan niin, että ovet aukeavat ihan niin kuin sekä kuljettaja että oven nappia painaneet matkustajat odottavat. Kuten sanoin, on se ratikoissakin saatu toimimaan. Pitäisi varmaankin lähettää kekkoslaista palautetta Lahteen noiden nappien toiminnan suunnittelusta.
Ratakiskoako sinulle pitäisi vääntää? Ulkonappi avaa oven ja jos kuljettaja sattuu painamaan ohjaamossa oven avaus/sulkemisnappia vaikka sadasosasekunnin myöhemmin, se kuljettajan nappi sulkee oven, mitä kohtaa tässä et ymmärrä?
 
Ratakiskoako sinulle pitäisi vääntää? Ulkonappi avaa oven ja jos kuljettaja sattuu painamaan ohjaamossa oven avaus/sulkemisnappia vaikka sadasosasekunnin myöhemmin, se kuljettajan nappi sulkee oven, mitä kohtaa tässä et ymmärrä?

Elmon pointti olikin varmaan se että jos ovi on vasta avautumassa, niin sitä ei pitäisi pystyä silloin sulkemaan kukaan mistään. Eli siis periaatteessa kuljettajalla pitäisi olla avaus ja sulkemisnapit erikseen..
 
Takaisin
Ylös