Voisivat pistää ihan paksuilla oranseilla numeroilla lukemaan sen 550:llan, niinkuin takalinjakilvissäkin on. Erottuisi vieläkin paremmin, kuin tämä nyk. valkoinen numerointi.![]()
HelBin jok... Siis 550-Scaloissa linjanumerolle on edessä oma kilpi, johon kolme numeroa ei mahdu isoimmalla fontilla. Tuskinpa sitä ja tekstiosuutta saisi luotettavasti toimimaan kimpassa. Ratkaisu voisi olla tosin vaikka linjatunnuksen lyhentäminen kaksinumeroiseksi/-kirjaimiseksi...
550 = Jokeri 1 = J1
500 = Jokeri 0 = J0
560 = Jokeri 2 = J2
Runkolinjojen eteen R-kirjain ja numero väliltä 0-9, poikittaisrunkolinjojen eteen P ja numero samalta väliltä. Toimisiko?
Viimeisin muokkaaja Prompter; 31.08.2013 kello 10:51.
Pari huomiota ensimmäisestä uudistuneella jokeribussilla matkustamisesta. Ainakaan omalla kohdallani kuljettaja ei automaattisesti avannut kaikkia ovia - ja vielä painonapin käytön jälkeenkin kesti useampi sekunti ennen kuin kuski sai ovet auki.
Avorahastus on tietääkseni otettu käyttöön sitä varten, että pysäkkitoiminnot nopeutuisivat. Tuollainen toiminta ei ainakaan auta tätä kokeilua onnistumaan. Toivottavasti kyse on vain alkuvaiheen ongelmista ja homma saadaan toimimaan, kunhan sekä kuskit että matkustajat tottuvat järjestelyyn.
No tuota, oman kokemuksien perusteella tuo avaa-nappi avaa ovet välittömästi mikäli olet sitä painanut, se ei ole siis kuljettajasta riippuvaa ellei hän ala venkslaamaan samaan aikaan napin kanssa. Muissa linja-autoissa se on lastenvaunuille oven avauksen pyyntö-nappi, tässä tapauksessa se pakottaa ovet auki.
Kyse on tuon napin toiminnasta, ei kuljettajan; Jos matkustaja painaa nappia täsmälleen samaan aikaan kun kuljettaja avaa ovet, ovi ei avaudu ollenkaan. Jos taas matkustaja painaa nappia(ja pitää painettuna)ennenkuin auto on pysähtynyt, auton pysähdyttyä kuljettajan avatessa ovia, ovi avautuu hieman ja sulkeutuu heti. Sama tapahtuu jos matkustaja painaa nappia aavistuksen ennen kuljettajan avatessa ovia... Mielestäni parempi kun tuota nappia ei olisi ollenkaan, tai matkustajat eivät ainakaan sitä käyttäisi. Minä ainakin osaan seurata milloin keskiovi on tarvis avata ja milloin ei..![]()
Ahaa, eli se on siis myös sulkemisnappi, eli avaa suljetut ovet ja sulkee avoimet ovet. Suoraan sanottuna erittäin hölmö design-päätös. Sen pitäisi olla vain ovet avaava nappi. Sitten ei olisi mitään estettä matkustajien sitä käyttää. On tämä homma ratikoissakin osattu, miksei sitten busseissa?
Ei vaan se on avautumisnappi joka aktivoituu nopeustunnistimesta, jonka säätöarvoa en tiedä. Kuljettajan napit ovat myös sulkemisnappeja
---------- Viestit yhdistetty klo 13:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:36 ----------
Niinpä. Mutta Hsl vaatii napin...
---------- Viestit yhdistetty klo 13:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:36 ----------
Itseasiassa näissä on vielä erikseen se lastenvaununappi![]()
No jos se on vain avausnappi, niin se ei toimi avausnapin tavoin, jos sillä kerran saa myös ovet pysymään kiinni ja jopa sulkeutumaan vähän auettuaan. Ei pitäisi muutenkaan nykytekniikan aikana olla vaikea asia saada se nappi toimimaan niin, että ovet aukeavat ihan niin kuin sekä kuljettaja että oven nappia painaneet matkustajat odottavat. Kuten sanoin, on se ratikoissakin saatu toimimaan. Pitäisi varmaankin lähettää kekkoslaista palautetta Lahteen noiden nappien toiminnan suunnittelusta.
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta