Sivu 29 / 38 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 919252627282930313233 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 421-435/564

Viestiketju: Bussi-Jokeri

  1. #421

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Ratakiskoako sinulle pitäisi vääntää? Ulkonappi avaa oven ja jos kuljettaja sattuu painamaan ohjaamossa oven avaus/sulkemisnappia vaikka sadasosasekunnin myöhemmin, se kuljettajan nappi sulkee oven, mitä kohtaa tässä et ymmärrä?
    Ei minulle tässä ratakiskoa tarvitse vääntää, koska kyse ei nyt ole siitä miten niiden nappien tekniikka on toteutettu vaan mikä ongelma siitä seuraa: avausnappi ei toimi niin kuin avausnapin pitäisi, koska avausnapilla efektiivisesti voi estää ovien avautumisen. Ja se on virheellisellä suunnittelulla aiheutettu ongelma, ei tekninen ongelma sinänsä, koska ei vain ole mietitty asiaa matkustajien toiminnan kannalta. Ja se pitäisi korjata niin, että silloin kun sekä kuljettaja että matkustaja haluavat avata ovet, ovet aukeavat. Kuten Nak totesi, yksinkertaisinta tämä on toteuttaa niin, että kuljettajalle nappi ei ole sekä avaus- että sulkunappi. Näin tämä minusta on ratikoissakin. Tämä on vain asia, joka olisi pitänyt HSL:n osata vaatia, mutta toisaalta minusta myös asia, joka bussin suunnittelijan pitäisi ymmärtää muutenkin: mitä tapahtuu jos sekä kuljettaja että matkustaja painavat avausnappia yhtä aikaa? Eikö oikeasti kenellekään ole tullut mieleen, että kun yksi toiminto yhdistetään moneen nappiin, järjestelmän pitää pystyä toimimaan loogisesti silloinkin, kun nappeja painetaan yhtä aikaa?

    ---------- Viestit yhdistetty klo 14:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:10 ----------

    Varmuuden vuoksi kuitenkin vähän sitä ratakiskoa. Kyseessähän on nyt kaksi tilannetta (joissa kuljettaja molemmissa joka tapauksessa painaa avausnappia yhtä aikaa tai vähän matkustajan jälkeen):

    a) Matkustaja ei paina avausnappia. Ovet aukeavat.

    b) Matkustaja painaa avausnappia. Ovet eivät aukea.

    Toimiiko tällöin avausnappi niin kuin sen kuuluu, eli että se avaa ovet? Vaikka virheellinen toiminta viime kädessä aiheutuukin siitä, että kuljettaja painaa nappia ja siksi sulkee ovet, efektiivinen vaikutus kuitenkin on se, että nimenomaan avausnapin painamisella ovet saatiin pysymään kiinni ja ovet olisivat auenneet, jos sitä oltaisiin jätetty painamatta.

  2. #422
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Jotkut linjan 550 kuljettajat ovat näköjään omaksuneet juuri oikeanlaisen toimintatavan avorahatuksen järjestelmässä.

    Alla olevassa kuvassa ko. linjan bussi saapui Leppävaaran sillan pysäkille, avasi ensin kaikki ovet, sammutti bussin moottorin ja sitten sulki etuoven. Lisäksi auto oli pysäytetty kohtaan, josta sillalle nousevat matkustajat tulevat suoraan avoimien keskiovien kohdalle. Esimerkillisen hienoa toimintaa; tuli hyvä mieli, kun kuljettaja oli sisäistänyt homman näin hyvin.

    http://db.tt/hPZ1YXum
    Joukkoliikenneharrastaja

  3. #423
    TeemuBussitietäjä avatar
    Liittynyt
    05.05.2013
    Sijainti
    Länsimäki, Vantaa.
    Viestejä
    210

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Jotkut linjan 550 kuljettajat ovat näköjään omaksuneet juuri oikeanlaisen toimintatavan avorahatuksen järjestelmässä.

    Alla olevassa kuvassa ko. linjan bussi saapui Leppävaaran sillan pysäkille, avasi ensin kaikki ovet, sammutti bussin moottorin ja sitten sulki etuoven. Lisäksi auto oli pysäytetty kohtaan, josta sillalle nousevat matkustajat tulevat suoraan avoimien keskiovien kohdalle. Esimerkillisen hienoa toimintaa; tuli hyvä mieli, kun kuljettaja oli sisäistänyt homman näin hyvin.

    http://db.tt/hPZ1YXum
    Todella hienoa toimintaa kuljettajalta, minulta taputukset hänelle!

  4. #424

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    No, se ulkonappi on edelleen vain avausnappi, riippumatta siitä miten se tätä nykyä toimii, minä en sitä ole suunnitellut Ja minun ajaessa, tuo nappi ei ole käytössä, juurikin edellämainituista epäkohdista johtuen. Kaikki halukkaat pääsevät silti se etu-että keskiovista sisään

  5. #425

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    396

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Jotkut linjan 550 kuljettajat ovat näköjään omaksuneet juuri oikeanlaisen toimintatavan avorahatuksen järjestelmässä.

    Alla olevassa kuvassa ko. linjan bussi saapui Leppävaaran sillan pysäkille, avasi ensin kaikki ovet, sammutti bussin moottorin ja sitten sulki etuoven. Lisäksi auto oli pysäytetty kohtaan, josta sillalle nousevat matkustajat tulevat suoraan avoimien keskiovien kohdalle. Esimerkillisen hienoa toimintaa; tuli hyvä mieli, kun kuljettaja oli sisäistänyt homman näin hyvin.

    http://db.tt/hPZ1YXum
    Tuo kohdistus portaiden kohdalle voi olla hiukan vaikeaa, kun jokaiselta kolmelta laiturilta tulee portaat sillalle...

  6. #426

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Jotkut linjan 550 kuljettajat ovat näköjään omaksuneet juuri oikeanlaisen toimintatavan avorahatuksen järjestelmässä.

    Alla olevassa kuvassa ko. linjan bussi saapui Leppävaaran sillan pysäkille, avasi ensin kaikki ovet, sammutti bussin moottorin ja sitten sulki etuoven. Lisäksi auto oli pysäytetty kohtaan, josta sillalle nousevat matkustajat tulevat suoraan avoimien keskiovien kohdalle. Esimerkillisen hienoa toimintaa; tuli hyvä mieli, kun kuljettaja oli sisäistänyt homman näin hyvin.

    http://db.tt/hPZ1YXum
    Tuota noin, minä kyllä mieluummin pysäytän etuoven siihen portaiden kohdalle, näen siitä myös ne viime hetken juoksijat rappusissa. Jos keskiovet sillä kohdalla, käy helposti niin että laitan ovet kiinni ja lähden liikkelle kun juoksijoita ei näe peilistä ennenkuin ovat 2 metrin päässä auton kyljestä... Mutta ei siinä jos se olisi parempaa palvelua :lol Ja lisäksi takaovella on kielletyn suunnan merkki sisälle mennessä, avoimet ovet siis kuuluisi olla etu-ja keskiovi
    Viimeisin muokkaaja chauffer; 04.09.2013 kello 14:35.

  7. #427
    Bussipoika avatar
    Liittynyt
    06.07.2013
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    639

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    avoimet ovet siis kuuluisi olla etu-ja keskiovi
    Eilen 550:n kuljettaja avasi vain takaoven myöhästyville matkustajille...

  8. #428
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Tuo kohdistus portaiden kohdalle voi olla hiukan vaikeaa, kun jokaiselta kolmelta laiturilta tulee portaat sillalle...
    Näsäviisaus on taiteenlaji sinänsä, mutta täsmennetään nyt vielä, että bussilla ajetaan kyseisen bussilinjan bussipysäkin kohdalle ja aina pyritään pysäkkialueen kärkeen (jos se on mahdollista). Näinollen kuvailemassani tapauksessa ko. linjan 550 bussipysähtyi etummaisten laituriportaiden kohdalle.

  9. #429
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1344

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Yhä monet näyttävät sitä matkakorttia laitteelle vaikka siinä selvästi on jo lippu tai kausi. Etuovella se käy vielä järkeen että vanhasta tottumuksesta mutta miksi näyttää keskiovella lippulaitteelle semmoista kun edes teoriassa kukaan ei katso kun näytät sen kortin.

    Kuljettajia ei taida liiemmin asia kiinnostaa eli antaa ihmisten leimata etuovellakin. Mutta en vain käsitä sitä robottimaista toimintaa. On vain niin helppoa jättää se kortti sinne vaikka taskuun ja tallustella kyytiin sitä esittelemättä.

    Ihan sama kuin kaupassa kulkisi ilmaisen pikkuruisen vaikka leivos maistiaisen kanssa kassalle ja laittaisi sen hihnalle ja söisi sen sitten siellä hihnan toisessa päässä ihan sen takia ettei kertakaikkiaan kykene sitä syömään ellei kassahenkilö ole varmasti nähnyt että hänellä on pieni ilmainen leivos jonka hän saa syödä ilmaiseksi. Kassaa ei kiinnosta nähdä jokaisen henkilön ilmaista leivosta erikseen vaan asiakas saa syödä sen kaupan puolella tai viedä vaikka kotiin. Mutta sitä ei tarvitse laittaa hihnalle ennen syömistä koska siitä ei kuitenkaan tarttee maksaa mitään jolloin se on ihan hölmöä ja ajanhukkaa.

    Tai jos joka kerta bussiin noustessa ostaisit uuden kertalipun vaikka vanha on vielä kauan voimassa, vain koska et kykene jättämään sitä lipunosto vaihetta välistä.

    Muilla linjoilla kuljettaja saattaa seurata kun ihmiset leimaavat lipun, kausilippu näytetään laitteelle silloin jotta kuljettaja näkee että on lippu. Mutta jos kuljettajaa ei ole, eli kuljetajan paikka on tyhjä. Turha sitä silloin on näyttää jos siinä lippu on jo. Osa tosin jopa tervehtii kohti kuljettajan paikkaa vaikka tämä ei olisi lähimaillakaan.

  10. #430
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1476

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Etuovella se käy vielä järkeen että vanhasta tottumuksesta mutta miksi näyttää keskiovella lippulaitteelle semmoista kun edes teoriassa kukaan ei katso kun näytät sen kortin.
    Lippua näyttämällä saa kuitenkin tietää onko kausi vielä voimassa ja miten pitkään. Monelle matkustajalle tämä on kiinnostava tieto, ettei tule vahingossa matkustettua ilman lippua.

  11. #431

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Lippua näyttämällä saa kuitenkin tietää onko kausi vielä voimassa ja miten pitkään. Monelle matkustajalle tämä on kiinnostava tieto, ettei tule vahingossa matkustettua ilman lippua.
    Siinä tapauksessa toki näkisimme ratikoissa ihan yhtä paljon lippujen leimaajia (l. tarkistajia). Eiköhän noista 550:n leimaajista 95 % näytä sen lipun, koska a) ei uskalla mennä bussikuskin ohi näyttämättä, b) vanhasta tottumuksesta ja c) ei edes tiedä, että ilman lipun näyttämistä saisi mennä.

  12. #432

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Siinä tapauksessa toki näkisimme ratikoissa ihan yhtä paljon lippujen leimaajia (l. tarkistajia). Eiköhän noista 550:n leimaajista 95 % näytä sen lipun, koska a) ei uskalla mennä bussikuskin ohi näyttämättä, b) vanhasta tottumuksesta ja c) ei edes tiedä, että ilman lipun näyttämistä saisi mennä.
    Juurikin näin. Ja keskiovesta sisään astuminen on sisäistetty niin hyvin että kun avaan etu-ja keskiovet niin etuovesta tulee sisään yksi ja loput kymmenen odottavat keskiovilla että 10-15 tulee ensin ulos, sitten sisään mennessä vielä näytetään kausilippu lukijalle. Eli pysäkillä menee usein enemmän aikaa kuin ennen avorahastuskokeilua

  13. #433

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Ja keskiovesta sisään astuminen on sisäistetty niin hyvin että kun avaan etu-ja keskiovet niin etuovesta tulee sisään yksi ja loput kymmenen odottavat keskiovilla että 10-15 tulee ensin ulos, sitten sisään mennessä vielä näytetään kausilippu lukijalle. Eli pysäkillä menee usein enemmän aikaa kuin ennen avorahastuskokeilua
    Olen huomannut saman, mutta täytynee odottaa ja katsoa tasaantuuko tilanne. Ihmiset viehättyvät uuteen asiaan, ja kannattaa myös muistaa, että nämä keskiovelle vaihtajathan ovat juuri niitä, jotka ovat aktiivisesti vaihtaneet rutiiniaan. Heiltä siis voisi odottaa myös aktiivista tarttumista asiaan myöhemminkin. Nyt moni ehkä käyttänee keskiovia vain, koska "on kivaa tehdä uutta", "on kivaa olla erilainen" ja "on kivaa näyttää, että minä tiedän, että keskiovistakin saa mennä sisään".

    Tosin tässä ehkä aletaan myös huomata se korkean ja kapean takaoven ongelma. Tuo ongelma olisi ainakin pienempi, jos takaovestakin saisi nousta sisään.

    Ja toisaalta pitää muistaa, että kyseessä on kokeilu. Nyt todella testataan, toimiiko vaiko ei. Voihan olla, että (ainakin Suomessa) bussissa vain etuovesta sisään meno on kuitenkin se käytännön optimiratkaisu. Joskushan kokeellinen testaus tuottaa yllättäviäkin tuloksia. Esimerkiksi lentoyhtiöt ovat oikeasti testanneet, millä tavoin lentokone saadaan täytettyä mahdollisimman nopeasti: ensinkö takarivit sisään ja sitten eturivit, vai ihan missä järjestyksessä tahansa vai jotenkin muuten? Lopputulos oli, että satunnainen järjestys on kaikkein tehokkain, mikä on sinänsä yllättävä tulos.

  14. #434

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Toisaalta tuo useaan kertaan mittaamani pysäkeillä viipymisaika (eim. 550:llä 4-7 min./sivu) on sitä luokkaa että ajoaikaan sillä ei juuri olisi merkitystä vaikka muutamalla ruuhkaisimmalla pysäkillä toiminta olisi sen korkeintaan 5-10 sekuntia nopeampaa Varsinkin kun nykyiselläänkin saa ajella todella rauhallisesti ja silti väliaika pysäkeillä saa usein seisoa hetken tasaamassa aikaa...

  15. #435

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    682

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Esimerkiksi lentoyhtiöt ovat oikeasti testanneet, millä tavoin lentokone saadaan täytettyä mahdollisimman nopeasti: ensinkö takarivit sisään ja sitten eturivit, vai ihan missä järjestyksessä tahansa vai jotenkin muuten? Lopputulos oli, että satunnainen järjestys on kaikkein tehokkain, mikä on sinänsä yllättävä tulos.
    Menee tehokkaasti offtopiciksi, mutta: Esimerkiksi Myytinmurtajien testissä satunnainen (ilman etukäteen varattuja istuimia) oli todellakin nopein (joskin matkustajia vähiten tyydyttävä). Toisen TV-ohjelman testissä saatiin hiukan poikkeava tulos; satunnainen oli edelleen nykysysteemiä parempi, mutta vielä sitäkin parempi järjestys on olemassa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raide-Jokeri
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 2005
    Viimeisin viesti: Eilen, 19:11
  2. Jokeri 2
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 114
    Viimeisin viesti: 03.09.2016, 23:41
  3. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 14:17
  4. Kuvia Jokeri-busseista
    kirjoittanut Lauri Räty foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 14.08.2006, 19:26
  5. Jokeri-hölmöilyä
    kirjoittanut Albert foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 01.06.2006, 21:05

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •