Sivu 32 / 38 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1222282930313233343536 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 466-480/564

Viestiketju: Bussi-Jokeri

  1. #466

    Liittynyt
    08.01.2011
    Viestejä
    51

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Ehkä vielä ensi talvi ei ole se paras vertailukohta viime talveen. Scaloissa on kuitenkin uudet renkaat, eikä niitä voi mitenkään verrata Nobinan silestoneihin. Ehkä sujuvuutta olisi parempi verrata Nobinan ensimmäiseen talveen? Tai sitten palata asiaan 7 vuoden kuluttua jolloin HelBin Scaloissa on myös jo silestonet alla, ellei niitä vahingossa vaihdeta välissä. Nobinalla tälläistä toimenpidettä Nobinalla ei varmaankaan tehty?
    Muistan KUN olin ruhassa ajamassa, silloin oli käytäntö vaihdettiin taakse syksyllä uudet palarenkaat jolla ajettiin tulevaan syksyyn.

  2. #467
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Ei kai nyt missään HSL-kaupunkibussissa voi näillä ajokilometreillä olla samat renkaat seitsemän vuoden ajan? Voisiko joku nykytilanteen oikeasti tunteva kertoa, kuinka usein busseihin vaihdetaan uudet renkaat.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #468

    Liittynyt
    21.12.2006
    Viestejä
    39

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ei kai nyt missään HSL-kaupunkibussissa voi näillä ajokilometreillä olla samat renkaat seitsemän vuoden ajan? Voisiko joku nykytilanteen oikeasti tunteva kertoa, kuinka usein busseihin vaihdetaan uudet renkaat.
    HSL liikenteessä vetoakselin pinnoitetut renkaat kestää 60-120tkm riippuen linjasta ja renkaan pintakuviosta. Uusilla renkailla voi seutulinjoilla päästä enemmänkin. Olen aika varma, että yksikään liikennöitsijä ei aja renkaita ihan slikseiksi. Jos rengas on liian kulunut, ei sitä voi uudelleenpinnoittaa vaan runko menee romuksi.

  4. #469
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Zetor Näytä viesti
    HSL liikenteessä vetoakselin pinnoitetut renkaat kestää 60-120tkm riippuen linjasta ja renkaan pintakuviosta. Uusilla renkailla voi seutulinjoilla päästä enemmänkin. Olen aika varma, että yksikään liikennöitsijä ei aja renkaita ihan slikseiksi. Jos rengas on liian kulunut, ei sitä voi uudelleenpinnoittaa vaan runko menee romuksi.
    Tuo kilometrimäärä saavutetaan tyypillisellä HSL-alueen linjalla käsittääkseni noin vuodessa tai jopa puolessa vuodessa. Pitäneekö paikkansa?
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  5. #470

    Liittynyt
    23.04.2012
    Viestejä
    21

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Tuo kilometrimäärä saavutetaan tyypillisellä HSL-alueen linjalla käsittääkseni noin vuodessa tai jopa puolessa vuodessa. Pitäneekö paikkansa?
    Suunnilleen. Juuri ajelin noin neljä vuotta vanhalla Scalalla jossa oli mittarissa rapiat neljäsataa tuhatta kilometriä.

  6. #471

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Tuo kilometrimäärä saavutetaan tyypillisellä HSL-alueen linjalla käsittääkseni noin vuodessa tai jopa puolessa vuodessa. Pitäneekö paikkansa?
    Eilen 18.9. yhdessä Varhan varikon Runkolinja Scalassa reilu 15 tkm. mittarissa... Reilu 5 viikkoa linjalla...

  7. #472
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Eilen 18.9. yhdessä Varhan varikon Runkolinja Scalassa reilu 15 tkm. mittarissa... Reilu 5 viikkoa linjalla...
    Tuossa on nyt jotain outoa. 5 viikkoa on 35 vuorokautta, mikä antaa 428 km/vrk. Vaikka bussi olisi liikkeellä täydet 20 tuntia klo 5-1 jatkuvalla 20 km/h keskinopeudella, niin siltikin yllettäisiin vain 400 kilsaan. Ja se autokohtainen keskinopeus ei ole lähellekään noin korkea, kun päätepysäkeillä seistään pitkät ajat.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #473
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tuossa on nyt jotain outoa. 5 viikkoa on 35 vuorokautta, mikä antaa 428 km/vrk. Vaikka bussi olisi liikkeellä täydet 20 tuntia klo 5-1 jatkuvalla 20 km/h keskinopeudella, niin siltikin yllettäisiin vain 400 kilsaan. Ja se autokohtainen keskinopeus ei ole lähellekään noin korkea, kun päätepysäkeillä seistään pitkät ajat.
    Kyllä tuo voi pitää hyvinkin paikkansa. Jokerin reitin pituus on 25.5km suuntaan ja yksi auto voi helpostikin ajaa päivän aikana 10 kierrosta eli reilun 500km.
    Nobinalle tuli ensimmäiset uudet Volvot pari viikkoa sitten ja niissä on jo reipas 5tkm mittarissa
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  9. #474
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    HKL-Bussiliikenteellä oli aikanaan autokierto, jossa liikennöintivuorokauden aikana kertyi yli 700 km. Viikonloppuöinä ko. auto kävi varikolla vain aamuvarhaisella tankkauksessa ja pikasiivouksessa ja takaisin linjalle. Jossain sarjoissa on ollut jopa tankkaus työvuoron aikana, kun yksi tankillinen naftaa ei olisi riittänyt auton koko rupeamaan.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  10. #475

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tuossa on nyt jotain outoa. 5 viikkoa on 35 vuorokautta, mikä antaa 428 km/vrk. Vaikka bussi olisi liikkeellä täydet 20 tuntia klo 5-1 jatkuvalla 20 km/h keskinopeudella, niin siltikin yllettäisiin vain 400 kilsaan. Ja se autokohtainen keskinopeus ei ole lähellekään noin korkea, kun päätepysäkeillä seistään pitkät ajat.
    Meinaat että lämpimikseni kirjoitan ja keksin noita lukuja? Nollaan aina aloittaessani Scalan oman kulutusmittarin, keskinopeus 550:lla on aina 26-28 km/h, muilla linjoilla 20-23 km/h... Ja päätepysäkeillä seisotaan n. 2-12 min. korkeintaan.. Ja autoissa oli 500-1000 km ajettuna ennen linjapalvelusta...

    ---------- Viestit yhdistetty klo 11:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:05 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    HKL-Bussiliikenteellä oli aikanaan autokierto, jossa liikennöintivuorokauden aikana kertyi yli 700 km. Viikonloppuöinä ko. auto kävi varikolla vain aamuvarhaisella tankkauksessa ja pikasiivouksessa ja takaisin linjalle. Jossain sarjoissa on ollut jopa tankkaus työvuoron aikana, kun yksi tankillinen naftaa ei olisi riittänyt auton koko rupeamaan.
    Lentokentän kaasuMannit esim. tankattiin vielä viime talvena joissain vuoroissa alku illasta kun kaasu ei riittänyt aamu viidestä seuraavaan aamu puoli viiteen
    Viimeisin muokkaaja chauffer; 19.09.2013 kello 13:11.

  11. #476

    Liittynyt
    12.10.2011
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    148

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Lentokentän kaasuMannit esim. tankattiin vielä viime talvena joissain vuoroissa alku illasta kun kaasu ei riittänyt aamu viidestä seuraavaan aamu puoli viiteen
    Ja vielä kesäliikenteessäkin oli sellainen vuoro, johon piti välillä lähteä ilman vuorokirjaa, koska saman vuoron iltavuorolainen ei ollut vielä saapunut varikolle, kun aamuvuorolaisen piti jo lähteä.

    Kierros linjaa 615 on karvaa vaille 40 km, ja sen ajamiseen on varattu keskimäärin 1,5 tuntia (kahden samalta lähtöpysäkiltä tapahtuvan lähdön välinen aika). 400 km:iin eli kymmeneen kierrokseen menisi 15 tuntia, ja osa autoista on vuorokirjan mukaan semmoista 21 tuntia linjalla per vuorokausi.

  12. #477
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Reittiopas antaa 550:lle päivällä ajoajaksi 59 min / sivu. Sivun pituus 29,1 km, kierroksen siten n. 58 km. Liikennöintiajat ovat laajemmat kuin olin kuvitellut, jo 4.30 kieppeillä eka lähtö ja 2.00 kieppeillä vika saapuminen. Siis 1290 min / vrk.

    Arvioidaan kierrosajaksi keskimäärin 135 minuuttia. Ruuhkassa lie enemmän ja hiljaisena aikana vähemmän. Yksi bussi voi siis ajaa 9,5 kierrosta.

    9,5 x 58 = 551 km

    Jos ajettuja vuorokausia on 35, niin siitä tulee 19 285 km.

    Aikamoisia määriä! Olin väärässä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  13. #478

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Reittiopas antaa 550:lle päivällä ajoajaksi 59 min / sivu. Sivun pituus 29,1 km, kierroksen siten n. 58 km. Liikennöintiajat ovat laajemmat kuin olin kuvitellut, jo 4.30 kieppeillä eka lähtö ja 2.00 kieppeillä vika saapuminen. Siis 1290 min / vrk.

    Arvioidaan kierrosajaksi keskimäärin 135 minuuttia. Ruuhkassa lie enemmän ja hiljaisena aikana vähemmän. Yksi bussi voi siis ajaa 9,5 kierrosta.

    9,5 x 58 = 551 km

    Jos ajettuja vuorokausia on 35, niin siitä tulee 19 285 km.

    Aikamoisia määriä! Olin väärässä.
    Ja hallisivut siihen päälle, ruhasta taitaa olla vajaa 10 km kumpaankin päähän

  14. #479
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1981

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Voidaan myös todeta, että Nobinalla ja Veolialla bussit keräävät enemmän suoritetta kuin Pohjolan ja HelB:n kaupunkibussit. Syy on siinä, että Helsingin ulkopuolella liikenteen keskinopeus on suurempi ja tällä alueella Nobinalla ja Veolialla on suhteessa enemmän liikennettä. Toiselta kantilta arvioituna kaupunkiliikenne Helsingissä, jossa Pohjolalla ja HelB:llä on suhteessa enemmän liikennettä, voi olla kuitenkin kuluttavampaa koska pysähdyksiä ja kiihdytyksiä on runsaasti.

  15. #480

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Tänään helb 1325:n mittariin tuli 29 tkm. B-)

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raide-Jokeri
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1335
    Viimeisin viesti: 12.07.2017, 14:30
  2. Jokeri 2
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 114
    Viimeisin viesti: 03.09.2016, 23:41
  3. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 14:17
  4. Kuvia Jokeri-busseista
    kirjoittanut Lauri Räty foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 14.08.2006, 19:26
  5. Jokeri-hölmöilyä
    kirjoittanut Albert foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 01.06.2006, 21:05

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •