Bussi-Jokeri

Ehkä vielä ensi talvi ei ole se paras vertailukohta viime talveen. Scaloissa on kuitenkin uudet renkaat, eikä niitä voi mitenkään verrata Nobinan silestoneihin. Ehkä sujuvuutta olisi parempi verrata Nobinan ensimmäiseen talveen? Tai sitten palata asiaan 7 vuoden kuluttua jolloin HelBin Scaloissa on myös jo silestonet alla, ellei niitä vahingossa vaihdeta välissä. Nobinalla tälläistä toimenpidettä Nobinalla ei varmaankaan tehty?

Muistan KUN olin ruhassa ajamassa, silloin oli käytäntö vaihdettiin taakse syksyllä uudet palarenkaat jolla ajettiin tulevaan syksyyn.
 
Ei kai nyt missään HSL-kaupunkibussissa voi näillä ajokilometreillä olla samat renkaat seitsemän vuoden ajan? Voisiko joku nykytilanteen oikeasti tunteva kertoa, kuinka usein busseihin vaihdetaan uudet renkaat.
 
Ei kai nyt missään HSL-kaupunkibussissa voi näillä ajokilometreillä olla samat renkaat seitsemän vuoden ajan? Voisiko joku nykytilanteen oikeasti tunteva kertoa, kuinka usein busseihin vaihdetaan uudet renkaat.

HSL liikenteessä vetoakselin pinnoitetut renkaat kestää 60-120tkm riippuen linjasta ja renkaan pintakuviosta. Uusilla renkailla voi seutulinjoilla päästä enemmänkin. Olen aika varma, että yksikään liikennöitsijä ei aja renkaita ihan slikseiksi. Jos rengas on liian kulunut, ei sitä voi uudelleenpinnoittaa vaan runko menee romuksi.
 
HSL liikenteessä vetoakselin pinnoitetut renkaat kestää 60-120tkm riippuen linjasta ja renkaan pintakuviosta. Uusilla renkailla voi seutulinjoilla päästä enemmänkin. Olen aika varma, että yksikään liikennöitsijä ei aja renkaita ihan slikseiksi. Jos rengas on liian kulunut, ei sitä voi uudelleenpinnoittaa vaan runko menee romuksi.

Tuo kilometrimäärä saavutetaan tyypillisellä HSL-alueen linjalla käsittääkseni noin vuodessa tai jopa puolessa vuodessa. Pitäneekö paikkansa?
 
Tuo kilometrimäärä saavutetaan tyypillisellä HSL-alueen linjalla käsittääkseni noin vuodessa tai jopa puolessa vuodessa. Pitäneekö paikkansa?

Suunnilleen. Juuri ajelin noin neljä vuotta vanhalla Scalalla jossa oli mittarissa rapiat neljäsataa tuhatta kilometriä.
 
Tuo kilometrimäärä saavutetaan tyypillisellä HSL-alueen linjalla käsittääkseni noin vuodessa tai jopa puolessa vuodessa. Pitäneekö paikkansa?
Eilen 18.9. yhdessä Varhan varikon Runkolinja Scalassa reilu 15 tkm. mittarissa... :tongue: Reilu 5 viikkoa linjalla... :lol:
 
Eilen 18.9. yhdessä Varhan varikon Runkolinja Scalassa reilu 15 tkm. mittarissa... :tongue: Reilu 5 viikkoa linjalla... :lol:

Tuossa on nyt jotain outoa. 5 viikkoa on 35 vuorokautta, mikä antaa 428 km/vrk. Vaikka bussi olisi liikkeellä täydet 20 tuntia klo 5-1 jatkuvalla 20 km/h keskinopeudella, niin siltikin yllettäisiin vain 400 kilsaan. Ja se autokohtainen keskinopeus ei ole lähellekään noin korkea, kun päätepysäkeillä seistään pitkät ajat.
 
Tuossa on nyt jotain outoa. 5 viikkoa on 35 vuorokautta, mikä antaa 428 km/vrk. Vaikka bussi olisi liikkeellä täydet 20 tuntia klo 5-1 jatkuvalla 20 km/h keskinopeudella, niin siltikin yllettäisiin vain 400 kilsaan. Ja se autokohtainen keskinopeus ei ole lähellekään noin korkea, kun päätepysäkeillä seistään pitkät ajat.

Kyllä tuo voi pitää hyvinkin paikkansa. Jokerin reitin pituus on 25.5km suuntaan ja yksi auto voi helpostikin ajaa päivän aikana 10 kierrosta eli reilun 500km.
Nobinalle tuli ensimmäiset uudet Volvot pari viikkoa sitten ja niissä on jo reipas 5tkm mittarissa
 
HKL-Bussiliikenteellä oli aikanaan autokierto, jossa liikennöintivuorokauden aikana kertyi yli 700 km. Viikonloppuöinä ko. auto kävi varikolla vain aamuvarhaisella tankkauksessa ja pikasiivouksessa ja takaisin linjalle. Jossain sarjoissa on ollut jopa tankkaus työvuoron aikana, kun yksi tankillinen naftaa ei olisi riittänyt auton koko rupeamaan.
 
Tuossa on nyt jotain outoa. 5 viikkoa on 35 vuorokautta, mikä antaa 428 km/vrk. Vaikka bussi olisi liikkeellä täydet 20 tuntia klo 5-1 jatkuvalla 20 km/h keskinopeudella, niin siltikin yllettäisiin vain 400 kilsaan. Ja se autokohtainen keskinopeus ei ole lähellekään noin korkea, kun päätepysäkeillä seistään pitkät ajat.
Meinaat että lämpimikseni kirjoitan ja keksin noita lukuja? :mad: Nollaan aina aloittaessani Scalan oman kulutusmittarin, keskinopeus 550:lla on aina 26-28 km/h, muilla linjoilla 20-23 km/h... Ja päätepysäkeillä seisotaan n. 2-12 min. korkeintaan.. Ja autoissa oli 500-1000 km ajettuna ennen linjapalvelusta... ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 11:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:05 ----------

HKL-Bussiliikenteellä oli aikanaan autokierto, jossa liikennöintivuorokauden aikana kertyi yli 700 km. Viikonloppuöinä ko. auto kävi varikolla vain aamuvarhaisella tankkauksessa ja pikasiivouksessa ja takaisin linjalle. Jossain sarjoissa on ollut jopa tankkaus työvuoron aikana, kun yksi tankillinen naftaa ei olisi riittänyt auton koko rupeamaan.
Lentokentän kaasuMannit esim. tankattiin vielä viime talvena joissain vuoroissa alku illasta kun kaasu ei riittänyt aamu viidestä seuraavaan aamu puoli viiteen :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Lentokentän kaasuMannit esim. tankattiin vielä viime talvena joissain vuoroissa alku illasta kun kaasu ei riittänyt aamu viidestä seuraavaan aamu puoli viiteen :lol:

Ja vielä kesäliikenteessäkin oli sellainen vuoro, johon piti välillä lähteä ilman vuorokirjaa, koska saman vuoron iltavuorolainen ei ollut vielä saapunut varikolle, kun aamuvuorolaisen piti jo lähteä.

Kierros linjaa 615 on karvaa vaille 40 km, ja sen ajamiseen on varattu keskimäärin 1,5 tuntia (kahden samalta lähtöpysäkiltä tapahtuvan lähdön välinen aika). 400 km:iin eli kymmeneen kierrokseen menisi 15 tuntia, ja osa autoista on vuorokirjan mukaan semmoista 21 tuntia linjalla per vuorokausi.
 
Reittiopas antaa 550:lle päivällä ajoajaksi 59 min / sivu. Sivun pituus 29,1 km, kierroksen siten n. 58 km. Liikennöintiajat ovat laajemmat kuin olin kuvitellut, jo 4.30 kieppeillä eka lähtö ja 2.00 kieppeillä vika saapuminen. Siis 1290 min / vrk.

Arvioidaan kierrosajaksi keskimäärin 135 minuuttia. Ruuhkassa lie enemmän ja hiljaisena aikana vähemmän. Yksi bussi voi siis ajaa 9,5 kierrosta.

9,5 x 58 = 551 km

Jos ajettuja vuorokausia on 35, niin siitä tulee 19 285 km.

Aikamoisia määriä! Olin väärässä.
 
Reittiopas antaa 550:lle päivällä ajoajaksi 59 min / sivu. Sivun pituus 29,1 km, kierroksen siten n. 58 km. Liikennöintiajat ovat laajemmat kuin olin kuvitellut, jo 4.30 kieppeillä eka lähtö ja 2.00 kieppeillä vika saapuminen. Siis 1290 min / vrk.

Arvioidaan kierrosajaksi keskimäärin 135 minuuttia. Ruuhkassa lie enemmän ja hiljaisena aikana vähemmän. Yksi bussi voi siis ajaa 9,5 kierrosta.

9,5 x 58 = 551 km

Jos ajettuja vuorokausia on 35, niin siitä tulee 19 285 km.

Aikamoisia määriä! Olin väärässä.
Ja hallisivut siihen päälle, ruhasta taitaa olla vajaa 10 km kumpaankin päähän :lol:
 
Voidaan myös todeta, että Nobinalla ja Veolialla bussit keräävät enemmän suoritetta kuin Pohjolan ja HelB:n kaupunkibussit. Syy on siinä, että Helsingin ulkopuolella liikenteen keskinopeus on suurempi ja tällä alueella Nobinalla ja Veolialla on suhteessa enemmän liikennettä. Toiselta kantilta arvioituna kaupunkiliikenne Helsingissä, jossa Pohjolalla ja HelB:llä on suhteessa enemmän liikennettä, voi olla kuitenkin kuluttavampaa koska pysähdyksiä ja kiihdytyksiä on runsaasti.
 
Takaisin
Ylös