Sivu 33 / 38 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1323293031323334353637 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 481-495/564

Viestiketju: Bussi-Jokeri

  1. #481
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    2539

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Tänään helb 1325:n mittariin tuli 29 tkm. B-)
    Kummallisen tasaista kyytiä oli, jota ei yleensä Scalassa saa.

  2. #482

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Karosa Näytä viesti
    Kummallisen tasaista kyytiä oli, jota ei yleensä Scalassa saa.
    Kiitos Ei vaan ollut tuo auto minkä kyytiä sait, oli 1320 aamulla

  3. #483

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Nimi: IMAG0168.jpg
Katselukertoja: 1240
Koko: 33,3 KB
    Ajantasaista infoa Nobina 471:ssä tänään linjalla 109

  4. #484
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    2539

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Olisikohan tämä ongelma ratkaistu jo kilpailutustilanteessa kun tilaaja olisi osannut vaatia niveliä saman verran kun linjalla nyt on telejä?
    http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uut...mahdu_kyytiin/

  5. #485

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    613

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Eikä sitä matkustusmukavuutta ole sunnuntaisinkaan. Esim. eilen 550 oli joskus klo 15.30 aikoihin seisomalastissa Itiksestä ainakin Maunulaan asti.

  6. #486
    Amatööri avatar
    Liittynyt
    09.12.2010
    Viestejä
    44

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Karosa Näytä viesti
    Olisikohan tämä ongelma ratkaistu jo kilpailutustilanteessa kun tilaaja olisi osannut vaatia niveliä saman verran kun linjalla nyt on telejä?
    http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uut...mahdu_kyytiin/

    No ongelmahan ei ole uusi. Aina on maksaja huolehtinut ettei missään tapauksessa makseta "tyhjästä tilasta". Nyt vaan HSL on vetänyt jo liian tiukalle tuon kapasiteetin laskennan.

    Jo 80-luvun alussa HKL:n "matkustajalaskijat" autoissaan istuskelevina onnistuivat laskemaan ohikiitävistä busseista seisomakuormissa tyhjiä paikkoja tyyliin "bussissa x oli vain 78 matkustajaa kyydissä, kun auton kapasiteetti on 82 matkustajaa seisomapaikkoineen". Joten yhden auton voi hyvinkin vähentää tyhjän tilan takia. Olihan silloin idän suunnan linjoja tarjolla reilusti ennen metroa.

  7. #487

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Karosa Näytä viesti
    Olisikohan tämä ongelma ratkaistu jo kilpailutustilanteessa kun tilaaja olisi osannut vaatia niveliä saman verran kun linjalla nyt on telejä?
    http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uut...mahdu_kyytiin/
    Ja ongelmaa ei yhtään helpota se että matkustajat tukkivat keskioven kohdan tehokkaasti, kukaan ei eväänsä liikauta vaikka käytävät edessä ja takana tyhjillään ja ulkona seisoo 15 henkilöä kyytiin pääsyä odottaen. Siitä etuovesta kun on tullut omituinen peikko, sieltä ei sisään uskalleta, saattaa kuski vielä sanoa huomenta Tästä seuraa se että pääsääntöisesti kun joka toinen auto jää 1-3 minuuttia myöhään niin se on sitten täysi, joka toinen auto sitten tyhjillään...
    Viimeisin muokkaaja chauffer; 04.11.2013 kello 11:39.

  8. #488
    034
    034 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.11.2008
    Viestejä
    329

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Jaa 550 on suurin osa alkanut kulkemaan sieltä keskeltä. He ovat sen oppineet

  9. #489

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 034 Näytä viesti
    Jaa 550 on suurin osa alkanut kulkemaan sieltä keskeltä. He ovat sen oppineet
    Siinä ei kyllä ruuhka-aikana ole mitään hyvää

  10. #490

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Kyllähän se keskiovi toimii paremmin sisääntulijoiden ainoana ovena kuin etuovi. Ei ole keskikäytävän ahtainta kohtaa kuristamassa tungosta, vaan auton avarin kohta suoraan ovien sisäpuolella.

    550:n matkustajavaihtuvuutta ei kuitenkaan hoideta kunnialla muuten kuin riittävällä määrällä raakaa ovi- ja seisomakapasiteettia. Ovet tietysti liikkumiseen ja seisomatila että mahtuu sekoittumaan. Ehkä HSL jossain vaiheessa oivaltaa tilata liikennettä myös näiden määreiden mukaan, ei pelkästään seutulinja-aurinkolasien värittämää istumakapasiteettia. Jokerin Scala on kotonaan puolityhjänä moottoritiellä. Puolityhjänä siinä on kaikki istumapaikat varattu.
    Viimeisin muokkaaja hylje; 05.11.2013 kello 19:31.

  11. #491

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    495

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    550:n matkustajavaihtuvuutta ei kuitenkaan hoideta kunnialla muuten kuin riittävällä määrällä raakaa ovi- ja seisomakapasiteettia. Ovet tietysti liikkumiseen ja seisomatila että mahtuu sekoittumaan. Ehkä HSL jossain vaiheessa oivaltaa tilata liikennettä myös näiden määreiden mukaan, ei pelkästään seutulinja-aurinkolasien värittämää istumakapasiteettia. Jokerin Scala on kotonaan puolityhjänä moottoritiellä. Puolityhjänä siinä on kaikki istumapaikat varattu.
    Onneksi en tuota 550-linjaa tarvitse säännöllisesti, mutta kun HSL:n kannalta yksi katsottava asia on myös hinta: jos tilaat samanlaista kalustoa kuin liikennöitsijöillä on jo hallit täynnä, saat liikenteen todennäköisesti halvemmalla. Viis siitä, onko kalusto sopivaa vaikka luulisi sen jo millä tahansa elimellä katsottuna tajuta, ettei tuollaista puoliahdasta automallia pitäisi tuollaisessa liikenteessä hyväksyä tarjottavaksi.

    Tosin minusta on pitkään tuntunut siltä, että HSL:llä on jonkinasteinen nivel-allergia olemassa.

  12. #492
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Voidaanko vetää johtopäätös, että avorahastus ei tuonutkaan autuutta, vaan ehkäpä toi enemmän ahtautta? Aiemmin kuitenkin ihmiset tulivat edestä sisään ja poistuivat takaa, nyt ihmiset tulppaavat yhtä ovea? Olisikohan pariovet edessä helpottanut tunkua? Nythän etuoven kapeus voi tuoda ihmisille mielikuvan, että sitä ovea voi/pitää käyttää vain erityistapauksessa.

    Nyt Helb ja Hsl vaan sopimaan muutaman Scalan korvaamisesta nivelillä. Ruotsista saa uudehkoa kalustoa kohtuuhintaan ja ylimääräiseksi jääviä Scaloja voisi myydä maakuntiin, jossa on uusille kysyntää

    Tai ihan aluksi voisi kokeilla vaihtaa esim. lentokentältä täysmatalaa ja riittävästi ovitettua Mania Scalojen tilalle ja kokeilla miten se avorahastus toimii sitten, kun kalusto on siihen tarkoitettua. Matkalaukkutelineiden poistolla saisi yhtä istuinta vaille yhtä monta istumapaikkaa ja runsaasti enemmän seisomatilaa. Oranssia ja valkoista teippiä saa kaupasta
    Viimeisin muokkaaja Nak; 06.11.2013 kello 10:12.
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  13. #493
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    2539

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Nyt Helb ja Hsl vaan sopimaan muutaman Scalan korvaamisesta nivelillä. Ruotsista saa uudehkoa kalustoa kohtuuhintaan ja ylimääräiseksi jääviä Scaloja voisi myydä maakuntiin, jossa on uusille kysyntää
    Mun puolesta voisi määrätä koko kaluston vaihdettavaksi niveliin, saman verran kuin telejä on nyt. Syystä että vähempi määrä niveliä ei välttämättä poista ongelmaa, joten sama määrä (tai ehkä enemmän) poistaisi tämän tunkuongelman.

    Noille scaloille varmasti löytyisi käyttöä jostain muualta.

  14. #494
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1319

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Tosin minusta on pitkään tuntunut siltä, että HSL:llä on jonkinasteinen nivel-allergia olemassa.
    Eikä nivelallergiaa ole vain HSL:llä vaan myös Tampereella, jossa matalalattianivelien kanssa taisteltiin vuosikymmen kunnes todettiin, ettei hommassa ole mitään järkeä. Nivelbussilla liikennöiminen on tiettävästi osoittautunut pohjoisissa olosuhteissa luokkaa 40 % kalliimmaksi kuin telibussilla ajaminen, vaikka nivelbussi tarjoaa seisomapaikat huomioiden vain noin 10 - 20 % enemmän kapasiteettia. Toisin sanoen on huomattavasti halvempaa tuottaa haluttu kapasiteetti telibusseilla kuin nivelbusseilla, vaikka kuljettajia ja autoja tarvittaan enemmän. Samalla hiljaisen ajan liikenne tulee hoidettua vähemmällä hukkakapasiteetilla.

    Pääkaupunkiseudulla monet kadut ovat kuin pommitusten jäljilta, mikä aiheuttaa esimerkiksi nivelbussin kääntöpöydälle merkittävästi suurempaa rasitusta kuin keskieurooppalaisissa roudattomissa olosuhteissa. Tampereen nivelbusseille tunnusomaista on ollut kääntöpöydästä talvella kuuluvat erinäiset rahinat ja muut sivuäänet, kun rakenteisiin joutuu esimerkiksi hiekoitushiekkaa ja suolaa. Käsittääkseni nivelbussien toimintavarmuus on olennaisesti heikompi kuin low entry -telibussien. Nivelbusseilla liikennöiminen pääkaupunkiseudun olosuhteissa johtaisi siis todennäköisesti luotettavuuden heikentymiseen, kun erilaiset tekniset viat keskeyttäisivät matkanteon useammin. Nivelten ja low entry -telien välimaastoon sijoittuvat sitten täysmatalat telit, jollaisten luotettavuutta voi HSL-alueella havainnoida muutamilla HelB:n linjoilla.

    HSL pyysi linjoja 58(B), 68/71(V) ja 550 kilpailuttaessaan tarjoukset myös nivelillä siten, että ruuhkan kapasiteetti molemmissa vaihtoehdoissa oli sama. Kansainväliset operaattorit, joilla on esimerkiksi Ruotsin olosuhteista tietoa nivelbussien käyttökustannuksista, eivät edes tarjonneet niveliä, vaikka niillä ehkä olisi ollutkin tarjota ruuhkavuoroille käytettyä kalustoa ulkomailta. Pohjolan Kaupunkiliikenne tarjosi 550:lle niveliä, mutta sen vuosihinta oli pitkälle toista miljoonaa euroa eli n. 15 % kalliimpi kuin voittanut HelB:n tarjous telibusseilla. Kehityssuunta taitaa muissakin pohjoismaissa kulkea enemmän telien suuntaan arvatenkin juuri nivelkaluston korkeiden käyttökustannusten takia. Tuplanivelbussitkin taisivat jäädä lyhyeksi tähdenlennoksi, kun Göteborg on tiettävästi päättänyt olla hankkimatta niitä enää lisää.

  15. #495
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Bussi-Jokeri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Eikä nivelallergiaa ole vain HSL:llä vaan myös Tampereella, jossa matalalattianivelien kanssa taisteltiin vuosikymmen kunnes todettiin, ettei hommassa ole mitään järkeä.

    Pääkaupunkiseudulla monet kadut ovat kuin pommitusten jäljilta, mikä aiheuttaa esimerkiksi nivelbussin kääntöpöydälle merkittävästi suurempaa rasitusta kuin keskieurooppalaisissa roudattomissa olosuhteissa. Tampereen nivelbusseille tunnusomaista on ollut kääntöpöydästä talvella kuuluvat erinäiset rahinat ja muut sivuäänet, kun rakenteisiin joutuu esimerkiksi hiekoitushiekkaa ja suolaa. Käsittääkseni nivelbussien toimintavarmuus on olennaisesti heikompi kuin low entry -telibussien. Nivelbusseilla liikennöiminen pääkaupunkiseudun olosuhteissa johtaisi siis todennäköisesti luotettavuuden heikentymiseen, kun erilaiset tekniset viat keskeyttäisivät matkanteon useammin.
    Tampereella aivan keskeisenä syynä nivelistä luopumiseen on pidetty routavaurioista, nupukivettyä Hämeenkatua, jonka nopeusrajoitus on 40 km/h, mikä rikkoo nimenomaan matalalattianivelet – olen ymmärtänyt, että korkeammissa nivelissä oli paremmin varaa jousitukseen ja muutenkin kestävempiin rakenteisiin. Olen istunut matalattianivelen kyydissä niin, että ollaan menty nopeusrajoituksen mukaista vauhtia, ja se on ollut varsinainen köyhän miehen Särkänniemi. Kadun perusparannus, nupukivien latominen uudestaan ja nopeusrajoitus 30 km/h parantaisi kaikkien bussien vikasietoisuutta.
    Sakari Kestinen

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raide-Jokeri
    kirjoittanut kemkim foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1335
    Viimeisin viesti: 12.07.2017, 14:30
  2. Jokeri 2
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 114
    Viimeisin viesti: 03.09.2016, 23:41
  3. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 14:17
  4. Kuvia Jokeri-busseista
    kirjoittanut Lauri Räty foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 14.08.2006, 19:26
  5. Jokeri-hölmöilyä
    kirjoittanut Albert foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 01.06.2006, 21:05

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •