Bussi-Jokeri

Tänään tuli nähtyä sekin kun matkustaja tuli takaovesta sisään - kuljettaja tähän huutamaan: Keskiovesta sisään, ei takaovesta --- pösilö.
 
Tänään tuli nähtyä sekin kun matkustaja tuli takaovesta sisään - kuljettaja tähän huutamaan: Keskiovesta sisään, ei takaovesta --- pösilö.
Silloin, kun avorahastuksesta tuli ensimmäiset uutiset, moni media muotoili ohjeensa joko "kaikista keskiovista saa mennä" tai "kaikista takaovista saa mennä" sisään. Tapauksessa Scala matkustajien vaihtoehdot taisivat loppupeleissä jäädä aika vähiin.
 
Tänään tuli nähtyä sekin kun matkustaja tuli takaovesta sisään - kuljettaja tähän huutamaan: Keskiovesta sisään, ei takaovesta --- pösilö.
Joka päivä niitä yrittäjiä on, vaikka pysäkkikatoksissa ja autoissa selkeät ohjeet että vain edestä ja keskeltä sisään, jopa liikennemerkit ovissa :lol:
 
Tänään tuli nähtyä sekin kun matkustaja tuli takaovesta sisään - kuljettaja tähän huutamaan: Keskiovesta sisään, ei takaovesta --- pösilö.

Viime Perjantaina Pirjontien pysäkiltä nousi nuori mies takaovesta sisään, kuski ei välittänyt mitään tai sitten ei huomannut. Aika erikoista, vissiin laiskuutta oli kun ei keskiovelle viittinyt edes mennä. :D
 
Viime Perjantaina Pirjontien pysäkiltä nousi nuori mies takaovesta sisään, kuski ei välittänyt mitään tai sitten ei huomannut. Aika erikoista, vissiin laiskuutta oli kun ei keskiovelle viittinyt edes mennä. :D
Saattoi olla minulla tuo tapaus ja huomattiin kyllä, tuskin siitä kummankaan päivä olisi paremmaksi muuttunut jos siitä olisi jotain sanonut :lol: Aika harvoin noita onnistujia kuitenkin kohdalle sattuu, 1-2 tapausta viikossa... ne loput jää sitten yritykseksi ainakin minun kohdalla ;)
 
Viime Perjantaina Pirjontien pysäkiltä nousi nuori mies takaovesta sisään, kuski ei välittänyt mitään tai sitten ei huomannut. Aika erikoista, vissiin laiskuutta oli kun ei keskiovelle viittinyt edes mennä. :D

Matkustin viime viikolla keskustaan muistaakseni h43:lla, ja Kelan pysäkillä takaovesta tuli nainen aikuisen poikansa kanssa sisään. Nainen kävi leimaamassa lippunsa, poika ei. Saattoivat tosin olla molemmat samalla kortilla.
 
Väittäisin kyllä, että HelBin aikana Jokerilla tullaan näkemään jos jonkin sorttista ruoskaa. Nythän noita uusia Scaloja ei ole pahemmin testattu. Enkä myöskään ihmettelisi jos ainakin viikonloppusin näitä jokeriautoja näkyisi siellä sun täällä. Ja väitätkö tosiaan, että HelB tuliteriä Scaloja seisottaisi? Eiköhän niistäkin kaikki irti oteta ja ovat 7 vuoden päästä vähintään samassa kunnossa kun Namibian Volvot.. Sitä paitsi, nythän ne jokerivolvot alkaa vasta volvoja olemaan kun muutama miljoona on mittarissa, pikkusen kaipaa vaan pientä pintaremonttia.. ;)

Se on jotain harhaista utopiaa, että Jokerilla ei jatkossa nähtäisi muita kuin oransseja busseja. Neljä varabussia 33:lle on aika vähän. Vaihtoehto tietenkin maalata pari Ikarusta oranssiksi ja laittaa varan varoiksi ;)

Toki tietyllä hetkellä jonkun HelB:n ajojärjestelijän mahdollinen 'tietämättömyys' tai 'osaamattomuus' voi johtaa siihen, että oranssi runkolinjabussi eksyykin aivan väärälle linjalle.
Tässä suora lainaus tuoreimmasta Helbin henkilöstölehdestä toimitusjohtajan kirjoittamana;"Runkolinja 550-joskus Jokeriksikin kutsuttu-käynnistyi pitkän odotuksen jälkeen elokuussa ja linjan operatiivinen toiminta ja kannattavuus ovat ylittäneet odotuksemme. Lahden Autokorin viimeiset Scalat ovat toimineet erinomaisen hyvin ammattitaitoisten ja osaavien kuljettajiemme käsissä. Polttoaineen kulutus on ollut selvästi ennakoitua alhaisempi ja marraskuun loppuun mennessä on jäänyt ajamatta vain 11 kpl lähtöjä. Kaikkiaan lähtöjä on ajettu 30.000 kpl, eli laatu on ollut erinomaisen hyvä." Että näin... tiedän että muutamia kuljettajia vieläkin tuolta löytyy joilla olisi parannettavaa, henk. koht. olen sieltä ainakin yhden sinne kuulumattoman kaaharin saanut järjestettyä muille linjoille :lol: Ja tuo laatu paranee vain näistä kaikista(vähäisistä) :lol: epäkohdista reklamoimalla. Huonomminkin olisi voinut alkaa vai mitä...?
 
Se on pelkästään positiivista että homma on sujunut näin hyvin ja autot ovat pysyneet ehjinä. En muista että olisin kolhittua autoa linjalla nähnyt :)

Mutta onhan sitä jo liikennöitykin, suotuisissa olosuhteissa, 4kk kaikkiaan 120kk:sta ;)
 
Se on pelkästään positiivista että homma on sujunut näin hyvin ja autot ovat pysyneet ehjinä. En muista että olisin kolhittua autoa linjalla nähnyt :)

Mutta onhan sitä jo liikennöitykin, suotuisissa olosuhteissa, 4kk kaikkiaan 120kk:sta ;)
Kolhuilta ei ole vältytty, se olisi mahdotonta näillä kilometreillä(20000-52000km mittarissa jokaisessa autossa, Varhan vara-autoja lukuunottamatta), mutta nuo muutamat kolhut on korjattu samantien :D
 
Jokeri-linjan jonkinlaista matkustajatutkimusta löytyy JCDecauxin sivuilta. Lienevät paikkansapitäviä, koska näillä arvoilla houkutellaan mainostajia mainostamaan:

Nousuja Jokeri-linjalla on päivittäin 18 000 - 20 000 ja jatkossa jopa 40 000 kpl /päivä. Myös autoilijat näkevät Jokeri-pysäkkien julisteet.

Jokeri-linjalla matkustavista on naisia 65 % ja miehiä 35%.

Matkustajajakauma ikäryhmittäin
15-19-vuotiaita 10 %
20-29-vuotiaita 35 %
30-44-vuotiaita 32 %
45-59-vuotiaita 19 %
60-69-vuotiaita 4 %
ja yli 70-vuotiaita 1 %
 
Outoa. HSL:n Liikkumistatottumukset-tutkimuksen mukaan yli 65-vuotiaiden matkasuorite joukkoliikenteellä oli noin neljäsosa 18–29-vuotiaiden suoritteesta, mutta sekään ei vielä selitä kokonaan eroa. Ehkä vanhukset tekevät merkittävästi enemmän kantakaupunkiin suuntautuvia matkoja, koska he tekevät vain asiointi- ja vapaa-ajan matkoja.

Miesten ja naisten osuuksien vääristymä on hieman suurempi kuin joukkoliikenteessä kokonaisuutena. Oletan, että naiset sietävät bussien hitautta ja epämukavuutta paremmin kuin miehet.

Yksi asia vielä, jota ei olla tutkittu on ylipainoisten osuus. Joukkoliikenteessä heitä näkyy mielestäni selvästi vähemmän kuin heidän osuutensa koko väestöstä on.
 
Liikkumistottumukset raportti löytyy siis täältä:

https://www.hsl.fi/sites/default/fi...elsingin_seudulla_2012_hlj2015_raportti_0.pdf

Tämä ei koske suoranaisesti Jokeria, mutta mielenkiintoista ikäryhmäkohtaista tietoa löytyy esimerkiksi taulukoista 63 ja 64. Joukkoliikenteen käyttö on Helsingin seudulla kehittynyt vuosina 2008-2012 niin että 19-29 vuotiaiden joukkoliikenteen käyttöprosentti on noussut 4 % (51->55%) ja 30-44 vuotiaiden peräti 5 % (25%->30%)!

Samaan aikaan ajokorttien määrä on laskussa varsinkin nuoremmissa ikäluokissa: http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/226613-ajokortin-status-murenee-stadissa

Tälläiset trendit yhdessä tiiviimmän asumisen arvostuksen nousun kanssa lupaavat hyvää joukkoliikenteelle.
 
Jokeri-linjan jonkinlaista matkustajatutkimusta löytyy JCDecauxin sivuilta. Lienevät paikkansapitäviä, koska näillä arvoilla houkutellaan mainostajia mainostamaan

Tietojen ajantasaisuudesta kertonee se, että niiden lähteeksi mainitaan YTV. Jokerin syys-joulukuun 2013 keskimääräiset arkipäivän nousijamäärät olivat automaattisen matkustajalaskennan perusteella 35 231, 39 160, 43 265 ja 37 599.
 
Eilen 18.9. yhdessä Varhan varikon Runkolinja Scalassa reilu 15 tkm. mittarissa... :tongue: Reilu 5 viikkoa linjalla... :lol:

Tuossa on nyt jotain outoa. 5 viikkoa on 35 vuorokautta, mikä antaa 428 km/vrk. Vaikka bussi olisi liikkeellä täydet 20 tuntia klo 5-1 jatkuvalla 20 km/h keskinopeudella, niin siltikin yllettäisiin vain 400 kilsaan. Ja se autokohtainen keskinopeus ei ole lähellekään noin korkea, kun päätepysäkeillä seistään pitkät ajat.

Kyllä tuo voi pitää hyvinkin paikkansa. Jokerin reitin pituus on 25.5km suuntaan ja yksi auto voi helpostikin ajaa päivän aikana 10 kierrosta eli reilun 500km.
Nobinalle tuli ensimmäiset uudet Volvot pari viikkoa sitten ja niissä on jo reipas 5tkm mittarissa
Tänään Helb 1327:n mittarissa 99400km, 100tkm siis rikki huomenna :lol: Ja tuolla autolla oli 14 lähtöä tuossa sarjassa eli 7 kierrosta.. Ja linjan 550 pituus on muuten 26,9 km helmin mukaan...
 
Takaisin
Ylös