Tänään tuli nähtyä sekin kun matkustaja tuli takaovesta sisään - kuljettaja tähän huutamaan: Keskiovesta sisään, ei takaovesta --- pösilö.
Saattoi olla minulla tuo tapaus ja huomattiin kyllä, tuskin siitä kummankaan päivä olisi paremmaksi muuttunut jos siitä olisi jotain sanonutAika harvoin noita onnistujia kuitenkin kohdalle sattuu, 1-2 tapausta viikossa... ne loput jää sitten yritykseksi ainakin minun kohdalla
![]()
Tässä suora lainaus tuoreimmasta Helbin henkilöstölehdestä toimitusjohtajan kirjoittamana;"Runkolinja 550-joskus Jokeriksikin kutsuttu-käynnistyi pitkän odotuksen jälkeen elokuussa ja linjan operatiivinen toiminta ja kannattavuus ovat ylittäneet odotuksemme. Lahden Autokorin viimeiset Scalat ovat toimineet erinomaisen hyvin ammattitaitoisten ja osaavien kuljettajiemme käsissä. Polttoaineen kulutus on ollut selvästi ennakoitua alhaisempi ja marraskuun loppuun mennessä on jäänyt ajamatta vain 11 kpl lähtöjä. Kaikkiaan lähtöjä on ajettu 30.000 kpl, eli laatu on ollut erinomaisen hyvä." Että näin... tiedän että muutamia kuljettajia vieläkin tuolta löytyy joilla olisi parannettavaa, henk. koht. olen sieltä ainakin yhden sinne kuulumattoman kaaharin saanut järjestettyä muille linjoilleJa tuo laatu paranee vain näistä kaikista(vähäisistä)
epäkohdista reklamoimalla. Huonomminkin olisi voinut alkaa vai mitä...?
Se on pelkästään positiivista että homma on sujunut näin hyvin ja autot ovat pysyneet ehjinä. En muista että olisin kolhittua autoa linjalla nähnyt![]()
Mutta onhan sitä jo liikennöitykin, suotuisissa olosuhteissa, 4kk kaikkiaan 120kk:sta![]()
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Jokeri-linjan jonkinlaista matkustajatutkimusta löytyy JCDecauxin sivuilta. Lienevät paikkansapitäviä, koska näillä arvoilla houkutellaan mainostajia mainostamaan:
Nousuja Jokeri-linjalla on päivittäin 18 000 - 20 000 ja jatkossa jopa 40 000 kpl /päivä. Myös autoilijat näkevät Jokeri-pysäkkien julisteet.
Jokeri-linjalla matkustavista on naisia 65 % ja miehiä 35%.
Matkustajajakauma ikäryhmittäin
15-19-vuotiaita 10 %
20-29-vuotiaita 35 %
30-44-vuotiaita 32 %
45-59-vuotiaita 19 %
60-69-vuotiaita 4 %
ja yli 70-vuotiaita 1 %
Outoa. HSL:n Liikkumistatottumukset-tutkimuksen mukaan yli 65-vuotiaiden matkasuorite joukkoliikenteellä oli noin neljäsosa 18–29-vuotiaiden suoritteesta, mutta sekään ei vielä selitä kokonaan eroa. Ehkä vanhukset tekevät merkittävästi enemmän kantakaupunkiin suuntautuvia matkoja, koska he tekevät vain asiointi- ja vapaa-ajan matkoja.
Miesten ja naisten osuuksien vääristymä on hieman suurempi kuin joukkoliikenteessä kokonaisuutena. Oletan, että naiset sietävät bussien hitautta ja epämukavuutta paremmin kuin miehet.
Yksi asia vielä, jota ei olla tutkittu on ylipainoisten osuus. Joukkoliikenteessä heitä näkyy mielestäni selvästi vähemmän kuin heidän osuutensa koko väestöstä on.
Liikkumistottumukset raportti löytyy siis täältä:
https://www.hsl.fi/sites/default/fil...raportti_0.pdf
Tämä ei koske suoranaisesti Jokeria, mutta mielenkiintoista ikäryhmäkohtaista tietoa löytyy esimerkiksi taulukoista 63 ja 64. Joukkoliikenteen käyttö on Helsingin seudulla kehittynyt vuosina 2008-2012 niin että 19-29 vuotiaiden joukkoliikenteen käyttöprosentti on noussut 4 % (51->55%) ja 30-44 vuotiaiden peräti 5 % (25%->30%)!
Samaan aikaan ajokorttien määrä on laskussa varsinkin nuoremmissa ikäluokissa: http://www.helsinginuutiset.fi/artik...renee-stadissa
Tälläiset trendit yhdessä tiiviimmän asumisen arvostuksen nousun kanssa lupaavat hyvää joukkoliikenteelle.