Bussi-Jokeri

Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Mitenkäs kävisi täsmälleen 550:n Helsingin sisäistä osuutta kulkeva bussilinja, joka kuitenkin pysähtyisi kaikilla pysäkeillä? Itselläni 550:n käyttö rajoittuu päivittäiseen yhteysliikenteeseen lähimmälle juna-asemalle (ei pysähdy lähimmälle pysäkille) ja sattunnaisiin käynteihin Itäkeskuksessa. Ruuhka-aikoina kyydistä jää paljon porukkaa asemalle ja usein myös nousee kyytiin.

550:n yksi menestyksen syitä varmaankin on ollut vuorojen määrän ohella hyvä brändäys (selkeä linja, selkeät pysäkit ja elektroniset saapumisajannäytöt). Harmittavasti linjanumero 55 on käytössä; istuisi nimittäin hyvin 550:n "pikkuveljeksi". Merkintä 55X näyttäisi olevan vapaana vaikkakaan linjalla ole mitään tekemistä nykyisten 55:n kanssa.
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Harmittavasti linjanumero 55 on käytössä; istuisi nimittäin hyvin 550:n "pikkuveljeksi". Merkintä 55X näyttäisi olevan vapaana vaikkakaan linjalla ole mitään tekemistä nykyisten 55:n kanssa.

55X on Rautatieasema-Hietaniemi -erikoislinja (jouluaatto ym).

Mielestäni tuo täydennysjokeri voisi ihan hyvin olla 550B vaikka olisikin vain Helsingin sisäinen. Kai säännöstä pitää joku poikkeuskin olla, ja perustelu olisi päivänselvä. Tuo 52V on ihan naurettava.

Tärkeintä nyt kuitenkin on se, että bussim kapasiteettia saataisiin kasvatettua "nostamalla se raiteille" kuten YLE asian ilmaisee. Ellei sitten koko homma kaadu siihen, että lasketaan kustannusarviot 60 m pitkän ratikkajunan arvoilla, jolloin joudutaan toteamaan, että vuorovälin pitäisi olla ratikoilla 20 min että saadaan vaunut täyteen, ja koska se pidentää vuoroväliä ja huonontaa palvelutasoa liiaksi, niin pysytään sitten busseissa. En olisi yhtään yllättynyt jos joku virallinen taho näin älyttömiä ajatuksia tarjoaisi.
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Sitäkin asiaa varmasti voitaisiin parantaa rakentamalla ne täälläkin forumilla paljon puhutut joukkoliikennekadut Töölön tullista Pasilaan sekä sitten Pasilan ja Kumpulan välille.

Ei ehkä ole enää ihan jokeri-asiaa, mutta pokeri-asiaa kuitenkin. Muistanemme 90-luvun puolivälin pokeri-suunnitelmat, eli 506:a myötäilevän raitiolinjan Viikki/Kalasatama - Pasila - Meilahti - Kuusisaari - Espoo. Kumpulan notkoon ei lautakunta halunnut bussien asvalttierämaata, mutta aika saattaisi kyllä olla kypsä nurmiradalle ratikoiden ajella. Eräiden arvioiden mukaan tällainen (Arabia-Kumpula-Pasila-) rata saatettaisiin ujuttaa jo lähimpien vuosien budjettiin, mutta nähtäväksi jää.
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Itse pitäisin parempana, että Tiedelinja 506:n reittiä paranneltaisiin sekä näin nostaa sen imagoa.

Sen lisäksi, että reittiä parannetaan niin tehdään siitä Jokerin kaltainen. Autoihin teippiä päälle, missä ilmaistaan että kyseessä on tiedelinja, niin kuin jokereissa. Jokeribussit selvästi erottuvat, ja tämä pitäisi saada myös tiedelinjalle. Lisäksi kielletään ikarukset, ja laitetaan tilalle Volvo 8700:sia. Sitten liikennevaloetuuksia ja niin pois päin.

Tuosta jokerista tuli vielä sellainen, että oliskohan mahdollista teipata muutama vanhempi bussi vara-varajokereiksi? Esimerkiksi Teli-Carruksia. Menisivät muuten muilla linjoilla, mutta ruuhkana, tai kun joku hajoaisi ne siirtyisivät 550:lle. En tiedä, että auttaako se, mutta saataisiin noihin Viikki-Leppävaara Jokereihin myös se jokeriväritys.
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Nivelbusseja vaan kehiin ensihätään, ei Jokeri-reitin varrella ole mitään esiteitä siihen (vrt. Kampin terminaali, johon ei nivelellä saa ajaa).


Minä taas en usko raideJokeriin ainakaan vielä...
Mutta nivel-bussit voisivat auttaa asiaa.Jos Concordia ostaa uudet nivelet se luultavasti saa "vanhat" telit muille linjoilleen käyttöön.Olisi muuten kiva saada nettiin Jokerin kulkutiedot kuten junilla on JuKu http://www.vr.fi/liikennetilanne/fliikennetilanne.html
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Minä taas en usko raideJokeriin ainakaan vielä...

No jopas jotakin!

Eli kun bussilinja on täydellisesti ylikuormittunut, sitä ei tule muuttaa raideliikenteeksi?

Nivelbusseista toki saadaan jotain ensiapua. Niiden kapasiteetti on kuitenkin vain +30 matkustajaa / vuoro ja istumapaikkoja ei saada lisää. Sopimusteknisesti siirtyminen osittain niveliin on hankalaa.

En todellakaan näe mitään perustelua, miksi Jokeria ei olisi syytä pyrkiä muuttamaan raideliikenteeksi siten, että raideliikenne voi käynnistyä nykyisen bussisopimuksen loppuessa.
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Tuosta jokerista tuli vielä sellainen, että oliskohan mahdollista teipata muutama vanhempi bussi vara-varajokereiksi? Esimerkiksi Teli-Carruksia. Menisivät muuten muilla linjoilla, mutta ruuhkana, tai kun joku hajoaisi ne siirtyisivät 550:lle. En tiedä, että auttaako se, mutta saataisiin noihin Viikki-Leppävaara Jokereihin myös se jokeriväritys.

No ainakaan se ei auta, että vara-jokeri-teippisiä autoja pyörii ympäri kaupunkia, jos halutaan luoda vahva brändi.. Plus jos nämä muilla linjoilla pyörivät, miten ne saadaan nopeasti irti ja siirtymään jokerille?
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Sen lisäksi, että reittiä parannetaan niin tehdään siitä Jokerin kaltainen. Autoihin teippiä päälle, missä ilmaistaan että kyseessä on tiedelinja, niin kuin jokereissa. Jokeribussit selvästi erottuvat, ja tämä pitäisi saada myös tiedelinjalle.

Vierastan tuota tiedelinja-käsitettä, koska linjalla on paljon muitakin potentiaalisia käyttäjiä kuin opiskelijat ja kampusten henkilökunta.

Olen käyttänyt linjaa jonkin verran ja etenkin Mäkelänkatu on ongelmakohta. Monesti nopeampi kulkuväline Kumpulan ja Pasilan välillä onkin apostolin kyyti. Vielä suurempi ongelma linjalla on huono aikataulun noudattaminen, koskaan ei voi tietää tuleeko se pysäkille viisi minuuttia aikasessa vai myöhässä vai tuleeko ollenkaan.
 
No jopas jotakin!

No jopas jotakin!

Eli kun bussilinja on täydellisesti ylikuormittunut, sitä ei tule muuttaa raideliikenteeksi?

Yhdessäkään vuorossa,jossa olen ollu (n 50) ei ole istumapaikat loppunut kesken,vaikka suurin osa matkoista on ollut juuri ruuhka-aikaan ja välillä Itäkeskus-Oulunkylä.Jos kerran aamuruuhkassa kärsitään bussien täytyydestä voi hankkia vaikka vain muutaman Jokeri-nivelen ajamaan ruuhkissa.

Raideliikenne tulisi maksamaan erittäin paljon ja useimmat matkustajat viihtyvät paremmin bussissa,kun ratikassa.
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Sen lisäksi, että reittiä parannetaan niin tehdään siitä Jokerin kaltainen. Autoihin teippiä päälle, missä ilmaistaan että kyseessä on tiedelinja, niin kuin jokereissa. Jokeribussit selvästi erottuvat, ja tämä pitäisi saada myös tiedelinjalle. Lisäksi kielletään ikarukset, ja laitetaan tilalle Volvo 8700:sia. Sitten liikennevaloetuuksia ja niin pois päin.

Tuosta jokerista tuli vielä sellainen, että oliskohan mahdollista teipata muutama vanhempi bussi vara-varajokereiksi? Esimerkiksi Teli-Carruksia. Menisivät muuten muilla linjoilla, mutta ruuhkana, tai kun joku hajoaisi ne siirtyisivät 550:lle. En tiedä, että auttaako se, mutta saataisiin noihin Viikki-Leppävaara Jokereihin myös se jokeriväritys.
Sellainen pieni mutta: YTV ei salli Jokeribussien (tai Jokeriväreihin teipattujen/maalattujen) käyttöä muilla linjoilla. Esimerkiksi CBF on "estänyt" tämän niin, että Jokeribussien Mobitec-linjakilpiin ei ole ohjelmoitu mitään muita linjavaihtoehtoja kuin tuo "550". Sisäkilvessä taas on vielä simppelimpi ratkaisu: kiinteä 550-kyltti, jonka takaa heijastetaan valo. Jos puolestaan Jokerilla käytetään muita kuin Jokeribusseja (lukuunottamatta näitä kahta Viikistä lähtevää lisäbussia) seuraa sakko. Epäilemättä näin joudutaan kuitenkin tekemään, jos kertakaikiaan mitään muuta ei ole laittaa linjalle. Sakko täysin ajamattomasta lähdöstä on kuitenkin suurempi, kuin vääränläisella autolla ajetusta lähdöstä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: No jopas jotakin!

Raideliikenne tulisi maksamaan erittäin paljon ja useimmat matkustajat viihtyvät paremmin bussissa,kun ratikassa.

Tämä asettaa kyllä kommenttisi ymmärrettävämpään valoon.

Kuormituksesta YTV lienee parempi asiantuntija. Harvoin Suomessa ilmoitetaan julkisesti minkään linjan olevan ylikuormitettu.

"Useimmat matkustajat" on kyllä puhtaasti oma oletuksesi. Kaikki kokemukset sekä Suomesta että ulkomailta osoittavat, että jos bussi ja raideliikenne tarjoavat noin saman palvelutason, raideliikenne on merkittävästi suositumpaa. Toki jollekulle bussi on rakkaampi. Mutta kovin harvalle.

Talouden suhteen on aivan perusasia, että korvattaessa ruuhkassa 5 minuutin vuorovälillä kulkevaa bussilinjaa raitiotiellä raiteiden + kaluston + henkilöstön + huollon + energian hinta on edullisempi kuin bussin liikennöintikulut. Tässä ei tarvitse edes ottaa huomioon sitä, että riippuen tilanteesta käyttäjämäärä ja lipputulot nousevat 20-50%.

Jokerilla ei ole niitä ongelmia, jotka nostavat HKL-raitiotien liikennöintikulut erikoisen korkeaksi.
 
Vs: No jopas jotakin!

Raideliikenne tulisi maksamaan erittäin paljon ja useimmat matkustajat viihtyvät paremmin bussissa,kun ratikassa.

HKL:n matkustajatyytyväisyyskyselyssä bussit saavat toistuvasti huonoimmat arvosanat. Sekä raitiovaunuja että metroa arvostetaan busseja enemmän.
 
Vs: Varsinainen Jokeri-linja aloitti 13.8.2006

Harmittavasti linjanumero 55 on käytössä; istuisi nimittäin hyvin 550:n "pikkuveljeksi".

55 on käytössä, mutta väärässä käytössä. Eihän Marian sairaala - Koskela ole mikään poikittaislinja, vaan pikemminkin keskustaan päättyvä linja. Sehän on käytännössä 18:n peilikuva. Parempi numero Koskelan linjalle olisi keskustamaisempi 25 siitäkin huolimatta että postinumerologiikka hajoaa.

Vaikkei 55:ttä otettaisikaan pikkujokerin numeroksi, niin poikittaisliikenteelle tarvitaan kuitenkin lähivuosina lisää numeroita, joten Koskelan numeromuutos olisi sikälikin hyväksi.
 
Vs: No jopas jotakin!

Yhdessäkään vuorossa,jossa olen ollu (n 50) ei ole istumapaikat loppunut kesken,vaikka suurin osa matkoista on ollut juuri ruuhka-aikaan ja välillä Itäkeskus-Oulunkylä.

Minusta JOKERI-linjalla on eniten käyttäjiä välillä Pitäjänmäki - Viikki, ja tällä viikolla matkustaessani puoli kuuden aikaan ruuhka-ajan ulkopuolella oli jo kyseisellä välillä muutama matkustaja turvautunut seisomatilaan.

Lisäksi jos ajatellaan, että Jokeri-bussissa olisi vaikkapa 50 matkustajaa niin pysäkillä oloaika on kestoltaan huomattavasti kauempi kuin vaikkapa 80 matkustajan raitiovaunu. Usein täydessä Jokeribussissa kestää pysäkillä kauan kunnes kaikki matkustajat ovat päässeet sisälle/ulos, sillä sisään pääsee vain etuovesta ja takaoven ahtaus ja korkeus hidastavat poistumista kun taas raitiovaunussa sisään- ja poisastumiset jakaantuvat tasaisesti tilaville neljälle eri ovelle.
 
Vs: No jopas jotakin!

Tämä asettaa kyllä kommenttisi ymmärrettävämpään valoon.


"Useimmat matkustajat" on kyllä puhtaasti oma oletuksesi. Kaikki kokemukset sekä Suomesta että ulkomailta osoittavat, että jos bussi ja raideliikenne tarjoavat noin saman palvelutason, raideliikenne on merkittävästi suositumpaa. Toki jollekulle bussi on rakkaampi. Mutta kovin harvalle.

No,joo voi olla,että useammat matkustajat sitten pitävät enemmän ratikasta.Raideliikenne on silloin suositumpaa,kun se menee nopeammin.Keskustassa spåra on nopeampi,kuin bussi,mutta Jokerin reitillä bussi voittaa nopeudessa 100-0.Varsinkin,kun puolivuotta sitten ostettiin uutta kalustoa ei sitä kannata heti siirtää tavallisille linjoille.Minun mielestä asiaa kannattaa harkita vasta kaluston käyttöiän ollessa lopussa tai olisivat tehneet heti alkuunsa sen raideJokerin.
 
Takaisin
Ylös