Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234
Näytetään tulokset 46-47/47

Viestiketju: Poikittaisliikenne

  1. #46
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Esimerkiksi Mellunmäestä ja Kontulasta puuttuu kokonaan yhteys Lahdenväylän akselille vaikka sijaitsevat Lahdenväylän melualueella, ja vasta Jokeri 2 toi edes Kehä I:n suuntaisen palvelun yleiseen käyttöön.
    Kyllähän Mellunmäkeen ja Kontulaan pääsi Kehä I:n suunnalta jo vuosia linjalla 78 ennen jokeri 2:sta. Ja jos jaksaa muistaa niin pitkälle kuin 90-luvulle, niin silloin 78 palveli vielä laajemmin kun se ajeli Kehän jälkeen Pihlajamäen, Viikinmäen, Arabian ja Vallilan kautta Alppilan Porvoonkadulle.
    Väittäisin myös että ennen 560:n aloittamista linja 78 palveli Kivikkoa, Kontulaa, Mellunmäkeä ja Vuosaarta huomattavasti paremmin. Nythän Kivikon ja Malmin välille jäi pelkästään ruuhka-aikaan kulkeva tynkä-78 ja noilla muilla alueilla uusi 560 skippaa suurinpiirtein jokatoisen pysäkin.
    Vuoden kuluttua Kontulan ja Kivikon yhteydet sitten jälleen muuttuvat kun 78 kuopataan kokonaan ja tilalle tulee linjan 57 jatke Latokartanosta Kontulaan. Tällöin yhteydet paranevat Viikin, Käpylän, Ruskeasuon, Munkkivuoren ja Munkkiniemen suuntiin.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 23:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:38 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Esimerkiksi Hakunilasta, Laaksolahdesta, Soukasta ja Pähkinärinteestä on myös aika nihkeät yhteydet muualle kuin keskustaan tai viereiseen aluekeskukseen.
    Noista esimerkeistäsi ainakin Pähkinärinteestä on melko hyvät yhteydet muuallekin kuin keskustaan tai aluekeskukseen. Pääsee suoralla bussilla Leppävaaraan, Otaniemeen, Tapiolaan, Laaksolahteen, Jorviin, Espoon keskukseen, Kalajärvelle ja Rinnekotiin. Vantaan sisäiset yhteydet sen sijaan heikkenivät jonkin verran kehäradan myötä kun suoria linjoja lakkautettiin ja pätkittiin. harmittavin menetys oli linja v50 joka tarjosi suoria työpaikkayhteyksiä Useille alueille Keski-Vantaalle. Linja 311 (ex 51) pätkäistiin välille Myyrmäki-Hämeenkylä. Ainoaksi poikittaislinjaksi jäi vain linja 571(ex 55) joka tarjoaa suoran yhteyden Keski-Vantaalle.
    Viimeisin muokkaaja aki; 28.09.2015 kello 23:46.

  2. #47
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Pisararata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Kyllähän Mellunmäkeen ja Kontulaan pääsi Kehä I:n suunnalta jo vuosia linjalla 78 ennen jokeri 2:sta. Ja jos jaksaa muistaa niin pitkälle kuin 90-luvulle, niin silloin 78 palveli vielä laajemmin kun se ajeli Kehän jälkeen Pihlajamäen, Viikinmäen, Arabian ja Vallilan kautta Alppilan Porvoonkadulle.
    Väittäisin myös että ennen 560:n aloittamista linja 78 palveli Kivikkoa, Kontulaa, Mellunmäkeä ja Vuosaarta huomattavasti paremmin. Nythän Kivikon ja Malmin välille jäi pelkästään ruuhka-aikaan kulkeva tynkä-78 ja noilla muilla alueilla uusi 560 skippaa suurinpiirtein jokatoisen pysäkin.
    Vuoden kuluttua Kontulan ja Kivikon yhteydet sitten jälleen muuttuvat kun 78 kuopataan kokonaan ja tilalle tulee linjan 57 jatke Latokartanosta Kontulaan. Tällöin yhteydet paranevat Viikin, Käpylän, Ruskeasuon, Munkkivuoren ja Munkkiniemen suuntiin.
    Menneisyydestä tosiaan löytyy linjoja, jotka minusta olisivat saaneet jäädä sellaiselleen. Tuo mainitsemasi Alppilaan ajanut 78 oli ihan kiinnostava, samoin aikoinaan 54 jatkoi Itäkeskuksen ohi Vuosaaren suuntaan ja edelleen Vuosaaren pohjoiselle ostoskeskukselle. Ja onhan Itä-Helsingin alueelta sinänsä muitakin yhteyksiä kuin metro muualle seudulla. 2000-luvun llinjastosta voisi mainita ainakin linjat 16,54,58,59,78,79,519/520,522/554 + Mellunmäestä Vantaan suuntaan lähtevä linjat.

    Kuitenkin Itä-Helsingin joukkoliikennelinjastossa on vahva puumaisuuden tuntu, eli muutamalle keskusasemalle (Herttoniemi,Itäkeskus,Mellumäki) pääset kyllä, mutta lähiöiden sisältä ei ole mitenkään automaattisesti ole yhteyksiä muualle kuin lähimmille metroasemille. 78 ja 79 tosiaan merkittävät poikkeukset tässä, 58 varauksella.

    Pahimmat puutteet siis musta Itä-Helsingin joukkoliikennelinjastossa tällä hetkellä ovat ja viimeiset pari vuosikymmentä ovat olleet: 1) Laajasalosta ei pääse minnekkään muualle kuin Herttoniemen metroasemalle (päiväliikenteessä) 2) Myllypurosta (länsiosista) ei pääse minnekään muuaalle kuin Itiäkeskukseen ja Myllypuron metroasemille 3) Kontulasta ei pääse Jakomäen tai Koskelan suuntiin 4) Pohjois-Vuosaaresta ei pääse Itäkeskukseen tai sen ohi Itäväylän suuntaan 5) Roihuvuoresta ei pääse muualle kuin Itäkeskukseen tai Herttoniemeen.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 02:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 02:33 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Ei tuo ominaisuus ole pelkästään metroon liittyvä, vaan enemmän se liittyy etäisyyteen ytimestä ja sijaintiin rakennetun alueen laidalla. Esimerkiksi Hakunilasta, Laaksolahdesta, Soukasta ja Pähkinärinteestä on myös aika nihkeät yhteydet muualle kuin keskustaan tai viereiseen aluekeskukseen. Sitten jos yrittää liikkua kahden heikkoyhteyksisen alueen välillä varsinkin hiljaiseen aikaan toki joukkoliikenteen on todella vaikea palvella. Muutenkaan joukkoliikenne ei oikein voi kilpailla henkilöauton kanssa noin kaukana ytimestä, kun autolla on pitkälläkin matkalla vain kaksi pysäkkiä sekä moottoriväylät, kun taas joukkoliikenteellä pysäkkejä on aina varsin tiheässä, jolloin yhteydet ovat aika hitaita.
    Kommentoin nyt esimerkinomaisesti Laaksolahden tilannetta, kun siellä vuosina asuneena tunnen jonkin verran alueen liikenneoloja

    Nykyiset linjat 15, 25 ja 565 muodostaisivat minusta jo itsessään kohtuullisen runkolinjaston Laaksolahdessa ja sieltä pois, etenkin jos kulkisivat 10-15 min välein (myös) arkisin keskellä päivää sekä lauantaisin. Nykyinen 321 (ex. 315) on tuolta ollut aina nopein yhteys Helsingin keskustaan, tosin ei A-juna + laiturin yli vaihto joka junalta kulkevaan 25:een huono sekään olisi. Myöskin yhteys 15 + S/U/E-juna on nopeampi kuin moni kuvittelee, jos vaihto vain osuu kohdalle. 247/248:n tehtävä on tällä hetkellä lähinnä suoran keskustayhteyden tarjoaminen Viherlaakson ja Karakallion ydinalueilta, Laaksolahdesta se on vaihtoehtoihin nähden hidas ja reitti totaalisesti pilattu töyssyillä.

    Linjan 560 avaaminen loi tuonne vaihtoehtoisen yhteyden Malmin suuntaan (aiemmin 248 tai 315/321 + 512/554) ja Kehäradan avaaminen on jonkin verran nopeuttanut yhteyksiä Itä-Vantaalle. Espoon kaupunkirata voisi avata tuonne uusia mahdollisuuksia liityntäliikenteen suhteen ja tiheästi kulkeva linja 20 tai 25 Munkkiniemeen Helsingin kantakaupungin verkon piiriin voisi myös olla kiinnostava kehittämiskohde.

    Disclaimer: Laaksolahdessa joukkoliikenneyhteyksien hyvyys tai huonous riippuu hyvin paljon siitä, että missä kohdassa aluetta satut asumaan.
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234

Vastaavia viestiketjuja

  1. Poikittaisliikenne: ideoita
    kirjoittanut ultrix foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 08.03.2007, 12:24
  2. Poikittaisliikenne Helsinginkadulla
    kirjoittanut Miska foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 04.09.2005, 21:17

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •