Transdev lopettamassa Suomessa

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
744
Transdev aikoo lopettaa Suomen toiminnot. Ts. uusiin tarjouksiin ei vastata tai jos joku haluaa ostaa firman niin sekin kävisi. Tällaista lukee konsernin yritysneuvoston raportissa 7.6.2017
 
Vs: Transdevin uutisia

Transdev aikoo lopettaa Suomen toiminnot. Ts. uusiin tarjouksiin ei vastata tai jos joku haluaa ostaa firman niin sekin kävisi. Tällaista lukee konsernin yritysneuvoston raportissa 7.6.2017

Mistä näkis tämmöisen raportin?
 
Vs: Transdevin uutisia

se on facebookissa transdev kuljettajat - suljettu ryhmä ja en osaa oikein linkittää sitä
 
Vs: Transdevin uutisia

Jos ja kun kerta näin on niin eihän siihen sitten montaa vuotta mene enää kun touhu loppuu. Olisko viimeinen päättyvä soppari sitten tuo h68 ja h71?
 
Vs: Transdevin uutisia

Jos ja kun kerta näin on niin eihän siihen sitten montaa vuotta mene enää kun touhu loppuu. Olisko viimeinen päättyvä soppari sitten tuo h68 ja h71?

411, 421, 431N ja 573 8/2018, Kerava ja e31 8/2019 ja Helsingin linjat 31.12.2019. Eli juuri noin.
 
Vs: Transdevin uutisia

Voiko kohteista luopua aiemmin, jos muu liikennöijä ne ottaa?
 
Vs: Transdevin uutisia

Voiko kohteista luopua aiemmin, jos muu liikennöijä ne ottaa?

Sopimuksen voi siirtää toiselle yritykselle HSL:n suostumuksella. Lauttasaaren liityntälinjojen sopimushan siirtyi niin Transdevilta Tammelundille.
 
Vs: Transdevin uutisia

Sopimuksen voi siirtää toiselle yritykselle HSL:n suostumuksella. Lauttasaaren liityntälinjojen sopimushan siirtyi niin Transdevilta Tammelundille.

Noniin aivan. Lieköhän Transdevillä tällaiseen mielenkiintoa?
 
Vs: Transdevin uutisia

Noiden 2019 loppuvien lisäksi Transdev hoitaa alihankintana osaa 565:n vuoroista, joiden sopimus loppuu vasta elokuussa 2021
 
Vs: Transdevin uutisia

Noiden 2019 loppuvien lisäksi Transdev hoitaa alihankintana osaa 565:n vuoroista, joiden sopimus loppuu vasta elokuussa 2021

Tosin alihankintasopimuksen kesto tai irtisanomispykälä voi olla erilainen kuin HSL:n ja Åbergin välisessä liikennöintisopimuksessa.
 
Vs: Transdevin uutisia

Tosin alihankintasopimuksen kesto tai irtisanomispykälä voi olla erilainen kuin HSL:n ja Åbergin välisessä liikennöintisopimuksessa.

No tämä Åbergin alihankinta lienee helpoiten olla neuvoteltavissa pois. Onhan tämä nyt selkeästi nähtävissä ollut että tuskin kovin monelle mikään yllätys on.
 
Vs: Transdevin uutisia

Transdev aikoo lopettaa Suomen toiminnot. Ts. uusiin tarjouksiin ei vastata tai jos joku haluaa ostaa firman niin sekin kävisi. Tällaista lukee konsernin yritysneuvoston raportissa 7.6.2017

Surkea juttu ja indikoi Höselin epäonnistuneen kilpailutuksissaan. Pienet on pelattu markkinoilta aikaa sitten ja case Transdev kertoo, että hinnalla ja näennäisillä laatutekijöillä kilvoiteltaessa isotkaan eivät saa viivan alle konsernin edellyttämää katetta. Kilpailutus on terveellä pohjalla vain, jos myös palveluntarjoajat kykenevät elämään.

Seuraava lienee Nobina ja vuonna 2027 jäljellä on vain Koiviston auto. Se ei ole skenaario, jota kannattaa tavoitella.

Onneksi Höselin vanha kaarti lähestyy eläkeikää. Firma tuntuu olevan munauksesta toiseen ajautuva ajopuu.
 
Vs: Transdevin uutisia

Surkea juttu ja indikoi Höselin epäonnistuneen kilpailutuksissaan. Pienet on pelattu markkinoilta aikaa sitten ja case Transdev kertoo, että hinnalla ja näennäisillä laatutekijöillä kilvoiteltaessa isotkaan eivät saa viivan alle konsernin edellyttämää katetta. Kilpailutus on terveellä pohjalla vain, jos myös palveluntarjoajat kykenevät elämään.

Seuraava lienee Nobina ja vuonna 2027 jäljellä on vain Koiviston auto. Se ei ole skenaario, jota kannattaa tavoitella.

Onneksi Höselin vanha kaarti lähestyy eläkeikää. Firma tuntuu olevan munauksesta toiseen ajautuva ajopuu.

En ehkä ymmärrä kokonaisuutta, mutta uskoakseni HSL ei määrittele tarjoajille heidän tarjoustensa hintatasoa. Laatuvaatimukset ovat pisteytyksessä keskittyneet kaluston laatuun, mille voisi tietysti antaa vielä enemmän painoarvoa, mutta se ei kannattavuuteen vaikuta. Luulen kyllä, että liikennöitsijät ovat itse kuoppansa kaivaneet.
 
Vs: Transdevin uutisia

Luulen kyllä, että liikennöitsijät ovat itse kuoppansa kaivaneet.

Nyt ei voi enää vedota edes siihen että Helsingin kaupunki polkee liikenteen hintaa pumppaamalla HelBiin rahaa kun nykyään on yksityisomistuksessa. Eipä tässä Transdevin keississä sinällään mitään ihmeellistä ole, yksinkertaisesti Suomen toiminnot eivät syystä tai toisesta houkuta ja halutaan pois. Transdev on niin iso konserni että halutessaan voisi vaikka kuinka halvalla tarjota. Onhan HSL-alueella muutenkin tarjousten keskihinta noussut hulluimmista päivistä.
 
Vs: Transdevin uutisia

Luulen kyllä, että liikennöitsijät ovat itse kuoppansa kaivaneet.

Niin minäkin sanoisin. Ottaen vielä huomioon, että Nobina Finland, Pohjolan Kaupunkiliikenne ja Helsingin Bussiliikenne ovat voitollisia, ei tässä voi syyttää ulkopuolisia tekijöitä.

Transdevin riski oli nähtävissä jo useampi vuosi sitten, kun näki että heidän sopimuksistaan hyvin suuri osa on päättymässä 2015 (Vantaan sopimukset) ja 2016 (Länsiväylän sopimukset). Tuollaisissa tilanteissa, missä firmalla suurin osa sopimuksista on kerralla katkolla, jättävät firmat usein halpoja tarjouksia turvatakseen jatkonsa. Nyt Transdev ei tehnyt niin ja oma veikkaukseni on, että emoyhtiöstä oli tullut käsky pitää hinnat korkeina. Nobina ja Pohjolan Liikenne haistoivat tilanteen ja ne taas tarjosivat halvalla (Nobina molempiin kilpailuihin ja Pohjolan Liikenne Espoon kilpailuun) saaden sillä tilaisuuden ajaa Transdev pois Suomesta. Transdevhän on vetäytynyt myös mm. Tukholmasta ja Tanskasta, joissa molemmissa sillä oli aikanaan huomattavan paljon liikennettä.

Kun tuollainen iso firma kerran kutistuu pieneksi, on sen vaikea enää toimia kannattavasti, koska kustannusrakennetta on todella vaikeaa saada yhtä kevyeksi kuin koko ajan pienenä olleissa firmoissa. Pikkufirmoissa mm. kaikkia lain pykäliä ei yleensä lueta ihan niin tarkkaan kuin isoissa firmoissa, mutta sitten kun firma on kerran tullut isoksi, ei lepsumpiin tulkintoihin ole enää paluuta takaisin.
 
Takaisin
Ylös