Nivelbusseja ruuhkaisimmille bussilinjoille

Juuri saamani tiedon mukaan Skånen bussi on lauantaina 28.4. linjalla 560. Myyrmäen lähdöt 15:23, 18:37 ja 21:00 sekä Rastilasta 16:36, 19:44 ja 22:05.
 
Hieman kommentteja tästä Future Bus Volvo EBFS 7900-konseptibussista, johon kävin tutustumassa tänään linjalla 560.

Hieno bussi, vaikkakin hieman outo ohjaamo. Keskellä oleva kuljettajan paikka vaatii kokoajan keskittymistä ja peilien jatkuvaa seuraamista, missä auto kulkee. Toki tuohonkin varmaan tottuisi, mutta on ihan hyvä, että noita on vain tuo yksi ja uniikki kappale. Kyllä minusta kuljettajan paikka bussissa on parempi niin kuin se perinteisesti oikeanpuoleisessa tieliikenteessä on.

Runsaat ovet ja etenkin etuosan leveät ovet (toimivat nopeasti) ovat ihan superhieno juttu. Ja kun kaikista ovista mennään sisään ja ulos, niin väki vaihtui nopeasti ja pysäkkiajat ovat selvästi normaalia runkolinja-telibussia lyhyemmät. Istumapaikkoja on vain 37, mutta muuta tilaa sitten senkin edestä. Vuosaaressa autossa oli kunnon poka ja väitän, että samalla matkustajamäärällä telibussi olisi ollut aivan turvoksissa ja ahdas. Etuosan "pystybaari" puhelimen latauspisteineen (oli IPhone- ja usb-latausjohdot, sekä langattoman latauksen piste) Tuolla oli vielä hyvin tilaa. Matkustajien kommentit olivat kehuvia ja suorastaan ylistäviä.

Mutta siis voimaa tuossa oli. Siinähän on Volvon 9-litrainen moottori ja vauhti vain kiihtyi esimerkiksi ylämäkeen lähdettäessä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän nämä tällaiset keskustalinjat olisivat joihin matkustajat tulevat pari pysäkin väliä seisomaan?


Tällainen nivelbussi voisi olla sopiva linjoille, joissa olisi uhkana jonkun kasvojen menetys jos ne muutettaisiin raitioteiksi. Selvin tapaus olisi itämetron kanssa rinnakkain Itäväylää kulkevat bussit. On selvää, että toisaalta näillä linjoilla bussien kapasiteetti ei riitä mutta toisaalta niitä ei voi korvata raitiotielläkään.

Toinen käyttökohde mikä tulee mieleen on poikittaiset linjat joilta on liian pitkä matka rakentaa huoltoraide nykyiselle raitiotieverkostolle ja siksi viivytellään niiden muuttamista raitiotieksi vaikka olisi kapasiteettiongelma. Jos siis tällaisia bussilinjoja olisi. Poikittaista bussiliikennettä Kehä I -tason ulkopuolella ei ole kokeiltu vielä, joten kapasiteettiongelmiakaan ei ole kun ei aluksi ole tarjontaa joka aiheuttaisi kysyntää.
 
Poikittaista bussiliikennettä Kehä I -tason ulkopuolella ei ole kokeiltu vielä, joten kapasiteettiongelmiakaan ei ole kun ei aluksi ole tarjontaa joka aiheuttaisi kysyntää.
Mistähän tämä näkemys lienee peräisin? Nähdäkseni runkolinja 560 on kokonaan Kehä I pohjoispuolella, samoin nykyinen 562 joka on piakkoin muuttumassa runkolinjaksi 570 ja jolla tosiaan on kapasiteetti melko piukassa. Ja taitaa Espoon länsiosissakin joitakin linjoja olla...
 
Vappuna 1.5.2018 koenivel liikkuu vappubussina Elielinaukion ja Kaivopuiston välillä kello 9 - 12. Ratissa olen minä, tervetuloa moikkaamaan ja katsomaan, miten solmussa on a) bussi ja b) kuljettaja. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mitkä ovat sen Wappubussin tarkat lähtöajat Elielinaukiolta? Onko tasatunnein ja tasapuoleintunnein vai jotkut muut?
 
Mitkä ovat sen Wappubussin tarkat lähtöajat Elielinaukiolta? Onko tasatunnein ja tasapuoleintunnein vai jotkut muut?

Ensimmäinen lähtö lienee Elielinaukiolta kello 9, ja sen jälkeen mennään nonstoppina kello 12 asti. Saamissani papereissa arvellaan vuoroväliksi noin 30 minuuttia ruuhkasta riippuen.

Reitti: Elielinaukio - Töölönlahdenkatu - Mannerheimintie - Erottajankatu - Uudenmaankatu - Yrjönkatu - Korkeavuorenkatu - Kapteeninkatu - Tehtaankatu - Laivasillankatu - Eteläranta - Pohjoisesplanadi - Mannerheimintie - Töölönlahdenkatu - Elielinaukio.

Ajon jälkeen palailen melko suoraan takaisin varikolle, mutta Ruhan nurkilla uskon voivani mahdollisuuksien mukaan hetkeksi aikaa jäädä epävirallisesti esittelemään bussia, jos kiinnostuneita ilmaantuu.
 
Mistähän tämä näkemys lienee peräisin? Nähdäkseni runkolinja 560 on kokonaan Kehä I pohjoispuolella, samoin nykyinen 562 joka on piakkoin muuttumassa runkolinjaksi 570 ja jolla tosiaan on kapasiteetti melko piukassa. Ja taitaa Espoon länsiosissakin joitakin linjoja olla...

562 on poikkeus, mutta muuten palvelua on siis Vantaanjoen ja lentoaseman välisessä käytävässä

  • 571 jolla matka-aika esimerkiksi Tikkurilan matkakeskukselta Martinlaakson asemalle on 47 min ja vuoroväli 30 min
  • 572/K joka kulkee varsin suoraviivaisesti 60 min vuorovälillä ja ei kulje kello 18 jälkeen
  • 573 joka kulkee vain ruuhka-aikaan
  • 574 joka kulkee varsin suoraviivaisesti 60 min vuorovälillä
  • 575 joka kulkee vain ruuhka-aikaan
  • 576 joka kulkee varsin suoraviivaisesti 60 min vuorovälillä

sekä Pitkäjärven molemmin puolin kulkevassa käytävässä

  • 565 joka kulkee onneksi varsin suoraviivaisesti, mutta yksinomaan asuinalueita pitkin 30 min välein
  • 566 joka kulkee nopeasti ja vain ruuhka-aikaan

Eli linjaa 562 lukuunottamatta siis Kehä I -tason ulkopuolella ei ole kokeiltu poikittaisliikennettä, vaan siellä kulkevat linjat ovat peruspalvelua erityisryhmille, kuten köyhät, lapset ja nuoret, vanhukset, vammaiset, ideologiset autottomat, maahanmuuttajanaiset, yksi auto jota käyttää mies ja vaimo matkustaa joukkoliikenteellä töihin etc, ja poikittaisia linjoja joilta on liian pitkä matka rakentaa huoltoraide nykyiselle raitiotieverkostolle ja siksi viivytellään niiden muuttamista raitiotieksi vaikka olisi kapasiteettiongelma, ei voi olla, kun tällaisia linjoja ei ole kokeiltu. (560:n lasken kuuluvan Kehä I -tasolle Kehä III -tason sijaan.)
 
Nivelbussi voi olla hyvikin ketterämpi keskustaliikenteessä kuin telibussi, mutta ainoat kantakaupungin pikkukaduilla kiertelevät bussilinjat ovat 14, 17, 18, 24 sekä syksyllä myös 21, joka rupeaa kulkemaan Eiraan. 17, 21 ja 24 pärjäävät kaksiakselisilla, mutta 14:sta ja 18:sta tarvittaisiin telejä, joiden käyttö ei kai onnistu Kampista etelään. Hernesaaren raitiotien 2. vaiheen valmistuessa 14 jää Eiraan. Nyt niveliin siirtyminen olisi siis lyhytnäköistä kun 2023 voidaan 500 metrillä rataa oikaista Linja 1 ja katkaista bussilinjat Kamppiin, jolloin niillä voisi käyttää telejä.

Sanoisin, että nivelbussien käyttökohde tulee HSL-alueella olemaan nimenomaan runkobussilinjat, jotka kulkevat osittain myös Helsingin keskustan alueella. Ehkäpä myös linjat 14, 18 ja 39. Mikäli niitä (14 ja 18) ei vielä nosteta raiteille, niin sähkönivelbussit ovat mahdollisesti niiden kalustoa. Nythän ne kilpailutettiin uudestaan lyhyillä sopimuksilla ja edelleen A2-busseilla. Katsotaan sitten tuon sopimuksen päättyessä, mikä on sähköbussien kehityksen tila tuolloin.

Hesarin sähköbusseja käsittelevässä uutisessa sanotaan, että linjoille 14 ja 18 tulisi sähkönivelbusseja vuonna 2022.

Onko mistään saatavilla etukäteen tietoa siitä, millä linjalla tuo kokeilunivelbussi ajaa ja milloin? Kerran jo pääsin tuon kokeilubussin kyytiin, mutta olisi kiva vielä toisenkin kerran käydä ajelulla.
 
Hesarin sähköbusseja käsittelevässä uutisessa sanotaan, että linjoille 14 ja 18 tulisi sähkönivelbusseja vuonna 2022.

Voi tuota Hesarin Marjaa. Sama rouva kirjoitti tässä pari viikkoa sitten Malmin lentokentästä ja siitä, miten sinne tulee taas DC-10 käymään. Toivon, ettei tule. Aika pahaa jälkeä voisi saada aikaan.

En oikein usko, että tuollaisia kalliita sähkönivelbusseja kahden vuoden käyttöä varten sentään hankitaan. Vuonna 2024 meillä pitäisi olla jo Vihdintien pikaratikka, joka puolestaan edellyttää myös Topeliuksenkadun rataa, mikä puolestaan merkitsee bussilinjojen 14 ja 18 loppua. Marja on itsekin tästä kirjoittanut, muttei varmaan sitä muista.
 
Eli linjaa 562 lukuunottamatta siis Kehä I -tason ulkopuolella ei ole kokeiltu poikittaisliikennettä, vaan siellä kulkevat linjat ovat peruspalvelua erityisryhmille, kuten köyhät, lapset ja nuoret, vanhukset, vammaiset, ideologiset autottomat, maahanmuuttajanaiset, yksi auto jota käyttää mies ja vaimo matkustaa joukkoliikenteellä töihin etc, ja poikittaisia linjoja joilta on liian pitkä matka rakentaa huoltoraide nykyiselle raitiotieverkostolle ja siksi viivytellään niiden muuttamista raitiotieksi vaikka olisi kapasiteettiongelma, ei voi olla, kun tällaisia linjoja ei ole kokeiltu. (560:n lasken kuuluvan Kehä I -tasolle Kehä III -tason sijaan.)

Sanoisin, että aika suppea määritelmä tuo, ettei peruspalvelutasoa tarjoava poikittaisliikenne ole poikittaisliikennettä.

Mites aijot selittää pois 15min välein kulkevat linjat 532 ja 533 sekä 10-15min välein kulkevat linjat 531, 542, 548 ja 549? nämä eivät edes kosketa kehä I:stä kuten 560. Sitten on vielä 10min välein ruuhkassa kulkevat 113 ja 114, joita ei ole numeroitu poikittaislinjoiksi, mutta eivät puhtaasti toimi vain liityntälinjoina.
 
En oikein usko, että tuollaisia kalliita sähkönivelbusseja kahden vuoden käyttöä varten sentään hankitaan. Vuonna 2024 meillä pitäisi olla jo Vihdintien pikaratikka, joka puolestaan edellyttää myös Topeliuksenkadun rataa, mikä puolestaan merkitsee bussilinjojen 14 ja 18 loppua.

Paljon pitää tapahtua lyhyessä ajassa, että Vihdintien pikaratikka olisi liikenteessä vuonna 2024.

Eiköhän tuo vuosi 2022 linjojen 14 ja 18 sähköistämiselle ole tullut HSL:ltä, tuskin Hesari sellaisia itse keksii. Tosin siihen mennessä suunnitelmat ehtii muuttua moneen kertaan.
 
Takaisin
Ylös