Myös YLE uutisoi Volvon konseptibussista. Linkki uutiseen. Bussi oli myös tänä aamuna 550:llä.
Myös YLE uutisoi Volvon konseptibussista. Linkki uutiseen. Bussi oli myös tänä aamuna 550:llä.
Onko tietoa onko se nivelvolvo vielä huomenna 28.4. liikenteessä 550:lla ja jos on, niin millä vuoroilla?
"Ihminen voi poistua maltsusta, mutta maltsu ei poistu ihmisestä."
Viimeisin muokkaaja vristo; 27.04.2018 kello 20:56.
Joukkoliikenneharrastaja
27.4.2018 aamulla käväisin ajamassa ne pari kierrosta, jotka aiemmin mainitsin, eikä mitään ongelmia bussin kanssa ilmennyt. Aikataulussa pysyminen oli toinen juttu. Aamuruuhkan jälkeen bussia esiteltiin medialle, eikä se tietääkseni ollut iltapäivällä tai illalla enää liikenteessä. Viikonlopun ajoista en tällä hetkellä tiedä.
T: Tuomas Lehti
Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Nivelbussi voi olla hyvikin ketterämpi keskustaliikenteessä kuin telibussi, mutta ainoat kantakaupungin pikkukaduilla kiertelevät bussilinjat ovat 14, 17, 18, 24 sekä syksyllä myös 21, joka rupeaa kulkemaan Eiraan. 17, 21 ja 24 pärjäävät kaksiakselisilla, mutta 14:sta ja 18:sta tarvittaisiin telejä, joiden käyttö ei kai onnistu Kampista etelään. Hernesaaren raitiotien 2. vaiheen valmistuessa 14 jää Eiraan. Nyt niveliin siirtyminen olisi siis lyhytnäköistä kun 2023 voidaan 500 metrillä rataa oikaista Linja 1 ja katkaista bussilinjat Kamppiin, jolloin niillä voisi käyttää telejä.
Nivelbussin kokeilu ajoituksellaa kielii minusta siitä, että ensi vuonna aloittavat runkolinjat tai ainakin osa niistä kilpailutettaisiin nivelillä. Runkolinjojen 500 ja 510 kohdalla sen kieltämättä ymmärtää, kun kapasiteetti ei enää käytännössä nouse vuoroväliä tihentämällä jo heti aloitettaessa. 58 on jo nyt kuormittunut ja runkobusseista tulee kuitenkin pieni brändilisä matkustajamääriin. En tiedä tarkalleen kuinka 58 on kuormittunut reitin varrella, mutta veikkaisin, että kuormittunein kohta on Meilahden ja Pasilan välillä. Tältä osuudelta tulee matkustajia viemään 7 jatko Meilahteen. Idässä taas Pasila-Kalasatama väliltä tulee osan matkustajista viemää Kalasataman raitiotie. Eli jälleen runsaan 5 vuoden aikajänteellä ei nivelten tuomista seisomapaikkojen lisäyksestä ole enää hyötyä. Silti, jos lähivuosina ei rupea putkahtamaan teliversioita sähköbusseista ja tavoitteesta sähköbussiliikenteeseen siirtymisestä ei anneta periksi, niin telit korvautuvat nivelillä väistämättä.
Tuossa Ylen jutussa on muuten virhe, kun sanotaan, että vajaa 19 metrinen bussi on 6 metriä pitempi kuin nykyiset bussit, vaikka 15 metrisiä telejä on vaikka millä mitalla.
Viimeisin muokkaaja Makke93; 28.04.2018 kello 11:12.
Sanoisin, että nivelbussien käyttökohde tulee HSL-alueella olemaan nimenomaan runkobussilinjat, jotka kulkevat osittain myös Helsingin keskustan alueella. Ehkäpä myös linjat 14, 18 ja 39. Mikäli niitä (14 ja 18) ei vielä nosteta raiteille, niin sähkönivelbussit ovat mahdollisesti niiden kalustoa. Nythän ne kilpailutettiin uudestaan lyhyillä sopimuksilla ja edelleen A2-busseilla. Katsotaan sitten tuon sopimuksen päättyessä, mikä on sähköbussien kehityksen tila tuolloin.
Joukkoliikenneharrastaja
Itse asiassa liikenteeseen tulee uuden sopimuksen myötä 4 telibussia. Viime kesänä linjalla 18 ajettiin kokeiluluonteisesti telibussilla perjantaisin eikä ainakaan tuolloin ilmennyt ongelmia. Sähkökäyttöisiä telibusseja ei kuitenkaan ole ainakaan toistaiseksi saatavilla, joten jos kuormitetuille linjoille halutaan sähköbusseja, voi nivelkalusto olla ainakin lähivuosina ainoa vaihtoehto.