Sivu 4 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/65

Viestiketju: Nivelbusseja ruuhkaisimmille bussilinjoille

  1. #46
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    345

    oletus Vs: Nivelbusseja ruuhkaisimmille bussilinjoille

    Juuri saamani tiedon mukaan Skånen bussi on lauantaina 28.4. linjalla 560. Myyrmäen lähdöt 15:23, 18:37 ja 21:00 sekä Rastilasta 16:36, 19:44 ja 22:05.
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  2. #47
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    217

    oletus Vs: Nivelbusseja ruuhkaisimmille bussilinjoille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    ...syksyllä myös 21, joka rupeaa kulkemaan Eiraan.
    Asiasta toiseen ja tuohon liittyen, kuulin huhun 21 siirtymisestä Eiran reitille jo kesällä.

  3. #48
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3590

    oletus Vs: Nivelbusseja ruuhkaisimmille bussilinjoille

    Hieman kommentteja tästä Future Bus Volvo EBFS 7900-konseptibussista, johon kävin tutustumassa tänään linjalla 560.

    Hieno bussi, vaikkakin hieman outo ohjaamo. Keskellä oleva kuljettajan paikka vaatii kokoajan keskittymistä ja peilien jatkuvaa seuraamista, missä auto kulkee. Toki tuohonkin varmaan tottuisi, mutta on ihan hyvä, että noita on vain tuo yksi ja uniikki kappale. Kyllä minusta kuljettajan paikka bussissa on parempi niin kuin se perinteisesti oikeanpuoleisessa tieliikenteessä on.

    Runsaat ovet ja etenkin etuosan leveät ovet (toimivat nopeasti) ovat ihan superhieno juttu. Ja kun kaikista ovista mennään sisään ja ulos, niin väki vaihtui nopeasti ja pysäkkiajat ovat selvästi normaalia runkolinja-telibussia lyhyemmät. Istumapaikkoja on vain 37, mutta muuta tilaa sitten senkin edestä. Vuosaaressa autossa oli kunnon poka ja väitän, että samalla matkustajamäärällä telibussi olisi ollut aivan turvoksissa ja ahdas. Etuosan "pystybaari" puhelimen latauspisteineen (oli IPhone- ja usb-latausjohdot, sekä langattoman latauksen piste) Tuolla oli vielä hyvin tilaa. Matkustajien kommentit olivat kehuvia ja suorastaan ylistäviä.

    Mutta siis voimaa tuossa oli. Siinähän on Volvon 9-litrainen moottori ja vauhti vain kiihtyi esimerkiksi ylämäkeen lähdettäessä.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 28.04.2018 kello 23:52.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  4. #49
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3590

    oletus Vs: Nivelbusseja ruuhkaisimmille bussilinjoille

    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #50

    Liittynyt
    09.11.2013
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    2

    oletus Helb nivelbussi runkolinjalla

    Otin tästä bussista videon ja se on katsottavissa You Tubessa, linkki alhaalla.

    https://youtu.be/wXw5vu6npzI
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 29.04.2018 kello 11:58. Syy: siirretty toiseen ketjuun, poistettu toisto

  6. #51

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    572

    oletus Vs: Nivelbusseja ruuhkaisimmille bussilinjoille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Mitähän nämä tällaiset keskustalinjat olisivat joihin matkustajat tulevat pari pysäkin väliä seisomaan?

    Tällainen nivelbussi voisi olla sopiva linjoille, joissa olisi uhkana jonkun kasvojen menetys jos ne muutettaisiin raitioteiksi. Selvin tapaus olisi itämetron kanssa rinnakkain Itäväylää kulkevat bussit. On selvää, että toisaalta näillä linjoilla bussien kapasiteetti ei riitä mutta toisaalta niitä ei voi korvata raitiotielläkään.

    Toinen käyttökohde mikä tulee mieleen on poikittaiset linjat joilta on liian pitkä matka rakentaa huoltoraide nykyiselle raitiotieverkostolle ja siksi viivytellään niiden muuttamista raitiotieksi vaikka olisi kapasiteettiongelma. Jos siis tällaisia bussilinjoja olisi. Poikittaista bussiliikennettä Kehä I -tason ulkopuolella ei ole kokeiltu vielä, joten kapasiteettiongelmiakaan ei ole kun ei aluksi ole tarjontaa joka aiheuttaisi kysyntää.

  7. #52
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1022

    oletus Vs: Nivelbusseja ruuhkaisimmille bussilinjoille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Poikittaista bussiliikennettä Kehä I -tason ulkopuolella ei ole kokeiltu vielä, joten kapasiteettiongelmiakaan ei ole kun ei aluksi ole tarjontaa joka aiheuttaisi kysyntää.
    Mistähän tämä näkemys lienee peräisin? Nähdäkseni runkolinja 560 on kokonaan Kehä I pohjoispuolella, samoin nykyinen 562 joka on piakkoin muuttumassa runkolinjaksi 570 ja jolla tosiaan on kapasiteetti melko piukassa. Ja taitaa Espoon länsiosissakin joitakin linjoja olla...

  8. #53
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    345

    oletus Vs: Nivelbusseja ruuhkaisimmille bussilinjoille

    Vappuna 1.5.2018 koenivel liikkuu vappubussina Elielinaukion ja Kaivopuiston välillä kello 9 - 12. Ratissa olen minä, tervetuloa moikkaamaan ja katsomaan, miten solmussa on a) bussi ja b) kuljettaja.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 30.04.2018 kello 16:06. Syy: tuplana tullut teksti pois
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  9. #54
    VSume avatar
    Liittynyt
    19.12.2017
    Sijainti
    Malminkartano, Helsink
    Viestejä
    48

    oletus Vs: Nivelbusseja ruuhkaisimmille bussilinjoille

    Mitkä ovat sen Wappubussin tarkat lähtöajat Elielinaukiolta? Onko tasatunnein ja tasapuoleintunnein vai jotkut muut?
    "Ihminen voi poistua maltsusta, mutta maltsu ei poistu ihmisestä."

  10. #55
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    345

    oletus Vs: Nivelbusseja ruuhkaisimmille bussilinjoille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut VSume Näytä viesti
    Mitkä ovat sen Wappubussin tarkat lähtöajat Elielinaukiolta? Onko tasatunnein ja tasapuoleintunnein vai jotkut muut?
    Ensimmäinen lähtö lienee Elielinaukiolta kello 9, ja sen jälkeen mennään nonstoppina kello 12 asti. Saamissani papereissa arvellaan vuoroväliksi noin 30 minuuttia ruuhkasta riippuen.

    Reitti: Elielinaukio - Töölönlahdenkatu - Mannerheimintie - Erottajankatu - Uudenmaankatu - Yrjönkatu - Korkeavuorenkatu - Kapteeninkatu - Tehtaankatu - Laivasillankatu - Eteläranta - Pohjoisesplanadi - Mannerheimintie - Töölönlahdenkatu - Elielinaukio.

    Ajon jälkeen palailen melko suoraan takaisin varikolle, mutta Ruhan nurkilla uskon voivani mahdollisuuksien mukaan hetkeksi aikaa jäädä epävirallisesti esittelemään bussia, jos kiinnostuneita ilmaantuu.
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  11. #56

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    572

    oletus Vs: Nivelbusseja ruuhkaisimmille bussilinjoille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Mistähän tämä näkemys lienee peräisin? Nähdäkseni runkolinja 560 on kokonaan Kehä I pohjoispuolella, samoin nykyinen 562 joka on piakkoin muuttumassa runkolinjaksi 570 ja jolla tosiaan on kapasiteetti melko piukassa. Ja taitaa Espoon länsiosissakin joitakin linjoja olla...
    562 on poikkeus, mutta muuten palvelua on siis Vantaanjoen ja lentoaseman välisessä käytävässä

    • 571 jolla matka-aika esimerkiksi Tikkurilan matkakeskukselta Martinlaakson asemalle on 47 min ja vuoroväli 30 min
    • 572/K joka kulkee varsin suoraviivaisesti 60 min vuorovälillä ja ei kulje kello 18 jälkeen
    • 573 joka kulkee vain ruuhka-aikaan
    • 574 joka kulkee varsin suoraviivaisesti 60 min vuorovälillä
    • 575 joka kulkee vain ruuhka-aikaan
    • 576 joka kulkee varsin suoraviivaisesti 60 min vuorovälillä


    sekä Pitkäjärven molemmin puolin kulkevassa käytävässä

    • 565 joka kulkee onneksi varsin suoraviivaisesti, mutta yksinomaan asuinalueita pitkin 30 min välein
    • 566 joka kulkee nopeasti ja vain ruuhka-aikaan


    Eli linjaa 562 lukuunottamatta siis Kehä I -tason ulkopuolella ei ole kokeiltu poikittaisliikennettä, vaan siellä kulkevat linjat ovat peruspalvelua erityisryhmille, kuten köyhät, lapset ja nuoret, vanhukset, vammaiset, ideologiset autottomat, maahanmuuttajanaiset, yksi auto jota käyttää mies ja vaimo matkustaa joukkoliikenteellä töihin etc, ja poikittaisia linjoja joilta on liian pitkä matka rakentaa huoltoraide nykyiselle raitiotieverkostolle ja siksi viivytellään niiden muuttamista raitiotieksi vaikka olisi kapasiteettiongelma, ei voi olla, kun tällaisia linjoja ei ole kokeiltu. (560:n lasken kuuluvan Kehä I -tasolle Kehä III -tason sijaan.)

  12. #57
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    74

    oletus Vs: Nivelbusseja ruuhkaisimmille bussilinjoille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Nivelbussi voi olla hyvikin ketterämpi keskustaliikenteessä kuin telibussi, mutta ainoat kantakaupungin pikkukaduilla kiertelevät bussilinjat ovat 14, 17, 18, 24 sekä syksyllä myös 21, joka rupeaa kulkemaan Eiraan. 17, 21 ja 24 pärjäävät kaksiakselisilla, mutta 14:sta ja 18:sta tarvittaisiin telejä, joiden käyttö ei kai onnistu Kampista etelään. Hernesaaren raitiotien 2. vaiheen valmistuessa 14 jää Eiraan. Nyt niveliin siirtyminen olisi siis lyhytnäköistä kun 2023 voidaan 500 metrillä rataa oikaista Linja 1 ja katkaista bussilinjat Kamppiin, jolloin niillä voisi käyttää telejä.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Sanoisin, että nivelbussien käyttökohde tulee HSL-alueella olemaan nimenomaan runkobussilinjat, jotka kulkevat osittain myös Helsingin keskustan alueella. Ehkäpä myös linjat 14, 18 ja 39. Mikäli niitä (14 ja 18) ei vielä nosteta raiteille, niin sähkönivelbussit ovat mahdollisesti niiden kalustoa. Nythän ne kilpailutettiin uudestaan lyhyillä sopimuksilla ja edelleen A2-busseilla. Katsotaan sitten tuon sopimuksen päättyessä, mikä on sähköbussien kehityksen tila tuolloin.
    Hesarin sähköbusseja käsittelevässä uutisessa sanotaan, että linjoille 14 ja 18 tulisi sähkönivelbusseja vuonna 2022.

    Onko mistään saatavilla etukäteen tietoa siitä, millä linjalla tuo kokeilunivelbussi ajaa ja milloin? Kerran jo pääsin tuon kokeilubussin kyytiin, mutta olisi kiva vielä toisenkin kerran käydä ajelulla.

  13. #58
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6841

    oletus Vs: Nivelbusseja ruuhkaisimmille bussilinjoille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    Hesarin sähköbusseja käsittelevässä uutisessa sanotaan, että linjoille 14 ja 18 tulisi sähkönivelbusseja vuonna 2022.
    Voi tuota Hesarin Marjaa. Sama rouva kirjoitti tässä pari viikkoa sitten Malmin lentokentästä ja siitä, miten sinne tulee taas DC-10 käymään. Toivon, ettei tule. Aika pahaa jälkeä voisi saada aikaan.

    En oikein usko, että tuollaisia kalliita sähkönivelbusseja kahden vuoden käyttöä varten sentään hankitaan. Vuonna 2024 meillä pitäisi olla jo Vihdintien pikaratikka, joka puolestaan edellyttää myös Topeliuksenkadun rataa, mikä puolestaan merkitsee bussilinjojen 14 ja 18 loppua. Marja on itsekin tästä kirjoittanut, muttei varmaan sitä muista.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  14. #59

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    164

    oletus Vs: Nivelbusseja ruuhkaisimmille bussilinjoille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Eli linjaa 562 lukuunottamatta siis Kehä I -tason ulkopuolella ei ole kokeiltu poikittaisliikennettä, vaan siellä kulkevat linjat ovat peruspalvelua erityisryhmille, kuten köyhät, lapset ja nuoret, vanhukset, vammaiset, ideologiset autottomat, maahanmuuttajanaiset, yksi auto jota käyttää mies ja vaimo matkustaa joukkoliikenteellä töihin etc, ja poikittaisia linjoja joilta on liian pitkä matka rakentaa huoltoraide nykyiselle raitiotieverkostolle ja siksi viivytellään niiden muuttamista raitiotieksi vaikka olisi kapasiteettiongelma, ei voi olla, kun tällaisia linjoja ei ole kokeiltu. (560:n lasken kuuluvan Kehä I -tasolle Kehä III -tason sijaan.)
    Sanoisin, että aika suppea määritelmä tuo, ettei peruspalvelutasoa tarjoava poikittaisliikenne ole poikittaisliikennettä.

    Mites aijot selittää pois 15min välein kulkevat linjat 532 ja 533 sekä 10-15min välein kulkevat linjat 531, 542, 548 ja 549? nämä eivät edes kosketa kehä I:stä kuten 560. Sitten on vielä 10min välein ruuhkassa kulkevat 113 ja 114, joita ei ole numeroitu poikittaislinjoiksi, mutta eivät puhtaasti toimi vain liityntälinjoina.

  15. #60
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6079

    oletus Vs: Nivelbusseja ruuhkaisimmille bussilinjoille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    En oikein usko, että tuollaisia kalliita sähkönivelbusseja kahden vuoden käyttöä varten sentään hankitaan. Vuonna 2024 meillä pitäisi olla jo Vihdintien pikaratikka, joka puolestaan edellyttää myös Topeliuksenkadun rataa, mikä puolestaan merkitsee bussilinjojen 14 ja 18 loppua.
    Paljon pitää tapahtua lyhyessä ajassa, että Vihdintien pikaratikka olisi liikenteessä vuonna 2024.

    Eiköhän tuo vuosi 2022 linjojen 14 ja 18 sähköistämiselle ole tullut HSL:ltä, tuskin Hesari sellaisia itse keksii. Tosin siihen mennessä suunnitelmat ehtii muuttua moneen kertaan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Sipoon bussilinjoille 991 ja 992 aikataulumuutoksia 24.10.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 20.10.2016, 13:50
  2. HSL: Aikataulumuutoksia Sipoon bussilinjoille 15.9.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.08.2014, 10:00
  3. HSL: Bussilinjoille aikataulumuutoksia lokakuun alussa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 12.09.2012, 17:42
  4. HSL: Vähäpäästöisiä ja ilmastoituja busseja Espoon ja Vantaan bussilinjoille
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.12.2010, 10:40
  5. HKL: Kiskotöistä poikkeusreittejä raitio- ja bussilinjoille
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 31.08.2009, 20:18

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •