Miksei Raide-Jokeri Tapiolaan...?

Liittynyt
20 Heinäkuu 2017
Viestit
3
Onko täällä ketään muuta, jonka mielestä nykyinen suunnitelma olla tuomatta Raide-Jokeria Tapiolaan ja sen tulevan bussiterminaalin lähelle ei ole hyvä?

Iso osa Espoon bussilinjoista tulee päätymään tuohon bussiterminaaliin, joten tuntuisi järkevältä että jos se jokeri kuitenkin on lähistöllä niin että se tuotaisiin sinne. Nyt tulee käymään niin että moni joutuu menemään turhan lyhyen metropätkän (pitkine kävelyineen) Tapiolasta Otaniemeen jotta pääsee ratikalle.

Mun mielestä tuolta osin sen kannattaisi mennä nykyisen 550:n reittiä ja Westendistä sitten mahdollisesti Keilaniemeen.



Toinen asia joka ihmetyttää on sen lyhyt pysäkkiväli (750m) ja sen seurauksena oleva pieni 25km/h matkanopeus (pienempi ku 550 bussilla!). Vertailun vuoksi Berliinin Ringbahn ja Tokion Yamanote line on 35-40km/h matkanopeus ja pysäkkiväli 1200-1500m välimaastossa.
 
Joo, olen samaa mieltä. Olisi pitänyt pusertaa vaihtoehto joka olisi mennyt Tapiolan ytimeen lopuksi.

Toisaalta, jäähän tuohon Jokerin varrelle muita ostareita..
 
Eiköhän se olisi Tapiolaan ajettu jos olisi mahtunut, eiköhän siellä NIMBYILLÄ ihan tarpeeksi että kuitenkin aika isoilla säteillä varustettu?

(pitkine kävelyineen)

mihin sä perustat tän väitteen?
 
Tokiosta en tiedä, mutta Berliini Ringbahnilla olen ajellut, ja sehän on ihan meidän lähijuniamme muistuttava raskasraidelinja. Raide-Jokerin linjalle sellaista ei saisi eikä ole haluttukaan.
 
Ei Yamanotella ja RingBahnilla muuta yhteistä ole Jokerin kanssa kuin kehämäisyys. Kummatkin on raskasraiteita, vaikkakin Yamanotella on käytössä Tallinnan ratikasta tuttu 1067mm raideleveys, mutta vaunut ovat 2,95m leveitä ja operointinopeus 90km/h.

Kaupunkiliikenne.net sivun Jokeri-artikkelissa tosiaan väitetään, että Raide-Jokerin matka-aika on laskettu saksalaiseen tyyliin suurimpana mahdollisena matka-aikana ja että todellinen matka-aika on lyhyempi. Jokeria hidastaa tosiaan Laajalahden läpiajo verrattuna bussiversioon, joka kiitää kehää pitkin. Ymmärtääkseni Jokerin ei ole tarkoituskaan olla linja jolla pääsee nopeiten Otaniemestä Oulunkylään, vaan sen tarkoitus on kasvattaa linjan kapasiteettia bussia suuremman tarpeen takia. Bussillahan nimenomaan kuljetaan lyhyitä matkoja. Suuremmalla pysäkkivälillä saavutettavuus kärsisi ja matkustajatyyppi vaihtuisi, jolloin ei enää tiedetä tarvitaanko ratikan kapasiteettia.

Linjaus muutettiin pois Tapiolasta, koska bussiversion käyttäjäkunta Leppävaarasta etelään on suureksi osaksi Niemeen ja Maarin Laurean pisteelle menijöitä. Vaihto Otaniemessä saattaa olla sen verran vaivalloista, että nopeampaa on varmaan ottaa 113 Tapiolasta Jokerin varrelle, vaikkakin Otaniemen pysäkki näyttäisi suunnitelmissa olevan heti metroaseman sisäänkäynnin ulkopuolella. Metrolaitureilta yloskävely vie silti aikansa.

Raitiotiessä on tosiaan se etu, että jos tarvetta on niin linja on helppo haarottaa Laajalahdesta Tapiolaan tai vaikka tehdä silmukka Westendinaseman kautta, joka on nyt jäänyt hieman syrjään. Sitä en tiedä kuinka paljon ratikkaa on Tapiolassa vastuttettu, vähän vaikea uskoa että on.
 
Ymmärtääkseni Jokerin ei ole tarkoituskaan olla linja jolla pääsee nopeiten Otaniemestä Oulunkylään, vaan sen tarkoitus on kasvattaa linjan kapasiteettia bussia suuremman tarpeen takia.

Länsimetron valmistumisen jälkeen selvästi nopein reitti pääradan junista Otaniemeen, Keilaniemeen tai Tapiolaan on keskustassa vaihto. Martinlaakson suunnan junistakin taitaa vaihto keskustassa olla suunnilleen yhtä nopea. Raide-Jokerin keskimääräinen matka voikin olla lyhyempi kuin nyt bussi-jokerilla.
 
Takaisin
Ylös