HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 42/2017

Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,220
Tarjouskilpailuun 42/2017 tulevat liikenteen kohteet ja linjat ovat

Kohde 228
linjat
38
Elielinaukio - Pitäjänmäki - Uusmäki
321
Elielinaukio - Jupperi - Vanhakartano / Niipperi
322
Elielinaukio - Pähkinärinne - Hämeenkylä - Vantaankoski
332
Elielinaukio - Vapaala - Varisto - Askisto
335
Linnainen - Myyrmäki - Martinlaakso - Askisto
345
Elielinaukio - Kalajärvi - Rinnekoti
435
Elielinaukio - Martinlaakso - Koskelo
566
Martinlaakso - Koskelo - Espoon keskus
575
Tikkurila - Aviapolis - Martinlaakso

Kohde 229
linjat
614
Rautatientori - Kartanonkoski - Ylästö
615
Rautatientori - Kartanonkoski - Lentoasema
617
Hakaniemi - Lentoasema
621
Hakaniemi - Aviapolis - Kylmäoja
622
Hakaniemi - Kylmäoja
623
Hakaniemi - Peijas

Kohde 230
linjat
313
Kaivoksela - Myyrmäki - Hämeenkylä
432
Martinlaakso - Petas - Kivistö - Kirkka
434
Kivistö - Keimolanmäki
444
Kivistö - Katariinan sairaala - Tapola - Riipilä
445T
Kivistö - Katariinan sairaala - Reuna
446
Kivistö - Koivupää - Kesäkylä
447
Kivistö - Viinikanmetsä - Kesäkylä

Kohde 231
linja
558
Länsisalmi - Sotungin koulu

Kohde 232
linjat
411
Elielinaukio - Myyrmäki
415
Elielinaukio - Ylästö - Lentoasema
421
Elielinaukio - Martinlaakso
431N
Elielinaukio - Myyrmäki - Kivistö
436
Elielinaukio - Martinlaakso - Kalajärvi
573
Aviapolis - Vantaankoski


Kohteiden 228 (linjat 38, 322, 332, 335, 566 ja 575), 229 (linjat 614, 615, 617, 621, 622 ja 623) sekä 232 (linjat 411, 415, 421 ja 431N) sopimuskausi on seitsemän (7) vuotta.

Syysliikennekauden 2019 alussa kohteeseen 228 sisältyvät myös linjat 321, 345 ja 435 sekä kohteeseen 232 linja 436. Samassa yhteydessä kohteen 232 linjan 573 liikenne lakkaa.

Linjojen 321, 345, 435 ja 436 sopimuskauden pituus on näin ollen kuusi (6) vuotta ja linjan 573 yksi (1) vuosi.

Kohteen 230 (linjat 313, 432, 434, 444, 445T, 446 ja 447) sopimuskausi on neljä (4) vuotta ja kohteen 231 (linja 588) yksi (1) vuosi.
Kohteiden 228, 229, 230 ja 232 sopimuksiin sisältyy mahdollisuus enintään kolmen (3) vuoden jatko-optioon ja kohteeseen 231 yhden (1) vuoden jatko-optioon. Option käyttäminen edellyttää sopimuskaudella hyvin hoidettua liikennettä ja molempien osapuolten hyväksyntää. Optiolla voidaan myös sovittaa sopimuksen jatkaminen linjaston ja kilpailukohteiden tuleviin muutoksiin.

- -

Yhden tarjoajan hyväksi voidaan tällä kilpailukierroksella ratkaista sopimuskohteita enintään 50 linja-auton liikenteen verran.

- -

Hallitus päättää järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun esittelyosassa mainituissa kohteissa 228-232 siten, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista hallituksessa joulukuussa 2017.

http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2017477-5

http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2017477-5-1.PDF
 
Helb haluaa varmasti säilyttää kohteen 228 linjat, mutta Nobina kärkkyy varmasti samaa pakettia. Kohteessa 229 on nyt sekä Helbin että Nobinan liikennettä joten varmasti kumpikin tämän paketin haluaa. Kohde 230 on pienkalustokohde joka ei varmaan isoja liikennöitsijöitä kiinnosta, menee varmaan taksikuljetukselle. Tammelundi varmaan jatkaa kohteen 231 yhden auton koululaislinjaa. Kohde 232 sopisi hyvin helbille mutta varmaan myös Nobina ja ehkä myös PL voi olla kiinnostunut.

Nyt kun Transdev on päättänyt vetäytyä HSL-liikenteestä, niin veikkaanpa että kohteet 228, 229 ja 232 jakautuu Helbin ja Nobinan kesken. Lopettaakohan transdev Tuupakan toiminnan kokonaan kun linjojen 411 ja 421 sopimus päättyy vai ajetaanko sieltä vielä Keravan linjat 2019 asti? Tuupakan sijainti olisi hyvä Nobinalle, etenkin jos se voittaa lisää Vantaan suunnan liikennettä tässä kilpailussa.
 
Helb haluaa varmasti säilyttää kohteen 228 linjat, mutta Nobina kärkkyy varmasti samaa pakettia. Kohteessa 229 on nyt sekä Helbin että Nobinan liikennettä joten varmasti kumpikin tämän paketin haluaa.

Kyseisten kohteiden automäärä yhteensä ylittää tuon 50 auton rajan, jota HSL aikoo tässä kilpailutuksessa käyttää, joten nuo tulevat jakautumaan kahdelle liikennöitsijälle. HelBin osuus nyt kilpailutettavilla linjoilla on tänä päivänä juurikin tuo 50 autoa (lähteenä Kuukangon sivut), joten se ei ainakaan voi kasvattaa omaa osuuttansa HSL-alueella, vaan voi säilyttää automääränsä samana esimerkiksi voittamalla kohteet 229 ja 232.
 
Viimeksi muokattu:
Kyseisten kohteiden automäärä yhteensä ylittää tuon 50 auton rajan, jota HSL aikoo tässä kilpailutuksessa käyttää, joten nuo tulevat jakautumaan kahdelle liikennöitsijälle. HelBin osuus nyt kilpailutettavilla linjoilla on tänä päivänä juurikin tuo 50 autoa (lähteenä Kuukangon sivut), joten se ei ainakaan voi kasvattaa omaa osuuttansa HSL-alueella, vaan voi säilyttää automääränsä samana esimerkiksi voittamalla kohteet 229 ja 232.

Entäs jos yht'äkkiä tarjoamaan ilmestyykin esim. Borgå Trafik Helb:n lisäksi?
 
Mutta tarjoajahan on silloin eri, vaikka olisivatkin saman konsernin omistuksessa?

Mutta kun siellä nimenomaan lukee että rajoitus koskee myös konsernitasoa ja tarjousyhteenliittymiä. Muutenhan tätä rajoitusta olisi helppo kiertää tekemällä tarjouksia konsernin eri yhtiöitten kautta.
 
No johan on sääntö. Teoriassa ajatus voi olla kauniskin, tai sitten ei, mutta ei tuosta hyvää seuraa.

Ajatellanpa yksinkertaistuksen vuoksi, että meillä on tuo 50 auton sääntö ja kaksi pakettia, paketissa A 50 autoa ja paketissa B toiset 50 autoa. Kukaan ei saa siis voittaa molempia paketteja.

Paketista A saadaan laadullisesti yhteneväiset tarjoukset:
Abdin Auto 100 rahaa
Mahmudin Matkat 150 rahaa

Paketista B saadaan vain yksi tarjous:
Abdin Auto 120 rahaa

A:sta pitäisi valita edullisin voittaja. B:stä saatiin vain yksi tarjous, joten se pitäisi valita. Mutta molempia ei voida valita, koska Abdille ei saa antaa liikaa liikevaihtoa. Miten tässä sitten toimitaan? Maksaako Höseli Mahmudille 50 rahaa extraa ihan vaan siksi, ettei Abdi saisi lisää bisnestä? Veronmaksaja kiittää, kun 220 rahan sijaan kuluu 270 rahaa. Meidän rahaa.

Jotain mätää tässä on.
 
No johan on sääntö. Teoriassa ajatus voi olla kauniskin, tai sitten ei, mutta ei tuosta hyvää seuraa.

Ajatellanpa yksinkertaistuksen vuoksi, että meillä on tuo 50 auton sääntö ja kaksi pakettia, paketissa A 50 autoa ja paketissa B toiset 50 autoa. Kukaan ei saa siis voittaa molempia.

Tuo suurin "sallittu" voittomäärä määritellään aina erikseen jokaisella kierroksella, eikä siis ole vakio 50 autoa tai max puolet. Aina voittoleikkuria ei ole käytössä ollenkaan.

Pienemmissä kaupungeissahan yhden yrityksen voitto voi johtaa seuraavilla kierroksella pulaan tarjoajista ja merkittävään hinnannousuun, mikäli jokin paikallinen toimija päättää laittaa lapun luukulle. Isommissa kaupungeissa riski on pienempi, mutta on HSL jonkin riskin nähnyt tässäkin, kun on ratkaisuun päätynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä kilpailutuksessa mielenkiintoisin tilanne on, jos ajattelee kolmea suurinta pakettia (228, 229 ja 232). Esimerkkinä: yksi liikennöitsijä tarjoaa kaikkiin kolmeen, mutta voi pahimmillaan voittaa vain 229:n tai 232:n, koska jos se on toisessa niistä ainoa tarjoaja ja toisessa häviää, silloin ei voi voittaa myöskään 228:aa. Saa laskea tarkkaan ja sitten vain toivoa parasta...
 
No johan on sääntö. Teoriassa ajatus voi olla kauniskin, tai sitten ei, mutta ei tuosta hyvää seuraa.

Ajatellanpa yksinkertaistuksen vuoksi, että meillä on tuo 50 auton sääntö ja kaksi pakettia, paketissa A 50 autoa ja paketissa B toiset 50 autoa. Kukaan ei saa siis voittaa molempia paketteja.

Paketista A saadaan laadullisesti yhteneväiset tarjoukset:
Abdin Auto 100 rahaa
Mahmudin Matkat 150 rahaa

Paketista B saadaan vain yksi tarjous:
Abdin Auto 120 rahaa

A:sta pitäisi valita edullisin voittaja. B:stä saatiin vain yksi tarjous, joten se pitäisi valita. Mutta molempia ei voida valita, koska Abdille ei saa antaa liikaa liikevaihtoa. Miten tässä sitten toimitaan? Maksaako Höseli Mahmudille 50 rahaa extraa ihan vaan siksi, ettei Abdi saisi lisää bisnestä? Veronmaksaja kiittää, kun 220 rahan sijaan kuluu 270 rahaa. Meidän rahaa.

Jotain mätää tässä on.

Kuntalaisten etu ei ainakaan mene tässä edellä.
 
Kyllähän se pitkällä tähtäimellä ennaltaehkäisee yhden liikennöitsijän kasvamista liian suureksi, mikä taas hillitsee hintojen nousua.
 
Takaisin
Ylös