Miten tavallista on että lähtöjä perutaan?

Liittynyt
14 Heinäkuu 2005
Viestit
5,950
Olen muuton takia alkanut kulkea työmatkojani bussilla junan sijaan. ¨Menomatkat ovat aina sujuneet hyvin ja bussit pysyneet aikataulussa. Paluumatkat iltapäiväruuhkassa ovat sitten aivan oma lukunsa. Bussi joka on lähtenyt Elielinaukiolta voi olla jopa 20 minuuttia myöhässä kun se saapuu Pitäjänmäkeen, tai käytännössä se ei saavu ollenkaan. Reittioppaan reaaliaikaista mobiilisovellusta kun katsoo niin ensiksi vaikuttaa siltä että bussi (linja 321) olisi juuri Ruskeasuolla ja vajaan viiden minuutin päästä omalla pysäkillä, mutta sitten se "katoaa", ja seuraava tulee vasta 15-20 minuutin päästä.

Tänään kysyin kuskilta että onko vuoro jäänyt välistä ajamatta, ja hän vastasi että kyllä on, ja syynä ovat Mannerheimintien ruuhkat. En viitsinyt kysyä enempää yksityiskohdista, mutta kysyn nyt tietääkö joku teistä johtuuko vuorojen peruminen siitä että kääntöajat ovat liian niukat vai mistä? Sitten kysyn että missä kohtaan ne ruuhkat aiheuttavat pahoja myöhästymisiä? Reijolankadun risteyksessä raitiotietöiden takia vai missä? Sitten ihmettelen että miksi HSL:n häiriötiedotteissa ei mainita jos vuoroja on jäänyt ajamatta, koskevatko ne tiedotteet vain jotain "tärkeämpiä" linjoja kuin Espoon perukoille kulkevia?

t. Rainer
 
Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

Tänään kysyin kuskilta että onko vuoro jäänyt välistä ajamatta, ja hän vastasi että kyllä on, ja syynä ovat Mannerheimintien ruuhkat. En viitsinyt kysyä enempää yksityiskohdista, mutta kysyn nyt tietääkö joku teistä johtuuko vuorojen peruminen siitä että kääntöajat ovat liian niukat vai mistä? Sitten kysyn että missä kohtaan ne ruuhkat aiheuttavat pahoja myöhästymisiä? Reijolankadun risteyksessä raitiotietöiden takia vai missä? Sitten ihmettelen että miksi HSL:n häiriötiedotteissa ei mainita jos vuoroja on jäänyt ajamatta, koskevatko ne tiedotteet vain jotain "tärkeämpiä" linjoja kuin Espoon perukoille kulkevia?

t. Rainer

Mannerheimintiellä tosiaan niin Reijolankadulla kuin myös Ruskeasuolla melkoiset myllerrykset, eli kohtuulliset pullonkaulat ruuhka-aikaan. Linjasta toki riippuen ei hirveästi ole luppoaikaa jätetty Elielille, välillä tekee tiukkaa ehtiä ilman tietöitäkin. Mitä lähtöjen perumiseen ja niistä ilmoittamiseen tulee, ne kuuluvat jokaisen liikennöitsijän vastuulle ilmottaa HSL:lle, mutta totean vain että ei niitä kaikkia välttämättä ole peruttu, mennään vaan reilusti myöhässä koska eipä sen ruuhkan ylikään pääse, nimimerkillä tänään 20min myöhässä linjalla 43, minkäs teet. Suosittelen, että käyt tutustumassa Mannerheimintiehen ruuhka-aikaan niin jo valkenee ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

Ei tarvitse olla edes ruuhka-aika, vaan sekä nyt torstaina että perjantaina vähän klo 12:n jälkeen tökki melko pahasti juurikin Reijolankadun risteystä ennen.
 
Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

Olin itsekin ollut jumissa Manskulla muutaman kerran, keskustasta poispäin tultaessa jonotettiin Reijolankadun risteykseen saakka. Tästä lähtien A-juna Pitäjänmäen suuntaan on varma,
 
Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

Väli Eliel - Pitäjänmäki voi kestää nykyään usein ruuhka-aikoina n. 50-60 min.
 
Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

Myös tänään, lauantaina, tuo Reijolankadun raitiotietyömaan aiheuttama "tulppa" oli paikallaan. Hidasta on.
 
Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

Myös tänään, lauantaina, tuo Reijolankadun raitiotietyömaan aiheuttama "tulppa" oli paikallaan. Hidasta on.

Mikä tulppa siellä on, joka Manskun liikennettä sotkee? En ole tuosta hetkeen mennyt.

Itse Reijolankatu ei ainakaan touko-kesäkuun liikennemäärillä ollut mikään ongelma, siellä ne autot seisoi kiltisti yhdellä kaistalla Reijolankadulla maallepäin iltapäivällä klo 16 aikaan, eikä ruuhkista ollut tietoakaan. Mahtuivat siis ihan hyvin yhdelle kaistalle, kun toinen oli suljettu. Mitä taustaa vasten kyllä kovasti ihmettelen KSV:n haluttomuutta järjestää tuohon raitiovaunu- tai edes rv+runkobussikaista.

Eikö tuon pitänyt olla valmis jo ennen syksyä?

Rakennusvirasto panttasi kuukausikaupalla sinänsä ihan ajoissa tehtyä ja hyväksyttyä liikennesuunnitelmaa, ja kun ei sitä katusuunnitelmaa saatu käsittelyyn niin ei siellä sitten mitään töitäkään tehty. Niinpä on ollut koko ajan, katusuunnitelman hyväksymisestä lähtien, tiedossa, että raitioliikenne pääsee alkamaan vasta myöhään syksyllä.
 
Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

Mikä tulppa siellä on, joka Manskun liikennettä sotkee? En ole tuosta hetkeen mennyt.

Kiskojen asentaminen Manskun itäisen ajoradan yli (jonka vuoksi Manskun liikenne pohjoiseen on yksikaistaisella mutkittelevalla kiertoreitillä, jolla on vielä jyrkkäreunainen työmaa-ajosilta eli liikenne menee sen yli kävelyvauhtia),
 
Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

Kiskojen asentaminen Manskun itäisen ajoradan yli (jonka vuoksi Manskun liikenne pohjoiseen on yksikaistaisella mutkittelevalla kiertoreitillä, jolla on vielä jyrkkäreunainen työmaa-ajosilta eli liikenne menee sen yli kävelyvauhtia),

Eikö olisi kannattanut heinä-elokuussa rakentaa valmiiksi Manskun puoleinen osa radasta ja sitten Reijolankatu, ja tehdä töitä yöaikaan mahdollisimman paljon?

t. Rainer
 
Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

Homma voisi toimia tosiaan siedettäväksi, jos joukkoliikennekaista tehdään katkeamattomaksi. Vaikkapa siten että yksityisautokaistan päähän kolmio, jonka takaa pikkuautot pyrkisivät bussikaistalle. Nyt bussit joutuvat odottamaan sitä yksityisautoilijaa, joka päästää kaistalle. ei ole oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

Homma voisi toimia tosiaan siedettäväksi, jos joukkoliikennekaista tehdään katkeamattomaksi. Vaikkapa siten että yksityisautokaistan päähän kolmio, jonka takaa pikkuautot pyrkisivät bussikaistalle. Nyt bussit joutuvat odottamaan sitä yksityisautoilijaa, joka päästää kaistalle. ei ole oikein.

Alunperin nimenomaan autokaista päättyi jl-kaistaan, mutta järjestely käännettiin ympäri varmaan siksi että autoliikenne tulppasi niin kovaa. Muulla ei väliä, kunhan kaikki jonottavat tasaveroisesti.
 
Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

Alunperin nimenomaan autokaista päättyi jl-kaistaan, mutta järjestely käännettiin ympäri varmaan siksi että autoliikenne tulppasi niin kovaa.
Kyllä siinä nytkin bussikaista jatkuu ja muun liikenteen pitää vaihtaa kaistaa. Siitä huolimatta bussitkin kärsivät, koska kaikki liikenne joutuu kuitenkin menemään saman pullonkaulan läpi. Henkilöautolla on todella helppoa kiilata pysähtelevässä jonossa bussin eteen, koska bussi kiihtyy niin hitaasti verrattuna henkilöautoon - ja kun bussien eteen tulee jatkuvasti henkilöautoja, vetää bussikaista jopa huonommin kuin vasen kaista.
 
Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

Kyllä siinä nytkin bussikaista jatkuu ja muun liikenteen pitää vaihtaa kaistaa. Siitä huolimatta bussitkin kärsivät, koska kaikki liikenne joutuu kuitenkin menemään saman pullonkaulan läpi. Henkilöautolla on todella helppoa kiilata pysähtelevässä jonossa bussin eteen, koska bussi kiihtyy niin hitaasti verrattuna henkilöautoon - ja kun bussien eteen tulee jatkuvasti henkilöautoja, vetää bussikaista jopa huonommin kuin vasen kaista.

Lisäksi tuossa on bussipysäkki välittömästi ennen kapenemista, jonka kohdalla henkilöautot pääsevät helposti siirtymään oikealle kaistalle, joka pahentaa tuota. Tällä hetkellä vielä risteyksen toisella puolella ajolinja koukkaa reilun shikaanin kuopan ympäri ja sille kohdalle on muodostunut aika jyrkkäreunainen kuoppa tiehen, joten risteys vetää pohjoiseen päin todella hitaasti sekä Mannerheimintieltä että Reijolankadulta tulevaa liikennettä.
 
Vs: Miten tavalllista on että lähtöjä perutaan?

Aika isoja myöhästymisiä nuo työt tosiaan aiheuttavat. Omalla kohdalla tänään siten, että ajoin aamulla 321:n lähdön Vanhakartanosta ja Elielinaukiolla olin 24 min myöhässä (Talontien väliajasta myöhässä 9 min). Seuraava lähtö oli 436-linjaa, jolle lähdin 14 min myöhässä ja Ruskeasuolla olin myöhässä jo 36 min. Kalajärven päätepysäkillä olin 35 min myöhässä ja vaihtokuljettaja lähti omalle lähdölleen n. 32 min myöhässä.
 
Takaisin
Ylös