HKL:n linjojen matkustajamäärät

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
HKL:n sivuilla oli vuonna 2004 bussien matkustajamääriä. Nyttemmin niitä ei ole näkynyt. Siispä laitoin nettiin tuon tiedoston ja vielä laskeskelin muutamalle linjalle vuorokohtaiset matkustajamäärät. Tämän tein siten, että katsoin HKL:n nettisivuilta lähtöjen määrän kummaltakin päättäriltä, laskin ne yhteen ja jaoin päiväkohtaisen matkustajamäärän tällä vuoromäärällä. Jos tietäisi enemmän talousasioita, voisi tämän perusteella jo alkaa laskeskella, mitkä linjat ovat kannattavia ja mitkä kannattamattomia.

Tiedosto löytyy täältä:
http://suomi24.pp.fi/HKL_matkustajamaarat_2004_f.xls
 
kemkim sanoi:
Jos tietäisi enemmän talousasioita, voisi tämän perusteella jo alkaa laskeskella, mitkä linjat ovat kannattavia ja mitkä kannattamattomia.

Bussilinjan kannattavuutta tai kannattamattomuutta ei pysty laskemaan pelkästään vuorokohtaisen matkustajamäärän perusteella.

Yksittäisen vuoron ajokustannukset riippuvat näet olennaisesti linjan pituudesta ja keskinopeudesta.

Kannattavuuden pystyy kunnolla laskemaan vain:
- Laskemalla vuosittaiset liikennöintikustannukset (ajotunnit, ajokilometrit, ajopäivät)
- Vertaamalla liikennöintikustannuksia lipputuloihin

Toki kuormitus jotakin kertoo. Mutta hyvinkin kuormitettu linja voi olla kannattamaton, jos se on pitkä ja hankala ja siten kustannuksiltaan kallis.
 
Mikko Laaksonen sanoi:
Yksittäisen vuoron ajokustannukset riippuvat näet olennaisesti linjan pituudesta ja keskinopeudesta.

Eli vielä tarvitsisi napata Linjaoppaasta linjan ajoaika ja pituus kilometreissä. Voisin myös näppituntumalla arvioida, että linjan 77 tyyppinen, joka ottaa matkustajat yhdestä paikasta ja jättää ne moottoritien jälkeen toiseen paikkaan, tuottaa matkustajaa kohti vähemmän voittoa, kuin esimerkiksi 18, joka vähemmällä ajosuoritteella saa enemmän nousuja.

Tuo kommenttisi selvensi sitä, miksi on tärkeää saada linjan reitti sujuvaksi. Se kun säästää linjalla tarvittavaa auto-/kuljettajamäärää tai mahdollistaa paremman vuorovälin.
 
kemkim sanoi:
Eli vielä tarvitsisi napata Linjaoppaasta linjan ajoaika ja pituus kilometreissä. Voisin myös näppituntumalla arvioida, että linjan 77 tyyppinen, joka ottaa matkustajat yhdestä paikasta ja jättää ne moottoritien jälkeen toiseen paikkaan, tuottaa matkustajaa kohti vähemmän voittoa, kuin esimerkiksi 18, joka vähemmällä ajosuoritteella saa enemmän nousuja.
Aikataulusta saat selville, montako vuoroa ajetaan vuodessa. Kun tiedät linjan pituuden (voi vaikka mitata kartasta), saat kilometrit ja aikataulun perusteella saat sivuajan (siis paljonko menee aikaa päättäriltä päättärille), ja saat kokoon ajotunnit. Muista ottaa huomioon myös seisonta-aika päättärillä.

Vielä tarvit autojen määrän. Sekin selviää aikataulusta. Katsot tiheimmän tunnin ja lasket siitä ajoajan ja vuorovälin perusteella, montako autoa on ajossa samaan aikaan. Ja ehkä yksi seisomassa päättäreillä.

Sitten alatkin jo olla joukkoliikenneinsinööri, tai ainakin teknikko!:smile: Yksikkökustannukset HKL on julkaissut, joten kustannukset ovat siinä. Tuloista et tiedä, kuinka moni maksaa sillä linjalla kertamaksuja, ajaa kausikortilla jne. Mutta koko HKL:n tasolta tämäkin löytyy vuosikertomuksesta, esimerkiksi. Tai laske keskimäärin. Yksi matkustaja maksoi lipputuloja keskimäärin 0,51 snt/nousu vuonna 2004.

Tuo voi olla ihan kivaakin selvitellä noita. Minusta vissiin ainakin, kun tykkään näitä työkseni tehdä.

Antero

PS: Katsopa www-sivuni, jolla pohdin sitä, mikä on edullisin liikennemuoto. Sieltä löydät tarvitsemasi kustannustiedot.
 
Antero Alku sanoi:
Tuo voi olla ihan kivaakin selvitellä noita.
Jos sitä tekee ihan vain harjoituksen vuoksi huvikseen, niin mikäs siinä. Työtä kyllä on paljon, jos tekee homman oikein ja laskee erikseen kaikki eri aikataulukaudet ja ottaa huomioon poikkeusliikennepäivät. Se kaikki on kuitenkin turhaa työtä, koska HKL:llähän tiedetään jokaisen linjan kustannukset sentilleen ja tiedot niistä ovat julkisia. HKL:n laskemat kustannukset on vieläpä laskettu jokaisen linjan todellisilla yksikkökustannuksilla eikä keskiarvoilla.
 
kuukanko sanoi:
Se kaikki on kuitenkin turhaa työtä, koska HKL:llähän tiedetään jokaisen linjan kustannukset sentilleen ja tiedot niistä ovat julkisia.

Jos nämä tiedot ovat julkisia, miksei niitä ole netissä? Vai onko jossain ne laskettuna?
 
kemkim sanoi:
Jos nämä tiedot ovat julkisia, miksei niitä ole netissä?
Ei kaikkea maailman julkista tietoa ole netissä. Julkisen tiedon saamisesta voi joutua maksamaankin, jos virkamies on sitä mieltä että se toimitetaan paperilla josta kaupungilla on oikeus veloittaa kopiointikustannukset.
 
kuukanko sanoi:
Ei kaikkea maailman julkista tietoa ole netissä. Julkisen tiedon saamisesta voi joutua maksamaankin, jos virkamies on sitä mieltä että se toimitetaan paperilla josta kaupungilla on oikeus veloittaa kopiointikustannukset.

Tämäpä merkillistä. Nykyaikana kun kaiken maailman eduskunnan istuntojen puheet ja julkishallinnon kokoukset ovat netissä, niin ei sitten tällaiset julkiset tiedot. Mistäpä tavallinen asiasta kiinnostunut ihminen näitä osaisi kysellä, tai edes arvaisi, että HKL:n tiedot ovat julkisia, mutta esimerkiksi kehyskuntien liikennettä pyörittävien yksityisten liikennöitsijöiden tiedot eivät, tai että näitä tietoja saadakseen pitäisi sen sijaan ottaa yhteyttä Etelä-Suomen lääninhallitukseen ja pyydystää sieltä oikea ihminen.
 
kuukanko sanoi:
HKL:llähän tiedetään jokaisen linjan kustannukset sentilleen ja tiedot niistä ovat julkisia.

Mitä busseihin tulee niin HKL:llä tiedetään nykypäivänä, minkä verran liikennöinnistä maksetaan liikennöitsijälle, mikä ei ole sama asia kuin kustannukset, koska liikennöitsijä saa välistä voiton taikka sitten tappion.

Tämä vaikeuttaa tuota arviointia melko lailla. HKL toteaa, että bussiliikenteen kustannuksien ennustaminen on hyvin hankalaa, mutta että ne tulevat nousemaan, kun jatkossa kilpaillaan terveemmältä pohjalta.

Ratikoiden ja metron osalta kustannukset tiedetään, ja niiden ennustaminenkin on helpompaa.
 
Takaisin
Ylös