HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2018-2020

Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,220
HSL:n TTS 2018-2020 on esillä hallituksessa ensi tiistaina. Siellä on kaiken muun lisäksi myös suunniteltuja reittimuutoksia, kuten 17:n jatkaminen Linjoille, 39B:n jatkaminen Eiraan, 71:n reitin muuttaminen Hakaniemestä Kalasataman kautta Arabiaan ja Malmille, 71B:n ja 700-sarjan linjojen päättäminen Kalasatamaan ym.

Esityslista: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2017480-4
TTS 2018-2020: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2017480-4-1.PDF

Esityslistalla on myös lippujen hinnat ensi vuodelle. Mm. yömaksu poistuu, mobiili- ja suurin osa arvolipuista halpenee.

http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2017480-5
 
HSL:n TTS 2018-2020 on esillä hallituksessa ensi tiistaina. Siellä on kaiken muun lisäksi myös suunniteltuja reittimuutoksia, kuten 17:n jatkaminen Linjoille, 39B:n jatkaminen Eiraan, 71:n reitin muuttaminen Hakaniemestä Kalasataman kautta Arabiaan ja Malmille, 71B:n ja 700-sarjan linjojen päättäminen Kalasatamaan ym.

Esityslista: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2017480-4
TTS 2018-2020: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2017480-4-1.PDF

Esityslistalla on myös lippujen hinnat ensi vuodelle. Mm. yömaksu poistuu, mobiili- ja suurin osa arvolipuista halpenee.

http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2017480-5

Eli se tärkein meitä Helsingin seudulla asuvia koskettava lippu, kausilippu, pysyy samanhintaisena..
 
En tiedä onko hyvä että mobiililipun hinta laskee samalle tasolle kuin arvolipun. Kuitenkin mun mielestä satunnaiskäyttäjätkin pitäisi ohjata matkakortin käyttäjäksi enemmän.
 
Otaniemeen pääsee Munkkiniemestä 2018 alkaen kahdella linjalla, mutta Keilaniemeen ei yhdelläkään, koska 551 siirtyy Keilaniemestä Otaniemeen.
 
Mobiilikausilippua ei kyllä tulisi ottaa lainkaan käyttöön, koska seuraavaksi bussinkuljettajat saa tapella sellaisten ihmisten kanssa jotka väittää että heillä on kausilippu mutta akku on loppunut tai puhelin hajonnut. Mobiiliarvolipun kanssa pystyy kuitenkin arvioimaan onko kännykkä toiminnassa ja kestääkö akku viimeiseen matkalle osuvaan lipun tarkastamiseen asti.

Mobiililippujen kanssa pitäisi olla tarkkana ettei ne aiheuta sitä, että ensin matkakortin omistaminen vähenee ja seuraavaksi aletaan ostaa enemmän lippuja bussin- ja raitiovaununkuljettajilta.
 
Viimeksi muokattu:
Matkakortit ja matkakorttien latauspisteet kustantavat jotain sekä hankintana että ylläpitona. Siten siirtymä kokonaan asiakkaan hankkimalle älypuhelimelle säästää kustannuksia jopa verrattuna matkakortteihin.

Käytän itse VR-lähinjunat appista ja pidän todella kätevänä, että kaikki on kännykässä.

Myös matkakortteja unohtuu kotiin, joten kännykän akunloppuminen ei ole yhtään sen suurempi ongelma.
 
En tiedä onko hyvä että mobiililipun hinta laskee samalle tasolle kuin arvolipun. Kuitenkin mun mielestä satunnaiskäyttäjätkin pitäisi ohjata matkakortin käyttäjäksi enemmän.

Tässä otetaan nyt matkakortin kuoleman ensiaskeleet. Siirtymä ei varmastikaan tapahdu hetkessä, mutta jossakin vaiheessa matkakortti korvautuu kokonaan mobiililipuilla.
 
Mobiilikausilippua ei kyllä tulisi ottaa lainkaan käyttöön, koska seuraavaksi bussinkuljettajat saa tapella sellaisten ihmisten kanssa jotka väittää että heillä on kausilippu mutta akku on loppunut tai puhelin hajonnut.

Mutta eihän tuollaista voi tapahtua. Meillähän on jo ennakkotapauskin siitä, miten menetellään, jos kuljettaja rohkenee moista epäillä. Potkut vaan.
 
Mutta eihän tuollaista voi tapahtua. Meillähän on jo ennakkotapauskin siitä, miten menetellään, jos kuljettaja rohkenee moista epäillä. Potkut vaan.
Kerrotko tuosta ennakkotapauksesta lisää, minulta on päässyt menemään ohi.
 
Tässä otetaan nyt matkakortin kuoleman ensiaskeleet. Siirtymä ei varmastikaan tapahdu hetkessä, mutta jossakin vaiheessa matkakortti korvautuu kokonaan mobiililipuilla.

Oslossa kuulemma semmoinen systeemi että sikäläisessä Ruterin palvelupisteessä myydään tarvittaessa älypuhelin jos sellaista ei ole. Mutta onhan tämä selkeä ensiaskel kohti matkakortista luopumista. Toki siihen varmaan 10 vuotta vielä menee, sikäli mikäli uuden kortin käyttöikä on sama kuin nykyisen. Voihan olla että tulevaisuudessa matkakortti profiloidaan selkeästi kausilipuksi ja arvoliput siirretään mobiiliin. Mitä sitten tulee kertalippuihin niin itse olen sitä mieltä että paperilippujen hintoja voisi nostaa sen verran että houkutus mobiiliapin lataamiseen olisi jo tarpeaksi suuri, etenkin kun ennakkolippuja on nyt hyvin saatavilla.
 
Viimeksi muokattu:
Kumpikaan meistä ei tiedä perusteita, joilla tämä kuljettaja irtisanottiin. Syy irtisanomiseen ei voi olla se, että kuljettaja ei halua päästää liputtomia matkustajia bussiin. Kuljettajan tehtäviin kuuluu valvoa matkustajien maksaneisuutta ja myydä tarvittaessa lippuja. Joitakin muita syitä irtisanomiseen taustalla varmasti on.
 
Tässä otetaan nyt matkakortin kuoleman ensiaskeleet. Siirtymä ei varmastikaan tapahdu hetkessä, mutta jossakin vaiheessa matkakortti korvautuu kokonaan mobiililipuilla.

Tuossa siirtymässä lienee jonkin verran teknisiä mutkia matkassa.

Miten noiden pitkien mobiilikausilippujen tarkistaminen busseissa toimii? NFC:lläkö?

Ja miten varmistetaan, ettei sama lippu ole käytössä suuressa määrässä puhelimia?
 
Tuossa siirtymässä lienee jonkin verran teknisiä mutkia matkassa.

Miten noiden pitkien mobiilikausilippujen tarkistaminen busseissa toimii? NFC:lläkö?

Ja miten varmistetaan, ettei sama lippu ole käytössä suuressa määrässä puhelimia?

VR:n lähijuna-appiksella voi jo ostaa kausilippuja mobiilisti... Tarkistaminen toimii esim. näyttämällä qr-koodi (2d-viivakoodi) kännykän näytöltä kuten VR:n appikset tekevät. Rinnalla voi toki olla NFC, mutta sitä ei ole toistaiseksi kaikissa uusissakaan halvoissa kännyköissä. Voi toki olla tulevaisuudessa.

Kausilippu pitää joka tapauksessa sitoa henkilölllisyyteen, joten kausilipun tarkistaminenhan voidaan haluttaessa toteuttaa myös akku-lopussa-tapauksessa siten, että tarkastaja hakee puhelinnumeron/hetun/sähköpostiosoitteen perusteella onko henkilöllä voimassa oleva kausi (+henkilö toki todistaa identiteettinsä jollain kuvallisella läpyskällä).
 
Kausilippu pitää joka tapauksessa sitoa henkilölllisyyteen, joten kausilipun tarkistaminenhan voidaan haluttaessa toteuttaa myös akku-lopussa-tapauksessa siten, että tarkastaja hakee puhelinnumeron/hetun/sähköpostiosoitteen perusteella onko henkilöllä voimassa oleva kausi (+henkilö toki todistaa identiteettinsä jollain kuvallisella läpyskällä).

Joo, jos ainakin HSL:n kausilippu on jäänyt kotiin ei nytkään saa tarkastusmaksua (käytännössä raide- ja vesiliikenteessä). Mutta jos kyseessä ei ole tarkastusmaksu, ei nytkään voi matkustaa ilman että ostaa arvo- tai kertalipun. Ja akku loppuu paljon herkemmin kuin matkakortti on väärässä paikassa tai katoaa.
 
Takaisin
Ylös