HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2018-2020

Mutta eihän tuollaista voi tapahtua. Meillähän on jo ennakkotapauskin siitä, miten menetellään, jos kuljettaja rohkenee moista epäillä. Potkut vaan.

Kumpikaan meistä ei tiedä perusteita, joilla tämä kuljettaja irtisanottiin. Syy irtisanomiseen ei voi olla se, että kuljettaja ei halua päästää liputtomia matkustajia bussiin. Kuljettajan tehtäviin kuuluu valvoa matkustajien maksaneisuutta ja myydä tarvittaessa lippuja. Joitakin muita syitä irtisanomiseen taustalla varmasti on.

Kannattaisi varmaan 339-DF:n tarkistaa ne lähteensä ;)
Simanov on itse jakanut kuvan omasta irtisanomisilmoituksesta: https://www.facebook.com/GSimanov/posts/722179147966183 (näkyy myös ei kirjautuneille/rekisteröitymättömille). Irtisanottu siis sopimattomasta- ja rasistisesta käytöksestä johtuen.

Se on hieman eri asia pyytää lippua näytille ja tarkastaa lipun asianmukaisuus kuin alkaa kuvaamaan asiakkaita ja julkaista se vielä Youtubeen ja muihin sosiaalisiin medioihin.
 
Joo, jos ainakin HSL:n kausilippu on jäänyt kotiin ei nytkään saa tarkastusmaksua (käytännössä raide- ja vesiliikenteessä). Mutta jos kyseessä ei ole tarkastusmaksu, ei nytkään voi matkustaa ilman että ostaa arvo- tai kertalipun. Ja akku loppuu paljon herkemmin kuin matkakortti on väärässä paikassa tai katoaa.

Kehityssuunta on selkeästi nähtävissä. Jos ei kuljettaja usko simahtaneen puhelimen esittävää matkustajaa, saa potkut rasistisen ja sopimattoman käytöksen vuoksi. Ratkaisukin on itsestään selvä. Kuljettajan on tarjottava latauspiuha simahtaneen puhelimen esittävälle asiakkaalle, jotta hän voi elvyttää puhelimensa ja esittää matkalippunsa. Pysäkkiajat voivat pidentyä taas hieman lisää, mutta ainakin oikeus toteutuu. Kohtuus ei välttämättä.
 
Ystävät hyvät. Missä on sarkasmintajunne?

Me elämme erikoisia aikoja. Ei silti unohdeta huumoria.
 
Eli tavoitteena tehdä niin surkeat laitteet, että kaikki haluavat niistä eroon?

Onko tämäkin sitä sarkasmia? :) Mun mielestä olisi hyvinkin voinut tehdä toimivat laitteet, mutta kun niitä ei nyt saatu, niin tämä mobiililipun saaminen mahdollisimman laajaan käyttöön on ihan kannatettava ajatus.
 
Onko tämäkin sitä sarkasmia? :) Mun mielestä olisi hyvinkin voinut tehdä toimivat laitteet, mutta kun niitä ei nyt saatu, niin tämä mobiililipun saaminen mahdollisimman laajaan käyttöön on ihan kannatettava ajatus.

Niin. Tuskinpa sentään on lähdetty liikkeelle sillä ajatuksella, että tehdäänpä nyt mahdollisimman surkeaa duunia. Varmaan ovat parhaansa yrittäneet, ja ehkä ovat lopputuloksesta ylpeitäkin. Me emme vaan ymmärrä, kuinka hieno ja hyvin toimiva se laite on.

Mahtaakohan Jlf:n käyttäjistä kukaan olla mobiililippujen säännöllinen käyttäjä? HS:n kommenteissa on mielenkiintoinen teksti, jonka paikkansapitävyyttä jäin tässä miettimään. Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia?

HS.fi/lauri2000 sanoi:
VAHVA suositus kaikille HSL Mobiililipun käyttäjille: TARKISTA PUHELINLASKUSI. Harva niin tekee. Itse havahduin keväällä, ylimääräisiä laskutuksia oli puhelinlaskussa kymmeniä, tyyliin "ostettu 3kpl bussilippuja minuutin sisään", vaikka näin ei taatusti ollut.
HSL pesee kätensä, toteaa vain että "joillakin operaattoreilla haamulaskutusta tapahtuu". Operaattori puolestaan syyttää HSL:ää. jne. jne.
Selvitysten / hyvitysten saaminen on TODELLA tahmeata, mutta kehotan kaikkia mobiililipun käyttäjiä selvittämään laskujen oikeellisuus ja laittamaan HSL:lle viestiä. Ainoastaan näin HSL:n saa ottamaan asian vakavasti.

Kehotin tuttaviani tarkistamaan laskunsa, ja LÄHES KAIKKI löysivät ylimääräisiä HSL-laskutuksia.
 
Lippujen hinnat on vahvistettu ensi vuodelle; linkki uutiseen.

Tuossa Rihtniemi sanoo "Mobiilimyyntimme on kasvanut tuntuvasti ja on tänä vuonna lähes 30 miljoonaa euroa. Ensi vuonna mobiilimyynti on jo lähes 70 miljoonaa euroa, ja nykyisellä kehityksellä mobiilista tulee tärkein myyntikanavamme vuoteen 2020 mennessä." (lihavointi minun)

Pitikös HSL:n vaihtaa noita matkakortteja ensi vuonna vyöhykeuudistuksen yhteydessä? Kannattaako uutta matkakorttia enää hankkia vai siirtää kaikki mobiiliin?
 
Pitikös HSL:n vaihtaa noita matkakortteja ensi vuonna vyöhykeuudistuksen yhteydessä? Kannattaako uutta matkakorttia enää hankkia vai siirtää kaikki mobiiliin?

Ymmärtääkseni kaikki matkakortit pitää olla vaihdettu ennen kuin vyöhykeuudistukseen siirrytään. En tiedä sitten mutta voi toki olla että tällä "halpuutuksella" pyritään sujuvoittamaan tätä vaihtoprosessia ikään kuin että jotkin käyttäjät siirtyisivät suoraan mobiililippuun, onhan kausilippu myös menossa kännykkään vuoden alusta.
 
Kannattaako uutta matkakorttia enää hankkia vai siirtää kaikki mobiiliin?

Yrittäkääs jälleen kerran tuossa tekno- ja mobiilihuumassanne muistaa se pikkuseikka että kaikilla EI OLE mitään halvatun älykännykkää eikä ainakaan omasta mielestäni (tiedän kuuluvani tässä asiassa vähemmistöön tämän foorumin käyttäjistä mutta en edelleenkään anna moisen pikkuseikan häiritä) ketään ei voida pakottaa sellaista hankkimaankaan pelkästään joukkoliikenteen käyttämisen mahdollistamisen vuoksi. Itse en omista mokomaa masiinaa eikä minulla ole pienintäkään aikomusta moista hommata pelkästään siksi että pystyisin matkustamaan bussilla.
 
Lippujen hinnat on vahvistettu ensi vuodelle; linkki uutiseen.

Ihmettelin alkuperäisen uutisen sanamuotoa "samalle tasolle", joka viittasi mielestäni siihen, että mobiililipun hinta on "lähes sama" kuin matkakortin arvolipun, mutta ei "täsmälleen sama". Nyt kuitenkin tuosta hinnastosta selviää, että arvolippujen hintoja on hieman nostettu kuitenkin. No, järkevää toki pitää sama hintataso.

Oliko nyt jokin äppi olemassa, jolla puhelimen saa peilaamaan matkakortin tiedot ja arvot? Oma matkakortti on välillä hukassa ja olen joutunut ostamaan kertalippuja. Olisi perin näppärää jos näissä tilanteissa puhelimen äpillä voisi käyttää oman matkakortin saldoa/kautta.. ja vastaavasti kaivaa repun pohjalta matkakortin arvon/kauden käyttöön jos puhelimen akku on nollassa.
 
Ihmettelin alkuperäisen uutisen sanamuotoa "samalle tasolle", joka viittasi mielestäni siihen, että mobiililipun hinta on "lähes sama" kuin matkakortin arvolipun, mutta ei "täsmälleen sama". Nyt kuitenkin tuosta hinnastosta selviää, että arvolippujen hintoja on hieman nostettu kuitenkin. No, järkevää toki pitää sama hintataso.

Oliko nyt jokin äppi olemassa, jolla puhelimen saa peilaamaan matkakortin tiedot ja arvot? Oma matkakortti on välillä hukassa ja olen joutunut ostamaan kertalippuja. Olisi perin näppärää jos näissä tilanteissa puhelimen äpillä voisi käyttää oman matkakortin saldoa/kautta.. ja vastaavasti kaivaa repun pohjalta matkakortin arvon/kauden käyttöön jos puhelimen akku on nollassa.

Matkakortin arvolippujen hintoja ei ole varsinaisesti nostettu. Hinnat on pyöristetty lähimpään tasaan 10 sentin tarkkuuteen. Joillain vyöhykkeillä ja alennustasoilla tämä on tarkoittanut muutaman sentin korotusta, kun taas joillain vyöhykkeillä ja alennustasoilla muutaman sentin halpuutusta.

HSL:n mobiilisovelluksella ei voi peilata matkakortin tietoja. Mobiilisovelluksella ostetaan kertalippuja (ja ensi vuodesta alkaen siis samaan hintaan kuin matkakortin arvolla maksettaessa) siten että lippu maksetaan korttimaksuna tai puhelinlaskussa kokonaan erillään henkilökohtaisesta matkakortista. Tämä siis oma käsitykseni nykyisestä HSL:n mobiilisovelluksesta, en ole sitä kauheasti käyttänyt itse.
 
Kai pyöristystä voi kutsua korotukseksi? Toki 2 senttiä on aika pieni korotus, mutta silti.

Päivitys: Oli jäänyt huomioimatta tuo seutulipun merkittävä alaspäinpyöristys. Reilua! Ihmettelen kyllä HSL:n sanamuotoja, olisi tämän voinut kyllä tuoda esille. Nyt olisi kyllä kiva tietää kuinka paljon enempi myydään arvosisäisiä kuin noita arvoseutulippuja, kyllä tälläkin pyöristyksellä varmaan tulot HIEMAN kasvavat.

Kyllä mobiilisovelluksen pitäisi ehdottomasti peilata matkakortin tiedot. Kertalippujen osto on toki hyvä juttu, mutta joustavampaa olisi käyttää samaa saldoa/kautta. Tällöin olisi helppo myös sovelluksen kautta ostaa lisää aikaa tai saldoa ja seurata tilannetta (toki tämä mahdollisuus pitäisi olla myös selaimella käytettävissä).
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös