Uusi tariffijärjestelmä

Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

---------- Viestit yhdistetty klo 15:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:39 ----------

HSL:n lippu-uudistus pakottaa ydinkeskustassa asuvat ostamaan matkalipun koko Helsinkiin – miksi?

Edelleenkään vahvaa perustelua tuohon Hesarin jutun otsikkoon ei tällä foorumilla ole näkynyt.

Edelleen ihmettelen, onko se ratikkalippu oikeasti ollut niin tarpeellinen. Jos tekee kaksi yhdensuuntaista matkaa päivässä ratikalla tavallisen työkalenterin mukaan eli noin 22 työpäivää kuussa, saa pulittaa arvolipuista 74,80 € kuukaudessa. Edestakaisten matkojen määrän / kk ylittäessä yli 16 on järkevämpää ostaa 30 vrk kausilippu, joka käy kaikissa liikennevälineissä. Helsingin alueelle se maksaa kirjoitushetkellä 54,70 € kuukaudessa ja sitä voi vieläpä käyttää rajattomasti. Nyt toisaalta kun "ratikkavyöhykettä" eli A-vyöhykettä laajennetaan myös raitiovaunuverkoston ulkopuolelle, olisi oikeasti syytä harkita aavistus halvempaa yhden vyöhykkeen lippua ihan joka vyöhykkeelle. HSL-alueen reuna-alueilla hintojen alentamista olisi myöskin syytä harkita joukkoliikenteen käytön lisäämiseksi. Mukaudutaan asiakkaiden toiveisiin, ja tehdään se hieman halvempi lippu pelkästään yhden vyöhykkeen käyttäjille. Hintaehdotukseni:

Perushinta autom., mobiilista tai arvolla / kulj.-50 % ennakkoon / kulj.-25 % ennakkoon / kulj.
A, B, C tai D2,40 € / 2,80 €1,20 € / 1,40 €1,80 € / 2,80 €
AB, BC2,85 € / 3,00 €1,45 € / 1,50 €2,15 € / 3,00 €
CD3,50 € / 4,00 €1,80 € / 2,00 €2,40 € / 4,00 €
ABC, BCD4,50 € / 5,00 €2,25 € / 2,50 €3,40 € / 5,00 €
ABCD6,50 € / 7,00 €3,25 € / 3,50 €4,85 € / 7,00 €
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Matkakorttien vaihto uusiin on tänään alkanut.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Linkitetyssä "kysymyksiä & vastauksia":
Jos siirryn HSL-kortin sijasta mobiiliin, saanko viiden euron korttimaksun takaisin ja hyvitetäänkö minulle
vanhalle kortille jääneet kausi tai arvo?

Viiden euron maksua ei palauteta, koska korttimaksu ei ole pantti. Kortista luopuminen ei myöskään ole
peruste hyvitykselle, joten kortille jäänyttä kautta tai arvoa ei palauteta, jos luovut matkakortin käytöstä ja
siirryt mobiiliin


Eli jos ajattelee, että matkakortille saattaisi olla yhtään mitään hyötyä, esim. antaa jonkun muun matkustaa arvolla, niin kannattaa käydä hakemassa uusi kortti.

Eikö HSL:llä osata laskea sitä, että pienikin hyvitys "vain mobiiliin" siirtymisessä vähentäisi uusien korttien tarvetta ja siten HSL:n kustannuksia?
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Vielä kun mobiiliin saisi kautta yhtä joustavasti kuin matkakortille. Nyt siellä taitaa olla 1-7 päivää, 30 päivää ja vuosi.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Linkitetyssä "kysymyksiä & vastauksia":
Jos siirryn HSL-kortin sijasta mobiiliin, saanko viiden euron korttimaksun takaisin ja hyvitetäänkö minulle
vanhalle kortille jääneet kausi tai arvo?

Viiden euron maksua ei palauteta, koska korttimaksu ei ole pantti. Kortista luopuminen ei myöskään ole
peruste hyvitykselle, joten kortille jäänyttä kautta tai arvoa ei palauteta, jos luovut matkakortin käytöstä ja
siirryt mobiiliin


Eli jos ajattelee, että matkakortille saattaisi olla yhtään mitään hyötyä, esim. antaa jonkun muun matkustaa arvolla, niin kannattaa käydä hakemassa uusi kortti.

Eikö HSL:llä osata laskea sitä, että pienikin hyvitys "vain mobiiliin" siirtymisessä vähentäisi uusien korttien tarvetta ja siten HSL:n kustannuksia?

Sen arvon voi käyttää. HSL:n pisteissä arvolla voi ostaa kautta. Sitten, kun se kausi on käytetty, voi siirtyä siihen mobiiliin. Henkilökohtainen matkakortti on henkilökohtainen, eikä sitä saa antaa toiselle, ei edes arvolla. Ihmiset kyllä keksivät kaikesta valittamista. Itselle ei tullut mieleenkään, että sen vuonna 2002 korttiin panemani viitosen saisi takaisin.

Vuonna 2002 oli kortin käyttö hieman vähäistä. Menin kaudella kuutosella keskustasta kauppakeskus Arabiaan. Tein ostokset ja menin ratikkaan. Yritin leimata, eikä lukija hyväksynyt. Kyseessä oli sama ratikka ja lukija luuli, että yritän näyttää kahdesti peräkkäin. Kukaan ei ollut tullut ratikkaan kortilla välissä.

---------- Viestit yhdistetty klo 01:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:45 ----------

Edelleen ihmettelen, onko se ratikkalippu oikeasti ollut niin tarpeellinen. Jos tekee kaksi yhdensuuntaista matkaa päivässä ratikalla tavallisen työkalenterin mukaan eli noin 22 työpäivää kuussa, saa pulittaa arvolipuista 74,80 € kuukaudessa. Edestakaisten matkojen määrän / kk ylittäessä yli 16 on järkevämpää ostaa 30 vrk kausilippu, joka käy kaikissa liikennevälineissä. Helsingin alueelle se maksaa kirjoitushetkellä 54,70 € kuukaudessa ja sitä voi vieläpä käyttää rajattomasti.

Ratikkalippu on kätevä vähän matkustavalle. Jos tekee neljä matkaa viikossa, niin se on 27,20 neljässä viikossa. 28 päivän kausi on 51,50. Ei se työssä ratikalla käyville ole tarkoitettu.

Nyt toisaalta kun "ratikkavyöhykettä" eli A-vyöhykettä laajennetaan myös raitiovaunuverkoston ulkopuolelle, olisi oikeasti syytä harkita aavistus halvempaa yhden vyöhykkeen lippua ihan joka vyöhykkeelle. HSL-alueen reuna-alueilla hintojen alentamista olisi myöskin syytä harkita joukkoliikenteen käytön lisäämiseksi. Mukaudutaan asiakkaiden toiveisiin, ja tehdään se hieman halvempi lippu pelkästään yhden vyöhykkeen käyttäjille. Hintaehdotukseni:

Perushinta autom., mobiilista tai arvolla / kulj.-50 % ennakkoon / kulj.-25 % ennakkoon / kulj.
A, B, C tai D2,40 € / 2,80 €1,20 € / 1,40 €1,80 € / 2,80 €
AB, BC2,85 € / 3,00 €1,45 € / 1,50 €2,15 € / 3,00 €
CD3,50 € / 4,00 €1,80 € / 2,00 €2,40 € / 4,00 €
ABC, BCD4,50 € / 5,00 €2,25 € / 2,50 €3,40 € / 5,00 €
ABCD6,50 € / 7,00 €3,25 € / 3,50 €4,85 € / 7,00 €

Tuolla rikottaisiin sitä periaatetta, ettei lyhyt matka voi olla kalliimpi kuin pitkä. Ei jatkoon. Ratikkalipun vielä voi jotenkin paremmin perustella.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Sen arvon voi käyttää. HSL:n pisteissä arvolla voi ostaa kautta. Sitten, kun se kausi on käytetty, voi siirtyä siihen mobiiliin. Henkilökohtainen matkakortti on henkilökohtainen, eikä sitä saa antaa toiselle, ei edes arvolla. Ihmiset kyllä keksivät kaikesta valittamista. Itselle ei tullut mieleenkään, että sen vuonna 2002 korttiin panemani viitosen saisi takaisin.

No valivali sitten. Käyn joka tapauksessa hakemassa HSL:ltä uuden matkakortin vaikka käytän sitä kerran vuodessa ja voisin hyvin siirtyä mobiiliin. Tästä aiheutuu HSL:lle kustannuksia ja minulle pieni vaiva kun jonkun matkan varrella poikkean. Jos olisi edes pieni kannustin siirtyä kokonaan mobiiliin, ja luopua vanhasta kortista kokonaan, niin tekisin niin sen sijaan.

Sitä tosiaan en ollut huomannut, että ehtojen mukaan henkilökohtainen kortti on kokonaan henkilökohtainen. Arvollahan voi ostaa myös muulle matkaseurueelle lippuja yhdellä kortilla. En ole kokeillut, mutta olen ymmärtänyt, että tämä toimii myös henkilökohtaisella matkakortilla, joita kuitenkin on valtaosa.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Sitä tosiaan en ollut huomannut, että ehtojen mukaan henkilökohtainen kortti on kokonaan henkilökohtainen. Arvollahan voi ostaa myös muulle matkaseurueelle lippuja yhdellä kortilla. En ole kokeillut, mutta olen ymmärtänyt, että tämä toimii myös henkilökohtaisella matkakortilla, joita kuitenkin on valtaosa.

Toimii kyllä, mutta kuten muillakin korteilla, ryhmälippuja ostettaessa pitää seuralais(t)en olla koko ajan itse kortin omistajan seurassa.

Henkilökohtaisessa kortissahan ei ole tietääkseni mitään muuta eroa haltijakohtaiseen, kuin kausilippujen hintaero johtuen eri kuntien subventoinnin määrästä.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Jos olen oikein ymmärtänyt niin ratikkalippu poistuu "valmiiksi" raidejokerin takia. Huomisestahan eteenpäin matkakortin voi vaihtaa myös vaikka kioskilla.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

En tiedä, onko oikea ketju mutta kirjoitan kuitenkin. Olen pitänyt matkakorttiani vuosikymmennet pienessä kotelossa missä on myös esim. henkkarit ja Kela-kortti. Ennen ei ollut leimaamisessa mitään ongelmia. Uusien laitteiden tultua ei laite aina reagoinut ensi näyttämällä mutta nyt kun kortti on uusittu tapahtuu vähän väliä, että joudun avaamaan kotelon jotta laite tunnistaisi lipun. Huvittavaa, että toinen kuljettaja neuvoo laittamaan koteloni kiinni laitteeseen, toinen kehottaa pitämään sitä kauempana. Onko muilla tällaisia ongelmia? Kysyin parisen viikkoa sitten bussiin tulleelta tarkastajalta asiasta ja hän sanoi, että uusien korttien kanssa on monilla ajoittain samanlaisia ongelmia. Kaiken huipuksi hän jo tarkastaessaan kyseli, onko matkustajalla uusi vai vanha kortti koska hänen vanha tarkastuslaitteensa ei tunnista kotelossa olevaa korttia.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

^ Olin tulossa valittamaan samasta asiasta.

Kiusasin eilen itseäni ja kävin julkisilla Suomenojalla. Matkakortti, uusittu, on sellaisessa Marimekon nahkaisessa ohuessa korttilipareessa, jossa on tavallaan neljä korttitaskua tai viisi, jos keskiosan laskee. Matkakortti on päällimmäinen ja siivosin alun tuskailun jälkeen vielä muut sirulliset kortit toisen puolen taskuihin. Ei sanottavasti auttanut.

21, piti ottaa kortti pois taskusta, että lukija tunnisti. Metrolla ja vaihto 111, tunnisti. 157, piti ottaa taskusta, metro ja 18, piti ottaa taskusta.

On kyllä merkillistä kehitystä taas, kun arvolipun ostaminen on hitaampaa kuin ennen ja sitten kortti vielä pitää näyttäessä lukijalle kaivaa esiin. Saa lisätä aikatauluihin minuutteja.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

On kyllä merkillistä kehitystä taas, kun arvolipun ostaminen on hitaampaa kuin ennen ja sitten kortti vielä pitää näyttäessä lukijalle kaivaa esiin. Saa lisätä aikatauluihin minuutteja.

Ihan mielenkiinnosta. Minkä takia aikatauluihin pitäisi lisätä minuutteja sen takia? Jos matkustajat tietävät että lukija ei ole yhteistyöhaluinen lompakon / kotelon kanssa, eikö matkustajat voisi ottaa silloin kortin jo valmiiksi esille pysäkillä jos keran tietää laitteen olevan huono? + hyvin paljon bussilla matkustavana voin sanoa, että vaikka joskus tulisi bussiin semmoinen, joka yrittää ensin lompakon kanssa eikä onnistu, ei siitä minuutteja tule lisää eikä bussi sen takia myöhästy. Niitä on linjalla max. 2 joilla ei lompakon kanssa lue. Mutta silti olen myös sitä mieltä että nuo laitteet ovat todella huonoja. Arvolipun ostaminen on todella hidasta eikä sitä nopeuta laitteiden hitaus. Joka tapauksessa, laitteiden takia ei aikatauluun tarvitse lisätä minuutteja.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Ihan mielenkiinnosta. Minkä takia aikatauluihin pitäisi lisätä minuutteja sen takia? Jos matkustajat tietävät että lukija ei ole yhteistyöhaluinen lompakon / kotelon kanssa, eikö matkustajat voisi ottaa silloin kortin jo valmiiksi esille pysäkillä jos keran tietää laitteen olevan huono? + hyvin paljon bussilla matkustavana voin sanoa, että vaikka joskus tulisi bussiin semmoinen, joka yrittää ensin lompakon kanssa eikä onnistu, ei siitä minuutteja tule lisää eikä bussi sen takia myöhästy. Niitä on linjalla max. 2 joilla ei lompakon kanssa lue. Mutta silti olen myös sitä mieltä että nuo laitteet ovat todella huonoja. Arvolipun ostaminen on todella hidasta eikä sitä nopeuta laitteiden hitaus. Joka tapauksessa, laitteiden takia ei aikatauluun tarvitse lisätä minuutteja.

Kuljin tänään linjalla 533 (NF #715) ja noustessani kyytiin Kauniaisten asemalla edelläni meni ryhmä koululaisia, joilla kesti hetki leimata arvolippunsa. En itse pidä matkakorttiani samassa kotelossa kuin pankki- ja ajokorttia, mutta matka hidastui kyllä laitteen ollessa eri mieltä valitsemastani matkustusalueesta ja halusi melkein väkisin myydä minulle seutulippua. Pysäkillä kesti näiden seikkojen takia n. puolitoista minuuttia.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Kun matkakortit tulivat niin niitä oikein mainostettiin, että laite lukee ne vaikka laukun läpi niin miksi tässä asiassa mentäisiin nyt takapakkia? Alkuaikoina muistan kun eräs mies pukkasi päänsä laitteeseen kun matkakortti oli hatun sisällä. Ei taitaisi onnistua tänä päivänä.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Kun matkakortit tulivat niin niitä oikein mainostettiin, että laite lukee ne vaikka laukun läpi niin miksi tässä asiassa mentäisiin nyt takapakkia? Alkuaikoina muistan kun eräs mies pukkasi päänsä laitteeseen kun matkakortti oli hatun sisällä. Ei taitaisi onnistua tänä päivänä.

Herkkyyttä vähennettiin tietääkseni siitä syystä, että arvolipun ostajat pitivät korttia liian lähellä, joka taas aiheutti virhetilan (Valitse ensin matka ja OK)
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Yhdessä vaiheessa en itsekään saanut lippua ostettua sähläämättä. Siis arvolla osto. silloin lippu täytyi pitää puolen metrin päässä lukijasta toisessa kädessä kun toisella kädellä teki toimenpiteet "Valitse matka" ja "OK".

Jos näiden toimenpiteiden aikana piti lippua lukijan lähellä niin ei onnistunut. Vanhalla mustalla mötikällä tosiaan pystyi arvolipun ostamaan yhdellä painalluksella.
 
Takaisin
Ylös