Uusi tariffijärjestelmä

Millainenkohan metakka siitä nousisi jos matkalippu Kisahallilta Elielinaukiolle ja Kirkkonummelta Söderkullaan kustantaisi saman 8 euroa. Sitä nyt on turha jossitella mikä on paras ja mikä ei, tämän mukaan nyt mennään ja sillä selvä. Omalla kohdallani vyöhykeuudistus tuo pelkkiä lisäkustannuksia, mutta onhan HSL:n strategia jo jonkin aikaa ollut yksityisautoilun lisääminen joten sinällään tämä uudistus on linjan mukainen. Nyt kun kuljettajamyynnin lippujen hinnat on jatkossa luokkaa taksi niin yhtä hyvin sen olisi voinut lopettaa kokonaan.
 
Millainenkohan metakka siitä nousisi jos matkalippu Kisahallilta Elielinaukiolle ja Kirkkonummelta Söderkullaan kustantaisi saman 8 euroa. Sitä nyt on turha jossitella mikä on paras ja mikä ei, tämän mukaan nyt mennään ja sillä selvä. Omalla kohdallani vyöhykeuudistus tuo pelkkiä lisäkustannuksia, mutta onhan HSL:n strategia jo jonkin aikaa ollut yksityisautoilun lisääminen joten sinällään tämä uudistus on linjan mukainen. Nyt kun kuljettajamyynnin lippujen hinnat on jatkossa luokkaa taksi niin yhtä hyvin sen olisi voinut lopettaa kokonaan.

En tarkoittanut sitä. Vaan sitä, että jos kunnat maksaisivat enemmän ja koko HSL aluella olisi saman hintainen lippu (esim. 1-2€) eli näin saataisiin myös lipputuloja, mutta suurin osa jäsenkunnilta. 70:30
 
Millainenkohan metakka siitä nousisi jos matkalippu Kisahallilta Elielinaukiolle ja Kirkkonummelta Söderkullaan kustantaisi saman 8 euroa. Sitä nyt on turha jossitella mikä on paras ja mikä ei, tämän mukaan nyt mennään ja sillä selvä. Omalla kohdallani vyöhykeuudistus tuo pelkkiä lisäkustannuksia, mutta onhan HSL:n strategia jo jonkin aikaa ollut yksityisautoilun lisääminen joten sinällään tämä uudistus on linjan mukainen. Nyt kun kuljettajamyynnin lippujen hinnat on jatkossa luokkaa taksi niin yhtä hyvin sen olisi voinut lopettaa kokonaan.

Eihän Tukholmassakaan matka maksa kuin 32 kr eli pauttiarallaa 3 euroa -tämä SL Acces -kortilla. Mitä lienee sitten muilla maksutavoilla, sitä en tiedä. Kalliimpi kuiteskin. Mistä tuon 8e vetäsit?
 
Eihän Tukholmassakaan matka maksa kuin 32 kr eli pauttiarallaa 3 euroa -tämä SL Acces -kortilla. Mitä lienee sitten muilla maksutavoilla, sitä en tiedä. Kalliimpi kuiteskin. Mistä tuon 8e vetäsit?

45 kruunua eli n. 4,20€ maksaa kertalippu muutoin kuin reskassalla.
 
Eihän Tukholmassakaan matka maksa kuin 32 kr eli pauttiarallaa 3 euroa -tämä SL Acces -kortilla. Mitä lienee sitten muilla maksutavoilla, sitä en tiedä. Kalliimpi kuiteskin. Mistä tuon 8e vetäsit?

Ihan hsl:n hinnastosta, 8e on lähiseutu3 kuljettajalta ostettuna. Toi Tukholman läänin systeemi on sen verran epäreilu että itse en kyllä sitä haluaisi. Joko lippujen hinnat nousisi tai sitten kuntaosuudet jolloin veroprosentit menis pilviin.
 
Nyt kun uudistuksen lopulliset hinnat on lyöty lukkoon, laskeskelin taulukkoon kuinka paljon hinnat muuttuvat kuukaudessa tehtyjä matkoja kohden. Hinnat ovat kertalippuja kunnes 30pv kausilipun hinta on halvempi. Lisäksi on 270pv jatkuva kausi, mikä edustaa suurinpiirtein talven ajaksi otettua kautta, joka on jaettu 9:llä edustamaan 30pv osuutta kauden hinnasta. Sarakkeissa vasemmalla on eri vaihtoehtojen erotuksia. Ratikkalipun kohdalla erotuksissa on verrattu Helsingin sisäiseen kauteen siitä lähtien kun se on halvempi vaikka sarake on kokonaan kertalippujen hintoja.

Lijhinnat.PNG

Suurin häviäjä on 20 ratikkamatkaa kuukaudessa matkustava, jonka liput kallistuvat 18,20€ kuukaudessa. Tosin tämä on sellainen kuvitteellinen olento, joka kulkee yhden matkan jokaista arkipäivää kohden, eli kyseessä ei ole julkisilla työssäkäyvä, mutta tekee silti 3,5 edestakaista matkaa kantakaupungin alueella viikossa, muttei ole myöskään eläkelainen tai liikuntarajoitteinen.

Suurin voittaja on siis Etelä-Vantaan, Länsi Espoon ja Helsingin välillä kulkeva kausilippua kayttävä, tai vaihtoehtoisesti kantakaupungin ulkopuolella kulkeva Pääkaupunkiseutulainen, jotka maksavat melkein 50 euroa vähemmän kuukaudessa.

Itselle tuli yllätyksenä että pitkä ABC-kausi on marginaalisesti halvempi kuin nykyinen Seutu.
 
Viimeksi muokattu:
Suurin häviäjä on 20 ratikkamatkaa kuukaudessa matkustava, jonka liput kallistuvat 18,20€ kuukaudessa. Tosin tämä on sellainen kuvitteellinen olento, joka kulkee yhden matkan jokaista arkipäivää kohden, eli kyseessä ei ole julkisilla työssäkäyvä, mutta tekee silti 3,5 edestakaista matkaa kantakaupungin alueella viikossa, muttei ole myöskään eläkelainen tai liikuntarajoitteinen.
.

Tuo hyvin lähellä sitä, mitä minä aikanaan tein. En liikkunut joka päivä tai sitten saatoin kävellä kaupungille, mutta tulla ratikalla takaisin
 
Minä kuulun B-alueen espoolaisena ehdottomasti mallin voittajiin.

Itse asia tässä viestissä on, etttä katselin hintatalukkoa enkä ihan ymmärrä lisäpäivien hinnoittelua. Miksi 15-30 lisäpäivät ovat halvempia kuin 30-360(tjsp) lisäpäivät? Ja minkä "peruslipun" päälle näitä lisävuorokausia on tarkoitus ostaa, kahden viikon vaiko kuukausilipun päälle?
 
Minä kuulun B-alueen espoolaisena ehdottomasti mallin voittajiin.

Itse asia tässä viestissä on, etttä katselin hintatalukkoa enkä ihan ymmärrä lisäpäivien hinnoittelua. Miksi 15-30 lisäpäivät ovat halvempia kuin 30-360(tjsp) lisäpäivät? Ja minkä "peruslipun" päälle näitä lisävuorokausia on tarkoitus
ostaa, kahden viikon vaiko kuukausilipun päälle?

14 päivän maksua on nostettu reilusti. Ideana on rohkaista 30 päivän ja pidempiä kausia. Ajattele niin, että 30 päivää on se perusmaksu. Siis ostamalla lyhyemmän säästää vähemmän kuin ennen. Hinnastossa on mainittu 14 ja 30 päivän hinnat, joen epäselvyyttä ei voi olla. Esimerkiksi AB vyöhykkeellä 14 päivää on 40,40 € ja 30 päivää 59,70 €.
 
Ehkä eniten hämäsi termi "lisäpäivä". Eli ensin on siis ostettava joko 14 tai 30 euron peruskausi ja siihen sitten jatkoa haluttu määrä ja ne on hinnoiteltu noin, koska 14 päivää on suhteellisesti kalliimpi ja hinnoittelu vähän tasaa. Mutta eikö siis voi ostaa vaikka 8 päivän kautta?
 
Ehkä eniten hämäsi termi "lisäpäivä". Eli ensin on siis ostettava joko 14 tai 30 euron peruskausi ja siihen sitten jatkoa haluttu määrä ja ne on hinnoiteltu noin, koska 14 päivää on suhteellisesti kalliimpi ja hinnoittelu vähän tasaa. Mutta eikö siis voi ostaa vaikka 8 päivän kautta?
14 päivää on ollut kauden minimipituus koko matkakorttijärjestelmän olemassaolon ajan. Tämän osalta ei siis ole mikään muuttunut.
 
14 päivää on ollut kauden minimipituus koko matkakorttijärjestelmän olemassaolon ajan. Tämän osalta ei siis ole mikään muuttunut.

Oikeasti? En ole tiennyt tätä kun mulla on ollut melkein koko ajan jatkuva kausi päällä. Sittenhän tämä on ihan selvä asia.
 
14 päivää on ollut kauden minimipituus koko matkakorttijärjestelmän olemassaolon ajan. Tämän osalta ei siis ole mikään muuttunut.

Tämä hinnoittelu on sekava. Selkeämpi olisi ollut mainita latausmaksu ja päivän hinta ja sitten mainita, että 14 on minimi. Tosin jatkossa tämäkään ei olisi niin selkeää. Nykyhinnoilla latausmaksu olisi 5,88 € ja päivät 1,63 €/kpl. Tämä kertoisi heti paljon tulee takkiin jokaisesta lainauksesta. Samalla voisi laskea, että pitää pitää 4 päivää taukoa, ennekin katkaisemisesta säästää. Lisäksi lipun hinta olisi helpompi laskea, kun voisi suoraan kertoa päivät päivien määrällä vähentämättä 14:aa. Jatkossa latausmaksu vähintään 30 päivän latauksissa on 7,20 €. 14 päivän latauksessa se olisi peräti 15,90 eli ei todellakaan kannata käyttää niitä.

Huomasin muuten nykyhinnattossa oudon virheen tms. 14 pv on 28,70 € ja lisäpäivä 1,63 €. Tästä voisi laskea 30 päiväksi 54,78 €. Kuitenkin hinnaksi on mainittu 54,70 €. Onko tuossa joku katkaisu 10 senttiin?

https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/lippujen_hinnat_fi_2018_2019_esite.pdf

---------- Viestit yhdistetty klo 11:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:44 ----------

HSL on esitellyt uudet metroasemien linjakartat vyöhykeuudistuksen yhteydessä. En tiedä, miltä näyttävät tulevaisuudessa asemilla, mutta näin netissä katsottuna tuo tummanharmaa väri näyttää varsin ankealta ja pomppaa melkein liian hyvin silmään verrattuna linjan oranssiin osaan.


Minulle ei auennut tuo värien merkitys. Tuntui kuin olisi hatusta vedetty kaksi eri väriä.
 
Ajattele niin, että 30 päivää on se perusmaksu.

Tämä on vaarallinen ajatus, sillä HSL ei sellaista käytä. Peruskausi on aina 14 vuorokautta. Jos halutaan tietää vaikka 30 vuorokauden hinta, se tulee laskea perushinta 14 vrk + 16 lisävuorokautta.

Nykyhinnoilla latausmaksu olisi 5,88 € ja päivät 1,63 €/kpl.

Hyvin laskettu, tuo todellakin pitää paikkansa kaupungin sisäiselle kaudelle.

Onko tuossa joku katkaisu 10 senttiin?

Kyllä, HSL:n kaudet pyöristetään aina alaspäin lähimpään 10 senttiin niin nykyisessä kuin uudessakin lippujärjestelmässä.

Ohessa esimerkkejä Espoon sisäisestä kausilipusta verrattuna BC lippuun HSL-alueella asuvalle aikuiselle. Sisäinen kauden perushinta on 28,70 € ja lisävuorokaudet 1,63 €. BC kauden perushinta on 40,40 €, lisävuorokaudet 15–30 à 1,21 €, lisävuorokaudet 31–366 à 1,75 €.

vuorokauttalisävrk 15–30lisävrk 31–366 sisäinen perushinta €sisäinen lisähinta €BC perushinta €BC lisähinta 15–30 €BC lisähinta 31–366 €sisäinen €BC €
140028,700,0040,400,000,0028,7040,40
151028,701,6340,401,210,0030,3041,60
162028,703,2640,402,420,0031,9042,80
...
2915028,7024,4540,4018,150,0053,1058,50
3016028,7026,0840,4019,360,0054,7059,70
3116128,7027,7140,4019,361,7556,4061,50
3216228,7029,3440,4019,363,5058,0063,20
...
60163028,7074,9840,4019,3652,50103,60112,20
61163128,7076,6140,4019,3654,25105,30114,00
...
1801615028,70270,5840,4019,36262,50299,20322,20
1811615128,70272,2140,4019,36264,25300,90324,00
...
3651633528,70572,1340,4019,36586,25600,80646,00
3661633628,70573,7640,4019,36588,00602,40647,70

[tr]

[tr]

Huomionarvoista on, että HSL nostaa rajusti lyhyiden kausien hintoja. 14 vrk BC kauden hinta nousee 41 % kaupungin sisäisestä kaudesta. 30 vrk kaudessa nousua on 9,1 %, 61 vrk kaudessa 8,3 % ja 366 vrk kaudessa 7,6 %.
 
Takaisin
Ylös