Uusi tariffijärjestelmä

JT

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
2,372
HS kirjoitti tänään (13.9.) YTV-alueen tariffijärjestelmän uusimista.

Eli yhtenä vaihtoehtona on maksun veloittaminen matkan pituuden kilometrien mukaan, jotta joitakin YTV-alueen sisällä tehtäviä matkoja suhteutettuna matkan hintaan saataisiin edullisemmiksi.
Tälläisiä matkoja ovat mm. lyhyet kuntarajojen ylittävät matkan, joista joutuu maksamaan seutulipun hinnan, vaikka matka olisi periaatteessa sisäisen matkan mittainen. Myös ajatellaan, että esim. Helsingin keskustasta Tapiolaan matkustavat joutuvat maksamaan nykyään noin nelinkertaisen hinnan matkan pituuteen suhteutettuna kuin keskustasta Suutarilaan ja Vuosaareen matkustavat.

Itse ajattelen, ettei tämmöistä järjestelmää ole kovin helppo toteuttaa ts. tämä kuulostaa jopa hiukan utopialta. Niinkuin artikkelissa mainitaan, niin matkakortti pitäisi mahdollisesti näyttää kortinlukijalle sekä noustessa, että poistuessa joukkoliikennevälineessä. No, ehkä se voisi vielä onnistua - tai sitten ei, koska kuinka moni sitten unohtaa/viitsii näyttää kortin toisen kerran, koska sitten kun olet poistunut "vaunusta" niin kuka huolehtii, että matka on maksettu.

Ehdotetussa järjestelmässä kausikorttien ja kertalippujen myyminen on taas vielä moninkerroin vaikeampi asia. Kausilippua hankittaessa olisi korttiin sidottava jokin tiettyjen pysäkkien väli, etkä saisi näin matkustaa sillä mitään muuta väliä.

Ja mitä kertalippuihin tulee, niin kuljettaja joutuu tarkistamaan matkan hinnan jostakin erityisestä hinnoittelutaulukosta, joten pysäkeillä kuluu taas enemmän aikaa.

Ja tämä taas johtaa siihen miksi 80-luvulla siirryttiin YTV-alueella seutulippuun. Yksi syy oli varmasti se, että pysäkeillä olo aikaa saadaan vähennettyä ja toinen syy se, että matkalippujen hintaa saadaan yhtenäistettyä, joten en ymmärrä miksi pitäisi palata takaisin siihen aikaan.

Artikkelissa mainitaan myös nykyisten vyöhykerajojen siirtämistä niin, että esimerkiksi seutuvyöhykeraja tulisi olemaan koko alueella jollakin tietyllä pituudella Helsingin keskustasta katsottuna. Esimerkiksi Espoon itäosaa siirrettäisiin Helsingin sisäisen vyöhykkeen piiriin niin, että Leppävaarasta ja Tapiolasta pääsisi nyk. sisäisen lipun hinnalla Helsinkiin. Mutta, eihän tämäkään tosiasiassa hyödytä mitään, koska matkan hinta kasvaa Espoon muilta alueilta suurin kauppa- ja asutuskeskuksiin kuten Leppävaaraan ja Tapiolaan.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

JT sanoi:
Eli yhtenä vaihtoehtona on maksun veloittaminen matkan pituuden kilometrien mukaan, jotta joitakin YTV-alueen sisällä tehtäviä matkoja suhteutettuna matkan hintaan saataisiin edullisemmiksi.
Tälläisiä matkoja ovat mm. lyhyet kuntarajojen ylittävät matkan, joista joutuu maksamaan seutulipun hinnan, vaikka matka olisi periaatteessa sisäisen matkan mittainen. Myös ajatellaan, että esim. Helsingin keskustasta Tapiolaan matkustavat joutuvat maksamaan nykyään noin nelinkertaisen hinnan matkan pituuteen suhteutettuna kuin keskustasta Suutarilaan ja Vuosaareen matkustavat.
Kuntarajan yli itsekin matkustavana ymmärrän, mistä tämä tuska on lähtöisin. En myöskään haluaisi heitellä valmiita ratkaisuja ja tyrmätä toisten työtä muka tarpeettomana. Mutta tulee mieleen, että onkohan havaitun ongelman ratkaisua sittenkään lähdetty hakemaan yksinekrtaisimmalta pohjalta.

Kokemukseni mukaan kilometritariffi on maailmalla kovin vähän suosiossa. Yhtenä syynä saattaa olla, että sitä on vaikea periä. Mutta matkakorttihype ei muuta asian perusteita, vaikka tekninen ratkaisu löytyisikin. Se 2 kertaa näyttäminen on toki helppo hoitaa sillä, että jos et näytä toista kertaa, veloitus on käytetyn linjan maksimihinta. Siis poistuessa näyttämällä saat hyvityksen. Lukulaitehan voi olla vaikka pysäkillä, ei siihen mitään portteja tarvita bussikorokkeelle.

Ei tämä pk-seutu ole ainoa maailman iso kaupunkiseutu. On paljon isompiakin. Tavallinen ratkaisu on vyöhyke- tai aluetariffi. Ja jotta vältetään vastaavat tilanteet kuin Espoo-Hki -raja nyt, alin hinta on voimassa esim. yhden aluerajan yli. Näin siis pääsee keskustasta Tapiolaan samalla hinnalla kuin Tapiolasta Kivenlahteen, jos kaikki mainitut paikat sijaitsevat eri alueilla. Jos menee keskustasta Kivenlahteen, ylittää 2 rajaa ja maksaa sitten vähän enemmän. Mutta onhan se matkakin pitempi.

Ei tässä muuta ongelmaa ole kuin se, että Itä-Helsinkiläiset alkaa marista siitä, että heidän menemisensä jonnekin muuttuu kalliimmaksi. Varsinainen epäoikeudnemukaisuushan on tosiasiassa se, että keskustassa parin kilometrin matkoja tehneet ovat tukeneet kaupungin laidoilla asuvia. Ja talous ei kestä asian korjaamista niin päin, että jonkun lippuhinta laskee ja kenenkään ei nouse.

Mutta olennaisinta minusta on se, että pidän kilometrihintaa ylipäätään vääränä joukkoliikenteessä. Koska kulut eivät perustu siihen, miten pitkään joku matkustaa linjalla, joka ajaa joka tapauksessa päästä päähän. Ja koko päivän.

HKL:n matkoista noin 90 % tehdään kausilipulla, joka antaa rajoittamattoman matkustusoikeuden voimassaolajallansa. Matkatariffilla ei poisteta kuitenkaan kausilippuja, sitä ei hyväksy kukaan. Eikä tarvitsekaan. Joukkoliikenne pyörii "kaiken varalta" kuitenkin koko sen kauden jolle kausilippu ostetaan. Matkustettiin paljon tai vähän. Kausilipun muuttaminen matkan pituuden myymiseksi vähentää joukkoliikenteen käyttöä ruuhka-aikojen ulkopuolelta, joten todellista säästöä ei synnykään. Mutta ihmiset ajavat enemmän autoillaan ja saattavat lakata käyttämästä joukkoliikennettä työmatkoihinsakin. Sitäkö tällä halutaankin?

Antero
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Anteron idea lukulaitteista pysäkeillä oli muuten hyvä, mutta entäs sitten se määrä lukulaitteita, mitä on tilattava? Pääkaupunkiseudulla on tuhansia pysäkkejä, joille laite olisi jokaiselle sijoitettava. Ellei sitten ruveta bussissa säätämään niin, että käydään kuskin luona vilauttamassa lippua laitteessa poistuttaessa autosta, jolloin laitteet tarvittaisiin vain rautatieasemille ja -seisakkeille, metroasemille sekä spårapysäkeille.

Yksi varteenotettava idea lännestä on yhtenäistaksa koko YTV-alueelle: Tukholmassa koko SL:n alueella on tasan yksi taksa. Ja joukkoliikennekertalipun hinta on 20 kr, siis reilu 2 euroa.

Jos pitäydytään vyöhykejärjestelmässä, tulee ensimmäisenä mieleen VR:n vyöhykkeet (http://www.vr.fi/heo/lahi/kuvat/maksuv_kartta_03092006.gif) - tätä voisi käyttää lähtökohtana suunniteltaessa uusia vyöhykkeitä. Ennenhän myös YTV-alueella oli vaihtoehtoisesti Espoon tai Helsingin tariffi Mäkkylän seisakkeelta, sittemmin se muutettiin ehdottomasti Espoon tariffin seisakkeeksi. Mitenkähän lie vaikuttanut matkustajamääriin, moniko hyppää stågeen nyt Pitskusta Mäkkylän sijaan?
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

JT sanoi:
HS kirjoitti tänään (13.9.) YTV-alueen tariffijärjestelmän uusimista.

Tämän pystyi aavistamaan jo vuonna 2004 julkaistusta PLJ2002 jälkiarvioinnista. Jonkinlaisena välimuotona vuodenvaihteessa tulee uusia vyöhykkeitä, joista erikoisimpana ns. Lande-vyöhyke (kortinlukijan L-nappi, joka sisältää muut YTV-kunnat paitsi stadin, Kirkkonummen mukaantulo koskee vain junaliikennettä). Tätä Lande-lippua ei voi ostaa raitiovaunujen kortinlukijoista.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Artikkelissa mainitaan myös nykyisten vyöhykerajojen siirtämistä niin, että esimerkiksi seutuvyöhykeraja tulisi olemaan koko alueella jollakin tietyllä pituudella Helsingin keskustasta katsottuna. Esimerkiksi Espoon itäosaa siirrettäisiin Helsingin sisäisen vyöhykkeen piiriin niin, että Leppävaarasta ja Tapiolasta pääsisi nyk. sisäisen lipun hinnalla Helsinkiin. Mutta, eihän tämäkään tosiasiassa hyödytä mitään, koska matkan hinta kasvaa Espoon muilta alueilta suurin kauppa- ja asutuskeskuksiin kuten Leppävaaraan ja Tapiolaan.

Mielestäni paras ratkaisu olisi tihentää vyöhykejakoa lisäämällä yksi vyöhyke. Edullisin 0-vyöhyke sisältäisi Helsingin kantakaupungin suunnilleen sillä etäisyydellä missä ratikat kulkevat + Lauttasaari. 1-vyöhykeeseen kuuluisivat 10-15 km Helsingin keskustasta sijaitsevat kohteet kuten Tapiola, Leppävaara, Vuosaari ja 2-vyöhykkeeseen kuuluisivat Espoon ja Vantaan kaukaisemmat kohteet (Kivenlahti). Yhden vyöhykkeen lisäämisellä saataisiin yhtä kaukana Helsingistä sijaitsevat kohteet samanarvoisiksi ja kantakaupungin sisäiset matkat voisivat olla nykyistä hieman edullisempia, suunnilleen raitiovaunumatkan hintaisia.

Ostettu lippu kattaisi koko vyöhykealueen kuten nykyään tai sitten taksa perittäisiin jokaisesta vyöhykerajan ylityksestä. Esimerkiksi matka Kivenlahdesta Vuosaareen olisi kolmen vyöhykerajan ylittävä matka (kaksi rajanylitystä Helsingin keskustaan ja yksi rajanylitys Vuosaareen) kun taas matka Kivenlahdesta Leppävaaraan olisi yhden vyöhykerajan ylittävä matka. Miten näistä vyöhykerajojen ylityksistä sitten pidettäisiin kirjaa ja miten ne hinnoteltaisiin?
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Jos tuohon saisi sovitettua vielä ne päällekkäisillä vyöhykkeillä olevat raja-alueet (vrt. jälleen VR-vyöhykkeet), niin avot!
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Jufo sanoi:
Mielestäni paras ratkaisu olisi tihentää vyöhykejakoa lisäämällä yksi vyöhyke. Edullisin 0-vyöhyke sisältäisi Helsingin kantakaupungin suunnilleen sillä etäisyydellä missä ratikat kulkevat + Lauttasaari. 1-vyöhykeeseen kuuluisivat 10-15 km Helsingin keskustasta sijaitsevat kohteet kuten Tapiola, Leppävaara, Vuosaari ja 2-vyöhykkeeseen kuuluisivat Espoon ja Vantaan kaukaisemmat kohteet (Kivenlahti). Yhden vyöhykkeen lisäämisellä saataisiin yhtä kaukana Helsingistä sijaitsevat kohteet samanarvoisiksi ja kantakaupungin sisäiset matkat voisivat olla nykyistä hieman edullisempia, suunnilleen raitiovaunumatkan hintaisia.

Hyvä ajatus, mutta... Miten varmistettaisiin kuntalaisten tasa-arvoinen kohtelu, jos vaikka Helsingissä asuva joutuu jostain itsestään riippumattomasta syystä menemään Helsingin keskustaan saamaan jotain kuntalaiselle kuuluvaa palvelua, kun sitä ei lähempää saa kuten yleensä. Keskustassa asuva taas saa kaikki palvelut kotinurkiltaan, eikä maksa siitä ylimääräistä. No, keskustassahan voi toisaalta kävellä, ei tarvitse edes lippua.

Mutta toinen vähän enemmän pohtimista vaativa aihe. Kun nykyinen joukkoliikenneverkko on suunniteltu 1970-luvun työpaikkatilanteen mukaan säteittäiseksi Helsingin keskustasta lähiöihin, pääsee kahden lähellä toisiaan olevan lähiön välillä nopeiten kulkemaan käymällä moottoritieajelulla keskustassa. Lähiöiden välinen bussi ajaa paljon kauemmin kierrellen pikkuteitä. Pitäisikö matkan hinnan olla eri, vaikka matka on sama? No, onhan näin nyttenkin, Tikkurilasta Myyrmäkeen, jos menee junalla Pasilan kautta, joutuu ostamaan seutulipun.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

kemkim sanoi:
Miten varmistettaisiin kuntalaisten tasa-arvoinen kohtelu, jos vaikka Helsingissä asuva joutuu jostain itsestään riippumattomasta syystä menemään Helsingin keskustaan saamaan jotain kuntalaiselle kuuluvaa palvelua, kun sitä ei lähempää saa kuten yleensä.

Asia korostuisi vielä enemmän Espoossa, joka on nykyään likimmillään aivan ehdotetun 0-vyöhykkeen rajalla (Hanasaari ja Keilaniemi), mutta kauimmillaan yhtä kaukana keskustasta kuin Kirkkonummi tai Kerava. Espoo jakautuisi kahteen vyöhykkeeseen, mutta espoolaisten palvelut eivät noudata samaa rakennetta, vaikka pääosin palveluja tarjotaankin suuralueittain.

Minä näen vyöhykejärjestelmän ratkaisuna seudun joukkoliikennejärjestelmän tarfifien perustaksi, ja yksityiskohtaisemmin kaksi eri vyöhykejärjestelmää:

1) Kuntarajoihin pohjautuva hieman päällekkäinen vyöhykkeistö vastaisi nykyisiä vyöhykkeitä, mutta vyöhykkeet olisivat hieman päällekkäisiä. Päällekkäisyys voisi olla 2-4 km riippuen alueesta. Tämä tariffi olisi tasa-arvoinen nykyisten kuntarajojen mukaan sijoittuneiden palveluiden vuoksi, mutta mahdollistaisi pienen jouston kuntarajoilla.

2) Useisiin pieniin vyöhykkeisiin pohjautuva järjestelmä perustuu tavallaan Kööpenhaminassa käytössä olevaan järjestelmään, jossa tariffialue on jaettu useisiin kymmeniin - Kööpenhanimassa lähes sataan - vyöhykkeisiin. Järjestelmä ei olisi nykyiseen verrattuna niin tasa-arvoinen kuin edellä mainittu, koska se asettaisi esimerkiksi Vuosaaren samaan asemaan Matinkyläläisten kanssa ja saattaisi nostaa lipun hintaa joillain matkoilla. Sen sijaan lyhyiden matkojen hinta todennäköisesti laskisi.

Muita ominaisuuksia joita toivoisin tariffijärjestelmältä ovat
- kertalipputaksojen tarkistaminen ja pitäminen helppoina tasaeuroina. Tasaeurot nopeuttavat rahastamista ja matkantekoa ja helpottavat lipun hinnan muistamista. Jos hintoja tarkistetaan ylöspäin niin tämä aiheuttaa toki tarpeetonta inflaatiota... Olisiko esim. sisäinen kertalippu liian kallis jos hinta olisikin 3 euroa nykyisen 2,20 e sijaan?
- lyhyen matkan lippu tai vaihdoton yhden vyöhykkeen lippu, joka antaisi asiakkaalle mahdollisuuden hakea tarpeittansa vastaavaa lipputuotteen ja sille sopivan hinnan.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

ultrix sanoi:
Yksi varteenotettava idea lännestä on yhtenäistaksa koko YTV-alueelle: Tukholmassa koko SL:n alueella on tasan yksi taksa. Ja joukkoliikennekertalipun hinta on 20 kr, siis reilu 2 euroa.

Tukholmassa kausilipuille on ollut vain yksi taksa jo pitkään, mutta yhtenäinen kertalipputaksa on uutuus, joka ei välttämättä säily. Verrattuna aiempaan viiteen kertalippuvyöhykkeeseen tämä ns. enhetstaxa maksaa Tukholman läänille noin 250 miljoonaa kruunua (vajaat 30 miljoonaa euroa) vuodessa. Tulevissa vaaleissa osa puolueista on luvannut poistaa ja osa taas säilyttää yhtenäistaksan.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

JT sanoi:
Esimerkiksi Espoon itäosaa siirrettäisiin Helsingin sisäisen vyöhykkeen piiriin niin, että Leppävaarasta ja Tapiolasta pääsisi nyk. sisäisen lipun hinnalla Helsinkiin. Mutta, eihän tämäkään tosiasiassa hyödytä mitään, koska matkan hinta kasvaa Espoon muilta alueilta suurin kauppa- ja asutuskeskuksiin kuten Leppävaaraan ja Tapiolaan.

Toisaalta Espoo on selkeästi monikeskustaisempi kuin keskuskaupunki Helsinki eli asiointi voi kohdistua myös Matinkylään, Espoonlahteen ja Espoon Keskukseen. Jos tariffiraja siis vedetään järkevästi Tapiolan ja Leppävaaran ja niiden takana olevien alueiden väliin, sisäisten matkojen määrä ei luultavasti kovin paljon muutu. Ongelmaksi tulevat lähinnä ne pohjoiset alueet, jotka tukeutuvat Leppävaaraan.

Uskallan väittää, että Tapiolan ja Leppävaaran liittäminen Helsingin maksuvyöhykkeeseen lisäisi joukkoliikenteen käyttöä tuntuvasti.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Kannatan vyöhykerajojen muuttamista vastaamaan paremmin etäisyyttä Hesan keskustasta, aivan niin kuin oli HKL'n esikaupunkilinjoilla vielä 70-luvun alussa. Uskon järkiperäisemmän vöhykejaon lisäävän ainakin osittain joukkoliikenteen suosiota. Ja jos samalla palautetaan 'vyöhykelisälippu' niille jotka matkustavat satunnaisesti kauemmmas kuin kodin ja työ/opiskelupaikan välinen alue.
Ainoa mikä ihmetyttää on kausilipun sisällyttäminen kännykkään. Vaikka kännykkä on lähes kaikilla, niin onko kaikilla niin moderni kännykkä että tämä järjestelmä toimii? Vai onko mahdollisus hankkia myös erillinen matkakortti, niinkuin nyt?
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Itse hahmottelin joskus köpistyyppistä systeemiä, jossa vyöhykkeitä olisi tiheässä. Vyöhykkeiden koko voisi olla muutamasta neliökilometristä reiluun kymmeneen neliökilometriin. Osa alueista olisi varsin helppo rajata, esimerkiksi Vuosaari, Laajasalo ja Kerava. Vyöhykejakona voisi käyttää myös kaupungeissa jo käytössä olevia suuraluejakoja. Alin taksaporras olisi kaksi vyöhykettä (tai ostovyöhyke + naapurivyöhykkeet). Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että alimmalla taksalla pääsisi aina omaan aluekeskukseen.

Seuraava taksaporras voisi olla kolme tai neljä vyöhykettä. Tällä lipulla pääsisi Helsingin keskustaan noin 10 kilometrin säteeltä. Seuraava porras voisi olla neljä, viisi tai kuusi vyöhykettä vastaten suunnilleen nykyistä seutulippua. Tällä lipulla pääsisi noin 20 kilometrin säteelle Helsingin keskustasta ja niin edelleen.

Homma voisi siis mennä esimerkiksi näin:

Taksa 1: ostovyöhyke + naapurivyöhykkeet (2 €)
Taksa 2: ostovyöhyke + naapurivyöhykkeet + seuraava kehä (2,50 €)
Taksa 3: ostovyöhyke + naapurivyöhykkeet + kaksi seuraavaa kehää (3 €)
Taksa 4: ostovyöhyke + naapurivyöhykkeet + kolme seuraavaa kehää (3,50 €)
Taksa 5: ostovyöhyke + naapurivyöhykkeet + neljä seuraavaa kehää (4 €)
Taksa 6: koko alue (5 €)

Alueen laajetessa taksaportaita voidaan tarvittaessa lisätä

Aivan yksikertainen ei esittämäni järjestelmä kylläkään olisi. Matkustajan pitäisi aina laskea kuinka monen vyöhykkeen tai kehän alueelle matka ulottuisi. Tässä ketjussa aiemmin ehdotettu VR-tyyppinen päällekkäisten vyöhykkeiden järjestelmä voisi myös olla varsin toimiva.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Hape sanoi:
Uskon järkiperäisemmän vöhykejaon lisäävän ainakin osittain joukkoliikenteen suosiota. Ja jos samalla palautetaan 'vyöhykelisälippu' niille jotka matkustavat satunnaisesti kauemmmas kuin kodin ja työ/opiskelupaikan välinen alue.

Jotkut matkustelevat paljonkin. Esimerkiksi minä matkustelen ympäri Helsinkiä eri syistä. On helppoa, kun voi vain lähteä reissuun tuntemattomaan paikkaan Reittioppaan turvin, eikä tarvitse murehtia, mitä se maksaa. Kavereita kun asuu vähän joka puolella Helsinkiä. Itselleni tällainen kattava kuukausilippu on kätevä. Voisiko harkita sekä 2-4 km vyöhykkeitä kaupunkien rajoilla, että jotain Turun tyylistä fifty-fifty -lippua? Jos tulee asiaa Helsingin ulkopuolelle, leimailisi kertalippuja ja jossain vaiheessa, kun seutulippu tulisi edullisemmaksi, järjestelmä ottaisi sen käyttöön. Voisi myös seurata omia matkojaan Internetissä ja sen perusteella laskea halvimman lipputyypin.

Mietin, että miten se vaikuttaisi Helsingin keskustan vetovoimaan, jos Pohjois- tai Itä-Helsingissä asuvalla olisi vain kotiseutulippu. Olisi paljon suurempi kynnys lähteä keskustaan, kun sinne ei enää pääsisi samalla lipulla. Tarvittavat asiat hoidettaisiin sitten lähialueella. Hyvähän tämä olisi kyllä siksi, että tarpeeton liikenne vähenisi, mutta kotiseuturakkauden tähden pidän tärkeänä keskustan säilyttämistä elävänä :)
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Hape sanoi:
Kannatan vyöhykerajojen muuttamista vastaamaan paremmin etäisyyttä Hesan keskustasta, aivan niin kuin oli HKL'n esikaupunkilinjoilla vielä 70-luvun alussa. Uskon järkiperäisemmän vöhykejaon lisäävän ainakin osittain joukkoliikenteen suosiota.
Ei kai seutulipun käyttöönotto 20 vuotta sitten ihan muuten vaan nostanut joukkoliikenteen matkustajamääriä. Kuten tässä viestiketjussa on todettu, laajalla alueella voimassaolevat kausiliput saavat ihmisiä sitoutumaan joukkoliikenteen käyttöön niin, etteivät he edes hanki autoa. Nykyisessä mallissa lyhyitä matkoja rajan yli tekevät kärsivät, mutta uskon nykyisen vyöhykejaon silti houkuttelevan selvästi enemmän matkustajia kuin järjestelmän, jossa kausiliput olisivat voimassa vain hyvin pienellä alueella.

Lauri Rädyn mainitsemat vyöhykejaot voisivat olla hyviä korjaamaan nykymallin ongelman, kunhan pienten vyöhykkeiden mallissa kausilippuja myytäisiin vain riittävän isoille alueille (lippu voitaisiin myydä esim. kelpaamaan kaikilla vyöhykkeillä x vyöhykkeen säteellä asiakkaan kodista ja lipun hinta riippuisi x:stä). Molemmissa tapauksissa on kuitenkin huolellisesti laskettava taloudelliset mahdollisuudet niiden toteuttamiseen. Esim. Tapiolasta ja Leppävaarasta matkustajavirrat Helsinkiin ovat niin suuria, että lipun hinnan pudottaminen toisi ison loven lipputuloihin.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

late- sanoi:
...jos tariffiraja siis vedetään järkevästi Tapiolan ja Leppävaaran ja niiden takana olevien alueiden väliin...

Miska sanoi:
Taksa 1: ostovyöhyke + naapurivyöhykkeet (2 €)
Taksa 2: ostovyöhyke + naapurivyöhykkeet + seuraava kehä (2,50 €)
Taksa 3: ostovyöhyke + naapurivyöhykkeet + kaksi seuraavaa kehää (3 €)
Taksa 4: ostovyöhyke + naapurivyöhykkeet + kolme seuraavaa kehää (3,50 €)
Taksa 5: ostovyöhyke + naapurivyöhykkeet + neljä seuraavaa kehää (4 €)
Taksa 6: koko alue (5 €)

Molemmista lainuksista tuli minulle mieleen eräs hiukan "monimutkainen" ongelma - eli jos matkustaa paikasta A paikkaan B, jotka sijaitsevat samalla vyöhykkeellä, mutta joutuukin kulkemaan paikan C kautta, joka taas on eri vyöhykkeellä, niin kuinkas matkan hinta oikein määräytyy.

Jos ajatellaan, että uusi vyöhykejako muotoutuisi laten esittämällä tavalla, niin käytännön esimerkkinä voisin esittää vaikkapa matkaa Espoon Viherlaakson Haukilahteen, jotka sijaitsisivat kumpikin samalla vyöhykkeellä, mutta ajatellaan, että on pyhäpäivä ja joutuukin kiertämään Leppävaaran kautta, joka sijaitseekin eri vyöhykkeessä. Varsin hankala asia varmasti niin suunnittelijoille kuin sitten maatkustajillekin.

Myös Miskan vyöhykejaossa tullee varmasti paljon edellä mainitun tyyppisiä ongelmia, koska vyöhykkeitä olisi paljon ja suht tiheästi. Yhtenä keinona näiden ongelmien vähentämiseen voisi olla uusien tai nykyisten poikittaislinjojen perustaminen tai muokkaaminen, jolloin ne pyrittäisiin saamaan kulkemaan pelkästään tietyn vyöhykkeen sisällä.

Voisi oikeastaan sanoa, että nykyinen kuntarajoihin perustuva tariffijärjestelmä on tältä kannalta erittäin hyvin soveltuva!
 
Takaisin
Ylös