Uusi tariffijärjestelmä

Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

No sinullehan tuon ehdotuksen avulla on hyötyä, entä esimerkiksi Oulunkylän ja Pukinmäen välillä asuvat jossa tuo raja menee?
HS:n ehdotuksen mukaan minulla lipun hinta nousisi, ajelen sitten Vantaan sisällä tai Helsingin keskustaan. Joukkoliikennettä kokonaisuutena katsellen ei ole hyvä, että lipunhinnat riippuvat varsin randomisti kulkevista kuntarajoista, koska henkilöautoliikenteeseen ne rajat eivät vaikuta tuon taivaallista. Edelleen pitäisin parhaana Anteron sivuillaan esittelemää "kennostomallia".
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Minua häiritsee vyöhykkeitten muodustus pelkästään kehämallisina, mihin ovat jääneet kiilat? Sen verran tasa-arvohakuinen olen, että jos kerran matkan pituuden mukaan pitää entistä tarkemmin maksut periä, niin silloin kyseistä sääntöä tulee soveltaa myös poikittaiseen matkantekoon.

Vyöhykejako on sinällään erittäin tervetullutta, sillä kuntarajoihin perustuva hinnoittelu on täysin aikansaelänyt malli eikä vastaa todellista matkustusvirtaa yms.

Vielä kuumempi peruna ja vaikea asia olisi lipunhintojen roima alennus, ainakin kausilippujen hintojen tulisi olla todella kilpailukykyisiä autoiluun verrattuna.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Vielä kuumempi peruna ja vaikea asia olisi lipunhintojen roima alennus, ainakin kausilippujen hintojen tulisi olla todella kilpailukykyisiä autoiluun verrattuna.

Kyllä ne ovat nykyäänkin jokseenkin kilpailukykyisiä. Ei autolla aja/sitä ylläpidä vuotta vajaalla tonnilla (joka siis on seutulipun hinta).
Mutta kyllä hintojen (vähäinenkin) lasku olisi paikallaan.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Sopii pitää mielessä, että joukkoliikenteen lippujen hinnat muistuttavat regressiivistä veroa, eli köyhä maksaa liikkuvuudesta suhteellisesti enemmän koko tuloistaan kuin rikkaampi. Yhteiskunnallisesti siinä ei ole järkeä, koska vähävarainen tarvitsee muutenkin hyvää liikkuvuutta suhteellisesti enemmän, koska asuin- ja työpaikoissa on vähävaraisuudesta johtuen minimaalisesti valinnan varaa. Tasaveromuotoinen joukkoliikenteen kustantaminen kunnallisverosta on siten hyödyllisintä.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

HSL:n hallituksen seuraavalla esityslistalla käsitellään myös seudun taksa ja lippujärjestelmää 2014, vyöhykelisälippua esitetään palautettavaksi: "Uudessa järjestelmässä otetaan käyttöön vyöhykelisälippu. Se on lippu, jonka matkustaja ostaa silloin, kun hän haluaa matkustaa voimassa olevaa kausilippuaan laajemmalle alueelle. Lisälippu ostetaan kortinlukijalta matkakortin arvolla. Työryhmä suosittelee, että vyöhykelisän hinta on sama kuin arvolipun hinta sillä vyöhykkeellä, jolle matkustajan kausilippu ei ulotu"

Tämä kuulostaa todella hyvältä parannukselta mikäli toteutuu, mielestäni vyöhykelisää ei olisi pitänyt alunperinkään lakkauttaa sillä nykyisin lyhyet tariffirajojen ylitykset ovat todella kalliita, esimerkkeinä junamatkat väleillä Malminkartano-Myyrmäki tai Puistola-Tikkurila.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Kun nyt sitten Saksasta puhutaan, niin oiotaanpa vähän faktoja.
Kaikissa Saksan kaupungeissa ei ole sektorimallista jakoa, koska on olemassa kaupunki, jossa jako on vastaava kuin nyt Helsinkiin tuleva.

Berliinissä on kolme vyöhykettä: A, B ja C. A-vyöhyke kattaa kehäradan sekä kaiken sen sisällä olevan, B-vyöhyke puolestaan alkaa välittömästi kehäradan ulkopuolelta ja loppuu kaupungin rajalle. Berliinin C-vyöhyke ei itse asiassa sijaitse lainkaan Berliinissä, vaan on alue Berliinin rajalta noin viidentoista kilometrin päähän naapurikuntien alueelle.
Liput myydään aina vähintään kahdelle vyöhykkeelle, eli käytännössä lippuja ovat AB (=Berliini), BC (=Berliinin laitamat ja lähialueet naapurikunnissa) ja ABC (=koko alue).

Periaatteessa BC-vyöhykkeen lippu oikeuttaa matkaan kaupungin puolelta toiselle, kunhan A-vyöhykkeellä ei käydä ja perillä ollaan viimeistään 120 min matkan alusta. Tällainen matka on myös teoriassa mahdollinen, mutta käytännössä tällaisten matkojen vuosittainen määrä lienee laskettavissa puolen käden sormilla, koska matka S-Bahnilla on niin paljon nopeampi kuin kaupungin laitamia mutkitelleen ja useita kertoja vaihtaen bussilla ryttyyttäen. ...ja kun kehäratakin on A-vyöhykkeen puolella, käytännössä tuollainen matka on järkevää tehdä vain ABC-lipulla. Toisaalta, jos joku todella on valmis uhraamaan ylimääräisen puolituntisen tai tunninkin verran aikaansa sen hyväksi, että keskusta-alueen joukkoliikenteen kuormitusta siirtyy laitakaupungin linjoille, eikö häntä ole tästä ihan reiluakin palkita hieman halvemmalla lipulla? Tietenkään niin ei siltikään kukaan taida tehdä. Eikä taitaisi edes, jos ABC:n ja BC:n välinen hintaero olisi enemmänkin kuin nykyiset noin 20 senttiä - edellämainituista syistä.
Ja uskokaa pois, Berliinissä asuessani kyllä yritin useaan kertaan keksiä tekosyitä matkustaa pitempiä poikitaismatkoja pelkällä BC-lipulla, mutta en sellaista kertaakaan keksinyt, kun matka-aikojen ero oli niin valtava.
Naapurikaupunki Potsdamissa muuten on käytössä aivan vastaava järestelmä, joten Berliini ei ole käytäntönsä kanssa edes yksin.

Helsingissä on itse asiassa nykyisellään sama juttu. Jo nyt lähiseutulipulla pääsee välin Kerava-Tuomarila, jos jaksaa nähdä sen vaivan, mikä reittivalinnasta seuraa. Itse olen kerran juurikin tuon välin matkustanut. Matka-aika reitillä Kerava-Tiksi-Martsari-Epekepe-Domi oli sen verran pitkä, että Epekepestä piti viimeinen puolisentoista kilometriä kävellä, kun vaihtoaika oli umpeutunut ennen junan saapumista asemalle. Jos en olisi joukkoliikennehörhö, en olisi tuota reittiä lähtenyt ikimaailmassa kokeilemaan. Ja vaikka olen joukkoliikennehörhö ja vaikka tulotasoni on noin kolmasosa suomalaisten keskipalkasta, matkustan tuollaisen välin siltikin Pasilan kautta, korkeammasta hinnasta huolimatta.
Kun tämä ei ole ongelma nykyään, miksi se olisi ongelma uudessa lippujärjestelmässäkään? Jos kourallisen matkustajia takia tehdään järjestelmästä kaikille matkustajille edes pienissä määrin vaikeampi hahmotettava, menee niin sanotusti lapsi pesuveden mukana, eli palvelutason heikentämisen karkottamat matkustajat vievät mennessään enemmänkin katetta kuin mitä ollaan ansaittu muutaman Aviapolikessa työskentelevän työaskentelevän suurpeltolaisen lipputuloina.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Itselläni tulevaisuudessa työmatka on Itä-Pasilan ja Kulosaaren välillä. Tämä 4,8 kilometrin matka edellyttää kävelyä noin kilometrin. Netoksi jää 3,8 kilometriä x 2 joka työpäivä. Iltaisin käytän autoa muualle kuin keskustaan, jonne ajan metrolla.

Vyöhyke vaihtuu esityksen mukaan Kulosaaren sillalla. Harkitsen mopon hankkimista, sillä tuollaiset pienet matkat ajaa hyvin myös mopolla. Taitaa tulla myös lisäksi edullisemmaksi kuin joukkoliikenne.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Vyöhyke vaihtuu esityksen mukaan Kulosaaren sillalla. Harkitsen mopon hankkimista, sillä tuollaiset pienet matkat ajaa hyvin myös mopolla. Taitaa tulla myös lisäksi edullisemmaksi kuin joukkoliikenne.

Ei tarvitse, koska vähimmäisostovaatimus on kaksi kaarta. :)
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Ei tarvitse, koska vähimmäisostovaatimus on kaksi kaarta. :)

Kun olen seurannut nettikeskusteluja uudesta vyöhykemallista niin todella monella vaikuttaa olevan käsitys että jos joutuu matkustamaan saman kaupungin sisällä kahden eri vyöhykkeen alueella, niin matkustaminen muuttuu nykyistä kalliimmaksi. Ilmeisesti kahden vyöhykkeen maksualuetta rinnastetaan nykyiseen seutulippuun vaikka todellisuudessa kahden vyöhykkeen lippu vastaa nykyistä sisäistä lippua. HSL:n kannattaisi todella panostaa tiedottamiseen tästä uudesta vyöhykemallista jottei ihmisille jäisi mielikuvaa nykyistä huomattavasti kalliimmasta ja hankalasta lippujärjestelmästä.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

HSL:n kannattaisi todella panostaa tiedottamiseen tästä uudesta vyöhykemallista jottei ihmisille jäisi mielikuvaa nykyistä huomattavasti kalliimmasta ja hankalasta lippujärjestelmästä.
HSL sanoi:
http://www.hsl.fi/fi/mikaonhsl/Uutiset/2012/Sivut/Page_20120124020405.aspx :
Vaihtoehtojen vertailua varten mallitarkasteluissa on käytetty esimerkkihintoja, jotka mukailevat nykyistä hintatasoa. Lippujen hinnoista ei ole tehty esityksiä, sillä niistä päätetään erikseen vuosittain talousarvion yhteydessä.
Joten tässä vaiheessa ei uuden järjestelmän lipunhinnoista voi kai kukaan ilmoittaa vielä mitään sitovaa (varsinkaan pidemmällä aikavälillä vuoden 2016 jälkeen), koska lopullinen päätösvalta jää joka tapauksessa tulevien vuosien HSL-alueen budjetintekijöille?
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Jos matkustan esimerkiksi BC lipulla Kulosaaresta Pitäjänmäelle, esimerkiksi linjalla 59, miksi minun pitäisi maksaa A-vyöhykkeestä, jota en tarvitse? Istun bussissa toki myös Pasilassa, mutta jos en nouse bussiin enkä poistu siitä A-vyöhykkeellä niin mistä minun pitää maksaa?

Kysymys on juridinen. Matkalipussa maksetaan matkasta eikä oleilemisesta liikennevälineessä.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Jos matkustan esimerkiksi BC lipulla Kulosaaresta Pitäjänmäelle, esimerkiksi linjalla 59, miksi minun pitäisi maksaa A-vyöhykkeestä, jota en tarvitse? Istun bussissa toki myös Pasilassa, mutta jos en nouse bussiin enkä poistu siitä A-vyöhykkeellä niin mistä minun pitää maksaa?

Kysymys on juridinen. Matkalipussa maksetaan matkasta eikä oleilemisesta liikennevälineessä.

Ilmauksesi "Kysymys on juridinen" on aika epäselvä ja vaatisi hieman selvennystä.

Muissa kaupungeissa, joissa vastaava kaarimalli on käytössä, maksetaan kaikista vyöhykkeistä, joiden kautta kuljetaan, joten eiköhän se näin tule toimimaan Helsingissäkin. Ideana on, että matkan pituus näkyisi lipun hinnassa, jolloin esim sen pituinen matka kuin Helsingin kaukoidästä keskustaan tai Kulosaaresta Kivenlahteen maksaa enemmän (kolme vyöhykettä) kuin matka vaikkapa lyhyempi matka Kulosaaresta Pitäjänmäkeen (kaksi vyöhykettä).

Kulosaaresta Pitäjänmäkeen et kuitenkaan käytännössä normaalisti menisi BC-lipulla, vaan AB-lipulla, jolloin voit matkustaa 59:llä koko matkan ilman, että välillä matkaat pummilla. BC-lipun kelpoisuus tuolla välillä on relevanttia vain, jos sulla on BC-alueen kausilippu, mutta silloinkin sinun tarvitsee maksaa vain kohtuullisen pieni vyöhykelisä saadaksesi oikeudenkulkea A-vyöhykkeen kautta. Lisämaksu ei ole ongelma, koska ilmeisesti teet BC-lipustasi päätellen tuollaisen matkan vain satunnaisesti. Jos sahaisit erityisen tiheästi väliä Kulosaari-Pitäjänmäki, sinulla olisi toki AB-lippu, eikä BC-lippua. Jos taas kuulut sellaiseen marginaaliryhmään, joka kulkee päivittäin kolmiota Kulosaari-Pitäjänmäki-Tikkurila-Kulosaari, matkustat niin suurella alueella, että ABC-lipun BC-lippua korkeampi on nähdäkseni aivan oikeutettu. Ja lopuksi, vyöhykejärjestelmää ei ole tehty sillä ajatuksella, että pitkän Kulosaari-Pitäjänmäki -matkan pitäisi maksaa saman verran kuin lyhyt Huopalahti-Pitäjänmäki -matka, mutta matkallisesti niiden välille jäävän matkan Pasilasta Pitäjänmäkeen pitäisi maksaa enemmän. Se A-vyöhyke on siellä keskellä juurikin sitä varten, että tarvitsisit kalliimman lipun matkatessasi pitemmän matkan.
 
Takaisin
Ylös