Toivottavasti olet täysin väärässä, vaikkakin tuo Tieto on sellainen konttori, jonka kanssa kaikki tuntuu olevan mahdollista.
Onko muuten kulkuvälineiden laitetoimittaja valittu? Nuo nykyiset kortinlukijathan ovat käyttöergonomialtaan maailman huonoimmat laitteet. Toivottavasti nyt tulisi jotain parempaa, puhumattakaan pysäkkien "info"tauluista.
Tariffijärjestelmän starttauspäivä piteni taas vuodella, nyt HSL:n mukaan "aikaisintaan vuoden 2017 alussa" päästään opettelemaan uudet ilmaan piirretyt rajat.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
HSL päätätyttää huomenna hallituksellaan uuden lippujärjestelmän alennusperusteista. Lastenvaunujen ja pyörätuolien ilmaismatkustus poistuu pääosin, lastenlippu ulotetaan 17-vuotiaisiin.
http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015392-3.HTM
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Hesari on haastatellut ihmisiä. On "ihan tyhmää" jos lastenvaunujen kanssa ei voi matkustaa ilmaiseksi. http://www.hs.fi/kaupunki/a1421645161253
Busseissa lastenvaunujen kanssa saisi edelleen matkustaa maksutta, metrossa ja ratikassa ei. Tämä on minusta oikeansuuntaista kehitystä, sillä uusi sääntö ohjaa kantakaupungissa lastenvaunumatkustajat busseihin, mitä en pane ollenkaan pahakseni. Paremmin ne vaunut tyhjässä bussissa kulkee, ja ovat sitten poissa tilaa viemästä ahtaassa ratikassa.
Mikä on muuten tilanne Tampereella ja Turussa? Saako niissäkin matkustaa lastenvaunujen kanssa ilmaiseksi?
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Minä pidän uudistusta tasa-arvoa edistävänä; kaikki maksavat matkansa ja kaikkia kohdellaan saman periaatteen mukaisesti. Hommataan vain matkakorttilukijalaitteet myös keskioville ja kaikkiin busseihin, oli sitten runkobussi tai ei. Se, että osassa busseista pitää lastenvaunujen kanssa kulkevien tai pyörätuolimatkustajien maksaa ja osassa ei, ei kyllä tee tarkastustoiminnasta helppoa niiden osalta.
Näinhän se ilman muuta on.
Kuinkakohan paljon mahtaa tulla kuluja siitä, kun erilaisille alennuslippulaisille laaditaan opiskelutodistuksia, tarkistellaan kansaneläkepäätöksiä ym? Minua jotenkin houkuttelisi sellainen hinnoittelu, jossa olisi tasan kaksi hintaryhmää eikä mitään poikkeuksia. Siis esim. niin, että täyttä hintaa maksavat kaikki 26–64-vuotiaat ja puolta hintaa 7–25 & 65+-vuotiaat. Silloin lapset, opiskelijat ja eläkeläiset saisivat matkustaa halvemmalla, mutta ei tarvitsi todistaa muuta kuin ikänsä. Monet opiskelijat valmistuvat yli 25-vuotiaina, mutta käyvät sitten myös töissä ja voivat minusta maksaa kulkemisestaan siinä vaiheessa jo täyttä hintaa. Joku on töissä 23- tai 67-vuotiaana ja nauttisi silti edullisemmista lipuista, mutta se olisi minusta OK selkeyden nimissä.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Käsittääkseni niin Turussa kuin Tampereellakin saa matkustaa ilmaiseksi lastenvaunujen kanssa.
---------- Viestit yhdistetty klo 20:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:19 ----------
On surkuhupaisaa, että suunnitellaan jotta 70 täyttäneet saisivat arvolipulla alennusta peräti viitenä tuntina päivässä. Tampereella vastaava on jo voimassa ja koskee 65 täyttäneitä. Turussa ja Föli-kunnissa 65 täyttänyt pääsee kaikilla lipuilla alennuksella kaikkina vuorokauden aikoina.