Uusi tariffijärjestelmä

Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Ei siinä mitään jää huomiotta, vaan tarkoitus oli suunnitelmatalousesimerkillä alleviivata sitä, että taas järjestellään kantakaupunkilaisten kukkarolla käyvää ristisubventiota. Ongelma on siinä, että kyseessä on ilmeinen tulonsiirto paikassa b asuville, mutta se ei näy julkisen sektorin budjeteisssa.

Toki, HSL-alueen joukkoliikenne on mahdotonta rakentaa niin, ettei ristisubventiota olisi, ja vaikka se olisi mahdollista, niin tuskin mielekästä. Se että ratikkalippu viedään ja että "Helsingin sisäisen" hinta nousee "seudun" samaan aikaan laskiessa, alkaa kuitenkin olla jo aika härskiä.

HSL tarkoitus ymmärtääkseni järjestää joukkoliikennettä, eikä harjoittaa sosiaali/aluepolitiikkaa. Jos lähiöiden asukkaiden liikkumista halutaan tukea, se on poliittinen valinta, joka pitäisi hoitaa kaupungin budjetin kautta.

Teidän kantakaupunkilaisten täytyy muistaa että asia on juuri niikuin HSL:n tiedottaja sanoi Hesarissa, että B-vyöhylkekellä asuu kaikkein eniten joukkoliikenteen käyttäjiä, enemmän kuin A:ssa ja käyttöaste on korkeampi kuin A-vyöhykeläisillä. Tähän asti Espoon ja Vantaan B-vyöhykeläiset ovat joutuneet maksamaan kuntarajan ylittävistä matkoistaan enemmän kuin Helsingin rajojen sisällä asuvat. Nyt tämä korjausliike tehdään että kaikilla olisi suurinpiirtein yhtä kalliit matkat.

Lisäksi muistutan että B ja myös ulompien vyöhykeiden joukkoliikennekäyttäjjien ansiosta Helsingin seudulla on toimiva lähijunaliikenne ja metro, ja ennenkaikkea tiheä bussiliikenne lähiöiden ja keskustan välillä joita myös kantakaupunilaiset käyttävät. B-vyöhykeellä tulee myös Helsingin raitioteiden tuleva "lippulaiva" raide-jokeri kulkemaan kokonaisuudessaan.

Se että kantakaupunkilaiset eivät Espoossa tai Vantaalla koskaan kävisivät on kanssa puppua. Moni käy töissä tai opiskelee B-vyöhykkeen puolella myös Espoossa ja Vantaalla. Ilman lähijunia, metroa tai lähiöihin kulkevia busseja heidän olisi pakko kulkea autolla. Ilmiö korostuu vielä enemmän sitä mukaa kun toimistoja muutetaan kantakaupungissa asunnoiksi.

Jos on sitä mieltä että kantakaupungin sisällä pitää saada matkustaa julkisilla halvemmalla kuin muualla asuvat, voisivat mun mielestäni muuttaa pienempään kaupunkiin, esim Turkuun tai Tampereelle joissa koko kaupunki on yhtä vyöhykettä tai Tallinnaan jossa on ilmainen joukkoliikenne. Jos on kouluttautunut sellaiselle alalle että työpaikka on kantakaupungissa, ja on varaa samalla myös asua kantakaupungissa, pystyy todennäköisesti työllistymään myös noissa muissa em kaupungeissa ilman taloudellista uhrautumista. Monella joilla taas on tekninen tai palvelualan ammatti, joissa palkat eivät ole niin kovat kuin finanssialalla esim, joutuu sekä asumaan että käymään töissä B-vyöhykkeellä.

t. Rainer
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Jos on sitä mieltä että kantakaupungin sisällä pitää saada matkustaa julkisilla halvemmalla kuin muualla asuvat, voisivat mun mielestäni muuttaa pienempään kaupunkiin, esim Turkuun tai Tampereelle joissa koko kaupunki on yhtä vyöhykettä tai Tallinnaan jossa on ilmainen joukkoliikenne. Jos on kouluttautunut sellaiselle alalle että työpaikka on kantakaupungissa, ja on varaa samalla myös asua kantakaupungissa, pystyy todennäköisesti työllistymään myös noissa muissa em kaupungeissa ilman taloudellista uhrautumista. Monella joilla taas on tekninen tai palvelualan ammatti, joissa palkat eivät ole niin kovat kuin finanssialalla esim, joutuu sekä asumaan että käymään töissä B-vyöhykkeellä.

Ensinnäkin käytän raitiovaunua pari kertaa kuukaudessa sinä aikana, kun olen Suomessa, joten käytännössä tämä tariffimuutos ei koske minua. Ihan sama siis noin henkilökohtaisella tasolla. Tämä on ennen muuta periaatteelinen kysymys. Veroaste olisi Suomessa sen verran riittävä, ettei sen lisäksi kiinnostaisi vähääkään eri hyödykkeiden ristisubventiolla tukea muiden elämistä.

Sitten ihmetellään, että miksi koulutetut ihmiset muuttavat Suomesta, miksi eläkeläiset lähtevät jne. Ei Suomessa ole taloudellisesti järkevää elää, jos lapset ovat lentäneet pesästä/ei ole lapsia. Huonot palkat, eikä omilla valinnoilla ei pysty juurikaan vaikuttamaan elinkustannuksiin. Tai pystyy, jos muuttaa periferiaan. Kaupungissa ei pysty ja pääosin siksi, että a) hallinnolle hyväosainen kaupunkilainen on lypsylehmä, joka likistetään veroilla ja säädöksillä kuivaksi ja b) Suomi ei ole markkinatalousmaa, vaan liki missä tahansa hyödykkeessä kaupunkilainen maksaa osan ei-kaupunkilaisen vastaavasta hyödykkeestä. Joku Alepa/Sale ylpeilee sillä, että tuotteet ovat samanhintaisia joka putkassa. Miksi, kun niiden myymisen kustannukset ovat erit? Teleoperaattorit pakotetaan rakentamaan verkkoja perähikiöille, että ne parit retkeilijät ja mökkiläiset, jotka verkon alueella vuosittain poikkeavat, voivat käyttää internetiä luureillaan. Kaupunkilaiset käyttäjät nuo periferiaverkot liittymähinnoissaan maksavat. Ja näitä esimerkkejä riittäisi niin kauan kuin olisi aikaa kirjoittaa.

Eläköön ristisubventio!
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Ensinnäkin käytän raitiovaunua pari kertaa kuukaudessa sinä aikana, kun olen Suomessa, joten käytännössä tämä tariffimuutos ei koske minua. Ihan sama siis noin henkilökohtaisella tasolla. Tämä on ennen muuta periaatteelinen kysymys. Veroaste olisi Suomessa sen verran riittävä, ettei sen lisäksi kiinnostaisi vähääkään eri hyödykkeiden ristisubventiolla tukea muiden elämistä.

Sitten ihmetellään, että miksi koulutetut ihmiset muuttavat Suomesta, miksi eläkeläiset lähtevät jne. Ei Suomessa ole taloudellisesti järkevää elää, jos lapset ovat lentäneet pesästä/ei ole lapsia. Huonot palkat, eikä omilla valinnoilla ei pysty juurikaan vaikuttamaan elinkustannuksiin. Tai pystyy, jos muuttaa periferiaan. Kaupungissa ei pysty ja pääosin siksi, että a) hallinnolle hyväosainen kaupunkilainen on lypsylehmä, joka likistetään veroilla ja säädöksillä kuivaksi ja b) Suomi ei ole markkinatalousmaa, vaan liki missä tahansa hyödykkeessä kaupunkilainen maksaa osan ei-kaupunkilaisen vastaavasta hyödykkeestä. Joku Alepa/Sale ylpeilee sillä, että tuotteet ovat samanhintaisia joka putkassa. Miksi, kun niiden myymisen kustannukset ovat erit? Teleoperaattorit pakotetaan rakentamaan verkkoja perähikiöille, että ne parit retkeilijät ja mökkiläiset, jotka verkon alueella vuosittain poikkeavat, voivat käyttää internetiä luureillaan. Kaupunkilaiset käyttäjät nuo periferiaverkot liittymähinnoissaan maksavat. Ja näitä esimerkkejä riittäisi niin kauan kuin olisi aikaa kirjoittaa.
Viestisässi oli monta kiinnostavaa epäkohtaa jotka ansaitsisivat oman avauksensa, mutta oletko siis sitä mieltä että "kaupunki" tarkoittaa vain Helsingin kantakaupunkia sen perinteisessä merkityksessä eikä siihen kuuluvaksi laskettaisi ollenkaan kehäykkösen ja kolmosen välistä aluetta?

t. Rainer
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Ensinnäkin käytän raitiovaunua pari kertaa kuukaudessa sinä aikana, kun olen Suomessa, joten käytännössä tämä tariffimuutos ei koske minua. Ihan sama siis noin henkilökohtaisella tasolla. Tämä on ennen muuta periaatteelinen kysymys. Veroaste olisi Suomessa sen verran riittävä, ettei sen lisäksi kiinnostaisi vähääkään eri hyödykkeiden ristisubventiolla tukea muiden elämistä.
Oletko sitä mieltä joukkoliikenteen tuet olisi syytä lopettaa vai mikä on pointtisi? Ilman julkista subventiota lippujen hinnat olisivat kaikilla alueilla paljon nykyistä korkeammat. ABC- ja ABCD- vyöhykkeillä kausilipun ostaja toki maksaa itse suuremman osan kustannuksista kuin AB-aluella eli subventio on prosentuaalisesti pienemmillään kalliissa lipuissa.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon tämä vyöhykeuudistus ja A-lipun lakkauttaminen vähentää raitiovaunujen matkustajamääriä.

Joka päivittäin käyttää joukkoliikennettä hankkii toki kausilipun. Mutta juuri A-vyöhykkeellä tehdään kaikkein eniten sellaisia osin ennalta suunnittelemattomia, satunnaisia asiointi- ym. matkoja, joihin nykyinen edullinen ratikkalippu kannustaa. Jos pääsääntöisesti pyöräilee, on ratikan kynnys tällä hetkellä sadesäällä matala. Itäkeskuksessa ei enää käy kukaan, mutta vaihtuvatko kaksi kertaa viikossa Stokkalle -matkat joka toinen viikko Omenaan -matkoiksi?

Saksalaiset eivät vissiin ymmärrä joukkoliikenteestä mitään, kun niillä on siellä niitä Kurzstrecke-lippujaan.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Eiköhän oteta samantien käyttöön kilometritaksa. Ei tarvitse enää sen jälkeen kenenkään valittaa toisen halvemmista matkoista...
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Eiköhän oteta samantien käyttöön kilometritaksa. Ei tarvitse enää sen jälkeen kenenkään valittaa toisen halvemmista matkoista...

Kilometritaksaa tai tiheämpää vyöhykeporrastusta periaatteella että maksat vain vyöhyke kerrallaan, harkittiin aikoinaan mutta olisi vaatinut kerta tai sarjalippulaisilta ulosleimauksen kulkuneuvosta poistuessa, joka olisi tullut lian hankalaksi toteuttaa.

t. Rainer
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Saksalaiset eivät vissiin ymmärrä joukkoliikenteestä mitään, kun niillä on siellä niitä Kurzstrecke-lippujaan.

Toinen Saksasta poikkeava asia on korkea vyöhykerajan hinta. Esitetyssä mallissa esim ABC-kertalippu maksaa 65% enemmän kuin AB-lippu. Malli on haettu Berliinistä, mutta Berliinissä vastaava hintaero on noin 20%. Jotenkin hommassa on jämähdetty nykymallin virittämiseen, eikä miettimään asiaa kokonaan puhtaalta pöydältä.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Lippu-uudistuksessa on jämähdetty entisiin hintasuhteisiin ja siihen että AB- tai BC-kausilipussa on paljon korkeampi subventiotaso kuin ABC-kausilipussa.

Toki taustalla jo nyt on kauhea haloo puoli-ilmaisen AB-kausilipun muutaman euron korotuksesta.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon tämä vyöhykeuudistus ja A-lipun lakkauttaminen vähentää raitiovaunujen matkustajamääriä.

Jos käyttää sporaa kerran viikossa on ihan sama maksaako lippu 2 vai 3e. Toisekseen ratikkalippu on jo nyt vähän liian hyvä tuote satunnaisesti matkaavalle joten enemmän pitäisi keskittyä miten saadaan eteläisin Helsinki pois auton käytöstä. Todennäköisesti tämä ei onnistuisi kuin kieltämällä tietyn tyyppiset autot kokonaan Erottajan eteläpuolella. Sitä paitsi jos sporalla matkustavat saadaan vaihtamaan bussiin niin sehän on vain positiivinen asia.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Jos käyttää sporaa kerran viikossa on ihan sama maksaako lippu 2 vai 3e. Toisekseen ratikkalippu on jo nyt vähän liian hyvä tuote satunnaisesti matkaavalle joten enemmän pitäisi keskittyä miten saadaan eteläisin Helsinki pois auton käytöstä. Todennäköisesti tämä ei onnistuisi kuin kieltämällä tietyn tyyppiset autot kokonaan Erottajan eteläpuolella. Sitä paitsi jos sporalla matkustavat saadaan vaihtamaan bussiin niin sehän on vain positiivinen asia.

Juuri tästä näkökulmasta ja varsin monesta muustakin syytä pitää olla olemassa kantakaupungissa mahdollista käyttää yhden vyöhykkeen lippua. Kyllä asia on niin on olemassa tuhansia tai kymmeniätuhansia helsinkiläisiä, jotka käyvät töissä kantakaupungissa sekä vielttävät vapaa-aikansa siellä ja käyvät kaksi kertaa vuodessa Espoossa tai Vantaalla.
Nyt jos päättjillä on maalaisjärkeä, niin pitää ottaa käyttöön myös yhden vyöhykkeen ostomahdollisuus.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Kilometritaksaa tai tiheämpää vyöhykeporrastusta periaatteella että maksat vain vyöhyke kerrallaan, harkittiin aikoinaan mutta olisi vaatinut kerta tai sarjalippulaisilta ulosleimauksen kulkuneuvosta poistuessa, joka olisi tullut lian hankalaksi toteuttaa.

t. Rainer

Nykyisillä lähilukulaitteilla tämäkin olisi helpompi toteuttaa. Itse asiassa Singaporessa oli jotain tällaista käytössä jo 2000-luvun alussa: Metrossa piti leimata lippu mennen tullen. Matkan pituus ratkaisi, paljonko maksoi. Busseissa tosin piti tullessa valita maksu matkan pituuden takia. En tiedä, miten tätä kontrolloitiin, vai kontrolloitiinko mitenkään.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Nykyisillä lähilukulaitteilla tämäkin olisi helpompi toteuttaa. Itse asiassa Singaporessa oli jotain tällaista käytössä jo 2000-luvun alussa: Metrossa piti leimata lippu mennen tullen. Matkan pituus ratkaisi, paljonko maksoi. Busseissa tosin piti tullessa valita maksu matkan pituuden takia. En tiedä, miten tätä kontrolloitiin, vai kontrolloitiinko mitenkään.

Toteutus helppo jos olisi portit joka asemalla

Eikös ihan Lontoon metrossa ole näin kuten Singaporessa?
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Nykyisillä lähilukulaitteilla tämäkin olisi helpompi toteuttaa. Itse asiassa Singaporessa oli jotain tällaista käytössä jo 2000-luvun alussa: Metrossa piti leimata lippu mennen tullen. Matkan pituus ratkaisi, paljonko maksoi. Busseissa tosin piti tullessa valita maksu matkan pituuden takia. En tiedä, miten tätä kontrolloitiin, vai kontrolloitiinko mitenkään.

Ulosleimaaminen ei ole ongelma metroissa jossa portti voi "pamahtaa" kiinni jos yrittää mennä ulos värällä lipulla tai ilman lippua, mutta busseissa ja raitiovaunuisa se on. Pinnaus moninkertaistuisi.

t. Rainer
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Ulosleimaaminen ei ole ongelma metroissa jossa portti voi "pamahtaa" kiinni jos yrittää mennä ulos värällä lipulla tai ilman lippua, mutta busseissa ja raitiovaunuisa se on. Pinnaus moninkertaistuisi.

t. Rainer

Ulosleimausta edesauttaa se, että leimaamatta jättämisestä peritään kalleimman lipun hinta ja leimaamalla maksaa todellisen matkan mukaan.
 
Takaisin
Ylös