Uusi tariffijärjestelmä

Vs: Matkakortti ja matkatiedot

Kun vuoden lopulla on käyty keskustelua matkan hinnoittelemisesta sen pituuden mukaan, niin yksi loistava keino olisi.

Tämä etäluettavuus (läpi) olisi poistettava, jonka seurauksena kaikenmaailman repun tai laukun pyörittelijät eivät voisi hidastaa muiden matkaa jäämällä temppuilemaan Buscomin eteen ja jättäen siten lopulta matkansa maksamatta - rekisteröimättä - kuljettajan kiinnostuksen mukaan asiakaspalvelutyöhönsä.

Tähän liittyen lukijoitten pitäisi olla myöskin poistumisovilla missä poistuva matkustaja näyttää korttinsa laitteelle, joka veloittaa matkasta hinnan.
Lähtöolettaman ollessa aina koko reitin hinta jolloin matkustajan ei tarvitsisi näyttää lippuaan uudelleen jos hän käyttää kausilippua tai muuten tietää matkustavansa kokorahan edestä.

Suunnitelmaa voivat lukijat jalostaa mielensä mukaan, muta uskon ettei se kuitenkaan ole aivan kevyin perustein tyrmättävissä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Matkakortti ja matkatiedot

Suunnitelmaa voivat lukijat jalostaa mielensä mukaan, muta uskon ettei se kuitenkaan ole aivan kevyin perustein tyrmättävissä.

Miten estetään matkustajaa leimaamasta itseään ulos ennen matkan todellista päättymistä? Käytännössä ulosleimauksen sisältävä järjestelmä olisi lähellä avorahastusta.
 
Vs: Matkakortti ja matkatiedot

Miten estetään matkustajaa leimaamasta itseään ulos ennen matkan todellista päättymistä? Käytännössä ulosleimauksen sisältävä järjestelmä olisi lähellä avorahastusta.

Tuohon saattaisi riittää kanssamatkustajien sosiaalinen paheksunta. Tosin tuoltakin ongelmalta päästäisiin edellisellä sivulla esittämälläni järjestelmällä. Näin jälkeenpäin ajateltuna jäin miettimään, josko matkakortti saisi siinä riittävästi energiaa useamman metrin päässä olevasta antennista, jotta kortin elektroniikka kykenisi tallentamaan muuttuneen saldoarvon ja lähettämään vastausviestin matkan seurantatietokoneelle. Jollei, niin tarvittaisiin paristo matkakorttiin ja se nostaisi huomattavasti korttijärjestelmän käyttökustannuksia.

Mitäpä jos matkustaminen pohjautuisikin kännykkään? Kännykässä on koko ajan virtaa ja se kommunikoi tihein aikavälein tukiaseman kanssa. Matkustusvälineessä oleva matkan seurantatietokone voisi tarkkailla mitä kännyköitä ajoneuvon sisällä on ja lähettää tästä tiedot keskusjärjestelmään, jossa kirjataan kaikki matkat laskutettaviksi jälkikäteen tai etukäteis- tai luottotapauksissa saldoa vähentämään. Mikäli matkustaja ei halua liittää kännykkäänsä järjestelmään tai halua ylipäätään kantaa kännykkää mukanaan, niin tarjolla olisi pieni paristokäyttöinen laite, joka lähettäisi seurantaan tarvittavaa signaalia. Tuo signaali voisi olla huomattavasti heikkotehoisempi, jolloin paristo riittäisi hyvinkin kuukausia tai jopa vuosia.

Kännykän signaali on sen verran vahva, että ajoneuvossa oleva valvontalaite ottaisi signaalia kauempaakin. Sisälläolevat kännykät saisi kuitenkin varmasti ohjelmallisesti selville kun bussi on lähtenyt liikkeelle ja ohjelma vertailee signaalien voimakkuuden muutoksia. En tosin tiedä kuinka tiheään kännykkä lähettää signaalia ympäristöönsä - kerkeäisikö tuossa ajassa tekemään pysäkkivälin tai parin matkan.
 
Vs: Matkakortti ja matkatiedot

Mitäpä jos matkustaminen pohjautuisikin kännykkään?

Kokeilemisen arvoinen idea. Matka alkaisi, kun kännykkää vilautettaisiin kortinlukijalle, jolloin kuuluisi piippaus matkan alkamisen rekisteröitymiseksi. Matka laskettaisiin loppuneeksi, kun kännykkä poistuisi bussin tukiaseman kantoalueelta.

Tosin kännykkä on mahdollista sammuttaa kesken matkan tai se voi sammua huomaamattakin, jos järjestelmä ottaisi tällöin maksimisumman, se olisi liian kova rangaistus. Kännykän tai muun RFID-laitteen voisi myös ympäröidä foliolla, joka mahdollisesti estäisi signaalin kulkemisen.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

On ainakin ollut suunnitelma siitä, että kännykät varustettaisiin maksusirulla. Käytännössä sen olisi oltava etäluettava. Kännykällä maksamisessa olisi mm. se etu, että teoriassa kännykkä on personoitu, koska sen saa päälle vain turvakoodilla kuten luottokortin automaatissa.

Onko kännykkä päällä vai ei ei ole ongelma sikäli, että suljetulla ja toimimattomalla maksusirukännykällä matkustaminen on rike samalla tavalla kuin muukin pummilla matkaaminen.

Kännykkä on aika monella, mutta ei kaikilla. Ja se on aika kallis hankinta pelkäksi maksuvälineeksi. Luottokortithan ovat melkein ilmaisia, kuten matkakorttikin. Olen maailmalla ostanut pahvisia sirukortteja 50 sentillä.

Muuten olen edelleen sitä mieltä, että tämä matkan mukaan laskuttaminen on osittain turha ongelma. Suuri osa meilläkin matkustaa ajalla, eikä ole viisasta siirtyä siitä pois. Se johtaisi joukkoliikenteen suosion laskuun. Efekti on aivan sama kuin on nähty jo puhelinalalla. Mitä enemmän velotus perustuu todelliseen käyttöön, sen huonommin palvelu menee kaupaksi. Vuosia sitten silloinen HPY siirtyi kiinteästä puhelun hinnasta aikaveloitukseen, koska tarkoitus oli vähentää verkon käyttöä. Sitäkö tavoitellaan joukkoliikenteessäkin?

Sekä matkapuhelin- että joukkoliikenneverkon kustannus on käytöstä riippumaton lyhyellä aikavälillä, joten kiinteällä hinnoittelulla kannattaa houkutella lisää asiakkaita.

Antero
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Sekä matkapuhelin- että joukkoliikenneverkon kustannus on käytöstä riippumaton lyhyellä aikavälillä, joten kiinteällä hinnoittelulla kannattaa houkutella lisää asiakkaita.

Tästä olen samaa mieltä. Tukholman malli voisi olla hyvä. Joka maakunnalle voisi olla oma vyöhykkeensä, jonka hinnalla saisi matkustaa niin paljon kuin lystää maakunnan sisällä. Tämä vastaisi nykyisiä seutulippualueita. Uudenmaan lipulla saisi matkustaa Hangosta Hyvinkäälle, mutta harvapa noin pitkä matkoja tekisi kuitenkaan. Tämä loisi aivan uudenlaisia mahdollisuuksia bussin käyttöön. Joukkoliikenne tulisi hinnalla hyvin kilpailukykyiseksi auton kanssa ja bussin sekä junan käyttö lisääntyisi, samoin subventiotarve ruuhkaisilla reiteillä, mutta olisiko tämä välttämättä huono asia? Ympäristöähän tässä ajatellaan ennen kaikkea. Syöttöliikennettä juniin tehostettaisiin, jotta saataisiin ihmiset suosimaan edullisemmilla kustannuksilla ajettavia junia pitkien bussireittien sijaan.

Esimerkkihintoina voisi olla yhden maakunnan lippu 100 €/kk ja kaksi maakuntaa 200 €/kk jne. Tarvittaessa asiakas voisi koota kuitenkin paletin niistä kunnista, jotka haluaa lippuun mukaan, jos ei tarvitsisi koko maakunnan lippua, eikä haluaisi tätä matkustamisen vapautta. Rahaa tällä säästäisi jonkin verran, mutta hintaero tulisi olla tarpeeksi pieni, jotta kannattaisi ottaa koko maakunnan lippu. Sosiaalisessa mielessä olisi erittäin hyvä saada ihmisille edullista matkustusta näkemään ystäviään ja harrastamaan kaikkea, osallistumaan yhteiskuntaan muutenkin kuin omassa pitäjässään. En usko, että rajaton halpa matkustaminen saisi ihmisiä istumaan kaiken päivää bussissa tai junassa, sillä ihmisillä on niin paljon muutakin puuhaa. Kaikki eivät ole kuin me harrastajat :)
 
Vs: Paikallisliikenteen korkeat hinnat

Yleensä aikaa sisältävien lippujen kelpoisuus määrityy siten, että matkan viimeisen vaihdon (kulkuneuvoon nousun) voi tehdä maksetun ajan sisällä. Oikeastaan YTV-alueella on jo esittämäsi systeemi käytössä, vaikka sitä vyöhyketariffina markkinoidaankin: kaupungin sisäinen lippu antaa lyhyemmän vaihtoajan kuin seutulippu.
Helsingin osalta tämä pätee, mutta Espoon ja Vantaan sisäisillä lipuilla on sama 80 minuutin vaihtoaika kuin seutulipullakin.
YTV sanoi:
Arvolippujen vaihto-oikeus on voimassa Helsingin, Keravan ja Kirkkonummen sisäisillä lipuilla 60 minuuttia. Seutuliikenteessä, Espoon, Kauniaisten ja Vantaan sisäisillä lipuilla sekä kahden vyöhykkeen lähiseutulipuilla vaihtoaika on 80 minuuttia. Kolmen vyöhykkeen lähiseutulippujen vaihtoaika on 100 minuuttia.
Minä ainakin kyllä kannattaisin aikaan perustuvaa systeemiä arvolippuihin. Samalla päästäisiin eroon teennäisistä vyöhykerajoista, lyhyiden kaupungin sisäisten matkojen kuitenkaan kallistumatta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Paikallisliikenteen korkeat hinnat

Mielestäni YTV:n nykyinen lippujärjestelmä on hyvä. 30, 60, 90 minuutin liput tekisivät lippujärjestelmästä sekavan koska matkustajan olisi vaikea arvioda millainen lippu pitäisi milloinkin ostaa.

Nykyinen lippujärjestelmä pakottaa ostamaan kokonaisen seutulipun, vaikka menisi vain yhden pysäkin yli kaupungin rajan ja omistaisi kaupungin oman sisäisen kausilipun. Kertalippukin on aivan liian kallis, jos matkustaa vain lyhyen matkaa, mutta kuntaraja tulee väliin. En kannata järjestelmää, jossa lippu tulisi leimata poistuessa kulkuvälineestä, liian vaikeaa ruuhka-aikaan ja hidastaa matkaa. Aikalipulla saisi mennä sisään niin kauan, kun lipulla on aikaa voimassa. Aikalippu olisi myös selkeä verrattuna vyöhykelippuun tai vastaavaan järjestelyyn, sillä aina matkustajat eivät tiedä, minkä vyöhykkeen lippu pitäisi ostaa. Aikalippu olisi helppo leimata uudestaan kulkuvälineeseen noustessa. Aikalipun ongelmakohtia ovat pitkät vaihdottomat matkat, joiden tekeminen tulisi edulliseksi järjestelmässä. Näihin pitäisi kehitellä joku ratkaisu.

Tulevaisuuden tekniikkaa voisi olla se, että kun lähestulkoon jokaisella on GPS-varusteinen kännykkä, kuten nykyään on kamerakännykät, niin tämä GPS voisi seurata matkustajan kulkemista kulkuvälineissä ja veloittaa km-tariffin mukaisesti matkoista. Aina mentäisiin kulloinkin voimassaolevan tariffin mukaisesti. Jos matkustaisi paljon, saisi sitä enemmän alennusta tariffista, mitä enemmän matkustaisi. Voisi itse määritellä kartalta kuntarajoista riippumattoman rajavyöhykkeen, jolle haluaa tariffikaton. Tämä kattohinta olisi sitä suurempi, mitä suuremman vyöhykkeen haluaa ottaa. Hinta määriteltäisiin km2 mukaisesti, kuinka monta neliökilometriä vyöhykkeelleen haluaa ottaa.
 
Vs: Paikallisliikenteen korkeat hinnat

Nykyinen lippujärjestelmä pakottaa ostamaan kokonaisen seutulipun, vaikka menisi vain yhden pysäkin yli kaupungin rajan ja omistaisi kaupungin oman sisäisen kausilipun. Kertalippukin on aivan liian kallis, jos matkustaa vain lyhyen matkaa, mutta kuntaraja tulee väliin.

Ei varmasti ole teknisesti ylivoimaista toteuttaa sellaista järjestelmää, joka tunnistaa kaupungin (tai maksuvyöhykkeen) sisäisen lipun ja antaa ketjuttaa sen kanssa toisen kaupungin (tai maksuvyöhykkeen) arvolipun. Tämä toimii monin paikoin ulkomailla paperilipullakin, esim. kolmen vyöhykkeen matkan voi maksaa 2 vyöhykkeen sarjalipulla ja yhden vyöhykkeen kertalipulla.

Oli vyöhykerajat mitkä tahansa, niin lyhyen matkan kertalipun hinnasta varmasti valitetaan aina. (Aikalipulla joku valittaisi, että miksi pitää maksaa koko 30 min tai 60 min, kun matka kestää vain 5 min.) Kaikki kuitenkin pitävät itsestäänselvyytenä, että bussi kulkee koko linjan päästä päähän eikä ainoastaan sitä lyhyttä pätkää. Linjan/järjestelmän loppupätkän ylläpitoon ei omasta (kerta)lipusta haluttaisi senttiäkään, vaikka kauemmaksi matkustamisen tarve tulisi joskus omallekin kohdalle.

Aikalipun ongelmakohtia ovat pitkät vaihdottomat matkat, joiden tekeminen tulisi edulliseksi järjestelmässä. Näihin pitäisi kehitellä joku ratkaisu.

Olisi muuten aika mukavaa, jos koko valtakunnassa olisi yhtenäinen aikataksa ja ehtisi Kampissa nousta vaikkapa Helsinki-Rovaniemi -kaukoliikenneautoon 30 minuutin lipun vaihtoajan sisällä. ;)

Tulevaisuuden tekniikkaa voisi olla se, että kun lähestulkoon jokaisella on GPS-varusteinen kännykkä, kuten nykyään on kamerakännykät, niin tämä GPS voisi seurata matkustajan kulkemista kulkuvälineissä ja veloittaa km-tariffin mukaisesti matkoista.

Miten tuo GPS tunnistaa, liikunko oikeasti bussilla vai kävellen? Vai otetaanko maksun lähtökohdaksi liikkuminen yleensä - tapahtui se sitten joukkoliikenteessä tai autolla tai omin lihasvoimin? Onko sellainen enää bussilippu vai onko kyseessä liikkumisvero?
 
Vs: Paikallisliikenteen korkeat hinnat

Miten tuo GPS tunnistaa, liikunko oikeasti bussilla vai kävellen? Vai otetaanko maksun lähtökohdaksi liikkuminen yleensä - tapahtui se sitten joukkoliikenteessä tai autolla tai omin lihasvoimin? Onko sellainen enää bussilippu vai onko kyseessä liikkumisvero?

Eiköhän tähän voitaisi kehitellä joku lähetinjärjestelmä, jossa bussin sisällä laite kytkeytyy päälle ja poistuttaessa bussista laite menee pois päältä. Tämä sopisi kyllä kätevästi myös autoiluun, samalla järjestelmällä voitaisiin periä myös tienkäyttömaksuja. Mikäli tarkastuksen tullessa laite olisi pois päältä, saisi tarkastusmaksun.
 
Vs: Paikallisliikenteen korkeat hinnat

Oli vyöhykerajat mitkä tahansa, niin lyhyen matkan kertalipun hinnasta varmasti valitetaan aina.

Näin on. Jos vyöhykejako tehtäisiin vaikka niin että Helsingin keskustasta piirrettäisiin eri säteisiä ympyröitä niin sitten valitettaisiin että miksi asunto ja työpaikka kuuluvat eri vyöhykkeisiin kun ennen ne kuuluivat samaan vyöhykkeeseen.

Kannatan nykyistä järjestelmää. Kuntarajat on selkeä tapa jakaa alue eri vyöhykkeisiin. Kuntarajat on siitä hyvä että usein matkustaja tietää minkä kunnan aluella hän on ja minkä kunnan alueelle hän on matkustamassa. Sitten vain painaa oikeaa nappia 1,2,3 tai L. Esimerkiksi Lappeenrannassa kuljettajalle pitää kertoa millä pysäkillä jää pois jotta kuljettaja tietää myydä oikean pituisen lipun esim. 6 tai 9 km.

Kuntarajat on myös siitä hyvä että kunta on asukkaan kotipaikkakunta. Jos espoolainen asuu Helsingin rajan vieressä ja Helsingin puolella sijaitsevaan terveyskeskukseen on lyhyempi matka niin kuitenkin hänen on syytä käydä kotikuntansa terveyskeskuksessa. Myös koulut ja päiväkodit ovat yleensä oman kunnan alueella.
 
Vs: Paikallisliikenteen korkeat hinnat

Kuntarajat on myös siitä hyvä että kunta on asukkaan kotipaikkakunta. Jos espoolainen asuu Helsingin rajan vieressä ja Helsingin puolella sijaitsevaan terveyskeskukseen on lyhyempi matka niin kuitenkin hänen on syytä käydä kotikuntansa terveyskeskuksessa. Myös koulut ja päiväkodit ovat yleensä oman kunnan alueella.

Nythän on suuntaus se, että kuntarajoilla olevia palveluja voisivat käyttää kummankin kunnan asukkaat. Joukkoliikenteen käyttäjä ja autoilija ovat epätasa-arvoisessa tilanteessa, jos toisella kulkeminen maksaa todellisen etäisyyden perusteella ja toisella taas mielivaltaisten kuntarajojen mukaan. Mitenkäs tehdään siinä tilanteessa, jossa koko pääkaupunkiseutu olisi yhtä kuntaa? Entä koko Helsingin seutu? Kyllä jotain fiksumpaa olisi syytä keksiä. Ei ole syytä kannustaa turhan pitkiin matkoihin vain kuntarajojen takia, vaan lähimpien palvelujen käyttöön.
 
Vs: Paikallisliikenteen korkeat hinnat

On kunnan sisäisessä tasataksassa sekin puoli, että se tuo kuntalaisille tasa-arvoa. Palvelut eivät voi toimia yhtä hyvin kunnan joka kolkassa, mutta kaikki voivat saavuttaa ne samalla hinnalla. Sen sijaan naapurikunnan palvelujen ääreen halajavia on turha tukea.

On nykysysteemissä pääkaupunkiseudulla ongelmia. Liika teknologiausko nyt vaan ei auta siihen. Jos lopulta jaetaan Helsingin seutu 200 vyöhykkeeseen ja kortit luetaan mennen tullen ja systeemi toimii yhtä hienosti kuin pysäkkien kalliilla rakennetut aikataulunäytöt, mennään niin sanotusti perse edellä puuhun.

Jotain aitoa parannusta sitten kaivataan, jos nykyinen kohtuullisen selkeä systeemi romutetaan. Asioilla on puolensa. Mielestäni ehkäpä parasta olisi siirtyä tasataksaan koko ytv-alueella siten, että lyhyillä matkalla vaihtoehtona olisi vaihdoton matka vaikkapa viiteen kilometriin asti siten, että lipussa ostettaessa lukisi, mille pysäkille saakka se kelpaa.

Kausilipuilla kuljetaan paljon ja mielestäni on tarkoituksenmukaista se, että ne kelpaavat mahdollisimman laajalla alueella ilman lisämaksuja. Tällöin niitä saatetaan auton sijasta käyttää muulloinkin kuin työmatkoilla. Miksi siis niitä muita matkoja varten luoda kovin monimutkainen systeemi? Parashan olisi saada mahdollisimman moni halvan ja kattavan kuukausilipun käyttäjäksi ja tarjota lopuille helppo ja selkeä vaihtoehto,
 
Vs: Paikallisliikenteen korkeat hinnat

Kausilipuilla kuljetaan paljon ja mielestäni on tarkoituksenmukaista se, että ne kelpaavat mahdollisimman laajalla alueella ilman lisämaksuja. Tällöin niitä saatetaan auton sijasta käyttää muulloinkin kuin työmatkoilla. Miksi siis niitä muita matkoja varten luoda kovin monimutkainen systeemi? Parashan olisi saada mahdollisimman moni halvan ja kattavan kuukausilipun käyttäjäksi ja tarjota lopuille helppo ja selkeä vaihtoehto,

Mihin se raja sitten vedetään kausilipuissa. Jos lipun kelpoisuusalue on laaja ja hinta kaikille sama, se tukee pitkiä matkoja matkustavia ja syrjii lyhyttä matkaa tekeviä. Jos hinta taas on kaikille edullinen, tulee saada lisää julkista rahoitusta lippujärjestelmään. Helsingin seutu on kovin laaja ja liikennettä on joka suuntaan. Ei voida erottaa YTV-aluetta yhdeksi saarekkeekseen. Samoin Helsinkiä ei voida erottaa muista kunnista, onhan se osa yhtä isoa kokonaisuutta.

On omituista, kun seutulippu käy Helsingistä Porkkalaan 53 km, kun taas Tuusulan suunnassa Matkahuollon tariffeille siirrytään Maantiekylässä jo 20 km kohdalla tai Sipoossa 15 km kohdalla. Helsingin keskustassa asuvalla taas matkat Vuosaareen voivat olla hyvin satunnaisia, mutta hän maksaa silti vuosaarelaisten päivittäisistä työmatkoista keskustaan. Toisaalta lipullaan ei voi matkustaa ostoksille Tapiolaan, vaikka sinne on matkaa yhtä paljon kuin Herttoniemeen.

Haaste on tässä lippusysteemin suunnittelussa niin suuri, että on mielenkiintoista nähdä, mikä on tuleva ratkaisu. Teknologiaa tulee ottaa kunnolla testattuna mukaan. Uutta teknologiaa voitaisiin testata ensin rajatulla alueella ja ottaa parannusehdotuksia, jos se toimisi, niin laajentaa muuallekin.

Mielestäni kovin vaikeaksi ei voi kutsua järjestelmää, jossa netistä voisi kartasta klikkailla haluamansa vyöhykkeet pala palalta ja koostaa juuri sellaisen kausilipun, millaista tietää tarvitsevansa. Kertalipuissakin voitaisiin koostaa lippu pala palalta. Kirkkonummelta keskustaan matkustavan ei tarvitsisi ostaa lippua, joka kelpaa Keravalle saakka.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös