Joo onhan näitä poikkeuksia kuten isot ryhmät yms. Ja on noi HSL:n laitteet hitaita ja bugisia. Mutta yksittäisten matkustajien kohdalla se on kiinni ihan kuskista. Jatkaako suoraan vai odottaako pysäkillä kunnes matka on maksettu.
Kokemusta on kun matkustaja tuli ilman lippua kyytiin ja alkoi siinä vaiheessa ostamaan mobiililippua (eikä tainnut sovellus aueta ekalla tai tokalla yrityksellä, niin Pohjolan Liikenteen kuski sammutti bussin ja sanoi että bussi ei liiku ennen kuin hänellä on lippu. No nainen tajusi siinä vaiheessa jäädä pysäkille ostamaan lippua ja odottamaan seuraavaa bussia.
Paljon muitakin hauskoja tarinoita matkoilta löytyy mutta tiiä sitten kiinnostaako ketään 😃
Jossain vaiheessa Helsingissäkin ymmärretään että myös lipunmyynti busseissa lopetetaan, jolloin kaikenlaiset matkaa hidastavat ostotapahtumat ja muu sählääminen kuljettajan kanssa eivät enää hidasta matkaa.
Ei siihen vielä olla kypsiä, mutta kun se on loppujen lopuksi kaikkien etu, niin luulisi että tätä nykyistä turaamista ei tarvitsisi vuosikausia enää katsella.
Riittävän harjoittelun jälkeen Buscomilla sai kyllä lipun leimattua yhdelläkin kädellä, mutta ainoastaan pääkäden puoleisista nappuloista. Eli oikeakätisille kaupungin sisäiset ja alkuperäiset seutuliput, vasenkätisille taasen raitiovaunulippu, lähiseutulippu tai koko alueen lippu.
Raitiovaunumatka kallistuu 64 %, kunhan Höseli joskus saa vyöhykemallinsa toimimaan. Raitiovaunulippu matkakortilla nyt 1,70 €, vyöhykeuudistuksen jälkeen 2,80 € (AB-vyöhykelippu).
Onkohan koskaan Helsingin raitioteiden historiassa nähty moista nousua kertaheitolla?
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
HSL:n tiedotteesta löytyy seuraava tieto vyöhykeuudistuksen aikatauluun liittyen:
Onko tuo muistakin jotenkin kummallista, ettei näin lähellä kevättä tiedetä, koska keväällä tapahtuva uudistus lopulta tapahtuu? Vai onko matkassa vielä jotain isompia mutkia?Uudistuksen päivämäärä ei ole vielä tiedossa, mutta pyrkimyksenä on siirtyä uusiin vyöhykkeisiin kevään aikana.
23.2. Eli 4 päivän kuluttua, on kulunut puoli vuotta siitä, kun Matkakorttien vaihto HSL-kortteihin alkoi. HSL ilmoitti, että varaa puoli vuotta korttien vaihtoon. Joten kohta se aika on mennyt, siis jotain ongelmia todennäköisesti ilmennyt. Eikös jokunen aika sitten niiden toiminnassa ollut joitain häiriöitä, jonka vuoksi vyöhykeuudistuksen arvioitiin myöhästyvän aikataulusta/suunnitelmista hieman..?
Ketjun ensimmäinen viesti on vuodelta 2006, joten ei HSLssä ns. jäniksen selässä tämän vyöhykeuudistuksen kanssa olla.
Veikkaan viivästyksen syyksi, että testivaihe on vienyt odotettua enemmän aikaa, koska uusi kortinlukija on niin hidas käyttää![]()
Koko ajan on sanottu että vyöhykemalli otetaan käyttöön kun "riittävästi kortteja on vaihdettu". Kun mobiililippu on otettu käyttöön samaan aikaan, mistä tiedetään aikovatko loput vaihtaakaan korttejaan, vai siirtyvätkö käyttämään mobiililippua?
Vyöhykemalliin siirtyminen on myöhästynyt jo vuosikausia välillä vuoden ja välillä puoli vuotta kerrallaan. Käsittääkseni kyse on ollut ongelmista tietojärjestelmien uudistamisessa.
Nyt on ilmeisesti taas tullut lisää viivästystä. Mutta olen optimistinen, että joskus tämä muutos toteutuu, jos ei keväällä 2019, niin sitten ehkä jo kevääseen 2020 mennessä.
"Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang
Itse en ole korttia enää hankkinut, mobiiilipulla mennään, joten olen yksi haamukorteista.
Hölmöä että HSLon ilmoittanut että "vasta sitten kun riittävästi kortteja on vaihdettu". Jotkut ehkä jättävät juuri siksi korttinsa vaihtamatta koska oma matka kallistuisi kun vyöhykeuudistus tulee. Toiset joilla halpenisi, joutuvat lataamaan pari kuukautta kerrallaan kalliimpaa lippua kuin mitä uudistuksen jälkeen saisi.
t. Rainer