Sivu 34 / 38 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1424303132333435363738 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 496-510/562

Viestiketju: Uusi tariffijärjestelmä

  1. #496
    kallio843 avatar
    Liittynyt
    09.07.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    254

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Millainenkohan metakka siitä nousisi jos matkalippu Kisahallilta Elielinaukiolle ja Kirkkonummelta Söderkullaan kustantaisi saman 8 euroa. Sitä nyt on turha jossitella mikä on paras ja mikä ei, tämän mukaan nyt mennään ja sillä selvä. Omalla kohdallani vyöhykeuudistus tuo pelkkiä lisäkustannuksia, mutta onhan HSL:n strategia jo jonkin aikaa ollut yksityisautoilun lisääminen joten sinällään tämä uudistus on linjan mukainen. Nyt kun kuljettajamyynnin lippujen hinnat on jatkossa luokkaa taksi niin yhtä hyvin sen olisi voinut lopettaa kokonaan.

  2. #497

    Liittynyt
    11.04.2018
    Sijainti
    Juvankartano, Espoo
    Viestejä
    327

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kallio843 Näytä viesti
    Millainenkohan metakka siitä nousisi jos matkalippu Kisahallilta Elielinaukiolle ja Kirkkonummelta Söderkullaan kustantaisi saman 8 euroa. Sitä nyt on turha jossitella mikä on paras ja mikä ei, tämän mukaan nyt mennään ja sillä selvä. Omalla kohdallani vyöhykeuudistus tuo pelkkiä lisäkustannuksia, mutta onhan HSL:n strategia jo jonkin aikaa ollut yksityisautoilun lisääminen joten sinällään tämä uudistus on linjan mukainen. Nyt kun kuljettajamyynnin lippujen hinnat on jatkossa luokkaa taksi niin yhtä hyvin sen olisi voinut lopettaa kokonaan.
    En tarkoittanut sitä. Vaan sitä, että jos kunnat maksaisivat enemmän ja koko HSL aluella olisi saman hintainen lippu (esim. 1-2€) eli näin saataisiin myös lipputuloja, mutta suurin osa jäsenkunnilta. 70:30

  3. #498

    Liittynyt
    07.08.2006
    Viestejä
    127

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kallio843 Näytä viesti
    Millainenkohan metakka siitä nousisi jos matkalippu Kisahallilta Elielinaukiolle ja Kirkkonummelta Söderkullaan kustantaisi saman 8 euroa. Sitä nyt on turha jossitella mikä on paras ja mikä ei, tämän mukaan nyt mennään ja sillä selvä. Omalla kohdallani vyöhykeuudistus tuo pelkkiä lisäkustannuksia, mutta onhan HSL:n strategia jo jonkin aikaa ollut yksityisautoilun lisääminen joten sinällään tämä uudistus on linjan mukainen. Nyt kun kuljettajamyynnin lippujen hinnat on jatkossa luokkaa taksi niin yhtä hyvin sen olisi voinut lopettaa kokonaan.
    Eihän Tukholmassakaan matka maksa kuin 32 kr eli pauttiarallaa 3 euroa -tämä SL Acces -kortilla. Mitä lienee sitten muilla maksutavoilla, sitä en tiedä. Kalliimpi kuiteskin. Mistä tuon 8e vetäsit?

  4. #499
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Lahti
    Viestejä
    2884

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bellatrix Näytä viesti
    Eihän Tukholmassakaan matka maksa kuin 32 kr eli pauttiarallaa 3 euroa -tämä SL Acces -kortilla. Mitä lienee sitten muilla maksutavoilla, sitä en tiedä. Kalliimpi kuiteskin. Mistä tuon 8e vetäsit?
    45 kruunua eli n. 4,20€ maksaa kertalippu muutoin kuin reskassalla.

  5. #500
    kallio843 avatar
    Liittynyt
    09.07.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    254

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bellatrix Näytä viesti
    Eihän Tukholmassakaan matka maksa kuin 32 kr eli pauttiarallaa 3 euroa -tämä SL Acces -kortilla. Mitä lienee sitten muilla maksutavoilla, sitä en tiedä. Kalliimpi kuiteskin. Mistä tuon 8e vetäsit?
    Ihan hsl:n hinnastosta, 8e on lähiseutu3 kuljettajalta ostettuna. Toi Tukholman läänin systeemi on sen verran epäreilu että itse en kyllä sitä haluaisi. Joko lippujen hinnat nousisi tai sitten kuntaosuudet jolloin veroprosentit menis pilviin.

  6. #501

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    428

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Nyt kun uudistuksen lopulliset hinnat on lyöty lukkoon, laskeskelin taulukkoon kuinka paljon hinnat muuttuvat kuukaudessa tehtyjä matkoja kohden. Hinnat ovat kertalippuja kunnes 30pv kausilipun hinta on halvempi. Lisäksi on 270pv jatkuva kausi, mikä edustaa suurinpiirtein talven ajaksi otettua kautta, joka on jaettu 9:llä edustamaan 30pv osuutta kauden hinnasta. Sarakkeissa vasemmalla on eri vaihtoehtojen erotuksia. Ratikkalipun kohdalla erotuksissa on verrattu Helsingin sisäiseen kauteen siitä lähtien kun se on halvempi vaikka sarake on kokonaan kertalippujen hintoja.

    Nimi: Lijhinnat.PNG
Katselukertoja: 688
Koko: 62,2 KB

    Suurin häviäjä on 20 ratikkamatkaa kuukaudessa matkustava, jonka liput kallistuvat 18,20€ kuukaudessa. Tosin tämä on sellainen kuvitteellinen olento, joka kulkee yhden matkan jokaista arkipäivää kohden, eli kyseessä ei ole julkisilla työssäkäyvä, mutta tekee silti 3,5 edestakaista matkaa kantakaupungin alueella viikossa, muttei ole myöskään eläkelainen tai liikuntarajoitteinen.

    Suurin voittaja on siis Etelä-Vantaan, Länsi Espoon ja Helsingin välillä kulkeva kausilippua kayttävä, tai vaihtoehtoisesti kantakaupungin ulkopuolella kulkeva Pääkaupunkiseutulainen, jotka maksavat melkein 50 euroa vähemmän kuukaudessa.

    Itselle tuli yllätyksenä että pitkä ABC-kausi on marginaalisesti halvempi kuin nykyinen Seutu.
    Viimeisin muokkaaja Makke93; 14.03.2019 kello 15:54.

  7. #502

    Liittynyt
    23.10.2013
    Viestejä
    27

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Suurin häviäjä on 20 ratikkamatkaa kuukaudessa matkustava, jonka liput kallistuvat 18,20€ kuukaudessa. Tosin tämä on sellainen kuvitteellinen olento, joka kulkee yhden matkan jokaista arkipäivää kohden, eli kyseessä ei ole julkisilla työssäkäyvä, mutta tekee silti 3,5 edestakaista matkaa kantakaupungin alueella viikossa, muttei ole myöskään eläkelainen tai liikuntarajoitteinen.
    .
    Tuo hyvin lähellä sitä, mitä minä aikanaan tein. En liikkunut joka päivä tai sitten saatoin kävellä kaupungille, mutta tulla ratikalla takaisin

  8. #503

    Liittynyt
    22.10.2008
    Viestejä
    113

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Minä kuulun B-alueen espoolaisena ehdottomasti mallin voittajiin.

    Itse asia tässä viestissä on, etttä katselin hintatalukkoa enkä ihan ymmärrä lisäpäivien hinnoittelua. Miksi 15-30 lisäpäivät ovat halvempia kuin 30-360(tjsp) lisäpäivät? Ja minkä "peruslipun" päälle näitä lisävuorokausia on tarkoitus ostaa, kahden viikon vaiko kuukausilipun päälle?

  9. #504

    Liittynyt
    23.10.2013
    Viestejä
    27

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ViviP Näytä viesti
    Minä kuulun B-alueen espoolaisena ehdottomasti mallin voittajiin.

    Itse asia tässä viestissä on, etttä katselin hintatalukkoa enkä ihan ymmärrä lisäpäivien hinnoittelua. Miksi 15-30 lisäpäivät ovat halvempia kuin 30-360(tjsp) lisäpäivät? Ja minkä "peruslipun" päälle näitä lisävuorokausia on tarkoitus
    ostaa, kahden viikon vaiko kuukausilipun päälle?
    14 päivän maksua on nostettu reilusti. Ideana on rohkaista 30 päivän ja pidempiä kausia. Ajattele niin, että 30 päivää on se perusmaksu. Siis ostamalla lyhyemmän säästää vähemmän kuin ennen. Hinnastossa on mainittu 14 ja 30 päivän hinnat, joen epäselvyyttä ei voi olla. Esimerkiksi AB vyöhykkeellä 14 päivää on 40,40 € ja 30 päivää 59,70 €.

  10. #505

    Liittynyt
    22.10.2008
    Viestejä
    113

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Ehkä eniten hämäsi termi "lisäpäivä". Eli ensin on siis ostettava joko 14 tai 30 euron peruskausi ja siihen sitten jatkoa haluttu määrä ja ne on hinnoiteltu noin, koska 14 päivää on suhteellisesti kalliimpi ja hinnoittelu vähän tasaa. Mutta eikö siis voi ostaa vaikka 8 päivän kautta?

  11. #506

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    385

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ViviP Näytä viesti
    Ehkä eniten hämäsi termi "lisäpäivä". Eli ensin on siis ostettava joko 14 tai 30 euron peruskausi ja siihen sitten jatkoa haluttu määrä ja ne on hinnoiteltu noin, koska 14 päivää on suhteellisesti kalliimpi ja hinnoittelu vähän tasaa. Mutta eikö siis voi ostaa vaikka 8 päivän kautta?
    14 päivää on ollut kauden minimipituus koko matkakorttijärjestelmän olemassaolon ajan. Tämän osalta ei siis ole mikään muuttunut.

  12. #507

    Liittynyt
    22.10.2008
    Viestejä
    113

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    14 päivää on ollut kauden minimipituus koko matkakorttijärjestelmän olemassaolon ajan. Tämän osalta ei siis ole mikään muuttunut.
    Oikeasti? En ole tiennyt tätä kun mulla on ollut melkein koko ajan jatkuva kausi päällä. Sittenhän tämä on ihan selvä asia.

  13. #508
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    119

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    HSL on esitellyt uudet metroasemien linjakartat vyöhykeuudistuksen yhteydessä. En tiedä, miltä näyttävät tulevaisuudessa asemilla, mutta näin netissä katsottuna tuo tummanharmaa väri näyttää varsin ankealta ja pomppaa melkein liian hyvin silmään verrattuna linjan oranssiin osaan.

  14. #509

    Liittynyt
    23.10.2013
    Viestejä
    27

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    14 päivää on ollut kauden minimipituus koko matkakorttijärjestelmän olemassaolon ajan. Tämän osalta ei siis ole mikään muuttunut.
    Tämä hinnoittelu on sekava. Selkeämpi olisi ollut mainita latausmaksu ja päivän hinta ja sitten mainita, että 14 on minimi. Tosin jatkossa tämäkään ei olisi niin selkeää. Nykyhinnoilla latausmaksu olisi 5,88 € ja päivät 1,63 €/kpl. Tämä kertoisi heti paljon tulee takkiin jokaisesta lainauksesta. Samalla voisi laskea, että pitää pitää 4 päivää taukoa, ennekin katkaisemisesta säästää. Lisäksi lipun hinta olisi helpompi laskea, kun voisi suoraan kertoa päivät päivien määrällä vähentämättä 14:aa. Jatkossa latausmaksu vähintään 30 päivän latauksissa on 7,20 €. 14 päivän latauksessa se olisi peräti 15,90 eli ei todellakaan kannata käyttää niitä.

    Huomasin muuten nykyhinnattossa oudon virheen tms. 14 pv on 28,70 € ja lisäpäivä 1,63 €. Tästä voisi laskea 30 päiväksi 54,78 €. Kuitenkin hinnaksi on mainittu 54,70 €. Onko tuossa joku katkaisu 10 senttiin?

    https://www.hsl.fi/sites/default/fil...2019_esite.pdf

    ---------- Viestit yhdistetty klo 11:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:44 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    HSL on esitellyt uudet metroasemien linjakartat vyöhykeuudistuksen yhteydessä. En tiedä, miltä näyttävät tulevaisuudessa asemilla, mutta näin netissä katsottuna tuo tummanharmaa väri näyttää varsin ankealta ja pomppaa melkein liian hyvin silmään verrattuna linjan oranssiin osaan.

    Minulle ei auennut tuo värien merkitys. Tuntui kuin olisi hatusta vedetty kaksi eri väriä.

  15. #510

    Liittynyt
    20.05.2016
    Viestejä
    35

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Korppi Näytä viesti
    Ajattele niin, että 30 päivää on se perusmaksu.
    Tämä on vaarallinen ajatus, sillä HSL ei sellaista käytä. Peruskausi on aina 14 vuorokautta. Jos halutaan tietää vaikka 30 vuorokauden hinta, se tulee laskea perushinta 14 vrk + 16 lisävuorokautta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Korppi Näytä viesti
    Nykyhinnoilla latausmaksu olisi 5,88 € ja päivät 1,63 €/kpl.
    Hyvin laskettu, tuo todellakin pitää paikkansa kaupungin sisäiselle kaudelle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Korppi Näytä viesti
    Onko tuossa joku katkaisu 10 senttiin?
    Kyllä, HSL:n kaudet pyöristetään aina alaspäin lähimpään 10 senttiin niin nykyisessä kuin uudessakin lippujärjestelmässä.

    Ohessa esimerkkejä Espoon sisäisestä kausilipusta verrattuna BC lippuun HSL-alueella asuvalle aikuiselle. Sisäinen kauden perushinta on 28,70 € ja lisävuorokaudet 1,63 €. BC kauden perushinta on 40,40 €, lisävuorokaudet 15–30 à 1,21 €, lisävuorokaudet 31–366 à 1,75 €.

    vuorokautta lisävrk 15–30 lisävrk 31–366 sisäinen perushinta € sisäinen lisähinta € BC perushinta € BC lisähinta 15–30 € BC lisähinta 31–366 € sisäinen € BC €
    14 0 0 28,70 0,00 40,40 0,00 0,00 28,70 40,40
    15 1 0 28,70 1,63 40,40 1,21 0,00 30,30 41,60
    16 2 0 28,70 3,26 40,40 2,42 0,00 31,90 42,80
    ...
    29 15 0 28,70 24,45 40,40 18,15 0,00 53,10 58,50
    30 16 0 28,70 26,08 40,40 19,36 0,00 54,70 59,70
    31 16 1 28,70 27,71 40,40 19,36 1,75 56,40 61,50
    32 16 2 28,70 29,34 40,40 19,36 3,50 58,00 63,20
    ...
    60 16 30 28,70 74,98 40,40 19,36 52,50 103,60 112,20
    61 16 31 28,70 76,61 40,40 19,36 54,25 105,30 114,00
    ...
    180 16 150 28,70 270,58 40,40 19,36 262,50 299,20 322,20
    181 16 151 28,70 272,21 40,40 19,36 264,25 300,90 324,00
    ...
    365 16 335 28,70 572,13 40,40 19,36 586,25 600,80 646,00
    366 16 336 28,70 573,76 40,40 19,36 588,00 602,40 647,70

    Huomionarvoista on, että HSL nostaa rajusti lyhyiden kausien hintoja. 14 vrk BC kauden hinta nousee 41 % kaupungin sisäisestä kaudesta. 30 vrk kaudessa nousua on 9,1 %, 61 vrk kaudessa 8,3 % ja 366 vrk kaudessa 7,6 %.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen lippu- ja tariffijärjestelmä 6.6.2016 alkaen
    kirjoittanut Heikki K foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 27.10.2017, 20:17
  2. Uusi nimi TKL:lle
    kirjoittanut anttipng foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 25
    Viimeisin viesti: 14.01.2016, 01:30
  3. HKL uusi webbisivunsa
    kirjoittanut 339-DF foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 06.06.2006, 01:42
  4. Uusi foorumiohjelmisto
    kirjoittanut vko foorumissa Foorumista itsestään
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 26.04.2006, 15:58
  5. SL:n uusi rahastusjärjestelmä
    kirjoittanut Eppu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.04.2006, 09:45

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •