Tärkeintä matkailijoille, saapuivat he sitten laivalla tai lentokoneella tai polkupyörällä, ja haluavat käyttää Helsingin seudun julkista liikennettä, olisi että lippuja on saatavilla helposti ja ilman kikkailua kaiken maailman kännykkäsovellusten ja luottokorttien kanssa ja että liput ovat sen näköisiä että niistä saa jotain selvää.
t. Rainer
Nii i mistäs turisti tietää meneekö hänen määränpäänsä esim hotelli vyöhykkeelle b vai c jos kartat ei ole tarkkoja mitä ei varmasti ole tulossa kuin vilkkaille paikoille. Asiakaspalvelijat joutuvat kysymään asiakkaan osoitteen minne matkalla että voi reittioppaasta tarkistaa tarviiko millaisen lipun matkalle joka hidastaa palvelua että sen laatua. Nykyisin on helppo neuvoa oikea lippu ilman tarkisteluja. Myös näille pitää sitten alkaa selittämään jotka ovat vain keskustan alueella miksi heidän pitää ostaa lippu b vyöhykkeelle vaikka ei ole aikomustakaan matkustaa sinne. Tämä myös hidastaa bussiliikennettä kun siellä pitää pähkäillä oliko määränpää a vai b vyöhykkeellä.
Vuorokausilippu saisi HSL:n kovalla hintatasolla olla kahden kertalipun hintainen ja oletusarvoinen tuote myös liikennevälineen masiinassa. Lisäksi Tallinnasta tuttu ominaisuus, että vuorokaudessa ostettujen kertamaksujen saavuttaessa vuorokauden lipun hinnan, lippu muuntuisi automaattisesti vuorokausilipuksi, eikä rahastaisi enempää.
Mutta kaiketi tällaiset parannukset ovat suomalaissuunnittelijoille liian kovia vaateita...
Whim Urban, jolla saa rajattomasti kaupungin sisäisiä mobiililippuja, vasta tekikin rajan yli kävelystä edullista. Ilman kävelyä seutulipun hinta, kävelemällä rajan yli ja ostamalla sisäinen lippu molemmin puolin, ilmaista.
Minusta järkevää olisikin ollut kutsua maksualueita (AB ja BC) vyöhykkeiksi ja vain todeta, että ne menevät pitkästi päällekkäin. Kas kummaa, ei olisikaan "yhden vyöhykkeen" lipun vaatijoita.
Joo, D-vyöhyke on oikeastaan D ja E. Miksi tällaista jakoa sitten ei tehty, ei mahdu mun kaaliini.
En oikein jaksa uskoa, että vyöhykerajoja kovin pitkään joutuisi opettelemaan. Ei kunnanraja ole sen intuitiivisempi.
Joutuuko nykyään selittelemään, miksi joutuu ostamaan tunnin lipun vaikka on nousemassa bussiin vain viideksi minuutiksi?
Alkuun ehkä, mutta kunhan ihmiset oppivat vyöhykerajat niin tuskin sen enempää kuin nykyäänkään.
Jos miettii ilman että kattoo kartasta meneekö kivenlahti B vai C vyöhykkeelle on suora käsitys kun espoo ni menee B mutta taitaa olla C.
Aivan eri asia jos matkustaa bussilla lyhyen matkan ja ostaa lipun että ostat ison alueen lipun vaikka matkustaisit vain rautatieasemalta länsiterminaaliin. Jotta lipun hinta ja sen hyöty olisi suhteellinen pitäisi matkustaa B vyöhykkeen kautta jotta saa rahalle vastineen. HSL nostaa hintoja joka vuosi ja nytten tämä että et voi matkustaa A vyöhykkeellä koska niin vähän käyttäjiä ja enemmän maksuja![]()
Kivenlahti taitaa olla vähän huono esimerkki. Jos on edes summittainen käsitys uusista vyöhykkeistä ja Kivenlahden sijainnista niin osannee päätellä sen sijaitsevan C-vyöhykkeellä, kun se on varsin lähellä Kirkkonummen rajaa, joka onkin sitten jo D-vyöhykettä. Metro muuten helpottaa monissa tapauksissa muistamista, kun tietää, että metro on kokonaisuudessaan AB-vyöhykkeellä, ja lännessähän se raja tuleekin heti Matinkylän jälkeen.
En ole varma, ymmärränkö logiikan, mutta sen mukaan nykyisellä seutulipulla kannattaa koukata Vantaan kautta, jos on matkalla Espoosta Helsinkiin.Aivan eri asia jos matkustaa bussilla lyhyen matkan ja ostaa lipun että ostat ison alueen lipun vaikka matkustaisit vain rautatieasemalta länsiterminaaliin. Jotta lipun hinta ja sen hyöty olisi suhteellinen pitäisi matkustaa B vyöhykkeen kautta jotta saa rahalle vastineen. HSL nostaa hintoja joka vuosi ja nytten tämä että et voi matkustaa A vyöhykkeellä koska niin vähän käyttäjiä ja enemmän maksuja![]()
Viimeisin muokkaaja Koge; 21.03.2019 kello 21:30.
Jos nykyisellä seutulipulla menee matkan, jota ei vähemmällä pääse, kuten esim.metrolla Keilaniemestä Koivusaareen tai junalla Malminkartanosta Myyrmäkeen, ei siihen tietenkään lisäkilometrejä tarvita. Koivusaaresta Malminkartanoon taas ei ole mieltä mennä seutulipulla, kun sen pääsee sisäiselläkin.
Kuka tuolloin ostaisi kertalippuja?
---------- Viestit yhdistetty klo 01:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:32 ----------
Miksi assosiot B:n Espooseen. C on lähinnä Espoo ja B Helsinki. Tuoll Etelä-Espoossa hyvä sääntö on, että metro on B:llä ja sen ulkopuolella on C.
Uusiin rajoihin tottuu ajan myötä ja tarvittaessa aina varmistaa. EI ne kuntarajatkaan ole niin selkeitä. Selkeämpiä nämä uudet ovat.
---------- Viestit yhdistetty klo 01:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:40 ----------
Tuo kuitenkin olisi tehnyt vyöhykkeiden ymmärtämisestä hankalaa. Tämä on selkeää. ongelma onvain ne kuikuttelijat, jotka eivät ymmärrä periaatetta.
Tuossa D-vyöhykkeessä nyt on joku ideaa takana. En juuri ole siihen tutustunut. Ei maaseutuliikenne kiinnosta.Joo, D-vyöhyke on oikeastaan D ja E. Miksi tällaista jakoa sitten ei tehty, ei mahdu mun kaaliini.
Tikkurila olisi kyllä pitänyt laittaa B-vyöhykkeeseen. Tuntuu kiusanteolta, että siinä vyöhykeraja noudattaa kuntarajaa. Aikanaan oli eräs asiakastilaisuus missä esitttelijä moneen kertaa vakuutti, että Tikkurila ja Puistola ovat samaa vyöhykettä.
Viimeisin muokkaaja tohpeeri; 22.03.2019 kello 10:01.
Minähän taidan olla osittain ainakin voittaja uudessa systeemissä, kun tämän ikäiset pääsee Pihlajistosta päiväaikaan käymään cityssä 1,40 €:lla ja lentokentällekin pääsee päivällä samaan hintaan ja muuhun aikaankin 2,80 €:lla. kun nykyiset hinnat cityyn 2,20 € ja kentälle yli 4 € matkakorttia käyttäen. Söderkullan ja Östersundomin asukkaita käy sääliksi kun muutaman pysäkkivälin matkasta kolmenkin vyöhykkeen hinta ja Söderkullasta cityyn maksaa 4 vyöhykettä.
antti
Kuntaraja nyt siinä kohtaa on hyvin pohjoisessa. B ja C vyöhykkeiden raja menee Vantaalla juuri Kehä kolmosen pohjoispuolella. Jos matkusta pääasiassa Puistolasta Tikkurilaan niin BC lippu käy. Ymmärän toki, että jos matkustaa Tikkurilasta keskustaan voi juuri vyöhykerajan toisella puolella olo tuntua ikävältä, mutta tällaisessa systeemissä aina on rajoja.
Kuitenkin nyt Tikkurilasta pääsee BC lipulla Malmille, Itäkeskukseen, Tapiolaan ym.
Kommenttini oli jyrkät portaat poistuvat vain B-vyöhykkeellä lyhyllä matkoilla. ABC-lippua käytetään juuri tuolla onnekkalla B-vyöhykkeellä, jossa on muita vyöhykkeitä edullisemmat liput.
Nyt olet sotkenut erilaiset lippujärjestelmät toisiinsa perusteellisesti.
Silloin, kun hinta perustuu matkan pituuteen, hinnanero toiseksi viimeisen ja viimeisen pysäkin välillä on pieni. Tällöin kävelemällä ei saa merkittävää hyötyä. Esimerkiksi 30 vrk kausilippu Tammisaari – Hanko-Pohjoinen 80 €, Tammisaari – Hanko 85 €. Jälkimmäinen matka on 700 metriä pidempi.
Vyöhykejärjestelmissä sen sijaan käy juuri tämä, että kävelemällä alku- tai loppumatkan säästää merkittävästi. Esimerkiksi Niemenmäki – Jorvi tulee maksamaan 107,50 / 30 vrk 27.4. alkaen. Jos on kuitenkin valmis kävelemään joko Niemenmäestä Höyläämötielle tai Petaksesta Jorviin, lipun saa 59,70 € / 30 vrk.
Edellä olevassa esimerkissä matkan pituuteen perustuvassa järjestelmässä pieni lisä matkan pituuteen nosti hintaa 6,3 %, kun vyöhykejärjestelmässä vastaava pieni lisä nostaa hintaa 80 %.
Näin ei ole. Nyt HSL on kopioinut jostakin mallin, joka saattaisi melkein toimia kolmella vyöhykkeellä, mutta ei tarjoa lainkaan kasvunvaraa. HSL on tunkenut väkisin järjestelmään, joka ei skaalaannu kolmea vyöhykettä suuremmaksi, neljännen vyöhykkeen. Lopputuloksena on huono järjestelmä, jossa on kovat vyöhykerajat. Lisäksi kun rajoja on yritetty siirrellä halkaisematta kaupunginosia kahtia, siirtelyiden aiheuttamat virheet kertautuvat joka vyöhykerajalla ja lopputuloksena on syntynyt kapeikkoja¹, joissa 5 km matkaa varten joutuu ostamaan 30 km lipun.
¹ Storören Si0501 – Westerkulla 5002 5,4 km, kolmen vyöhykkeen BCD lippu!!!
Vyöhykkeiden pakko-ostattamista huomattavasti toimivampi ratkaisu olisi piirtää vyöhykerajat toistensa kanssa päällekkäin. Tästä saataisiin useita etuja:
- Järjestelmä skaalautuu vapaavalintaiseen lukumäärään vyöhykkeitä.
- Kaupunginosia ei tarvitse halkoa kahtia vyöhykerajalla, kun rajalle osuva kaupunginosa voidaan määritellä kuuluvaksi yhtä aikaa kahteen vyöhykkeeseen. Samalla vältetään rajojen siirtojen kertautuminen, kun seuraavaakin rajaa siirretään minne sattuu.
- Rajoja pehmentävä vaikutus toimii sekä matkan lähtö- että kohdepäässä.