Sivu 37 / 46 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1727333435363738394041 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 541-555/685

Viestiketju: Uusi tariffijärjestelmä

  1. #541

    Liittynyt
    11.04.2018
    Sijainti
    Juvankartano, Espoo
    Viestejä
    483

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    A vyöhykelippu olisi voinnut olla hyvä esim. turisteille jotka tulevat laivalla. Hinnasto voisi olla meno-paluu ratikalla 5e. En usko että hirveen moni Ruotsista/Virosta tuleva joka ei asu täällä kävisi kaupoilla että matkustaisi Espooseen/Vantaalle kaupoille jolloin riittää pelkkä A vyöhyke.

    Tai vaikka AB lippu 6h voimassa ja hintaa 6e.
    Aivan liian halpa tuo 6€...

  2. #542

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    393

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    A vyöhykelippu olisi voinnut olla hyvä esim. turisteille jotka tulevat laivalla. Hinnasto voisi olla meno-paluu ratikalla 5e. En usko että hirveen moni Ruotsista/Virosta tuleva joka ei asu täällä kävisi kaupoilla että matkustaisi Espooseen/Vantaalle kaupoille jolloin riittää pelkkä A vyöhyke.

    Tai vaikka AB lippu 6h voimassa ja hintaa 6e.
    AB-vöyhykkeen vuorokausilippu on 8 euroa, joten ei taida olla kuuden tunnin vaihtoehdolle oikein tarvetta.

  3. #543

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5834

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    AB-vöyhykkeen vuorokausilippu on 8 euroa, joten ei taida olla kuuden tunnin vaihtoehdolle oikein tarvetta.
    Tärkeintä matkailijoille, saapuivat he sitten laivalla tai lentokoneella tai polkupyörällä, ja haluavat käyttää Helsingin seudun julkista liikennettä, olisi että lippuja on saatavilla helposti ja ilman kikkailua kaiken maailman kännykkäsovellusten ja luottokorttien kanssa ja että liput ovat sen näköisiä että niistä saa jotain selvää.

    t. Rainer

  4. #544
    joboo avatar
    Liittynyt
    03.11.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2983

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Tärkeintä matkailijoille, saapuivat he sitten laivalla tai lentokoneella tai polkupyörällä, ja haluavat käyttää Helsingin seudun julkista liikennettä, olisi että lippuja on saatavilla helposti ja ilman kikkailua kaiken maailman kännykkäsovellusten ja luottokorttien kanssa ja että liput ovat sen näköisiä että niistä saa jotain selvää.

    t. Rainer
    Nii i mistäs turisti tietää meneekö hänen määränpäänsä esim hotelli vyöhykkeelle b vai c jos kartat ei ole tarkkoja mitä ei varmasti ole tulossa kuin vilkkaille paikoille. Asiakaspalvelijat joutuvat kysymään asiakkaan osoitteen minne matkalla että voi reittioppaasta tarkistaa tarviiko millaisen lipun matkalle joka hidastaa palvelua että sen laatua. Nykyisin on helppo neuvoa oikea lippu ilman tarkisteluja. Myös näille pitää sitten alkaa selittämään jotka ovat vain keskustan alueella miksi heidän pitää ostaa lippu b vyöhykkeelle vaikka ei ole aikomustakaan matkustaa sinne. Tämä myös hidastaa bussiliikennettä kun siellä pitää pähkäillä oliko määränpää a vai b vyöhykkeellä.

  5. #545

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    501

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Vuorokausilippu saisi HSL:n kovalla hintatasolla olla kahden kertalipun hintainen ja oletusarvoinen tuote myös liikennevälineen masiinassa. Lisäksi Tallinnasta tuttu ominaisuus, että vuorokaudessa ostettujen kertamaksujen saavuttaessa vuorokauden lipun hinnan, lippu muuntuisi automaattisesti vuorokausilipuksi, eikä rahastaisi enempää.
    Mutta kaiketi tällaiset parannukset ovat suomalaissuunnittelijoille liian kovia vaateita...

  6. #546

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    678

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Korppi Näytä viesti
    Sitä sen sijaan ei tule, että kannattaisi kesken matkan kävellä, ellei nyt puhuta tosi pitkästä matkasta. Nykymallissa, jos on Helsingin sisäinen kausi ja haluaa matkustaa Espooseen, niin kannattaa kävellä Pitäjänmäellä rajan yli. Kävelyä tulee n. 570 m, toiseen suuntaan n. 450 m. Tosin huono homma on, että toisella pysäkiltä 550 ei pysähdy. Näin maksaa 2,20 € eikä sitä 4,20 €. Jatkossa maksaa vastaavasta 2,50 €, tosin tuon matkan tekee ihan AB-kortilla ja voi mennä suoraan junalla tai metrolla.
    Whim Urban, jolla saa rajattomasti kaupungin sisäisiä mobiililippuja, vasta tekikin rajan yli kävelystä edullista. Ilman kävelyä seutulipun hinta, kävelemällä rajan yli ja ostamalla sisäinen lippu molemmin puolin, ilmaista.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Korppi Näytä viesti
    Kahden vyöhykkeen periaate on täysin oleellinen. Sillä estetään nämä kovat rajat. Lisäksi ilman sitä ei edes vyöhykkeitä olisi tehty niin kuin ne on tehty. Porukka näkee sen A vyöhykkeen ja alkaa vaatia lippua sinne. Ei siinä ole mitään järkeä.
    Minusta järkevää olisikin ollut kutsua maksualueita (AB ja BC) vyöhykkeiksi ja vain todeta, että ne menevät pitkästi päällekkäin. Kas kummaa, ei olisikaan "yhden vyöhykkeen" lipun vaatijoita.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Eikö CD -vyöhykkeille saa ostaa omaa lippua? Vai pitääkö aina ostaa BCD jos menee Korsosta Keravalle
    Saa ostettua, mutta se on kalliimpi kuin kuin muut kahden vyöhykkeen liput.
    Joo, D-vyöhyke on oikeastaan D ja E. Miksi tällaista jakoa sitten ei tehty, ei mahdu mun kaaliini.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Nii i mistäs turisti tietää meneekö hänen määränpäänsä esim hotelli vyöhykkeelle b vai c jos kartat ei ole tarkkoja mitä ei varmasti ole tulossa kuin vilkkaille paikoille. Asiakaspalvelijat joutuvat kysymään asiakkaan osoitteen minne matkalla että voi reittioppaasta tarkistaa tarviiko millaisen lipun matkalle joka hidastaa palvelua että sen laatua. Nykyisin on helppo neuvoa oikea lippu ilman tarkisteluja.
    En oikein jaksa uskoa, että vyöhykerajoja kovin pitkään joutuisi opettelemaan. Ei kunnanraja ole sen intuitiivisempi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Myös näille pitää sitten alkaa selittämään jotka ovat vain keskustan alueella miksi heidän pitää ostaa lippu b vyöhykkeelle vaikka ei ole aikomustakaan matkustaa sinne.
    Joutuuko nykyään selittelemään, miksi joutuu ostamaan tunnin lipun vaikka on nousemassa bussiin vain viideksi minuutiksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Tämä myös hidastaa bussiliikennettä kun siellä pitää pähkäillä oliko määränpää a vai b vyöhykkeellä.
    Alkuun ehkä, mutta kunhan ihmiset oppivat vyöhykerajat niin tuskin sen enempää kuin nykyäänkään.

  7. #547
    joboo avatar
    Liittynyt
    03.11.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2983

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Matkalainen Näytä viesti
    En oikein jaksa uskoa, että vyöhykerajoja kovin pitkään joutuisi opettelemaan. Ei kunnanraja ole sen intuitiivisempi.
    Joutuuko nykyään selittelemään, miksi joutuu ostamaan tunnin lipun vaikka on nousemassa bussiin vain viideksi minuutiksi?
    Jos miettii ilman että kattoo kartasta meneekö kivenlahti B vai C vyöhykkeelle on suora käsitys kun espoo ni menee B mutta taitaa olla C.

    Aivan eri asia jos matkustaa bussilla lyhyen matkan ja ostaa lipun että ostat ison alueen lipun vaikka matkustaisit vain rautatieasemalta länsiterminaaliin. Jotta lipun hinta ja sen hyöty olisi suhteellinen pitäisi matkustaa B vyöhykkeen kautta jotta saa rahalle vastineen. HSL nostaa hintoja joka vuosi ja nytten tämä että et voi matkustaa A vyöhykkeellä koska niin vähän käyttäjiä ja enemmän maksuja

  8. #548
    Ponteva avatar
    Liittynyt
    10.12.2013
    Sijainti
    Etelä-Suomi
    Viestejä
    21

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    A vyöhykelippu olisi voinnut olla hyvä esim. turisteille jotka tulevat laivalla. Hinnasto voisi olla meno-paluu ratikalla 5e. En usko että hirveen moni Ruotsista/Virosta tuleva joka ei asu täällä kävisi kaupoilla että matkustaisi Espooseen/Vantaalle kaupoille jolloin riittää pelkkä A vyöhyke.
    Länsisatamasta tullessa ratikka on niin täynnä, ettei kannata ostaa lippua, kun ei siellä tarkastajat edes mahdu liikkumaan.
    Laihian golfkerhon seinässä lukee ohje: "Liikkuvaa löytöpalloa ei saa poimia!"

  9. #549

    Liittynyt
    30.04.2010
    Viestejä
    47

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Jos miettii ilman että kattoo kartasta meneekö kivenlahti B vai C vyöhykkeelle on suora käsitys kun espoo ni menee B mutta taitaa olla C.
    Kivenlahti taitaa olla vähän huono esimerkki. Jos on edes summittainen käsitys uusista vyöhykkeistä ja Kivenlahden sijainnista niin osannee päätellä sen sijaitsevan C-vyöhykkeellä, kun se on varsin lähellä Kirkkonummen rajaa, joka onkin sitten jo D-vyöhykettä. Metro muuten helpottaa monissa tapauksissa muistamista, kun tietää, että metro on kokonaisuudessaan AB-vyöhykkeellä, ja lännessähän se raja tuleekin heti Matinkylän jälkeen.

    Aivan eri asia jos matkustaa bussilla lyhyen matkan ja ostaa lipun että ostat ison alueen lipun vaikka matkustaisit vain rautatieasemalta länsiterminaaliin. Jotta lipun hinta ja sen hyöty olisi suhteellinen pitäisi matkustaa B vyöhykkeen kautta jotta saa rahalle vastineen. HSL nostaa hintoja joka vuosi ja nytten tämä että et voi matkustaa A vyöhykkeellä koska niin vähän käyttäjiä ja enemmän maksuja
    En ole varma, ymmärränkö logiikan, mutta sen mukaan nykyisellä seutulipulla kannattaa koukata Vantaan kautta, jos on matkalla Espoosta Helsinkiin.
    Viimeisin muokkaaja Koge; 21.03.2019 kello 21:30.

  10. #550

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    501

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Jos nykyisellä seutulipulla menee matkan, jota ei vähemmällä pääse, kuten esim.metrolla Keilaniemestä Koivusaareen tai junalla Malminkartanosta Myyrmäkeen, ei siihen tietenkään lisäkilometrejä tarvita. Koivusaaresta Malminkartanoon taas ei ole mieltä mennä seutulipulla, kun sen pääsee sisäiselläkin.

  11. #551

    Liittynyt
    23.10.2013
    Viestejä
    31

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Vuorokausilippu saisi HSL:n kovalla hintatasolla olla kahden kertalipun hintainen ja oletusarvoinen tuote myös liikennevälineen masiinassa. Lisäksi Tallinnasta tuttu ominaisuus, että vuorokaudessa ostettujen kertamaksujen saavuttaessa vuorokauden lipun hinnan, lippu muuntuisi automaattisesti vuorokausilipuksi, eikä rahastaisi enempää.
    Mutta kaiketi tällaiset parannukset ovat suomalaissuunnittelijoille liian kovia vaateita...
    Kuka tuolloin ostaisi kertalippuja?

    ---------- Viestit yhdistetty klo 01:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:32 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Jos miettii ilman että kattoo kartasta meneekö kivenlahti B vai C vyöhykkeelle on suora käsitys kun espoo ni menee B mutta taitaa olla C.
    Miksi assosiot B:n Espooseen. C on lähinnä Espoo ja B Helsinki. Tuoll Etelä-Espoossa hyvä sääntö on, että metro on B:llä ja sen ulkopuolella on C.


    Uusiin rajoihin tottuu ajan myötä ja tarvittaessa aina varmistaa. EI ne kuntarajatkaan ole niin selkeitä. Selkeämpiä nämä uudet ovat.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 01:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 01:40 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Matkalainen Näytä viesti

    Minusta järkevää olisikin ollut kutsua maksualueita (AB ja BC) vyöhykkeiksi ja vain todeta, että ne menevät pitkästi päällekkäin. Kas kummaa, ei olisikaan "yhden vyöhykkeen" lipun vaatijoita.
    Tuo kuitenkin olisi tehnyt vyöhykkeiden ymmärtämisestä hankalaa. Tämä on selkeää. ongelma onvain ne kuikuttelijat, jotka eivät ymmärrä periaatetta.

    Joo, D-vyöhyke on oikeastaan D ja E. Miksi tällaista jakoa sitten ei tehty, ei mahdu mun kaaliini.
    Tuossa D-vyöhykkeessä nyt on joku ideaa takana. En juuri ole siihen tutustunut. Ei maaseutuliikenne kiinnosta.

  12. #552

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    990

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Tikkurila olisi kyllä pitänyt laittaa B-vyöhykkeeseen. Tuntuu kiusanteolta, että siinä vyöhykeraja noudattaa kuntarajaa. Aikanaan oli eräs asiakastilaisuus missä esitttelijä moneen kertaa vakuutti, että Tikkurila ja Puistola ovat samaa vyöhykettä.
    Viimeisin muokkaaja tohpeeri; 22.03.2019 kello 10:01.

  13. #553

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Minähän taidan olla osittain ainakin voittaja uudessa systeemissä, kun tämän ikäiset pääsee Pihlajistosta päiväaikaan käymään cityssä 1,40 €:lla ja lentokentällekin pääsee päivällä samaan hintaan ja muuhun aikaankin 2,80 €:lla. kun nykyiset hinnat cityyn 2,20 € ja kentälle yli 4 € matkakorttia käyttäen. Söderkullan ja Östersundomin asukkaita käy sääliksi kun muutaman pysäkkivälin matkasta kolmenkin vyöhykkeen hinta ja Söderkullasta cityyn maksaa 4 vyöhykettä.
    antti

  14. #554

    Liittynyt
    23.10.2013
    Viestejä
    31

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Tikkurila olisi kyllä pitänyt laittaa B-vyöhykkeeseen. Tuntuu kiusanteolta, että siinä vyöhykeraja noudattaa kuntarajaa. Aikanaan oli eräs asiakastilaisuus missä esitttelijä moneen kertaa vakuutti, että Tikkurila ja Puistola ovat samaa vyöhykettä.
    Kuntaraja nyt siinä kohtaa on hyvin pohjoisessa. B ja C vyöhykkeiden raja menee Vantaalla juuri Kehä kolmosen pohjoispuolella. Jos matkusta pääasiassa Puistolasta Tikkurilaan niin BC lippu käy. Ymmärän toki, että jos matkustaa Tikkurilasta keskustaan voi juuri vyöhykerajan toisella puolella olo tuntua ikävältä, mutta tällaisessa systeemissä aina on rajoja.

    Kuitenkin nyt Tikkurilasta pääsee BC lipulla Malmille, Itäkeskukseen, Tapiolaan ym.

  15. #555

    Liittynyt
    20.05.2016
    Viestejä
    43

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Korppi Näytä viesti
    Ei ole, esitä joku lyhyt matka, jolla menee ABC-lippu?
    Kommenttini oli jyrkät portaat poistuvat vain B-vyöhykkeellä lyhyllä matkoilla. ABC-lippua käytetään juuri tuolla onnekkalla B-vyöhykkeellä, jossa on muita vyöhykkeitä edullisemmat liput.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Korppi Näytä viesti
    Siis toki voi tilanne, että matkan päässä kannattaa kävellä rajan yli. Aina, kun hinta jollain muotoa perustuu matkan pituuteen voi tulla tällainen tilanne.
    Nyt olet sotkenut erilaiset lippujärjestelmät toisiinsa perusteellisesti.

    Silloin, kun hinta perustuu matkan pituuteen, hinnanero toiseksi viimeisen ja viimeisen pysäkin välillä on pieni. Tällöin kävelemällä ei saa merkittävää hyötyä. Esimerkiksi 30 vrk kausilippu Tammisaari – Hanko-Pohjoinen 80 €, Tammisaari – Hanko 85 €. Jälkimmäinen matka on 700 metriä pidempi.

    Vyöhykejärjestelmissä sen sijaan käy juuri tämä, että kävelemällä alku- tai loppumatkan säästää merkittävästi. Esimerkiksi Niemenmäki – Jorvi tulee maksamaan 107,50 / 30 vrk 27.4. alkaen. Jos on kuitenkin valmis kävelemään joko Niemenmäestä Höyläämötielle tai Petaksesta Jorviin, lipun saa 59,70 € / 30 vrk.

    Edellä olevassa esimerkissä matkan pituuteen perustuvassa järjestelmässä pieni lisä matkan pituuteen nosti hintaa 6,3 %, kun vyöhykejärjestelmässä vastaava pieni lisä nostaa hintaa 80 %.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Korppi Näytä viesti
    Kahden vyöhykkeen periaate on täysin oleellinen.
    Näin ei ole. Nyt HSL on kopioinut jostakin mallin, joka saattaisi melkein toimia kolmella vyöhykkeellä, mutta ei tarjoa lainkaan kasvunvaraa. HSL on tunkenut väkisin järjestelmään, joka ei skaalaannu kolmea vyöhykettä suuremmaksi, neljännen vyöhykkeen. Lopputuloksena on huono järjestelmä, jossa on kovat vyöhykerajat. Lisäksi kun rajoja on yritetty siirrellä halkaisematta kaupunginosia kahtia, siirtelyiden aiheuttamat virheet kertautuvat joka vyöhykerajalla ja lopputuloksena on syntynyt kapeikkoja¹, joissa 5 km matkaa varten joutuu ostamaan 30 km lipun.

    ¹ Storören Si0501 – Westerkulla 5002 5,4 km, kolmen vyöhykkeen BCD lippu!!!

    Vyöhykkeiden pakko-ostattamista huomattavasti toimivampi ratkaisu olisi piirtää vyöhykerajat toistensa kanssa päällekkäin. Tästä saataisiin useita etuja:

    • Järjestelmä skaalautuu vapaavalintaiseen lukumäärään vyöhykkeitä.
    • Kaupunginosia ei tarvitse halkoa kahtia vyöhykerajalla, kun rajalle osuva kaupunginosa voidaan määritellä kuuluvaksi yhtä aikaa kahteen vyöhykkeeseen. Samalla vältetään rajojen siirtojen kertautuminen, kun seuraavaakin rajaa siirretään minne sattuu.
    • Rajoja pehmentävä vaikutus toimii sekä matkan lähtö- että kohdepäässä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen lippu- ja tariffijärjestelmä 6.6.2016 alkaen
    kirjoittanut Heikki K foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 27.10.2017, 21:17
  2. Uusi nimi TKL:lle
    kirjoittanut anttipng foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 25
    Viimeisin viesti: 14.01.2016, 02:30
  3. HKL uusi webbisivunsa
    kirjoittanut 339-DF foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 06.06.2006, 02:42
  4. Uusi foorumiohjelmisto
    kirjoittanut vko foorumissa Foorumista itsestään
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 26.04.2006, 16:58
  5. SL:n uusi rahastusjärjestelmä
    kirjoittanut Eppu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.04.2006, 10:45

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •