Uusi tariffijärjestelmä

Itselleni sattui hieman samantapainen tapaus noin kuukausi sitten: Ostin AB -arvolipun linjan 37 bussista Töölössä ja jäin pois kyydistä Vihdintiellä. Kun nousin 300 -sarjan bussiin samalta pysäkiltä noin 40 min alkuperäisestä leimauksesta sain tuon saman "lippu ei kelpaa" ilmoituksen (vaihtoaikaa olisi siis pitänyt olla vielä noin 40 minuuttia) ja jouduin siis ostamaan uuden lipun. Tein asiasta reklamaation Itäkeskuksen palvelupisteessä jossa matkakortin historiatiedot tutkittiin ja ylimääräinen veloitus palautettiin kortille.

Bussissa 37, jossa alkuperäisen leimauksen tein, auton sisänäyttö näytti pelkästään päätepysäkkiä ("37 Honkasuo"), eli pysäkki- ja vyöhykeinfo ei näytössä toiminut. Liekö tämä ollut syynä virhetilanteeseen, en tiedä.
 
Tuossa tapauksessa oli pitänyt painaa ABC. eli valitaan koko alue jolla matkustetaan. Laite huomioi sen että kortilla on kausi BC. Jos mennään lentokentälle, ja lipussa on AB-kausi, niin painetaan silloin ABC. Näin neuvoo you tube-video.

2) Matkustan B-vyöhykkeeltä A-vyöhykkeelle, ostan vyöhykelisälipun painamalla AB ja vilauttamalla korttia. Kaikki OK, näyttö vastaaa että olen ostanut 2,50 € arvoisen lisälipun.

Tuossa kohdassa pitäisi kuitenkin painaa ABC

Kokemuksen perusteella voin sanoa että laite lukee myös AB-lipun päälle ostetun BC-lipun normaaliksi C-lisävyöhykelipuksi, kuin olisi painanut ABC-painiketta.

(Tiedon suhteen hämmästyttävää, eikö totta!)
 
Kokemuksen perusteella voin sanoa että laite lukee myös AB-lipun päälle ostetun BC-lipun normaaliksi C-lisävyöhykelipuksi, kuin olisi painanut ABC-painiketta.

(Tiedon suhteen hämmästyttävää, eikö totta!)

Ohjeen mukaan ostetaan lisälippu painamalla nappia joka oikeuttaa matkustamaan lähimmille vyöhykkeille joilla kausi ei ole voimassa. Eli jos kausi on voimassa BC:llä, ostetaan lisälippu AB:lle. Myös kun palataan A-vyöhykkeeltä takaisin. Mutta voihan se toimia myös vaikka painaisi ABC. Sitä ihmettelen voiko henk kohtaisella normaalilla aikuisten kortilla jolle on ladattu kautta enää ostaa mukana matkustavalle kaverille kertalippua vai pitääkö jokaisella olla oma kortti tai ostaa liput kännykällä?

Tästä mun tapauksesta että veloitti liikaa, ja muista epäselvyyksistä pitäisi antaa palaute ja teen sen kunhan kerkiän ja saan selville mitä kanavaa pitkin se annetaan.

t. Rainer
 
.

Bussissa 37, jossa alkuperäisen leimauksen tein, auton sisänäyttö näytti pelkästään päätepysäkkiä ("37 Honkasuo"), eli pysäkki- ja vyöhykeinfo ei näytössä toiminut. Liekö tämä ollut syynä virhetilanteeseen, en tiedä.

Voi johtua siitä että kuljettajan näytössä on painettu kohtaa missä askelletaan manuaalisesti. Pysäkkilistaus pysähtyy silloin myös sisänäytössä. Itselle on noin käynyt useasti vahingossa.
 
Oon matkustanut useasti 37 - bussissa ja nykyään yhä useammin bussin sisänäyttöruutu ei näytä pysäkkejä eli vain päätepysäkki on näytössä näkyvissä.
 
Oon matkustanut useasti 37 - bussissa ja nykyään yhä useammin bussin sisänäyttöruutu ei näytä pysäkkejä eli vain päätepysäkki on näytössä näkyvissä.

Tämä saattaa johtua siitä, että 37:lle on sijoitettu useita 1101-1116 sarjan Scaloja, joiden LIJ-kilpiohjauksessa on vikaa. Tämän takia joudutaan käyttämään linjakilpiä manuaaliohjauksella, ja ulkona olevan linjakilven sisältö näkyy myös sisäkilvessä.
 
Ohjeen mukaan ostetaan lisälippu painamalla nappia joka oikeuttaa matkustamaan lähimmille vyöhykkeille joilla kausi ei ole voimassa. Eli jos kausi on voimassa BC:llä, ostetaan lisälippu AB:lle. Myös kun palataan A-vyöhykkeeltä takaisin. Mutta voihan se toimia myös vaikka painaisi ABC. Sitä ihmettelen voiko henk kohtaisella normaalilla aikuisten kortilla jolle on ladattu kautta enää ostaa mukana matkustavalle kaverille kertalippua vai pitääkö jokaisella olla oma kortti tai ostaa liput kännykällä?

Tästä mun tapauksesta että veloitti liikaa, ja muista epäselvyyksistä pitäisi antaa palaute ja teen sen kunhan kerkiän ja saan selville mitä kanavaa pitkin se annetaan.

t. Rainer

Vaikea oli löytää ohjeistusta, kuinka lisävyöhyelipun osto tapahtuu. Löysin HSL:n sivuilta videon, jossa AB-kausilipun omaava ostaa lisävyöhykelipun alueelle C, videossa näkyy kuinka alussa painetaan ABC. Vihreässä ruudussa näkyy että kortinhaltijalla on voimassa kausi alueella AB ja veloitus tapahtuu vyöhykkeestä C.
https://www.youtube.com/watch?v=5gGV2Lqk4M8

Jos kortille on ladattu kautta sekä arvoa niin mukana matkustaville kavereille voi ostaa kertaliput.
 
En ole viitsinyt tehdä uuden Toiminta- ja taloussuunnitelman alustavasta versiosta omaa ketjua, kun siinä on niin vähän uutta josta keskustella. http://hsl01.oncloudos.com/kokous/2019591-2-1.PDF Sivu 24. Asia joka kuitenkin sitä lukiessa osui silmään on kuinka lipputulot on arvioitu jakautuvat minkäkin vyöhykkeen lipuille, ja etenkin että CD ja D lipuista tulee vain 0,8% ja 0,7% lipputuloista. Näiden osuus on niin pieni, että yhteensäkkään ne eivät ole edes kolmanneksi pienimmän BCD-lipun verran.

Aikaisemmin oli ollut puhetta siitä kuinka pehmeä raja C ja D vyöhykkeiden välillä ei toteudu, koska D-vyöhykkeelle voi ostaa yksistään lipun. Tähän oli tarjottu vaihtoehtona D-vyöhykkeen jakamista kahtia jolloin nykyinen D lippu olisi DE jne. D alueen jakamissessa spekuloitiin olevan ongelmana turha monimutkaisuus, eli lippuvaihtoehtojen määrä lisääntyisi enemmän kuin pehmeä raja tuottaisi hyötyä.

Mikäli arvio lipputuloista toteutuu, niin pienen käyttöosuutensa takia erilliset D ja CD liput ovat turhia ja ne tulisi yhdistää AB ja BC lippujen hintaiseksi CD-lipuksi. Pahimmassakin tapauksessa eli kaikki CD liput ovat kausilippuja, joilla on suurin suhteellinen hintaero D ja CD lippujen välillä sekä muutos ei tuo yhtään uutta matkustajaa, niin lipputulot alenevat vain lähes tasan miljoonalla eurolla. Myöskin mikäli BCD-lippujen hinta alennettaisiin ABC lipun tasolle, niin pahimman tapauksen tulon menetys on 1,2M€. Tällöin olisi selvästi kolme lippukategoriaa, eli 2, 3 ja 4 vyöhykkeen liput, joilla jokaisella olisi yhtenäiset hinnat.
 
Viimeksi muokattu:
Tänä aamuna bussissa (Linja 631 klo 7:48? Leinelä - Tikkurila) tuli vastaan uudenlainen virhe matkakortinlukijassa: siinä oli pysyvästi päällä BC-kausilipun voimassaolosta kertova näyttö. Matkustaja kiittää ilmaismatkasta :)
 
Matkakortin lataukseen kioskeissa ja kaupoissa voi tulla palvelumaksu, HSL päätti kioskien ja kauppojen myyntipalkkioiden poistosta. Jokainen jälleenmyyjä voi päättää palvelumaksusta itse HSL:n hallitus ei asettanut palkkiolle kattoa https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006241715.html. HSL perusteli palkkiomuutosta sillä että kaikkia lipputuotteiden jälleenmyyjiä on kohdeltava tasapuolisesti. Whim-mobiililippuja myyvä MaasGlobal ei tällä hetkelle saa myyntiprovisiota kioskien tapaan.

Mielestäni perustelu nyt hieman ontuu koska MaaaGlobal myy mobiililippuja kun taas R-kioskeissa käydään lataamassa fyysisiä matkakortteja. Taitaa muutenkin Whim-mobiililippujen myynti olla todella pientä verrattuna R-kioskien matkakorttimyyntiin. Onko nyt niin, että HSL haluaa tälläkin tavalla saada ihmiset luopumaan matkakorteistaan ja siirtymään mobiililippuihin? Ymmärtäisin muutoksen jos matkakortin nettilataus edes olisi käytössä. Nykyään kuitenkin hyvin monen asiakkaan ainoa vaihtoehto on ladata kortti kioskilla. Mielenkiinnolla odotan miten R-kioski aikoo asian kanssa jatkossa menetellä. Ottavatko käyttöön palvelumaksun vai eivät?
 
Matkakortin lataukseen kioskeissa ja kaupoissa voi tulla palvelumaksu, HSL päätti kioskien ja kauppojen myyntipalkkioiden poistosta. Jokainen jälleenmyyjä voi päättää palvelumaksusta itse HSL:n hallitus ei asettanut palkkiolle kattoa https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006241715.html. HSL perusteli palkkiomuutosta sillä että kaikkia lipputuotteiden jälleenmyyjiä on kohdeltava tasapuolisesti. Whim-mobiililippuja myyvä MaasGlobal ei tällä hetkelle saa myyntiprovisiota kioskien tapaan.

Mielestäni perustelu nyt hieman ontuu koska MaaaGlobal myy mobiililippuja kun taas R-kioskeissa käydään lataamassa fyysisiä matkakortteja. Taitaa muutenkin Whim-mobiililippujen myynti olla todella pientä verrattuna R-kioskien matkakorttimyyntiin. Onko nyt niin, että HSL haluaa tälläkin tavalla saada ihmiset luopumaan matkakorteistaan ja siirtymään mobiililippuihin? Ymmärtäisin muutoksen jos matkakortin nettilataus edes olisi käytössä. Nykyään kuitenkin hyvin monen asiakkaan ainoa vaihtoehto on ladata kortti kioskilla. Mielenkiinnolla odotan miten R-kioski aikoo asian kanssa jatkossa menetellä. Ottavatko käyttöön palvelumaksun vai eivät?

Mitä hankalammaksi ja kalliimmaksi joukkoliikenteen käyttö tehdään, sitä vähemmän sitä käytetään. Kekkosen sanoin: Saatanan tunarit!
 
Mielestäni perustelu nyt hieman ontuu koska MaaaGlobal myy mobiililippuja kun taas R-kioskeissa käydään lataamassa fyysisiä matkakortteja. Taitaa muutenkin Whim-mobiililippujen myynti olla todella pientä verrattuna R-kioskien matkakorttimyyntiin. Onko nyt niin, että HSL haluaa tälläkin tavalla saada ihmiset luopumaan matkakorteistaan ja siirtymään mobiililippuihin? Ymmärtäisin muutoksen jos matkakortin nettilataus edes olisi käytössä. Nykyään kuitenkin hyvin monen asiakkaan ainoa vaihtoehto on ladata kortti kioskilla. Mielenkiinnolla odotan miten R-kioski aikoo asian kanssa jatkossa menetellä. Ottavatko käyttöön palvelumaksun vai eivät?

R-kioski harkitsee lopettavansa matkakorttien lataamisen HSL:n palkkiopäätöksen takia https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006242120.html Toimitusjohtaja Teemu Rissasen mukaan HSL:n myyntipalkkio ei ole tähänkään mennessä kattanut kuluja.

"Julkiselta toimijalta on erikoista asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan lippujen hinnoissa eri kanavissa. Kaikilla ihmisillä ei ole kykyä tai mahdollisuuksia vaihtaa mobiililippuihin", R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen sanoo.
 
Pitänee sitten mennä HSL:n toimistoon jonottamaan.

En yhtään ihmettelisi, jos HSL:n palvelupisteen perimät palvelumaksut olisivat suuremmat kuin muutakin bisnestä harjoittavan toimijan (esim. kioski tai päivittäistavarakauppa). HSL:n hallitus päätti tänään, että HSL:n hallitus päättää myöhemmin näiden uusien periaatteiden soveltamisesta HSL:n omissa palvelupisteissä ja jäsenkuntien perustamissa HSL-palvelupisteissä.
 
Matkakortin lataukseen kioskeissa ja kaupoissa voi tulla palvelumaksu, HSL päätti kioskien ja kauppojen myyntipalkkioiden poistosta. Jokainen jälleenmyyjä voi päättää palvelumaksusta itse HSL:n hallitus ei asettanut palkkiolle kattoa https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006241715.html. HSL perusteli palkkiomuutosta sillä että kaikkia lipputuotteiden jälleenmyyjiä on kohdeltava tasapuolisesti. Whim-mobiililippuja myyvä MaasGlobal ei tällä hetkelle saa myyntiprovisiota kioskien tapaan.

Mielestäni perustelu nyt hieman ontuu koska MaaaGlobal myy mobiililippuja kun taas R-kioskeissa käydään lataamassa fyysisiä matkakortteja. Taitaa muutenkin Whim-mobiililippujen myynti olla todella pientä verrattuna R-kioskien matkakorttimyyntiin. Onko nyt niin, että HSL haluaa tälläkin tavalla saada ihmiset luopumaan matkakorteistaan ja siirtymään mobiililippuihin? Ymmärtäisin muutoksen jos matkakortin nettilataus edes olisi käytössä. Nykyään kuitenkin hyvin monen asiakkaan ainoa vaihtoehto on ladata kortti kioskilla. Mielenkiinnolla odotan miten R-kioski aikoo asian kanssa jatkossa menetellä. Ottavatko käyttöön palvelumaksun vai eivät?

Taattua höselilaatua. Ei tule äkkiseltään mieleen yhtäkään esimerkkiä maailmalta, jossa matkakortin lataamisesta pitäisi erikseen maksaa. Mutta onhan tämä tietysti tehokas tapa siirtää rikkaat autoihin ja köyhät jalkapatikkaan.

Mikä on mobiililippu? Sekö, johon vaaditaan se sovellus, joka on koko ajan jumissa ja josta höseli sitten tiedottelee jatkuvasti, että nyt ei toimi ja joskus toimii vain jollakin kortilla jne.

Nyt vaan toivotaan, että R-kioskit ja mahdollisimman moni muukin toimija lopettaa tuon matkakorttilatauksen. Jospa Höseli sitten ensimmäistä kertaa myöntäisi virheensä.
 
Takaisin
Ylös