Uusi tariffijärjestelmä

Taattua höselilaatua. Ei tule äkkiseltään mieleen yhtäkään esimerkkiä maailmalta, jossa matkakortin lataamisesta pitäisi erikseen maksaa. Mutta onhan tämä tietysti tehokas tapa siirtää rikkaat autoihin ja köyhät jalkapatikkaan.

Mikä on mobiililippu? Sekö, johon vaaditaan se sovellus, joka on koko ajan jumissa ja josta höseli sitten tiedottelee jatkuvasti, että nyt ei toimi ja joskus toimii vain jollakin kortilla jne.

Nyt vaan toivotaan, että R-kioskit ja mahdollisimman moni muukin toimija lopettaa tuon matkakorttilatauksen. Jospa Höseli sitten ensimmäistä kertaa myöntäisi virheensä.

Onhan onneksi lippuautomaatit joissa voi ladata (sikäli kun toimii), mutta ongelma on siinä että jos maksaa työnantajan myöntämällä työmatkasaldolla niin kioski tai muu myyntipiste jota hoitaa ihminen on ainoa mahdollinen.

t. Rainer
 
Ei tule äkkiseltään mieleen yhtäkään esimerkkiä maailmalta, jossa matkakortin lataamisesta pitäisi erikseen maksaa.

Minulle tulee: Suomi. Valtakunnallisessa matkakortissa Waltissa on juuri samanlainen systeemi kuin mikä HSL:n uusi on (ja sieltä se varmaan onkin kopioitu).
 
Onhan onneksi lippuautomaatit joissa voi ladata (sikäli kun toimii), mutta ongelma on siinä että jos maksaa työnantajan myöntämällä työmatkasaldolla niin kioski tai muu myyntipiste jota hoitaa ihminen on ainoa mahdollinen.

t. Rainer

Ei se lippuautomaatti paljon auta jos lähin on kolmen kilometrin päässä juna-asemalla kun taas R-kioski on viereisellä ostarilla. Mobiililipun ja matkakortin välillä on iso ero käyttäjäryhmissä. Kun matkustaa bussissa niin selkeästi huomaa että mobiililippua kuljettajalle vilauttelee nuoremmat matkustajat kun taas iäkkäämmät matkustajat käyttävät pääsääntöisesti matkakorttia.
Jos matkakortin latauksesta todella alettaisiin perimään asiakkailta palvelumaksua, niin tämä asettaisi matkakorttiasiakkaat epätasa-arvoiseen asemaan suhteessa mobiililippuja käyttäviin.
 
^ Sellainen riski on olemassa, että jos haluaa maksaa asioita oravannahoilla, hinta saattaa olla ostajan kannalta huonompi kuin jos maksaa myyjälle mieluisammalla maksuvälineellä.

Ts. en ole koskaan ymmärtänyt itkua eri maksutapojen "epätasa-arvoisesta" kohtelusta. Sitä kutsutaan hinta-ohjaukseksi. Aivan samoin kuin lipun osto kuskilta voi olla kalliimpaa kuin lipun osto automaatista.

Edit: en tässä yritä edes vihjailla, että höselissä tämän asian osalta pyritään ohjaamaan hinnalla tai että koko sosialistipuljussa edes ymmärretään hintaohjauksesta mitään. Ainoastaan, ettei lipun tarvitse maksaa joka maksutavalla samaa.
 
Mikä on mobiililippu? Sekö, johon vaaditaan se sovellus, joka on koko ajan jumissa ja josta höseli sitten tiedottelee jatkuvasti, että nyt ei toimi ja joskus toimii vain jollakin kortilla jne.

Juuri se, mutta unohdit, että asiakas ottaa lisäksi riskin tarkastusmaksusta jos kännykkä rikkoutuu tai siitä vain loppuu akku. Kun kuitenkin tarkastajalla on mahdollisuus tarkistaa lipun olemassaolo omilla laitteillaan, tuntuu tämä täysin kohtuuttomalta.
 
en ole koskaan ymmärtänyt itkua eri maksutapojen "epätasa-arvoisesta" kohtelusta
Minä puolestani en ole koskaan ymmärtänyt miksi nykyisin lähes jokainen vastaantulija kulkee zombiena kuulematta ja näkemättä mitään mitä ympärillä tapahtuu naama kiinni jossain halavatun kännykässä, mutta tämä ei kuulu tähän -kaikki eivät vaan ymmärrä jokaista asiaa, eteenkään sellaista joka ei kosketa juuri häntä itseään.
Mutta asiaan: Kaikki EIVÄT omista älykännykkää.
Kaikilla EI OLE tarvetta moista hankkia -he kun käyttävät puhelinta siihen mihin hra Bell sen aikoinaan suunnitteli -eli puheluihin. Tietokoneella hoidetaan sitten sitä vaativat asiat, kuten tämän vuodatuksen kirjoittaminenkin (joka todennäköisesti aiheuttaa jättiläisherneiden invaasion kohti joidenkin lukijoiden klyyvareita mutta kaikkia ei voi miellyttää...)
Onko siis oikein pakottaa henkilö, joka ei mokomaa älymasiinaa tarvitse hankkimaan sellainen (maksaa satasia) sekä kustantamaan siihen nettiyhteys (maksaa vuodessa varmaan satasia) vain siksi että voisi ostaa sillä bussilipun ilman ylimääräisiä kustannuksia?
Minun mielestäni ei ole. Mutta minä en olekkaan kännykkä / someaddiktoitunut zombie.
 
Olisi mielenkiintoista tietää, mikä oikeasti on eri maksukanavien todellinen kustannus. Ei varmaan HSL:n lippuautomaattienkaan ylläpito ilmaista ole, sen muutaman kympin maksun ottaminen kaupan tai kioskin kassalla muiden ostosten yhteydessä ei välttämättä ole mitenkään erityisen kallista. Ja saahan siitä myyntipiste sitten sitä asiakasvirtaa.

Epäilyttävää on kyllä se, että jos HSL tarjoaa ns. ilmaisen latailun automaatillaan (maksaen sen kulut itse) mutta ei suostu sitten pientä rahaa R-Kioskille välityksestä maksamaan. Ehkäpä jopa laitonta..
 
HSL vastasi kommenteissa, että R-kioski on sitoutunut välittämään HSL:n lippuja vuoteen 2024 asti. Onko sellaiseen sopimukseen sitten sovittu joku myyntikomissio ja onko tämmöinen sopimus julkinen? Ymmärsin, että HSL oli kilpailuttanut tämän myyntiverkoston kanssa tehtävän välityssopimuksen.
 
Lippujen lataajat ovat merkittävä asiakasryhmä R-kioskissa, usein ostavat samalla muutakin. Kaupallisesti ei olisi mielekästä periä lisämaksua matkakortista.

Tallinnan Ühiskaartin voi ladata verkossa (tosin kömpelöä), mutta meillä vaan kortin nettilataaminen siirtyy vuodesta toiseen erilaisilla verukkeilla. sitten kun se on mahdollista niin matkakorttiasiakkaiden lisäostokset jäävät R-kioskien myynnistä pois, eikä se ole pikkusumma.
 
kaikki eivät vaan ymmärrä jokaista asiaa, eteenkään sellaista joka ei kosketa juuri häntä itseään.
Käytän korttia. Minulla ei ole hsl-mobiilisovellusta, enkä sitä luultavasti hanki niin kauan kuin on mahdollista käyttää korttia.

Silti käsitän ihan hyvin, että eri maksutavat voivat olla eri hintaisia ja olen sinut asian kanssa.

Noin muuten en nähnyt viestisi sössötyksen liittyvän keskusteluun mitenkään.
 
HSL voisi sentään saada kauden verkkolaskutuksen matkakorttiin tai mahdollistaa kortin etälatauksen. Aikaisemmin minulla oli kymmenisen vuotta HSL:n suoraveloituslippu, jonka kausi meni joka kuukausi tililta. Ihan toimivaa. Jostain syystä suoraveloituslippua_ei järjestelmäuudistuksen yhteydessäpäivitetty e-laskuksi, kuten kaikki muut suoraveloitukset, vaan piti siirtyä takaisin lataamaan korttia. Kerran puoleen vuoteen tai kerran vuoteen olen ladannut korttia ärrällä.

HSL sovellusta en käytä, koska se ei toimi luotettavasti, kun HSL:n systeemi nurin niin usein.
 
Käytän korttia. Minulla ei ole hsl-mobiilisovellusta, enkä sitä luultavasti hanki niin kauan kuin on mahdollista käyttää korttia.

Silti käsitän ihan hyvin, että eri maksutavat voivat olla eri hintaisia ja olen sinut asian kanssa.

Eli mielestäsi on ihan ok että valtaosa asiakkaista maksaisi matkakortin lataamisesta enemmän kuin vähemmistö jotka käyttävät mobiililippuja?

Kyllä minulle käy ihan hyvin että eri palvelupisteet alkavat perimään palvelumaksua lataamisesta. Mutta ei ennen kuin tälle on olemassa oikea vaihtoehto, eli matkakortin lataamisen netissä pitää onnistua ennen palvelumaksujen tuloa.
Tähän tietenkin joku taas sanoo että voi siirtyä mobiililipun käyttäjäksi jos ei halua maksaa palvelumaksuja tai käyttää lippuautomaattia. Ihan oikeasti se älypuhelin ja mobiili ei vain kaikille sovi. Lippuautomaattejakin löytyy yleensä vain juna - ja metroasemilta sekä terminaaleista.

Hesarissa oli tänään Marja Salomaan juttu tästä HSL:n takkuisesta etenemisestä esimerkiksi nettilataamisen suhteen. Jutussa mainitaan että nettilataaminen saattaisi tulla jo tänä syksynä tai vuodenvaihteessa. Toivon tosiaan että se vihdoin tulisi, mutta pahaa pelkään että ei onnistu vielä aikoihin.
 
Eli mielestäsi on ihan ok että valtaosa asiakkaista maksaisi matkakortin lataamisesta enemmän kuin vähemmistö jotka käyttävät mobiililippuja?
Jos haluaa ladata korttiaan kolmannen osapuolen tarjoamalla palvelulla, niin on ihan luonnollista, että se palvelu maksaa.

Toki hsln pitää tarjota mahdollisuus ladata korttia muutoinkin kuin kolmannen osapuolen palvelussa, mutta niin se tekeekin. Asemilla saa ladata korttia automaatilla. Se on ihan riittävästi, joskin nettilataaminenkin olisi suotavaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Joukkoliikenteen vakiokäyttäjä jossain vaiheessa matkustaa kuitenkin liikenteen solmukohdissa, joissa on isompi automaatti, jossa voi kortilla ladata sekä kautta että arvoa. varsin kätevä. Kone ehdottaa ensin kahden viikon kautta, mutta jota muutamalla painaksulle voi kasvattaa. Eikä näillä automaateilla yleensä ole yhden hengen jonoa pitempää toisin kuin R-kioskeilla.
 
Joukkoliikenteen vakiokäyttäjä jossain vaiheessa matkustaa kuitenkin liikenteen solmukohdissa, joissa on isompi automaatti, jossa voi kortilla ladata sekä kautta että arvoa. varsin kätevä. Kone ehdottaa ensin kahden viikon kautta, mutta jota muutamalla painaksulle voi kasvattaa. Eikä näillä automaateilla yleensä ole yhden hengen jonoa pitempää toisin kuin R-kioskeilla.
Joukkoliikenteen vakiokäyttäjä tuskin ensin kävelee sinne solmukohtaan, jos se ei ole se oma nousupysäkki saatikka lähelläkään sitä. Tilanne siis silloin kun armo tai kausi loppunut. Itse mm kuljin paljon Tampere–Pirkkolantie, Pirkkolantie–Karvaamonkuja. No siinä vaiheessa kun sovellus tai silloinen oma.matkakortti.fi antoi ymmärtää että armo ei riitä, niin käveltävähän se oli. Toki varmaan Huopalahden asemaltakin olisi saanut tankattua korttiin virtaa, jos olisi jostain sen ehjän pömpelin löytäny, mutta pysäkinväli ”solmukohdasta” toiseen ei ainakaan itseä innostanut.

Nyt se nettilataus ensisijaisesti kuntoon, kyllä muillekin palvelupisteille varmasti on kysyntää, koska palveluverkosto on sangen surkea.
 
Takaisin
Ylös