Sivu 41 / 46 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2131373839404142434445 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 601-615/687

Viestiketju: Uusi tariffijärjestelmä

  1. #601
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1209

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Tilanne siis silloin kun armo tai kausi loppunut.
    "Armon" päätyttyä tosiaan esim. Leinelästä on nytkin matkustettava ensin jonnekin lataamaan. Tunnustan, että olen tällaisessa tapauksessa mennyt ainakin kerran pummilla Tikkurilaan, kun sieltä ostettu kausilippu kuitenkin kattaa koko päivän. Mutta tästäkin syystä kovasti toivoisin sitä nettilataussysteemiä mahdollisimman nopeasti.

  2. #602

    Liittynyt
    20.05.2016
    Viestejä
    43

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Asemilla saa ladata korttia automaatilla.
    Jos vain voisikin, mutta kun ei pysty. Ainoastaan 41 % HSL-alueen rautatieasemista on varustettu automaatein, joilla voi ladata matkakortteja.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Toki varmaan Huopalahden asemaltakin olisi saanut tankattua korttiin virtaa
    Teoriassa kyllä, mikäli vain tietää, että monilippuautomaatti on idän puoleisessa alikulkutunnelissa. Asemalle läntisen alikulun kautta tullut ei välttämättä löydä koko automaattia. Seuraavaksi lähimmät latausautomaatit ovat Pohjois-Haagan ja Pitäjänmäen asemilla.

  3. #603
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2234

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Joukkoliikenteen vakiokäyttäjä tuskin ensin kävelee sinne solmukohtaan, jos se ei ole se oma nousupysäkki saatikka lähelläkään sitä. Tilanne siis silloin kun armo tai kausi loppunut. Itse mm kuljin paljon Tampere–Pirkkolantie, Pirkkolantie–Karvaamonkuja. No siinä vaiheessa kun sovellus tai silloinen oma.matkakortti.fi antoi ymmärtää että armo ei riitä, niin käveltävähän se oli. Toki varmaan Huopalahden asemaltakin olisi saanut tankattua korttiin virtaa, jos olisi jostain sen ehjän pömpelin löytäny, mutta pysäkinväli ”solmukohdasta” toiseen ei ainakaan itseä innostanut.

    Nyt se nettilataus ensisijaisesti kuntoon, kyllä muillekin palvelupisteille varmasti on kysyntää, koska palveluverkosto on sangen surkea.
    Pointtihan on siinä että vakiokäyttäjä matkustaessaan hyvissä ajoin ennen kauden loppumista lataa uuden kauden kun havaitsee ohikulkiessaan vapaan automaatin. Tarkoitin nimenomaan sitä uuden kauden varaamista vanhan ollessa vielä voimassa. Samaa mieltä siitä, että se nettilatus olisi nyt saatava pian. Kun se toimii, niin sitä voi kyllä kehua ilmastoteoksi.

  4. #604

    Liittynyt
    15.01.2014
    Sijainti
    Järvenpää
    Viestejä
    101

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Paljonko tuo R-kioski on tähän mennessä saanut komissiota lipunmyynnistä? Onko siitä joku julkinen hankintasopimus HSL:n ja R-kioskin välillä? Paikallislehdessä väitettiin, että 2 %, mutta aiemmin olin kuullut suullisesti toisen luvun.

  5. #605

    Liittynyt
    11.04.2018
    Sijainti
    Juvankartano, Espoo
    Viestejä
    506

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    HSL on päättänyt alentaa kalleimpien lippujensa hintoja keväällä 2020.

    https://www.hsl.fi/uutiset/2019/pisi...0-alussa-18548

  6. #606
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    4261

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Akizz Näytä viesti
    HSL on päättänyt alentaa kalleimpien lippujensa hintoja keväällä 2020.

    https://www.hsl.fi/uutiset/2019/pisi...0-alussa-18548
    Eikös tuo hintamuutos tapahdu jo heti vuodenvaihteessa, eli ei tarvitse kevääseen odottaa.

    Näiden hinnanalennusten myötä Helsingissä näyttää taas voimistuvan vaatimukset edullisemman "sisäisen" lipun puolesta https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006288599.html.

  7. #607

    Liittynyt
    11.04.2018
    Sijainti
    Juvankartano, Espoo
    Viestejä
    506

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Eikös tuo hintamuutos tapahdu jo heti vuodenvaihteessa, eli ei tarvitse kevääseen odottaa.
    Itse lasken että kevät alkaa 1.1. (eihän se nyt ihan ala mutta itse tottunut näin sanomaan) joten tämä nyt ihan tulkintakysymys. Vuoden alussa joka tapauksessa..

  8. #608
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    4261

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    R-kioskit ottavat käyttöön palvelumaksun matkakortin latauksesta vuoden alusta lähtien https://www.vantaansanomat.fi/artikk...illa-asiakkaat.
    Palkkio on muutaman prosentin luokkaa lipun hinnasta, kertoo R-kioski Oy:n toimitusjohtaja Teemu Rissanen. Palkkion tarkkaa prosenttimäärää Rissanen ei etukäteen halua kertoa kilpailullisista syistä. Tarkempi hinnoittelu selviää vuoden alussa.

    Jos palvelumaksu olisi esimerkiksi 3%, niin 30vrk AB-kausilipun 59,70€ hintaan tulisi lisää 1,80€. 5% tekisi lisähintaa jo 3€. Miksi pitää lähteä kikkailemaan prosenttiperusteisella maksulla kun kaikkein selkein tapa olisi lyödä jokaiseen lataukseen esimerkiksi kiinteä euron palvelumaksu.

  9. #609
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    8031

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Kuka yllättyi siitä, että matkakortin nettilataus ei alakaan vuodenvaihteessa, mutta palvelumaksut myyntipistelatauksiin tulevat kyllä voimaan vuodenvaihteessa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Miksi pitää lähteä kikkailemaan prosenttiperusteisella maksulla kun kaikkein selkein tapa olisi lyödä jokaiseen lataukseen esimerkiksi kiinteä euron palvelumaksu.
    Tulee mieleen kaksi syytä.

    Ärrä myy noita lippuja vain siksi, että saa houkuteltua puljuunsa väkeä, joka sitten toivottavasti ostaa sieltä jotain muuta samalla. Kannattaa siis yrittää houkutella porukka sinne mahdollisimman usein. Kiinteällä palvelumaksulla kävisivät mahdollisimman harvoin.

    Toinen on se, että meillä Suomessa on aina tapana kitistä siitä, miten kaikki kurittaa erityisesti köyhiä. Jos on varaa ladata vain vähäsen kerrallaan, ja pitäisi maksaa joka kerta kiinteä palkkio, niin varmaan siitä nousisi meteli. Nyt saa ladata usein ja vähän, ja palkkio joustaa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #610

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    543

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lippuautomaattien käyttö vaikuttaa vähäiseltä. Olisi mielenkiintoista tietää, paljonko yksi asiointikerta todellisuudessa tulee HSL:lle maksamaan. Automaatilla voisi olla käytössä prosenttipohjainen palvelumaksu, jolla niitten huolto- ja asennus- ja ylläpitokulut katettaisiin.

    Mobiilisovelluksen ylläpito maksaa ja maksunvälittäjä perii varmasti palvelumaksun. Miksei näitä kuluja siirretä suoraan asiakkaalle? HSL:n palvelupisteessä voisi neuvonta maksaa 5 euroa kerralta ja kolme euroa minuutilta, jottei netistä aikataulut katsova joutuisi oman lippunsa hinnassa kattamaan tuollaisen itselleen turhan palvelun kuluja. Mutta toisaalta reittioppaan ylläpito maksaa ja sellainenkin asiakas, joka aikatauluja katsomatta menee pysäkille, joutuu maksamaan oppaan ylläpidosta. Ei mene tämäkään oikeudenmukaisesti.

  11. #611

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    571

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Miksi Höseli ei muuten liittynyt Waltti-järjestelmään? Piti näköjään keksiä pyörä uudelleen. Selailin muutaman Waltti-paikkakunnan taksoitusta. Jyväskylässä ei peritä muuta maksua, kuin uuden kortin hankinnasta 5 €. Kuopiossa on taas todella sekava palvelumaksuhinnasto. Bussilataus kustantaa 3 €, kaupungin palvelupisteissä 1,50 €. Eräässä torin varren tavaratalossa lätkäistään 6%:n palvelumaksu ja Ärrillä 3:06%:n. Köyhien kannattaa ladata pienisummaista arvoa viimeksimainituilla. Waltti-nettikaupassa ei kuopiolaisten tosin tarvitse maksaa lisämaksua ollenkaan.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  12. #612
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    4261

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Myös HOK-elanto ja K-ryhmä perivät maksua HSL:n matkalippujen latauksesta, "Palvelumaksu vaihtelee lipputyypeittäin 0,5 eurosta 2 euroon" https://www.vantaansanomat.fi/artikk...en-latauksesta

  13. #613

    Liittynyt
    15.01.2014
    Sijainti
    Järvenpää
    Viestejä
    101

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LateZ Näytä viesti
    Lippuautomaattien käyttö vaikuttaa vähäiseltä. Olisi mielenkiintoista tietää, paljonko yksi asiointikerta todellisuudessa tulee HSL:lle maksamaan. Automaatilla voisi olla käytössä prosenttipohjainen palvelumaksu, jolla niitten huolto- ja asennus- ja ylläpitokulut katettaisiin.

    Mobiilisovelluksen ylläpito maksaa ja maksunvälittäjä perii varmasti palvelumaksun. Miksei näitä kuluja siirretä suoraan asiakkaalle? HSL:n palvelupisteessä voisi neuvonta maksaa 5 euroa kerralta ja kolme euroa minuutilta, jottei netistä aikataulut katsova joutuisi oman lippunsa hinnassa kattamaan tuollaisen itselleen turhan palvelun kuluja. Mutta toisaalta reittioppaan ylläpito maksaa ja sellainenkin asiakas, joka aikatauluja katsomatta menee pysäkille, joutuu maksamaan oppaan ylläpidosta. Ei mene tämäkään oikeudenmukaisesti.
    Heität hyviä kysymyksiä. HSL:n hankintapäätöksista voi haarukoida jonkun verran paljonko HSL maksaa esimerkiksi mobiilisovelluksen ylläpidosta. Luottokorttimaksut mobiilisovelluksessa sisältävät aina myös kustannuksia. Esimerkiksi maksuoperaattori Stripe veloittaa 0,25 € + 1.4% joten esimerkiksi aikuisten AB-lipusta (2,80 €) aiheutunee HSL:lle kuluja joka tapauksessa arviolta lähelle 10 % lipun hinnasta. (HSL on ostanut mobiilisovelluksensa maksupalvelukehitystä Poplatek/Poplapay-nimiseltä suomalaiselta firmalta, jonka maksukuluista minulla ei ole tietoa.) Suuremmissa maksuissa kulu on prosentuaalisesti selvästi pienempi. Ehkäpä tämä mobiiliin ja korttimaksuihin siirtyminen selittää myös miksi HSL niin innokkaasti laski pidempien matkojen hintoja. Korttimaksamisen kuluista mainitaan myös HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmassa, että se on kasvava kuluerä (kohdassa Muut kulut), joskin siellä 2 milj. € vuodessa, joka on vain 0,5 % kaikista lipputuloista (vajaa 400 milj. €/vuodessa).

    ---------- Viestit yhdistetty klo 17:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:58 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Miksi Höseli ei muuten liittynyt Waltti-järjestelmään? Piti näköjään keksiä pyörä uudelleen. Selailin muutaman Waltti-paikkakunnan taksoitusta. Jyväskylässä ei peritä muuta maksua, kuin uuden kortin hankinnasta 5 €. Kuopiossa on taas todella sekava palvelumaksuhinnasto. Bussilataus kustantaa 3 €, kaupungin palvelupisteissä 1,50 €. Eräässä torin varren tavaratalossa lätkäistään 6%:n palvelumaksu ja Ärrillä 3:06%:n. Köyhien kannattaa ladata pienisummaista arvoa viimeksimainituilla. Waltti-nettikaupassa ei kuopiolaisten tosin tarvitse maksaa lisämaksua ollenkaan.
    HSL omistaa 14,5 % Waltista (TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy). Eihän HSL:n mikään pakko olisi ollut ottaa lisämaksuja käyttöön, mutta tekivät sen koska eräät tahot ovat vaatineet tasapuolista kohtelua mobiilikanavissa myymistään lipuista t.s. samaa provikkaa mikä aiemmin oli leivottu sisään lippujenhintoihin. R-kioskihan on saanut myyntikomissiota HSL-lipuista tähän asti. En ole aivan selvillä mikä on ollut komissioperuste, onko se ollut 2% vai 4 % myynnistä vai joku muu.

    Kuluja tuosta lipunmyynnistä joka tapauksessa syntyy, joten ei tuo Waltti mikään ratkaisu olisi ollut vaan erilainen komissiotapa.

  14. #614

    Liittynyt
    11.04.2018
    Sijainti
    Juvankartano, Espoo
    Viestejä
    506

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kuka yllättyi siitä, että matkakortin nettilataus ei alakaan vuodenvaihteessa, mutta palvelumaksut myyntipistelatauksiin tulevat kyllä voimaan vuodenvaihteessa?
    En todella yllättynyt..
    Milloin nettilataus muuten olisi tarkoitus ottaa käyttöön?

  15. #615

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    1102

    oletus Vs: Uusi tariffijärjestelmä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Akizz Näytä viesti
    En todella yllättynyt..
    Milloin nettilataus muuten olisi tarkoitus ottaa käyttöön?
    On kyllä kummallista, että Tallinnan matkakortteja voi ladata netissä ainakin Suomessa , Ruotsissa ja Latviassa mutta Helsingissä ei saada mitään aikaan.
    Tähän liittyen: minulla on tapana ladata kautta kolme kuukautta kerralla. Lisäksi pidän kortilla aina jonkin verran arvoa. Olen yleensä tehnyt lataukset R-kioskeissa mutta nyt siirryn jonottamaan HSL:n omiin pisteisiin. Mitään palvelumaksuja en hyväksy.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen lippu- ja tariffijärjestelmä 6.6.2016 alkaen
    kirjoittanut Heikki K foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 27.10.2017, 21:17
  2. Uusi nimi TKL:lle
    kirjoittanut anttipng foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 25
    Viimeisin viesti: 14.01.2016, 02:30
  3. HKL uusi webbisivunsa
    kirjoittanut 339-DF foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 06.06.2006, 02:42
  4. Uusi foorumiohjelmisto
    kirjoittanut vko foorumissa Foorumista itsestään
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 26.04.2006, 16:58
  5. SL:n uusi rahastusjärjestelmä
    kirjoittanut Eppu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.04.2006, 10:45

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •