Mielestäni YTV:n matkakorttijärjestelmää pitäsi kehittää vähän eri suuntaan, ja palauttaa toisalta satunnaismatkustajille pahviset sarjaliput tai määräalennukset ennakkoon ostetuille kertalipuille. Kännykkälippujen pitäisi olla voimassa koko YTV-alueella ja myös busseissa.
Kuljettajalta/rahastajalta ostettavan kertalipun hinnan pitäisi olla niin korkea että se houkuttelisi ostamaan ennakkoon tai maksamaan kännykkälippu. Kuljettaja/rahastajamyyntihän sitoo henkilökuntaa ja lisää liikennöintikustannuksia kaikenkaikkiaan.
Varsinaisen matkakortin pitäsi aina olla henkilökohtainen, ja siihen pitäisi aina olla talletettuna vain kautta, tai sellaista arvoa jota voi muuntaa vain päivä- tai osapäivälipuksi. Ts matkustaja saisi itse päättää esim päivistä jolloin kortti on tai ei ole voimassa. Matkustaja voisi myös päättää millä kaikilla vyöhykkeillä kortti on milloinkin voimassa. Kortin lataaminen tai päivittäminen tapahtuisi automaateissa, tai ehkä jopa netin kautta, mutta se edelyttäisi että käy jossain vielä aktivoimassa muutoksen.
Matkakortissa olisi samalla muutakin tietoa sen omistajasta ja se voisi kelvata myös joissakin muissa pisteissä kuten likuntapaikoissa, tai sillä vois vuokrata city-pyörän, mutta liian aikaista ihan alkuvaiheessa ympätä kaikkia mahdollisia ominaisuuksia, mutta sen pitäisi olla jonkinlaine pk-seutulaisen "henkkari" samalla. Koululaismatkakortteihin pitäisi joka tapauksessa voida joustavasti ladata kautta myös vapaa-ajan matkoihin. Jos kyseessä on ns työsuhdematkalippu, niin työnantajalla pitäisi olla mahdollisuus päättää että se on voimassa vain kodin ja työpaikan välillä, tai tiettyinä kellonaikoina, ja että haltija saisi maksaa omasta saldostaan muut matkat.
t. Rainer