Uusi tariffijärjestelmä

Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Mistä tälläinen tieto on peräisin?

Niin sitä minuakin kiinostaisi tietää.

Matkakortin arvolla joutuu aina maksamaan jos esim on menossa naapurikaupungin vuyöhykkeelle ja kautta on ladattu vain omalle kaupungille. Tai sellainen joka on kotona suurimman osan ajastaan (eläkeläiset, kotiäidit/isät, työttömät, opiskelijat) ja matkustaa vain pari kertaa viikossa jonnekin kotikaupunginosansa ulkopuolelle jne.

Kertalippumyynnistä pitäisi päästä eroon säätämällä niiden hinta mahdollisimman korkeaksi koska niiden myyminen myöhästyttää busseja ja juniakin. Kännykkälipun tulevaisuus on epävarma koska se toimii vain yhdellä maksuvyöhylkeellä ja vain raideliikenteessä, ja kännykät ovat muuttumassa niin kummallisiksi että lipuntarkastajille lipun oikeellisuuden varmistaminen muuttuu yhä työläämmäksi.

Koko seudun sisällä matkustamista ei saada koskaan niin halvaksi että jokaisen seudulla asuvan kannattaisi ladata seutulipun kautta. Anteron teesit että kausilipun lataaminen on niin halpaa koskee vain helsinkiläisiä joilla ei ole koskaan tarvetta matkustaa oman kaupunkinsa ulkopuoelle. Espoolaiset ja vantaalaiset joukkoliikennekäyttäjät ostavat useimmiten seutulipun kun he matkustavat julkisilla. Se johtuu siitä että oman kaupungin sisällä autolla pääsee lyhyitä matkoja usein niin helposti että sisäiseen lippuun on harvemmin tarvetta. Se taas johtuu siitä että nämä kaupungit ovat liian väljiksi rakennettu kauttaaltaan, ja se on ongelma josta ei noin vaan pääse eroon.

Jos halutaan luopua moninmutkaisesta korttijärjestelmästä satunnaisten matkojen osalta on olemassa järjettömän helppo tapa. Se olis Saksan kaupungeissa yleisesti käytetty sarjalippu eli "Streifenkarte" -järjestelmä. Niissähän on käytössä pahviset sarjaliput joissa leimataan matkan lähtöpäässä niin monta leimaa kuin vyöhykerajoja joita ylitetään. Vyöhykkeet olisivat pienempiä kuin nykyiset kokonaisen kaupungin käsittävät. Systeemi on mielestäni vedenpitävä koska leimassa on lähtöpaikan vyöhykkeen tunnus ja kellonaika, ja tarkastaja näkee heti matkustajan senhetkisen sijainnin perusteella onko yritetty fuskata. Systeemi joustaa myös hyvin koska samalla lipulla voi matkustaa useampi henkilö, leimojen määrä ratkaisee. Satunnaisesti vierailevan turistin ei tarvitse maksaa erikseen mistään kortista vaan pahvilippu jossa on joko 10 tai 20 paikkaa leimoille ostetaan kioskista tai automaatista. Jos leimoja jää käyttämättä niitä voi käyttää jonkun toisen kerran kun vierailee kaupungissa. Systeemin ainoa ongelma on että suuret IT-yritykset eivät nettoa niistä mitään ja että se on monta vuosikymmentä vanha, ja mekaanisia leimauslaitteita voi olla hankala enää ostaa mistään.

t. Rainer
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Mistä tälläinen tieto on peräisin?
Lippu-uudistuksen valmistelumateriaalista.
Systeemin ainoa ongelma on että suuret IT-yritykset eivät nettoa niistä mitään ja että se on monta vuosikymmentä vanha, ja mekaanisia leimauslaitteita voi olla hankala enää ostaa mistään.
Et kai tosissasi usko, että palattaisiin pahvilippuun?

Kokonaisuutena joukkoliikenne eikä erityisesti YTV/HSL-liikenne ole mikään erityistapaus ja ainutlaatuinen maksuongelma. Maksaminen on arkea kaikessa muussakin, ja rahoitusala kehittää yleispätevää maksamista. Autoalalla joukkoliikennelipun tapaista maksamista on vuosikausia hoiddttu menestyksekkäästi ”parkkikorteilla” joiden nimi on Visa, Mastercard, American express jne. Nykyisissä maksupäätteissä on jo sirukortin slotti, joten maksukorttien käyttö voisi alkaa heti. Tunnuslukua eivät kysele parkkiautomaatitkaan.

Kännykällä maksaminen on yksi varteenotettavimmista tulevaisuuden maksutavoista. Tarvittavan sirun ymppääminen kännykkään on ei mitään. Ja kännykkä tarjoaa sekä tunnistuksen että käyttöliittymän, jonka puute on maksukorttien suuri puute.

Ala on siis menossa kohti yleispätevää maksuvälinettä, joita jokainen firma ei toimita erikseen vaan johon rekisteröidään eri firmojen asiakkuuksia ja ladataan näiden erityistoimintoja. On siis yleinen rauta kuten PC, johon ladataan vain softana toimintoja. Tässä tilanteessa on jokseenkin typerää lähteä keksimään jo toista kertaa ruutia uudelleen, ja kyllä se on tiedossa YTV:ssäkin. Koska YTV kertoi näistä asioista matkakortin uudistamista esitellessään.

Globaali maksuliikenne kehittyy toki raskaalla koneistolla ja YTV:tä kirittää se, että nykyisiä ainutlaatuisia erikoiskortteja ei ole enää vähään aikaan valmistettu. Kun varasto loppuu, on pakko keksiä jotain. Maksun peruste on kuitenkin aivan eri asia kuin maksamisen tekniikka.

Antero
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Et kai tosissasi usko, että palattaisiin pahvilippuun?
No en tosissani usko. Vaikka se olisi monelle "vanhanaikaiselle" helpotus.

Kokonaisuutena joukkoliikenne eikä erityisesti YTV/HSL-liikenne ole mikään erityistapaus ja ainutlaatuinen maksuongelma. Maksaminen on arkea kaikessa muussakin, ja rahoitusala kehittää yleispätevää maksamista. Autoalalla joukkoliikennelipun tapaista maksamista on vuosikausia hoiddttu menestyksekkäästi ”parkkikorteilla” joiden nimi on Visa, Mastercard, American express jne. Nykyisissä maksupäätteissä on jo sirukortin slotti, joten maksukorttien käyttö voisi alkaa heti. Tunnuslukua eivät kysele parkkiautomaatitkaan.
Ongelma on siinä että joukkoliikennettä eivät käytä samassa suhteessa American Expressin platinakortin haltijat vaan enemmän sellaisten "rahvaan" korttien kuten Visa Electron. Toisessa ketjussa on puheenaiheena sen kelpaamattomuus junissa. Ja syytkin on tiedossa. Rahvaan kortti edellyttää aina tunnusluvun näppäilyä ja katteen varmentamista pankista jne. Siksi ainoa vaihtoehto on että operaattorilla on oma matkakortti käytössään joka pitää ladata erikseen.

Kännykällä maksaminen on yksi varteenotettavimmista tulevaisuuden maksutavoista. Tarvittavan sirun ymppääminen kännykkään on ei mitään. Ja kännykkä tarjoaa sekä tunnistuksen että käyttöliittymän, jonka puute on maksukorttien suuri puute.

Kännykällä maksamista on kuulemma rajoittamassa myös jokin EU-direktiivi mutta se ongelma ehkä saadaan eliminoitua. Kännykän on muututtava kuvaavallasi tavalla yleismaksulaitteeksi joka ei ole riippuvainen jostain tekstiviesteistä joka kiertää operattorin kautta. Ennenkuin sellaisia tulee niin ehti matkakortijärjestelmä vaihtua toisenkin kerran.

t .Rainer
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Ongelma on siinä että joukkoliikennettä eivät käytä samassa suhteessa American Expressin platinakortin haltijat vaan enemmän sellaisten "rahvaan" korttien kuten Visa Electron.

Mutta ongelmahan ei olekaan se, miten tämä "rahvas" maksaa, koska tämän "rahvaan" keskuudessa kausilipun käyttö on jo niin korkea. Kausilippua ei vielä ihan vähään aikaan voi ladata tavallisille maksukorteille. Mutta ongelma on se autoileva keskiluokka, josta pitäisi löytää ne satunnaiskäyttöä lisäävät. Ja näistä suurin osa omistaa luottokortin, koska pankit ovat sellaisia erittäin paljon jaelleet. Ei tietenkään mitään Amexeja, mutta Visan ja Masterin saa kuka tahansa työssä käyvä henkilö, ja todennäköisesti pankit tulevat hinnoittelemaan korttinsa tulevaisuudessa niin, että luottokortit eivät ole edes pankkikortteja kalliimpia.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Mutta ongelmahan ei olekaan se, miten tämä "rahvas" maksaa, koska tämän "rahvaan" keskuudessa kausilipun käyttö on jo niin korkea. Kausilippua ei vielä ihan vähään aikaan voi ladata tavallisille maksukorteille. Mutta ongelma on se autoileva keskiluokka, josta pitäisi löytää ne satunnaiskäyttöä lisäävät. Ja näistä suurin osa omistaa luottokortin, koska pankit ovat sellaisia erittäin paljon jaelleet. Ei tietenkään mitään Amexeja, mutta Visan ja Masterin saa kuka tahansa työssä käyvä henkilö, ja todennäköisesti pankit tulevat hinnoittelemaan korttinsa tulevaisuudessa niin, että luottokortit eivät ole edes pankkikortteja kalliimpia.

"Rahvaan" joukossa on paljon sellaisia jotka eivät käytä joukkoliikennettä päivittäin, mutta on silti tarve tehdä satunnaisia matkoja edulliseen hintaan.

Tähän kategoriaan kuuluu kotiäidit, eläkeläiset, apurahalla elävät taiteilijat ja tutkijat ja muut "akateemiset" pätkätyöläiset, ja sitten ihan rehellisesti työttöminä olevat, joille luottokortteja ei aina noin vaan myönnetä. Siitä on ihan kokemusta meidän perheessä enkä usko että pankkien linja muutu. Luottokortti on lisäksi halpa vain jos on jokin "kultapossu-asiakas" eli on riittävästi täppää ja käyttää pankin sijoitus ym palveluja ahkerasti.

Eli joukkoliikenne-operaattoreilla on pakko olla jokin edullinen maksuvaihtoehto tälle väliinputoaja-luokalle, muuten se käytää autoa.

Lisäksi kausikortilla matkustavien joukossa on paljon sellaisia joiden on päästävä satunnaisesti kulkemaan toiselle maksuvyöhykkeelle kuin johon korttiin ladattu kausi oikeuttaa. Jos ei se suju joustavasti ja matka on hinnoiteltu nin että sen kokee oikeudenmukaisesi, hekin käytävät autoa tai joissakin tapauksissa jopa taksia mielummin.

t. Rainer
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Eli joukkoliikenne-operaattoreilla on pakko olla jokin edullinen maksuvaihtoehto tälle väliinputoaja-luokalle, muuten se käytää autoa.
En kyllä ihan allekirjoita sitä, että varaton ihminen käyttää autoa, jos joukkoliikenteeseen ei ole omaa maksukorttia. Ei ole omaa maksukorttia bensa-asemallakaan. Eli jos voi ostaa bensaa ja kykenee maksamaan auton kulut, kykenee maksamaan joukkoliikenteestäkin.

Mutta ei tämä oikeasti ole mikään ongelma. Maailmalla on automaatteja, jotka sylkäisevät pahvisen älykortin hintaan 0,5–1 €, ja se toimii samalla tavalla kuin nykyinen YTV-matkakortti, joiden valmistaminenkin on maksanut monta euroa kappale. Eihän yleisen maksukortin tai kännykkään integroidun maksusirun käyttömahdollisuus tarkoita sitä, etteikö operaattori edelleen myisi matkalippuja. Niiden tarve vain rajoittuu siihen, että ostajan maksuvälineenä on ainaostaan käteinen raha tai nettimaksu.

Meillä on vain oltu matkalipputekniikassa vosikymmen tai pari jäljessä muuta maailmaa. Magneettinauhat taisivat tulla joukkoliikennelippuihin ennen kuin luottokortteihin, ja ne tekivät mahdolliseksi kaiken sen mikä on YTV-matkakortissakin. Ainoa haitta oli, että lipun luenta edellytti kontaktin. Mutta ylivoimainen etu oli, että magneettinauhalippu oli pahvinpalan hintainen ja soveltui siten myös kertakäyttöön.

Magneettinauhalippuja en ole Suomessa nähnyt. Täällä yritettiin ottaa aikaa kiinni etäluettavalla älykortilla malttamatta odottaa ja ottaa osaa kansainväliseen tekniseen standardiin. Niinpä ratkaisu on nyt vanhentunut ja kallis. Ja kalliimmaksi tulee, jos on pakko keksiä joku välivaihe ennen yleisen maksuteknologian kehittymistä korvaamaan täysin operaattorikohtaiset erillisvälineet.

Lisäksi kausikortilla matkustavien joukossa on paljon sellaisia joiden on päästävä satunnaisesti kulkemaan toiselle maksuvyöhykkeelle kuin johon korttiin ladattu kausi oikeuttaa. Jos ei se suju joustavasti ja matka on hinnoiteltu nin että sen kokee oikeudenmukaisesi, hekin käytävät autoa tai joissakin tapauksissa jopa taksia mielummin.
Tämä on selkeä ongelma, jonka koen itsekin ja ratkaisen sen niin, että asioin Espooseen autolla. Mutta tällä ongelmalla ei ole mitään tekemistä maksuvälinetekniikan kanssa. YTV:lläkin oli ennen jatkolippu eli lisämaksu kausikortin omistajalle mennä tariffirajan yli. Mutta joku viisas päätti sen poistaa.

Antero
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Tähän kategoriaan kuuluu kotiäidit, eläkeläiset, apurahalla elävät taiteilijat ja tutkijat ja muut "akateemiset" pätkätyöläiset, ja sitten ihan rehellisesti työttöminä olevat, joille luottokortteja ei aina noin vaan myönnetä.

Samaa mieltä kuin Antero. Mikäli tällä kategorialla ei ole mahdollisuutta luottokorttiin tulotasonsa puolesta, ei sillä ole mitään mahdollisuuksia autoakaan käyttää, vaan kuuluu joka tapauksessa joukkoliikenteen pakkomatkustajiin.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Lippu-uudistuksen valmistelumateriaalista.

Mistäköhän sieltä tuon luvun löytää? Minusta se kuulostaa hyvin pieneltä.

Joka tapauksessa tällä hetkellä arvolla maksavien osuus on pieni (oma veikkaukseni 10 - 20% matkoista). Siirtyminen matkan pituuden mukaan menevään hinnoitteluun edellyttää, että arvolipusta tehdään tärkein lipputuote: kausilippujen hintoja pitää siis nostaa ja/tai arvolippujen hintoja alentaa. Lopullinen tavoite voi olla jopa kausilipuista luopuminen kokonaan Singaporen malliin.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Magneettinauhalippuja en ole Suomessa nähnyt. Täällä yritettiin ottaa aikaa kiinni etäluettavalla älykortilla malttamatta odottaa ja ottaa osaa kansainväliseen tekniseen standardiin. Niinpä ratkaisu on nyt vanhentunut ja kallis. Ja kalliimmaksi tulee, jos on pakko keksiä joku välivaihe ennen yleisen maksuteknologian kehittymistä korvaamaan täysin operaattorikohtaiset erillisvälineet.
Sellaisia magneettinauhalippuja olen nähnyt, jotka olivat samanlaisia 10-kerran almex-pahvikortteja, mutta takana juurikin magneettinauha. Idea lieni ehkäistä itse askarrellut liput, sillä nuo Almexit eivät suostunueet palaa leikkaamaan ilman nauhaa.

Tällaisia oli käytössä ainakin Väinö Paunu Oy:lla vielä reilu 15 vuotta sitten.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Samaa mieltä kuin Antero. Mikäli tällä kategorialla ei ole mahdollisuutta luottokorttiin tulotasonsa puolesta, ei sillä ole mitään mahdollisuuksia autoakaan käyttää, vaan kuuluu joka tapauksessa joukkoliikenteen pakkomatkustajiin.

Te ette ehkä ymmärrä sitä että kaikki eivät välttämättä halua luotollista korttia. Niihin liittyy omat riskinsä. Ja autonomistajia on työttömienkin joukossa. Tai sitten heidän puolisonsa/isänsä/äitinsä tai lapsensa omistaa auton jota voi käyttää aina silloin tällöin. Joka tapauksessa on paljon ihmisiä Suomessa jotka omistavat auton mutta eivät luottokortia.

t. Rainer
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Te ette ehkä ymmärrä sitä että kaikki eivät välttämättä halua luotollista korttia. Niihin liittyy omat riskinsä.

En täysin ymmärrä, miten luottokorttien riski olisi suurempi, kun luottokortin idea nimenomaan on, että kortin myöntäjä kantaa koko riskin (joka rahoitetaan suuremmilla kuluilla; eräänlainen korttivakuutus siis). Paitsi tietysti jos riskinä pitää sitä, ettei pysty lyhentämään luottoa ja saa merkinnän luottotietoihin.

---------- Viesti lisätty kello 18:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:41 ----------

Tai sitten heidän puolisonsa/isänsä/äitinsä tai lapsensa omistaa auton jota voi käyttää aina silloin tällöin.

Jos käyttää autoa silloin tällöin, se indikoi, että joukkoliikenne on silloin pääkulkumuoto, joten taas päädytään siihen, ettei kuulu tähän ryhmään.

Joka tapauksessa on paljon ihmisiä Suomessa jotka omistavat auton mutta eivät luottokortia.

Kysymys kuuluukin: kuinka paljon todellisuudessa ja erityisestä pääkaupunkiseudulla? Ja kuinka tärkeä tämä käyttäjäryhmä on yritettäessä kasvattaa joukkoliikenteen kulkumuoto-osuutta.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Ongelma on siinä että joukkoliikennettä eivät käytä samassa suhteessa American Expressin platinakortin haltijat vaan enemmän sellaisten "rahvaan" korttien kuten Visa Electron. Toisessa ketjussa on puheenaiheena sen kelpaamattomuus junissa. Ja syytkin on tiedossa. Rahvaan kortti edellyttää aina tunnusluvun näppäilyä ja katteen varmentamista pankista jne. Siksi ainoa vaihtoehto on että operaattorilla on oma matkakortti käytössään joka pitää ladata erikseen.

Olisikohan sellainen maksukorttijärjestelmä mahdollista, että samassa muovinpalasessa olisi sirussa useita "lokeroita"? Yksi olisi joukkoliikenne-, miksei myös taksi- yms. matkoja varten ja siihen voisi ladata nykyiseen tapaan kausi- ja arvolippuja sekä "matkavaluuttaa" eli matkan maksamiseen kelpaavaa arvoa. Rahvas voisi junamatkalle lähtiessään etukäteen varautua matkan maksamiseen "nostamalla" rahaa pankkitililtänsä kortille ns. offline-käyttöä varten ja maksaminen mielellään tapahtuisi kontaktittomasti eli RFID- tai vastaavalla tekniikalla.

Tiedän, että Avant-kortti yritti tämäntapaista järjestelmää joitakin vuosia sitten. Se kuitenkin jäi torsoksi ja nähdäkseni tällaiset yritykset tulevat jatkossakin olemaan vaisuja ellei koko maksuliikennealan toimijoita saada houkuteltua/pakotettua yhteisiin standardeihin.

Maksuliikennettähän esiintyy nykyään hyvinkin kirjavilla tavoilla. "Utopiani" onkin siis vain yksinkertaistaa maksumenetelmät ja sen jälkeen lipputuotteiden sekä muidenkin tuotteiden kaupankäynti helpottuisi eli käytännössä maksuliikennekustannukset = pankkien ja luottolaitosten provisiot olisi mahdollista alentaa prosenteista promilleihin. Maailma ei vaan vielä ole ihan valmis.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Magneettinauhalippuja en ole Suomessa nähnyt. Täällä yritettiin ottaa aikaa kiinni etäluettavalla älykortilla malttamatta odottaa ja ottaa osaa kansainväliseen tekniseen standardiin. Niinpä ratkaisu on nyt vanhentunut ja kallis.

Tukholmasta, Kööpenhaminasta ja Hollannista voinee käydä kysymässä miten sujuvasti ja halvalla heidän "kansainväliseen standardiin" perustuvat matkakorttiprojektinsa ovat tähän asti sujuneet. Tukholma ja Hollanti ovat tosin viimein saaneet korttinsa jakeluun.

Pääkaupunkiseudulla todella mentiin etäluettavissa korteissa kansainvälisesti kohtuullisen lähelle kärkeä, joskin muut kaupungit Suomessa olivat vielä selvästi nopeampia. Pääkaupunkiseudun edelle menivät lähinnä melko toisenlaisella periaatteella toimivat aasialaiset kortit.

Standardiratkaisun sivuuttaminen maksoi ylimääräistä ja jälkikäteen varmaankin valittaisiin toinen tie. Toisaalta kansainväliset järjestelmät kärsivät nyt sen yleisimmän standardiratkaisun (Mifare Classic) turvallisuuspuutteista, joita joudutaan paikkaamaan kallilla järjestelmätason virityksillä. Jälkiviisaus onkin sitä helpointa viisautta.

YTV:n kortithan menevät vaihtoon nyt syksyllä ja käyttöön tulevat DESFire -pohjaiset kestokortit ja jatkossa luultavasti Mifare Ultralight -kertakortit.

Tällä hetkellä ei näytä siltä, että mahdollinen integroituminen muihin maksukortteihin olisi aivan lähitulevaisuudessa, vaikka ainakin Lontoossa tätä jo mietitään pidemmällä tähtäimellä. Integraatio vaatisi sellaisia teknisiä ratkaisuja, joita ei vielä ole. Sopimuskuviot olisivat lisäksi varsin vaativat ja käytännössä Lontoon projekti yrittääkin vasta myydä ajatusta maksukorttiyhtiöille.

Kännyköihin integroituminen onnistuu periaatteessa NFC:n myötä, mutta lupauksista huolimatta NFC ei vielä ole yleistynyt. NFC ei myöskään vielä tue DESFireä eli sillä ei pysty tekemään kovin turvallisia ratkaisuja.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Mistäköhän sieltä tuon luvun löytää? Minusta se kuulostaa hyvin pieneltä.
Luulen, että sinulla on parempi pääsy sekä HKL:n että YTV:n lipputilastoihin. Kun en viitsi nyt kaivella, niin kertaan vain epäluotettavasta muististani lipputuotteiden osuudet matkoista suunnilleen-tarkkuudella:
  • Kausilippu 80 %
  • Käteinen raha 10 %
  • Kännykkämaksu 5 %
  • Arvokorttimaksu 5 %
Check-out voi perustua ainoastaan arvokorttimaksuun (5 %). Arvokorttimaksun sisälläkin on sellaisia lipputuotteita, jotka jäisivät kilometriperustan ja check-outin ulkopuolelle, joten check-out ei koskisi edes kaikkia arvokorttimaksajia ja on siten vähemmän kuin 5 %.

Kävin aikanaan läpi sekä taksauudistuksen esittelymateriaalia että YTV:n pyytämiä lausuntoja kuin myös lausuntojen esityslistatekstejä. Eräässä tilaisuudessa Järviluoma oli esittelemässä asiaa, ja siellä tästä check-out-systeemin marginaalisuudesta keskusteltiin erityisesti, koska yleisö ei ollut järin innostunut moisesta vaivasta ja ihmetteli sitä. Järviluoma joutui selittämään itse, miten pientä osaa matkoista se koskee, jotta yleisö ei olisi asiasta niin tuohtunut.

Minusta on vähän turhaa, että kävisin tuon kaiken materiaalin läpi uudelleen, joten jos sinä voisit esittää sen tiedon ja lähteen, joka kumoaa yllä esittämäni.

Siirtyminen matkan pituuden mukaan menevään hinnoitteluun edellyttää, että arvolipusta tehdään tärkein lipputuote: kausilippujen hintoja pitää siis nostaa ja/tai arvolippujen hintoja alentaa. Lopullinen tavoite voi olla jopa kausilipuista luopuminen kokonaan Singaporen malliin.
Minä todellakin toivon, etteivät näin typerät tavoitteet ole tämän asian taustalla. Maailmalta on kokemus siitä, että kausikortti ja joukkoliikenteen runsas käyttö liittyvät toisiinsa. Tilastohavainnolle on myös hyvät ja loogiset selitykset. Kaupunkiliikenteen matkaperustaisesta hinnoittelusta ei ole juurikaan kokemuksia muuten kuin käänteisesti, eli kertamaksamisen ryhmä ja joukkoliikenteen alhainen käyttö liittyvät toisiinsa. Kun tämä on kokemus, miksi pitää muuttaa tariffijärjestelmää huonomman vaihtoehdon suuntaan?

Antero
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Kun tämä on kokemus, miksi pitää muuttaa tariffijärjestelmää huonomman vaihtoehdon suuntaan?

Matkakorttitekniikan kehittyessä on syntynyt koulukunta, jonka mielestä matkustajien on maksettava matkoista tarkasti kuljetun matkan mukaan. Tämä koulukunta näkee kausiliput ja vyöhykkeiden mukaan hinnoitellut arvo- ja kertaliput vanhan paperilipputeknologian sanelemana ratkaisuna, josta on päästävä eroon, kun teknologia mahdollistaa nykyään tarkan hinnoittelun matkan mukaan.

Kun matkoista maksetaan kuljetun matkan mukaan, saadaan "turhaa" joukkoliikenteen käyttöä vähennettyä (lyhyet matkat mennään kevyellä liikenteellä, käytetään lähipalveluja, jne.) En ole kuitenkaan nähnyt laskelmia, paljonko se siirtääkin matkustamista joukkoliikenteestä henkilöautoihin - tuskinpa kunnon laskelmia edes on olemassa, kun ei vastaavaa ole tietääkseni tehty missään kaupungissa, joka olisi vertailukelpoinen Helsingin kanssa.
 
Takaisin
Ylös