Uusi tariffijärjestelmä

Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Esim matkalla Kirkkonummelta Keravalle Helsingin kautta pitää painaa 5 eri nappulaa leimauslaitteessa. Check-out systeemi lakskee matkan hinnan puolestasi automaattisesti ilman ylimääräisiä painalluksia, kunhan muistaa leimata itsensä ulos. Molemmat ajavat periaatteessa saman asian.

Tämän Rainerin ehdottaman systeemin rinnalla check in - check out tuntuu kyllä huomattavasti kätevämmältä. Kortin vilautus kyytiin noustessa ja toinen vilautus pois jäädessä. Ei tarvitse arpoa oikeaa nappulaa saati useampia sellaisia ja pohtia tulikohan varmasti painaneeksi kaikkia tarpeellisia namiskoja. Tuollainen viiden nappulan painaminen pidentäisi pysäkkiaikoja selvästi.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Miten check out -systeemissä hoituvat vaihdot, ehkä useatkin perättäiset? Meneekö perusmaksu joka vaihdon yhteydessä vai onko systeemi niin fiksu, että se laskee lopullisen matkapituuden vasta kun viimeinen vaihto on tehty? Vaihdollisen matkan aikana kortilla oleva arvo siis ikään kuin kelluu kunnes vaihtoaika päättyy. Vai?
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Miten check out -systeemissä hoituvat vaihdot, ehkä useatkin perättäiset? Meneekö perusmaksu joka vaihdon yhteydessä vai onko systeemi niin fiksu, että se laskee lopullisen matkapituuden vasta kun viimeinen vaihto on tehty? Vaihdollisen matkan aikana kortilla oleva arvo siis ikään kuin kelluu kunnes vaihtoaika päättyy. Vai?

Aivan, perusidea on että systeemi on niin fiksu että ei tarvitse muuta kuin leimata itsensä sisään ja ulos viimeisen kerran. Järjestelmä laskee esim erilaisten kiintopisteiden kautta matkan pituuden suurin piirtein. Esim olisihan se väärin jos bussi on ns nurkkabussi ja kulkee kilometreissä pitkän matkan vaikka todellisudessa on kuljettu vain puolet siitä.

t. Rainer
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Onko nykyisin missään käytössä systeemiä, että matkustajan pitää poistuessaan kirjautua ulos. Minä ainakin aion sitten jos tällainen käytäntö tulee, mennä joka kerta ihan piruuttani etuoven kautta ulos ja pyytää siinä kuskia varmistamaan, että rahanmeno matkakortilta varmasti loppuu. Ulkomailla saattaa joillakin tariffialueilla olla kymmeniä vyöhykealueita ja niissäkin pärjätään ilman tällaisia virityksiä.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Esim olisihan se väärin jos bussi on ns nurkkabussi ja kulkee kilometreissä pitkän matkan vaikka todellisudessa on kuljettu vain puolet siitä.
Tässä on yksi kuljettuun matkaan perustuvan systeemin heikkous. Joukkoliikenne ei kulje suorinta tietä jokaisen matkustajan matkan päätepisteiden välillä. Eikä ole matkustajan päätettävissä, miten paljon reitti kiertää. Kahden pysäkin välillä voi matkustaa monia eri reittejä esim. lähtöajasta riippuen (kokeilkaa Reittioppaalla!), jolloin samalla matkustustarpeella on eri hinta. Kuluttajan näkökulmasta kiertelevä linja on huonompi palvelu kuin suora, joten suoran pitäisi mieluummin maksaa enemmän kuin kiertelevän.

Tämän Rainerin ehdottaman systeemin rinnalla check in - check out tuntuu kyllä huomattavasti kätevämmältä.
Tietenkin voi keksiä lippujärjestelmän, joka toimii hullummin kuin check-out. Mutta miksi ideoida sellaista, kun voi ideoida parempia järjestelmiä. Kuinka moni foorumilainen on lukenut esitykseni mm. Ruhrin alueella käytettävän vyöhykejärjestelmän soveltamisesta Helsingin seudulle? Sehän ratkaisee sekä YTV:n nykyisen systeemin että check-out-systeemin ongelmat, eikä ole sidottu mihinkään korttitekniikkaan. Eivät saksalaiset ihan vahingossa ole järjestelmäänsä päätyneet.

Antero
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Tässä on yksi kuljettuun matkaan perustuvan systeemin heikkous. Joukkoliikenne ei kulje suorinta tietä jokaisen matkustajan matkan päätepisteiden välillä. Eikä ole matkustajan päätettävissä, miten paljon reitti kiertää. Kahden pysäkin välillä voi matkustaa monia eri reittejä esim. lähtöajasta riippuen (kokeilkaa Reittioppaalla!), jolloin samalla matkustustarpeella on eri hinta. Kuluttajan näkökulmasta kiertelevä linja on huonompi palvelu kuin suora, joten suoran pitäisi mieluummin maksaa enemmän kuin kiertelevän.
Sen takia järjestelmän pitää laskea hinta "oikotietä" pitkin eli ennalta määriteltyjen kiintopisteiden kautta.

Tietenkin voi keksiä lippujärjestelmän, joka toimii hullummin kuin check-out. Mutta miksi ideoida sellaista, kun voi ideoida parempia järjestelmiä. Kuinka moni foorumilainen on lukenut esitykseni mm. Ruhrin alueella käytettävän vyöhykejärjestelmän soveltamisesta Helsingin seudulle? Sehän ratkaisee sekä YTV:n nykyisen systeemin että check-out-systeemin ongelmat, eikä ole sidottu mihinkään korttitekniikkaan. Eivät saksalaiset ihan vahingossa ole järjestelmäänsä päätyneet.
Niin, mutta Saksassahan käytetään nimienomaan pahvisia sarjalippuja ja sehän ei kelvannut teknonörteille.

t. Rainer
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Niin, mutta Saksassahan käytetään nimienomaan pahvisia sarjalippuja ja sehän ei kelvannut teknonörteille.
Minähän en tätä kirjoittanut... :)

Mutta voihan Ruhrin systeemiä käyttää myös matkakortilla, älykortilla, kännykällä ja jopa käteisellä rahalla! Enkä ole sitä mieltä, etteikö älykkäistä maksujärjestelmistä olisi jotain hyötyäkin.

Yksi suurimmista hyödyistä on kertamaksamisen muuttuminen automaattisesti aikalipuksi, kun tulet ostaneeksi kertamaksuja aikalipun arvosta. Älykäs maksujärjestelmä hoitaa tämän ihan automaattisesti ja täysin joustavasti niin, että se laskee vain koko ajan esim 30 vrk taaksepäin olevaa ostojen summaa. Ajattele, miten vaikeaa tämä on hoitaa pahvi-/paperilipuilla: Asiakkaan täytyy kerätä lippuja ja laskea joka lipun jälkeen, tuliko summa täyteen. Jos tuli, sitten pitää mennä tiskille niiden lippujen kanssa lunastamaan kausilippu. Mutta sitä ennen liput on ostettava henkilötodistuksen kanssa, jotta systeemiä ei voi huijata keräämällä lippuja roskiksista. Siis kuljettajalle näytetään henkilötodistus ja hän kirjoittaa lippuun sotun. Niille, jotka eivät lippuja kerää, kuljettaja mitätöi sotu-option, jotta niitä ei voi täydentää jälkeenpäin. – No ei huolta, tämä ei liene YTV/HSL:n agendalla.

Antero
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Minähän en tätä kirjoittanut... :)

Mutta voihan Ruhrin systeemiä käyttää myös matkakortilla, älykortilla, kännykällä ja jopa käteisellä rahalla! Enkä ole sitä mieltä, etteikö älykkäistä maksujärjestelmistä olisi jotain hyötyäkin.

Niin, omalla sivullasi http://www.kaupunkiliikenne.net/lippujar.html lukee niin luvussa "Lipputeknologiat". Olisitko ystävällinen ja päivittäisitkö sivusi jos ovat luopuneet pahvilipuista ja kirjota mitä nykyisin käyttävät.

Pahvilippujen hyvä puoli on että se on helppokäyttöinen ja toimii aukottomasti. Niin monta leimaa kuin vyöhykeitä, ja takastajan osuessa kohdalle huijata ei voi.

Huonoja puolia ovat:
- vanhentunut teknologia, leimauslaitteiden saatavuus epävarmaa
- pahvilippuja voi aika helposti väärentää
- ei pysty tuottamaan tilastoja matkustajien liikkumistottumuksista

t. Rainer
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Yksi suurimmista hyödyistä on kertamaksamisen muuttuminen automaattisesti aikalipuksi, kun tulet ostaneeksi kertamaksuja aikalipun arvosta. Älykäs maksujärjestelmä hoitaa tämän ihan automaattisesti ja täysin joustavasti niin, että se laskee vain koko ajan esim 30 vrk taaksepäin olevaa ostojen summaa.

Automaattinen lippujen yhdistely perustuu siihen, että uutta lippua ostettaessa katsotaan sillä hetkellä käytössä olevan lipputuotteesta seuraavaksi pitkäaikaisemman lipun keston verran taaksepäin. Uusi aikalippu alkaa vanhimmasta sitä maksavasta kertamaksusta. Siis, olettaen lipputuotteet 1h=1 lippu, 24h=2 lippua, 7vrk=10 lippua, 28vrk=30 lippua, 360vrk=300 lippua:

  • Matkustaja ostaa aamulla kertalipun. 24h aikana ei ole ostettu toista lippua, lipputuote säilyy 1h.
  • Matkustaja ostaa päivällä toisen kertalipun. Aamun lippu otetaan huomioon ja lipputuote muuttuu 24h alkaen aamun lippuostosta.
  • Sama matkustaja menee töihin viitenä päivänä viikossa. Perjantaipäivällä matkustaja ostaa lipun joka täydentää aamun lipun 24h-lipuksi. 7vrk on nyt seuraavaksi pitkäaikaisempi lippu, jonka ehdot täyttyvät: lippu jatkuu 7vrk lipuksi alkaen maanantaiaamusta.
  • Kolmen viikon jälkeen viikkolipun kuukausilipputarkistus onnistuu, ja muuttuu kuukausilipuksi alkaen ensimmäisen viikon maanantaiaamusta.
  • Viidennen viikon alussa kuukausilippu on poistunut voimasta. Arkiaamuna kertalippu, päivällä 24h lippu. Perjantaina viikkolippu, jonka kuukausilipputarkistus laskee viimeisen 30pv lippuostokset yhteen (=2. ja 3. viikon lippuostokset) ja kuukausilipun ehdot täyttyvät alkaen 2. viikon alusta.
  • Kuudes viikko on jo maksettu.
  • 7. ja 8. viikko pitää taas maksaa viikkolippuina. Koska 5., 7. ja 8. viikko kukin ovat maksaneet 10 lippua (=30, eli 28vrk lippu), 9. viikko on taas ilmainen.
  • 10. viikon jälkeen kolmen viikkolipun maksut neljän viikon aikana ovat täynnä taas, 11. viikko ilmaiseksi.
  • jne. kuviolla 3/ilmainen/1/ilmainen/2/ilmainen/1/ilmainen/2/ilmainen...
  • Kun vuoden aikana on riittävästi lippuja ostettu vuosilipulle, lippu automaattisesti muuttuu vuosilipuksi.

Luonnollisesti jos ei halua maksaa lennossa, lippuja voi ostaa tukuittain jollain kevyellä lisäalennuksella. Monivyöhykejärjestelmässä voidaan joko edellyttää kertoimia lippumääriin lipputuotetta kohti tai sitten vain eri hintaisia 1-vyöhykelippuja, 2-vyöhykelippuja ja n-vyöhykelippuja.

No ei huolta, tämä ei liene YTV/HSL:n agendalla.

Niinpä. Onkohan liian kätevää ja liian paljon ahkeraa käyttöä palkitsevaa? Lisämatkustajathan ovat vain rasite, heitä pitää vähentää jotta vuoroja voi vähentää jotta tappiot vähenevät. Näin!
 
Viimeksi muokattu:
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Mitään teknista estetettä tehdä linnuntietä matkaa mittavaa lippulaitetta ei ole, se on itseasiassa helpompaa. Otetaan GPS-koordinaatti check in ja out ja pisteistä ja verrataan, tai jos on tieto pysäkistä niin käytetään sen koordinaatteja. Itseasiassa tuo on vyöhykejärjestelmä jossa joka vyöhyke on neliökilometrin kokoinen.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Itseasiassa tuo on vyöhykejärjestelmä jossa joka vyöhyke on neliökilometrin kokoinen.

Eipä oikeastaan, koska vyöhykejärjestelmissäkin hinnan ratkaisee, kuinka monen vyöhykkeen kautta todella kuljet, ei lähtö- ja kohdevyöhykkeiden välille piirretyn viivan leikkaamat vyöhykkeet.
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Onko nykyisin missään käytössä systeemiä, että matkustajan pitää poistuessaan kirjautua ulos?

Itse tiedän ja tunnen ainoastaan Singaporen EZ-Link-systeemin, joka näyttäisi olevan aikalailla samankaltainen kuin HSL-alueelle kaavailtu vastaava. Tiedä sitten, onko ihan "apinoitu" sieltä?

http://www.ezlink.com.sg/index.jsp

http://en.wikipedia.org/wiki/EZ-Link

Edellisessä linkissä on myös kritiikkiä ko. korttiin:

http://en.wikipedia.org/wiki/EZ-Link#Criticisms
 
Viimeksi muokattu:
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

Niin, omalla sivullasi http://www.kaupunkiliikenne.net/lippujar.html lukee niin luvussa "Lipputeknologiat". Olisitko ystävällinen ja päivittäisitkö sivusi jos ovat luopuneet pahvilipuista ja kirjota mitä nykyisin käyttävät.
En ole käynyt Ruhrin alueella pariin vuoteen, joten en kokemuksesta tiedä, mikä on Ruhrin lippusysteemi tällä hetkellä. Mutta sellainen lippujärjestelmä kuin Ruhrin alueella voi perustua pelkästään pahvi-/paperilippuihin, mutta ei ole estettä käyttää myös älykkäämpiä lippuja. Niin kauan kun joukkoliikenteessä myydään kertalippuja käteistä rahaa vastaan, järjestelmässä on oltava pahvi-/paperilippu (kuitti eli tosite matkan maksamisesta). Kaikki kehittyneemmät liput ovat niitä varten, jotka haluavat ostaa matkustusoikeutta enemmän kuin yhden kerran tarpeisiin.

Antero
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

En ole käynyt Ruhrin alueella pariin vuoteen, joten en kokemuksesta tiedä, mikä on Ruhrin lippusysteemi tällä hetkellä. Mutta sellainen lippujärjestelmä kuin Ruhrin alueella voi perustua pelkästään pahvi-/paperilippuihin, mutta ei ole estettä käyttää myös älykkäämpiä lippuja. Niin kauan kun joukkoliikenteessä myydään kertalippuja käteistä rahaa vastaan, järjestelmässä on oltava pahvi-/paperilippu (kuitti eli tosite matkan maksamisesta). Kaikki kehittyneemmät liput ovat niitä varten, jotka haluavat ostaa matkustusoikeutta enemmän kuin yhden kerran tarpeisiin.
Vilkaisin VRR:n sivuja http://www.vrr.de ja niiden mukaan ollaan pitkälti siirrytty muovikorttimaailmaan mitä koskee kausi-, ryhmä- ja matkailulippuihin. Kertaliput myydään paperisina ja heillä on yhä käytössä vanhanaikainen alennussarjalippu 4 matkalle "4erTicket". Se pitää tosin ostaa määrätylle maksutasomäärälle (Preisstufen), eli ei toimi niinkuin vanhat pahviset sarjaliput (Streifenkarte) jossa matkustaja leimaa itse niin monta leimaa läpyskälle kuin monen vyöhykkeen alueella aikoo matkustaa.

Mutta Saksan muista suurkaupungeista ainakin Münchenillä http://www.mvv-muenchen.de/de/home/fahrgastinformation/tickets-preise/index.html (ks kuva!) on vielä vanhat Streifenkartet käytössä. Münchenistä voi ostaa kertalippuja automaatista myös alennuksella jos maksaa jollakin käteiskortilla? (Geldkarte)

t. Rainer
 
Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

HS uutisoi aiheesta ilmeisesti huomisen Helsingin kaupunginhallituksen kokouksen esityslistan perusteella.

Näyttäisi kyllä siltä, että toimittaja on vähän sotkenut asioita (ullatus!): Esityslistan lausunnon mukaan 1,65 euron aloitusmaksulla saisi peräti 10 maksutonta kilometriä, jolloin perusmaksulla pääsisi Puotilaan asti, eikä 6 kuten artikkeli sanoo.

Lisäksi esityslistan olennainen sisältö on, että taksa tulisi laskea osamatkojen linnuntie-etäisyyksillä. Kausilipuille myös esitetään kaarivyöhykemallia ja ainakin osittaista irtautumista kuntarajoista: "Esimerkiksi yksi maantieteellisesti laaja kunta on tarvittaessa voitava jakaa useaan maksuvyöhykkeeseen, tai monta pientä kuntaa on voitava liittää yhdeksi suureksi maksuvyöhykkeeksi."

Kertalippuja myös pohditaan ja sitä, että niiden hintaa esityksen mukaan . Ilokseni huomaan, että esityslistassa sanotaan, että "toisaalta voi olla hyväkin suosia kertalipun ostajia päätymään esimerkiksi vyöhykekohtaiseen vuorokausilippuun".

Mutta kyseessä on siis vain lausunto, jossa pohditaan YTV:n esityksen asioita aika laaja-alaisesti eikä varsinaisesti esitetä tiettyä vaihtoehtoa.

Eikö tämä ketju muuten kuuluisi johonkin muualle kuin bussiosastolle? Ja pitäisikö aihe jo muuttaa joksikin muuksi kuin pohdinnaksi?
 
Takaisin
Ylös