Sivu 14 / 23 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4101112131415161718 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 196-210/332

Viestiketju: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

  1. #196
    Max
    Max on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: LIJ 2014 -projekti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Tai sitten kerrotaan kuskille minne on menossa, ja kuljettaja veloittaa kilometrien mukaan. Näin kukaan ei maksa liikaa.

    Jos haluaa matkakorttia käyttää annetaan se kortti kuskille ja kerrotaan määränpää. Tämän jälkeen kortilta veloitetaan maksu. Jos kortilla on aikaa niin sanotaan kuskille että kortilla on aikaa, tämän jälkeen vielä varmistetaan sen lukulaitteella.

    Kuskit myisivät myös vaihtolippuja, eli voit ostaa vaikka Jokeri- linjalla lipun Mellunmäkeen.
    Ja pysäkkiajat nykyisiin verrattuna kolminkertaisiksi... Mitenkäs tämä systeemi toimisi raitiovaunujen, lähijunien ja metron osalta? Rahastaja-armeija arpomaan lipunhintoja?

  2. #197
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: LIJ 2014 -projekti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Tai sitten kerrotaan kuskille minne on menossa, ja kuljettaja veloittaa kilometrien mukaan. Näin kukaan ei maksa liikaa.

    Jos haluaa matkakorttia käyttää annetaan se kortti kuskille ja kerrotaan määränpää. Tämän jälkeen kortilta veloitetaan maksu. Jos kortilla on aikaa niin sanotaan kuskille että kortilla on aikaa, tämän jälkeen vielä varmistetaan sen lukulaitteella.

    Kuskit myisivät myös vaihtolippuja, eli voit ostaa vaikka Jokeri- linjalla lipun Mellunmäkeen.
    Kohti avorahastusta kaikissa liikennevälineissä on mieluummin tavoiteltu päämäärä, eikä niin, että jokaisen matkustajan pitäisi asioida kuljettajan kanssa erikseen. Liian hidasta homma.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #198

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: LIJ 2014 -projekti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    2 vyöhykkeen lippu: -- Hinta vastaa suurin piirtein nykyistä kaupungin sisäistä lippua.

    3 vyöhykkeen lippu, hinta vastaa nykyistä seutulippua.
    Systeemisi on muuten ok, mutta hinnoittelu pielessä. Jo nykyisin yksi iso ongelma on, että seutulippu maksaa nyt jo yli kaksi kertaa enemmän kuin kaupungin sisäinen. Hinnan kasvu pitäisi olla korkeintaan 50 %, mieluummin vielä vähemmän. Muuten systeemissä on edelleen se virhe, että hinta vyöhykerajojen molemmin puolin on jyrkästi eri. Lippu Matinkylästä keskustaan ei voi maksaa kaksi kertaa enemmän kuin lippu Tapiolasta.

  4. #199
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Systeemi jossa matkustajat leimaavat kortin sekä tullessa että poistuessa, ei toimi koska epärehellisiä eli niitä jotka leimaavat sen lipun heti seuraavalla pysäkillä vaikka matkustaisivatkin paljon pidemälle löytyy liian paljon.

    Matkustajien rehellisyyteen ei kannata luottaa noita suunnitellessa. keskustalinjoilla, hyvin usein ihmisiä tulee sekä takaa että keskiovesta sisään eikä kuljettaja huomaa mitään. Matkustavat sitten ilmaiseksi. Liian monta kertaa olen nähnyt sellaista tapahtuvan joten en voi luottaa ihmisten rehellisyyteen. Samoin niitä "kortti on rikki" huijareita on paljon.

    Jos leimauslaitteita olisi joka ovella, on liikaa olettaa ihmisten niitä rehellisesti käyttävän.

    Nykyinen systeemi on aivan toimiva, koska se lähes estää liputta matkaamisen. Ihmisten pitäisi olla rehellisempiä ennen kuin tuommoisia voidaan suunnitella. ainoa mahdollisuus on säilyttää maksutapahtuma entisellään, ja tutkia niitä vyöhykkeitä.


  5. #200

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Systeemi jossa matkustajat leimaavat kortin sekä tullessa että poistuessa, ei toimi koska epärehellisiä eli niitä jotka leimaavat sen lipun heti seuraavalla pysäkillä vaikka matkustaisivatkin paljon pidemälle löytyy liian paljon.
    Systeemi jossa matkustajat eivät leimaa korttiaan ollenkaan, ei toimi, koska niitä, jotka eivät leimaa ollenkaan, löytyy niin paljon?

    Henkilökohtaisesti vastustan henkeen ja vereen check-in/check-out-systeemiä, mutta ei sillä silti epärehellisyysongelmaa yhtään enempää ole kuin avorahastuksellakaan.

  6. #201
    Max
    Max on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Tänään HS esitteli jo hintoineen päivineen uuden, nykyistä moniportaisempaan vyöhykemalliin perustuvan lippujärjestelmän. Mallissa vyöhykkeet rakentuvat Helsingin keskustan ympärille, mikä tarkoittaa, että esim. Tikkurilasta Tapiolaan on halvempi matkustaa juna-jokeriyhdistelmällä kuin Tikkurilasta Helsingin keskustaan. Onhan se malli tuokin.

  7. #202
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    335

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Sitä vaan en voi ymmärtää, miksi hyvä ja toimiva systeemi pitää romuttaa...
    Jos Helsinki jaetaan vyöhykkeisiin, niin siitä vasta saadaankin matkustajien päät sekaisin ja ärtymystä ilmaan. Se, että koko Helsinki on yhtä vyöhykettä, on erinomainen asia, ja siitä tulisi pitää kiinni.

  8. #203
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2793

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jodo Näytä viesti
    Sitä vaan en voi ymmärtää, miksi hyvä ja toimiva systeemi pitää romuttaa...
    Jos Helsinki jaetaan vyöhykkeisiin, niin siitä vasta saadaankin matkustajien päät sekaisin ja ärtymystä ilmaan. Se, että koko Helsinki on yhtä vyöhykettä, on erinomainen asia, ja siitä tulisi pitää kiinni.
    Sitä minäkään en ymmärrä. Nykyinen systeemi toimii mielestäni erinomaisesti.
    Ja lipun hintojen korotukset...

  9. #204
    Max
    Max on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Sitä minäkään en ymmärrä. Nykyinen systeemi toimii mielestäni erinomaisesti.
    Muutaman kilometrin Vantaan puolella asuvana en mitenkään voi yhtyä tuohon mielipiteeseen nykysysteemistä. Voin toki matkustaa tunnin bussilla Myyrmäkeen tosi edullisesti, mutta 5 minuuttia junalla Puistolaan maksaa kaksinkertaisesti. Systeemi vääristää myös yhteyksien tarjontaa: Tikkurilasta pääsee bussilla mihin tahansa Vantaalla (myös radanvarsialueille), mutta esim. koko laaja Malmin suurpiiri on ilman minkäänlaisia linja-autoyhteyksiä. Puistolalaiset asioivat autoillen Tikkurilassa ja Jumbossa, koska julkisia yhteyksiä ei ole ja ne maksavat törkeästi. Autolla on kuitenkin kätevämpää tulla Vantaan puolelle kuin matkustaa Helsingin keskuksiin. Nykysysteemissä siis jokaisesta seudun kaupungista tulee julkisen liikenteen kannalta oma maailmansa, mitä ne tosiasiassa eivät ole.

    Olisin pitänyt nyt ehdotettua parempana saksalaista mallia, jossa vyöhykkeet ovat ruutumaisia ja niiden rajojen ylityksistä maksetaan; halvin lippu sisältää silloin yhden rajanylityksen.

  10. #205

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Ruutumaiset alueet vääristävät hinnoittelua yhä kulmien tietämillä: matkat kulmasta kulmaan ovat edullisempia kilometriä kohti kuin sivusta sivuun.

    Minimaalinen vääristys syntyy pääasiassa kuusikulmioihin (heksagoneihin) perustuvalla vyöhykemallilla, jossa yksikään heksa ei ole kulmittain toisessa heksassa, vaan kaikki ovat toisissaan sivu sivuun.

  11. #206
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    HS:n esittelemä malli muistuttaa Helsingin ja Espoon osalta tuota minun ideoimaani, mutta on kyllä sekavampi.

    Lisäksi minusta on aika hassua, että C-vyöhykkeen sisäinen lippu olisi noin kallis, kun yhteyksien laatu on pääsääntöisesti A- ja B-vyöhykkeisiin verrattuna selkeäasti heikompi. Eli isolla rahalla huonompi tuote -> C-vyöhykkeen sisäiset matkat tehtäneen autoilla.

    Samoin se, että vasta Helsinkiin liitetty kaukoitä olisi C-vyöhykkeessä, on, vaikkakin maantieteellisesti perusteltua, vähän hassua kaukoidän kilpailukyvyn kannalta. Vaan tuon Helsinki vääntänee vielä uusiksi.

    Tärkeintä tietysti HSL:n kannalta on se, että länsimetroon saadaan uusia matkustajia tällä AB-vyöhykkeen hinnoittelulla, sehän tariffiuudistuksessa lie keskeisin tavoite.

    Kokonaisuutena pitäisin silti tuota omaa vyöhykeideointiani toimivampana kuin tätä kaarimallia. Elmon kommentti hinnoittelusta oli hyvä – vyöhykelippujen hintojen suhteet pitäisi määritellä tarkoin niin, että lipputulot pysyisivät joten kuten ennallaan ja matkustajinen olisi houkuttelevaa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #207

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Seututason joukkoliikenne Helsingin niemellä ja sen lähiympäristössä

    Tämän aamun hesarissa esiteltiin miten HSL:n lippujen maksuvyöhykkeet pistettäisiin uusiksi. Nykyisten kuntarajoja noudattavien vyöhykkeiden sijaan luodaan 4-5 kehämäistä vyöhykettä jotka noudattaisivat maantieteellisiä rajoja eikä kuntarajoja.

    Ehdotus on sinänsä oikean suuntainen mutta se mikä minua ihmetyssää on että miksi ns C-vyöhyke joka kattaa suurimman osan Espoota ja Vantaata on laitettu yhdeksi isoksi vyöhykkeeksi ja samalla aiotaan nostaa lippujen hintoja sen vyöhykkeen sisällä reilusti verrattuna mitä maksaa nyt Espoon tai Vantaan sisäinen lippu?

    Miksei C-vyöhykettä voi jakaa kahteen sektoriin jonka raja kulkisi suurin piirten Espoon ja Vantaan nyksistä rajaa pitkin, ja pitää lippujen hinnat nykyisensuuruisina?

    Onko se siksi että Helsingin kantalkapungisa asuvien ja työssäkäyvien pitää saada jatkossa lippunsa puoli-ilmaiseksi?

    Nostamalla espoolaisten ja vantaalaisten lähimatkojen lippujen hintoja n 50%:lla pitää HSL huolen siitä että joukkoliikennettä ei tarvitse kehittää Espoossa ja Vantaalla.

    Dieseloctavia hurahtaa käyntiin halvemmalla kuin julkinen kyyti, myös kuukausilippulaiselle. Valitettavasti.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 18.11.2010 kello 19:54. Syy: siirretty oikeaan ketjuun

  13. #208
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Seututason joukkoliikenne Helsingin niemellä ja sen lähiympäristössä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ehdotus on sinänsä oikean suuntainen mutta se mikä minua ihmetyssää on että miksi ns C-vyöhyke joka kattaa suurimman osan Espoota ja Vantaata on laitettu yhdeksi isoksi vyöhykkeeksi ja samalla aiotaan nostaa lippujen hintoja sen vyöhykkeen sisällä reilusti verrattuna mitä maksaa nyt Espoon tai Vantaan sisäinen lippu?
    Sanos muuta. Varisnkin C-vyöhykkeen sisäinen lipunhintaehdotus on ihan outo. Siellä missä palvelu on heikointa, on myös hinta kallein. En löydä tästä logiikkaa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  14. #209
    Max
    Max on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Seututason joukkoliikenne Helsingin niemellä ja sen lähiympäristössä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Sanos muuta. Varisnkin C-vyöhykkeen sisäinen lipunhintaehdotus on ihan outo. Siellä missä palvelu on heikointa, on myös hinta kallein. En löydä tästä logiikkaa.
    Se johtuu varmaan vyöhykemallista. Periaatteessa olisi nimittäin mahdollista C-vyöhykkeellä pysyen matkustaa esim. Korsosta Kivenlahteen. Reittivalintanahan tuo olisi muuten järjetön, mutta...

  15. #210

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Seututason joukkoliikenne Helsingin niemellä ja sen lähiympäristössä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Se johtuu varmaan vyöhykemallista. Periaatteessa olisi nimittäin mahdollista C-vyöhykkeellä pysyen matkustaa esim. Korsosta Kivenlahteen. Reittivalintanahan tuo olisi muuten järjetön, mutta...
    Niin, tarvitseeko esim koululainen lipun jolla voi matkustaa joka päivä Korsosta Kivenlahteen?

    Saksan ja muiden "sivistysmaiden" suurkaupunngeissa ei käytetä pelkkää vyöhykemallia vaan vyöhykkeet on aina jaettu sektoreihin. Mutta HSL:n suunnittelijat eivät ole varmaan tutustuneet muuhun kuin Helsingin nykyiseen sekä Hollywoodin joukkoliikennehinnoiteluun joten...

    t. Rainer

Vastaavia viestiketjuja

  1. Hyvää uutta vuotta!
    kirjoittanut bussifriikki foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 04.01.2010, 09:23
  2. Uutta liikennettä Kemistä Haaparannalle
    kirjoittanut LateZ foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 26.02.2009, 23:24
  3. Uutta www.kaupunkiliikenne.net-sivustolla
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.01.2008, 21:12
  4. Tallinnaan 28 uutta trolleybussia
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.01.2007, 21:43
  5. YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää
    kirjoittanut JT foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.09.2006, 19:17

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •