Sivu 18 / 23 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8141516171819202122 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 256-270/332

Viestiketju: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

  1. #256
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Mutta voit ostaa myös pelkän D:n.
    Miksi? D-vyöhykkeellähän matkustajakohtainen kustannus sekä vyöhykkeen pituus on juurikin suurin, mutta D-vyöhykeläiset saisivat silti tälläisen erikoisetuuden.
    Osmon kirjoituksesta tuli mieleen, että raitiovaunuissa HSL:n esityksen (sivulla 26) mukaan myydään edelleen ratikkalippua vyöhykeuudistuksen jälkeenkin. Hinta 1,40 eur. Mielestäni ratikkalippu pitäisi saada sekä käteisellä että kortilla (eri hintaan toki), sekä arvona että kautena ja lasten- että aikuisten lippuna.

  2. #257

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Miksi? D-vyöhykkeellähän matkustajakohtainen kustannus sekä vyöhykkeen pituus on juurikin suurin, mutta D-vyöhykeläiset saisivat silti tälläisen erikoisetuuden.
    Kysy sitä HSL:ltä. Näin se nyt vain suunnitelmissa on. Mutta ei se mikään erityisetu ole, koska Keravalta Kirkkonummelle ei taida mennä yhtään bussia, joka ei kävisi C-vyöhykkeellä. Ja kun hinta tulisi olemaan sama kuin AB:n tai BC:n, niin vielä vähemmän on erikoisetu, että saa vain yhden vyöhykkeen kahden hinnalla.

  3. #258
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Helsinki haluaa sisällyttää Kulosaaren A-vyöhykkeeseen http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...ren_a-sarjaan/ Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri perustelee muutosta maantieteellisellä tasapuolisuudella koska Lauttasaarikin kuuluu A-vyöhykkeeseen. Lisäksi Helsinki haluaa sisällyttää Ala-Tikkurilan ja koko Honkasuon B-vyöhykkeeseen.
    Periaatteessa sillä kuuluuko Kulosaari A vai B-vyöhykkeeseen, ei ole juurikaan merkitystä, koska matkustaja joutuu jokatapauksessa ostamaan kahden vyöhykkeen lipun joka on minimiostos, matkustaa sitten Itään tai Länteen.

  4. #259

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Periaatteessa sillä kuuluuko Kulosaari A vai B-vyöhykkeeseen, ei ole juurikaan merkitystä, koska matkustaja joutuu jokatapauksessa ostamaan kahden vyöhykkeen lipun joka on minimiostos, matkustaa sitten Itään tai Länteen.
    Niin. Mitähän Sauri on ajatellut? A-vyöhykkeen ainoa funktio on tehdä pidemmät matkat kalliimmaksi. B-vyöhykkeeseen kuuluminen on monin tavoin parempaa, koska sieltä voi ostaa joko AB- tai BC-lipun. A-vyöhykkeellä voi ostaa vain AB- tai ABC-lipun. Jos Kulosaaresta haluaa läntiseen Espooseen, joutuu joka tapauksessa ostamaan ABC-lipun (tai sitten voi yrittää B-vyöhykettä pitkin keplotella itsensä sinne, mutta sekään ei onnistu, jos ollaan A-vyöhykkeellä). Jos taas Kulosaaresta haluaa itään, Östersundomiin, voi B-vyöhykkeellä ostaa BC-lipun, mutta A:lla vaaditaan ABC.

  5. #260
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Mitähän Sauri on ajatellut? A-vyöhykkeen ainoa funktio on tehdä pidemmät matkat kalliimmaksi. B-vyöhykkeeseen kuuluminen on monin tavoin parempaa, koska sieltä voi ostaa joko AB- tai BC-lipun. A-vyöhykkeellä voi ostaa vain AB- tai ABC-lipun.
    Ihan Sauria vastaavaa ajattelua edustivat espoolaispoliitikot, jotka vaativat Tapiolaa ja Espoon keskusta samalle vyöhykkeelle. Tuntuu vähän siltä, että HSL:n tiedotus ei ole asiassa ollut riittävää. Ja surullista on, jos poliitikot päättävät järjestelmästä väärin tiedoin.

  6. #261

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Ihan Sauria vastaavaa ajattelua edustivat espoolaispoliitikot, jotka vaativat Tapiolaa ja Espoon keskusta samalle vyöhykkeelle.
    Ehei, siinä on suuri ero. B-vyöhykkeeltä matkat keskustaan ovat halvempia kuin C-vyöhykkeeltä. B-vyöhykkeeseen todella kannattaa kuulua. A-vyöhykkeestä ei ole samaa hyötyä.

  7. #262
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ehei, siinä on suuri ero. B-vyöhykkeeltä matkat keskustaan ovat halvempia kuin C-vyöhykkeeltä. B-vyöhykkeeseen todella kannattaa kuulua. A-vyöhykkeestä ei ole samaa hyötyä.
    Paitsi että nuo poliitikot eivät toivoneet halpoja lippuja Tapiolasta Helsingin keskustaan, vaan Espoon. Jos Espoon keskus on poliitikkojen toiveen mukaisesti "samalla vyöhykkeellä kuin Tapiola", niin silloin oikeudenmukaisuuden nimissä tuon vyöhykkeen olisi kai oltava C eikä B? Muussa tapauksessa vaadin Korsoa B-vyöhykkeeseen, etäisyys Helsingistä on suunnilleen sama kuin Espoon keskukseenkin!

    ---------- Viesti lisätty kello 12:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:23 ----------

    Oliko muuten Pasilan asema A-vyöhykkeellä? Tällä on nimittäin suuri vaikutus aika monien lipunhintoihin...

  8. #263

    Liittynyt
    17.05.2010
    Sijainti
    Otaniemi
    Viestejä
    164

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Oliko muuten Pasilan asema A-vyöhykkeellä? Tällä on nimittäin suuri vaikutus aika monien lipunhintoihin...
    On. Se on HSL:n raportissa mainittu yhdeksi vyöhykemallin lähtökohdaksi:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut HSL
    Tärkeä vaihtopaikka Pasilan asema sijaitsee kaarella A johtuen siitä, että lipputulokertymän turvaamiseksi kaaren A tulee olla laaja. Myös junien lipuntarkastustoiminnan sujuvuuden vuoksi kaarten raja ei saisi olla päärautatieaseman ja Pasilan välillä. Lisäksi kahden kaaren minimiostos -periaate tuo lievennyksen, sillä kaaren A ulkorajalla on merkitystä vain niillä matkoilla, jotka kulkevat kaarten B–F ja C–F välillä.

  9. #264

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Paitsi että nuo poliitikot eivät toivoneet halpoja lippuja Tapiolasta Helsingin keskustaan, vaan Espoon.
    On siinä silti se logiikka, että aika moni tapiolalainen varmasti ostaisi joka tapauksessa AB-lipun. Jos Espoon keskus (ei keskusta!) sijaitsee C-vyöhykkeellä, pitää sinne maksaa vyöhykelisä tai ostaa ABC-lippu.

    ---------- Viesti lisätty kello 15:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:17 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Muussa tapauksessa vaadin Korsoa B-vyöhykkeeseen, etäisyys Helsingistä on suunnilleen sama kuin Espoon keskukseenkin!
    Periaatteessa se on kiinni vain kuntien maksuhaluista. Soininvaara arvosteli tuota Espoon tahtotilaa juuri siitä, että epäili ettei Espoolla ole rahaa maksaa siitä, minkä jälkeen AB-lipun hinta nousee seutulipun tasoiseksi.

  10. #265

    Liittynyt
    12.10.2011
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    148

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    MTV3:n mukaan noin puolet haluaisi joukkoliikenteestä maksutonta. Kuulostaa hienolta, mutta onko millään tavalla toteuttamiskelpoinen Suomessa? Mistä rahoitus revitään Tallinnassa?

  11. #266
    joboo avatar
    Liittynyt
    03.11.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2821

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Overdriver Näytä viesti
    MTV3:n mukaan noin puolet haluaisi joukkoliikenteestä maksutonta. Kuulostaa hienolta, mutta onko millään tavalla toteuttamiskelpoinen Suomessa? Mistä rahoitus revitään Tallinnassa?
    Liput voisi olla halvemmat, mutta ei ilmaiset!

  12. #267
    Tunnistettu jäsen marX avatar
    Liittynyt
    19.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    59

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Vaikuttaa jotenkin aivan älyttömältä, että vyöhykerajoista on tullut populismipolitiikan väline. Kuka näistä vyöhykkeistä lopulta päättää? HSL:n hallitus? Täytyy vain toivoa, että siellä osattaisi pysyä asialinjalla ja vyöhykkeet saataisi rakennettua mahdollisimman objektiivisen harkinnan perusteella.

  13. #268
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Minusta paras ratkaisu on noudattaa mahdollisimman tarkasti alkuperäistä ohjenuoraa, eli etäisyyttä Helsingin keskustasta. Jos matka Kulosaaresta Östersundomiin on niin pitkä, että se sisältää kolme vyöhykettä, sitten siitä maksetaan seutumaksu, kuten muistakin vastaavan pituisista A+B+C-matkoista. Espoolaiselle alkuperäinenkin ehdotus on erittäin suopea eikä lisää matkakustannuksia sisäisen lipun ollessa nimeltään B+C. Seutulipunkin voi saada A+B:n muodossa sisäisen hinnalla, jos sattuu sopivan lähellä Hgin keskustaa asumaan.

  14. #269
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Kuntien rahapula varjostaa HSL:n lippu-uudistusta http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...pu-uudistusta/ Jutusta saa hyvin käsityksen, ettei tulevaisuudessa lippujen hinnat ainakaan tule laskemaan, päinvastoin, "ennuste on, että hintataso AB -ja BC-vyöhykkeillä on nykyistä korkeampi"

  15. #270
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    HSL:n hallitus saa ensi viikolla eteensä ehdotuksen hintasuhteista (sisältäen karkeat hinnat): aikuisten kausilipun hintataso 30 päivän kohdalla (5 euron tarkkuudella) on AB-kaarella 50 euroa, BC-kaarella 60 euroa, ABC-kaarella 90 euroa, D-kaarella 50 euroa ja ABCD-kaarella 140 euroa.

    Esityslista

Vastaavia viestiketjuja

  1. Hyvää uutta vuotta!
    kirjoittanut bussifriikki foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 04.01.2010, 09:23
  2. Uutta liikennettä Kemistä Haaparannalle
    kirjoittanut LateZ foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 26.02.2009, 23:24
  3. Uutta www.kaupunkiliikenne.net-sivustolla
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.01.2008, 21:12
  4. Tallinnaan 28 uutta trolleybussia
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.01.2007, 21:43
  5. YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää
    kirjoittanut JT foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.09.2006, 19:17

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •