Sivu 22 / 23 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 212181920212223 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 316-330/332

Viestiketju: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

  1. #316
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    279

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Entäs jos olisi tarkoitus olla maksamatta käteisellä ratikassa, siis lastenvaunujen kanssa?

  2. #317

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    844

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    ^ Eikö se kuljettajarahastus ole poistumassa samoihin aikoihin kun nämä uudistetut tariffit tulevat voimaan? Tai siis pitäisi. Eli todennäköisesti joskus 2070...

    Kyllä tekee vihreät äänestämisestään vaikeaa, kun siellä on näitä saureja ja ylikahreja turaamassa joukkoliikenneasioiden parissa. Lastenvaunut paitsi hidastavat joukkoliikennettä, syövät yhden ylimääräisen ihmisen verran kapasiteettia. Ja siksi sen pitäisi olla ilmaista. Kyllä vaan.

  3. #318
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Minä pidän uudistusta tasa-arvoa edistävänä; kaikki maksavat matkansa ja kaikkia kohdellaan saman periaatteen mukaisesti.
    Voi kun tasa-arvo ulottuisi vielä niin pitkälle, että lastenvaunulla tai pyörätuolilla matkustava mahtuisi bussiin yhtä suurella varmuudella kuin normikansalainen. Aika usein nimittäin ei mahdu vaikka bussi muuten olisi melko tyhjäkin...

  4. #319
    PSi
    PSi ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    92

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Anteeksi kun nen lukenut koko viestiketjua, ja ehkä puhun asioita joita on jo mainittu.

    Amsterdamissa raitiovaunulla matkustettaessa matkakorttia näytetään lukijalle vaunuun noustessa ja vaunusta poistuttaessa. Poistumisilmoituksen voi tehdä heti kun vaunu on lähtenyt edelliseltä pysäkiltä, joten poistuttaessa ei oville synny ruuhkaa. Lukijassa ei ole mitään nappeja, sillä matkan veloitus perustuu siihen mistä matka alkaa ja minne se päättyy. Lontoon Oystrer-kortti (kiskokulkuneuvoissa) lienee samanlainen. Muistaakseni Amsterdamissa varoteltiin vuorokausilipun ostavia turisteja, että mikäli poisleimaus unohtuu, jää "kortti" matkustamaan ko. vaunuun, eikä sillä voi enää matkustaa muussa vaunussa.

    Kun poliitikot kuun kierron, vaalien läheisyyden tms, mukaan päättävät uudesta maksuperusteita, ei tuo olisi mikään ongelma. Sama laitteisto voisi toimia vyöhykejärjestelmän tai matkan pituuden tai ajan keston mukaan, sillä taustajärjestelmä voi hyvin laskea (toivottavasti) edullisimman laskutusperusteen mukaisen maksun kulloinkin voimassa olevan poliittisen päätöksen mukaan. Jos unohtaa tai "unohtaa" leimata itsensä ulos, voisi kortilta lähteä vaikka koko reitin hinta, terästettynä jollain sopivalla virkistävällä sakolla.

    Keskustelussa puhuttiin vyöhykerajojen pysäkkien kuulumisesta kahteen vyöhykkeeseen ja neljän pysäkin lipuista. Kaikki nuo voitaisiin toteuttaa helposti järjestelmässä, jossa matkakortti leimataan sisään ja ulos. Ohjelma laskee ja velottaa kortilta edullisimman vaihtehdon. Vyöhykelisäkin toimisi samalla periaatteella. Matka Espoosta Pasilan kautta Espooseen olisi myös "oikaistavissa", jos vaihtoajalle Pasilassa olisi annettu joku maksimiaika. Kaikki hoituisi automaattisesti. Liityntäpysäköinnissäkin voitaisiin auton rekisterinumero liittää matkakorttiin. Jos auton jättää liityntäpysäköintipisteeseen ja leimaa itsensä sisään ja ulos julkisessa välineessä, olisi pysäköinti hyväksyttävästi liityntäpysäköintiä. Kun HSL haluaa seuraavan kerran panna linjastoa uusiksi, olisi sillä paljon parempaa tietoa matkustajien matkoista, kun olisi tietoa mistä yksittäiset matkat alkaa ja minne ne päättyy.

    Buscomin nappien painaminen on aivan älytöntä puuhaa, kun nappi ei näytä napilta, eikä tunnu napilta. Mulle ei ole selvinnyt kuinka apinan raivolla sitä lätkää pitää painaa, sillä mistään ei voi nähdä, tuntea tai kuulla että nappia on painettu riittävästi. Mistään ei näe miksi Buscom ei piippaa, siksikö että lompsassa lippu onkin toisella puolella, vai siksi että en ole painanut nappia rystyset valkoisina sittenkään riittävällä voimalla.

    pekka

  5. #320

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Kyllähän sen näytön teksti muuttuu jo ennen painikkeen painallusta, kun se lukee kortin.

  6. #321
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2797

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Eipä muutu kuitenkaan HSL-alueen alennusliput merkittävästi nykyisestä: https://www.hsl.fi/uutiset/2015/hsln...ennallaan-6792

  7. #322
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    HSL:n hallitus saa ensi viikolla eteensä ehdotuksen hintasuhteista (sisältäen karkeat hinnat): aikuisten kausilipun hintataso 30 päivän kohdalla (5 euron tarkkuudella) on AB-kaarella 50 euroa, BC-kaarella 60 euroa, ABC-kaarella 90 euroa, D-kaarella 50 euroa ja ABCD-kaarella 140 euroa.

    Esityslista
    Vuonna 2013 hintasuhteet olivat nuo. Nyt HSL esittää lippujen hintoihin 6,9% korotusta vuodelle 2016 ja 11,4% korotusta vuodelle 2017. Kalliit infrahankkeet, kuten Kehärata ja Länsimetro syövät varoja, eikä kunnilla ole halua nostaa joukkoliikenteen subventiota kun kassat kumisevat muutenkin tyhjyyttään ja kaikesta pitää säästää. Toisaalta ainakaan Helsinki ei myöskään halua korottaa rajusti lippujen hintoja koska sen pelätään karkottavan joukkoliikenteen käyttäjiä. Ei nuo korotukset nyt kovin hirveitä ole jos niitä verrataan noihin vuoden 2013 arvioihin. Vuonna 2017 sisäinen 30 päivän kausilippu maksaisi n. 60€ ja seutulippu n. 117,5€. Näyttäisi siltä että korotusten jälkeenkin ne jotka nyt matkustavat seutulipulla tulevilla AB tai BC-vyöhykkeillä pääsisivät tariffiuudistuksen jälkeenkin nykyistä edullisemmin. Sen sijaan Helsingin sisällä matkustavat maksaisivat matkoistaan vuonna 2017 n.10€ nykyistä enemmän. Suurimmat korotukset näyttävät tulevan niille jotka joutuvat käyttämään ABC-vyöhykkeitä. Sitten vuosikymmenen lopulla rakentuu länsimetron jatke Kivenlahteen asti joten eiköhän samansuuntainen korotuslinja jatku myös vuoden 2017 jälkeenkin. Vielä jos pisara päätetään rakentaa, niin sittenhän hintoja voidaan korottaa 10% vuositahtia hamaan tulevaisuuteen.

  8. #323

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    616

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Mielestäni korotukset pitäisi kohdistaa kertamaksuihin. Esim. Helsingin sisäinen reilusti vaikkapa 5 €. Tämä vähentäisi niitten ostamista kulkuneuvoista ja nopeuttaisi muiden matkustajien matkaa. Kun näyttää vielä siltä että se, ettei raitiovaununkuljettajan tarvitsisi lippuja myydä , tunnu koskaan toteutuvan. Etukäteen ostettu lippu olisi tietysti tuntuvasti halvempi.

  9. #324
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Mielestäni korotukset pitäisi kohdistaa kertamaksuihin. Esim. Helsingin sisäinen reilusti vaikkapa 5 €. Tämä vähentäisi niitten ostamista kulkuneuvoista ja nopeuttaisi muiden matkustajien matkaa.
    Tämähän on myös usein esiintynyt ns. virallisena perusteluna, kun korotuksia on keskitetty kertalippuihin. Tiettyyn rajaan asti sen ymmärrän.

    Meillä kuitenkin on tällä hetkellä euroalueen kalleimmat kertaliput ja tuo raja on minusta nyt ylitetty. Ylikalliit kertaliput ovat erittäin tehokas keino karkottaa joukkoliikenteestä kaikki satunnaiset matkustajat eli juuri ne, jotka pitäisi houkutella kyytiin, jotta niistä saadaan uusia kanta-asiakkaita.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #325

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    616

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tämähän on myös usein esiintynyt ns. virallisena perusteluna, kun korotuksia on keskitetty kertalippuihin. Tiettyyn rajaan asti sen ymmärrän.

    Meillä kuitenkin on tällä hetkellä euroalueen kalleimmat kertaliput ja tuo raja on minusta nyt ylitetty. Ylikalliit kertaliput ovat erittäin tehokas keino karkottaa joukkoliikenteestä kaikki satunnaiset matkustajat eli juuri ne, jotka pitäisi houkutella kyytiin, jotta niistä saadaan uusia kanta-asiakkaita.
    Jotain pitäisi kyllä tehdä jotta kuljettajien tehtävistä loppuisi lipunmyynti. Esim. Tukholmassahan ei ole enää vuosiin myyty lippuja busseissa, miksi se ei onnistuisi meilläkin? Nykyään kun busseissa on vain yksi etuovi on kaikkea muuta kuin mukavaa kun vaikka huonolla säällä eteen sattuu joku joka vielä alkaa vasta kysellä hintoja ja kaivaa vasta sitten lompakkoaan. Siinä sitten koko jono seisoo sateessa jos tällaisen takana oleva ei edes yritä mennä sivusta eteenpäin.Minä kyllä tällaisissa tapauksissa tungen itseni läpi, kylläkin anteeksipyynnön kera.

  11. #326

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Meillä kuitenkin on tällä hetkellä euroalueen kalleimmat kertaliput ja tuo raja on minusta nyt ylitetty. Ylikalliit kertaliput ovat erittäin tehokas keino karkottaa joukkoliikenteestä kaikki satunnaiset matkustajat eli juuri ne, jotka pitäisi houkutella kyytiin, jotta niistä saadaan uusia kanta-asiakkaita.
    Kuljettajan myymät kertaliput voisi korvata päivälipuilla, jotka ovat tietysti kalliimpia. Eiköhän ne satunnaismatkustajat jotka kulkevat menopaluumatkan ja mielellään vähän siellä välilläkin ole se keskeinen uusien kanta-asiakkaiden hautomo.

    Turisteilla on varaa maksaa vaikka kulkisivat vain kerran, ja satunnaiset paikalliset matkustajat voivat ostaa matkakortin jolla saa kertamatkoja.

  12. #327
    fani avatar
    Liittynyt
    09.02.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Vantaan joukkoliikennelinjasto 2015

    Täällä lukee jotakin noista vyöhykkeistä. Miten ne on paremmat kuin nykyiset rajat? http://www.hs.fi/m/kaupunki/a1450585241253
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.12.2015 kello 18:17. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  13. #328

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Vantaan joukkoliikennelinjasto 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut fani Näytä viesti
    Täällä lukee jotakin noista vyöhykkeistä. Miten ne on paremmat kuin nykyiset rajat? http://www.hs.fi/m/kaupunki/a1450585241253
    Siten, että rajat ovat ikään kuin "puolirajoja", sillä minimiveloitus on kaksi vyöhykettä. Näin ollen ensimmäinen rajan ylitys ei maksa ylimääräistä, vasta toisen rajan ylitys nostaa hintaa.

  14. #329
    fani avatar
    Liittynyt
    09.02.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Vantaan joukkoliikennelinjasto 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Siten, että rajat ovat ikään kuin "puolirajoja", sillä minimiveloitus on kaksi vyöhykettä. Näin ollen ensimmäinen rajan ylitys ei maksa ylimääräistä, vasta toisen rajan ylitys nostaa hintaa.
    Mutta ABC vyöhyke maksaa kuitenkin enemmän kuin seutulippu? Vai maksaako?

  15. #330

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Vantaan joukkoliikennelinjasto 2015

    Lainaus Alunperin kirjoittanut fani Näytä viesti
    Mutta ABC vyöhyke maksaa kuitenkin enemmän kuin seutulippu? Vai maksaako?
    (Viestiä muokattu.)

    Saattaa maksaa hieman enemmän, jos sillä halutaan kompensoida sitä, että kuntarajan ylittävät AB-liikenne maksaa nyt entistä vähemmän. Mutta odotellaan hintoja.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Hyvää uutta vuotta!
    kirjoittanut bussifriikki foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 04.01.2010, 09:23
  2. Uutta liikennettä Kemistä Haaparannalle
    kirjoittanut LateZ foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 26.02.2009, 23:24
  3. Uutta www.kaupunkiliikenne.net-sivustolla
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.01.2008, 21:12
  4. Tallinnaan 28 uutta trolleybussia
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.01.2007, 21:43
  5. YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää
    kirjoittanut JT foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.09.2006, 19:17

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •