Sivu 26 / 26 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6162223242526
Näytetään tulokset 376-380/380

Viestiketju: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

  1. #376

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    518

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ulosleimaaminen ei ole ongelma metroissa jossa portti voi "pamahtaa" kiinni jos yrittää mennä ulos värällä lipulla tai ilman lippua, mutta busseissa ja raitiovaunuisa se on. Pinnaus moninkertaistuisi.

    t. Rainer
    Jonkun näkemäni tilaston mukaan Tukholman metrossa ajetaan enemmän pummilla kuin Helsingissä, vaikka ensinmainitussa on portit. Busseissa voi olla ovilla lähilukulaitteet, jotka kuittaavat saapumisen ja poistumisen. Toteutusmallina on usein käytetty sitä, että tullessa kulkuvälineeseen kortilta veloitetaan matka päättärille asti. Jos jää aiemmin pois, palautettaan poistuessa "käyttämättä jäänyt" osuus takaisin tilille.

  2. #377

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3736

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Jos halutaan matkaan perustuva systeemi luonnollisimmin se toimisi mobiiliapplikaatiolla.

    Mobiililipun validointiin bussiin noustessa toimivin ratkaisu olisi ehkä QR-koodi, jonka perusteella kortinlukija tarkastaisi lipun voimassaolon.

    Ulosleimaus sitten paikannustekniikalla.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  3. #378

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    365

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Jos halutaan matkaan perustuva systeemi luonnollisimmin se toimisi mobiiliapplikaatiolla.

    Mobiililipun validointiin bussiin noustessa toimivin ratkaisu olisi ehkä QR-koodi, jonka perusteella kortinlukija tarkastaisi lipun voimassaolon.

    Ulosleimaus sitten paikannustekniikalla.
    Ottaen huomioon että jo toteutetuissa lippu-uudistuksissa heti on tullut hirveä huuto kun mobiililippujen merkitystä on kasvatettu, voi vaan kuvitella millainen älämölö syntyisi jos matkustaminen oikeasti vaatisi AINA älypuhelimen.
    Joukkoliikenteen käyttäjissä tulee aina olemaan sellaisia joilla ei ole älypuhelinta.

    Muutenkin paikannuksen luotettavuus ei ainakaan kaikissa puhelimissa ole niin hyvä että siihen voisi järjestelmän perustaa.

  4. #379
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3605

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Ottaen huomioon että jo toteutetuissa lippu-uudistuksissa heti on tullut hirveä huuto kun mobiililippujen merkitystä on kasvatettu, voi vaan kuvitella millainen älämölö syntyisi jos matkustaminen oikeasti vaatisi AINA älypuhelimen.
    Joukkoliikenteen käyttäjissä tulee aina olemaan sellaisia joilla ei ole älypuhelinta.
    Eikä todellakaan pidä vähätellä ikäihmisten osuutta joukkoliikenteessä. Meillä on valtaisa määrä suurten ikäluokkien edustajia ja sitä vanhempia ihmisiä joille jo nyt tapahtuva vyöhykeuudistus voi olla hankala asia. Mobiilimaksaminen ja QR-koodit ovat selkeästi nuorempien ihmisten heiniä. Kun bussissakin katsoo sisääntulijoita, niin kyllä niitä kännyköitä kuskille vilauttaa nuoret ihmiset ja vanhempi väki käyttää matkakorttia.

  5. #380

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    900

    oletus Vs: YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää

    Vyöhykehinnoittelu on järjestelmänä hyvä. Yksinkertainen ja selkeä, helppo käyttää. Kuten jo aiemmin todettu, jonkinlainen ristisubventio on kaupunkijoukkoliikenteessä välttämätön paha, koska ei yksinkertaisesti ole mielekästä hinnoitella jokaista linjaa tai sen osaa erikseen. Kilometriäerustainen hinnoittelukin on turhan vaikea kaikin puolin.

    Ongelma tässä HSLn esityksessä on se, että liikennöinnin kustannukset vaihtelevat jo nykyisen Helsingin sisäisen lipun alueella paljon. Tietävämmät ja parempimuistiset voivat korjata, mutta ymmärtääkseni raitiovaunun kustannukset per nousu ovat alle puolet siitä mitä Helsingin lähiöbussien kustannukset per nousu. Käytännössä siis tässä HSLn esityksessä tilanne muodostuu sellaiseksi, että kantakaupungin lipun hinnoissa ei ole subventiota lainkaan ja b-vyöhykkeellä sitä on enemmän kuin 50 prosenttia. Tämä on aluepolitiikkaa, eikä sitä sitä edes yritetä perustella tai puolustella.

    Helsngin joukkoliikenteen keskeinen ongelma on tietysti kaupunkirakenne. Oikeaa kaupunkia on muutama neliökilometri ja loput on haulikolla pitkin pusikoita kaavoitettua lähiötä. Mielestäni HSLn tehtävä joukkoliikenteen järjestäjänä ei ole tehdä sellaisia hinnoittelupäätöksiä, jotka ovat luonteeltaan poliittisia: että suositaan yksien joukkoliikenteen käyttöä toisien kustannuksella. HSLn tehtävä järjestää sellainen joukkoliikennepalvelu eri alueille kuin alueiden asukaspohja mahdollistaa ja edellyttää, hinnoitella joukkoliikennepalvelu osapuilleen kustannusperustaisesti. Tämä tietysti tarkoittaisi isoa muutosta nykytilanteeseen.

    Suuremmassa kuvassa on kysymys myös siitä, että Helsingin suurin täydennysrakentamispaine kohdistuu kaavaillun b-vyöhykkeen sisäreunaan, eikä vähiten raidejokerin vuoksi. B-vyöhykkeen sisäreunaa voi perustellusti kutsua myös nimby-vyöhykkeeksi. HSLn tekeminen toimii tässä Helsingin kaupungin tavoitteita vastaan, kun suurimman kasvupaineen alla olevien alueiden joukkoliikenne on asukaspohjiin nähden liian hyvää ja ylipäänsä liian subventoitua.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Hyvää uutta vuotta!
    kirjoittanut bussifriikki foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 04.01.2010, 08:23
  2. Uutta liikennettä Kemistä Haaparannalle
    kirjoittanut LateZ foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 26.02.2009, 22:24
  3. Uutta www.kaupunkiliikenne.net-sivustolla
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.01.2008, 20:12
  4. Tallinnaan 28 uutta trolleybussia
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.01.2007, 20:43
  5. YTV pohtii jo uutta tariffijärjestelmää
    kirjoittanut JT foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.09.2006, 18:17

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •