Kysymys bussien "elinkaaresta" HSL-alueella

JoJ

Liittynyt
10 Marraskuu 2017
Viestit
1
Olisin kiitollinen jos joltakulta löytyy seuraavaa tietoa:

Paljonko noin niinkun tyypillisesti tai keskimäärin on kilometrejä takana HSL-alueella ajavalla bussilla, ennen kuin bussi menee "poistoon" eli jää eläkkeelle?

Entä minkä ikäisiä bussit tällöin tyypillisesti ovat?
 
Olisin kiitollinen jos joltakulta löytyy seuraavaa tietoa:

Paljonko noin niinkun tyypillisesti tai keskimäärin on kilometrejä takana HSL-alueella ajavalla bussilla, ennen kuin bussi menee "poistoon" eli jää eläkkeelle?

Entä minkä ikäisiä bussit tällöin tyypillisesti ovat?
Sanoisin, mitä nyt Nobinan touhua olen seurannut niin poistuvat bussit ovat keskimäärin olleet 11-13 vuotiaita ja kilsoja ollut silloin 650-750tkm. Joillakin yksilöillä on kilsoja ollut huomattavasti enemmän, jopa lähemmäksi miljoona? mutta sanoisin, että minun kertomat lukemat ovat aikalailla keskiarvo iän ja kilometrien suhteen. Voisin kuvitella, että muissa firmoissa ikä menee lähemmäksi 16 ikävuotta ja kilometrejä on myös hieman enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin, mitä nyt Nobinan touhua olen seurannut niin poistuvat bussit ovat keskimäärin olleet 11-13 vuotiaita ja kilsoja ollut silloin 650-750tkm. Joillakin yksilöillä on kilsoja ollut huomattavasti enemmän, jopa lähemmäksi miljoona? mutta sanoisin, että minun kertomat lukemat ovat aikalailla keskiarvo iän ja kilometrien suhteen. Voisin kuvitella, että muissa firmoissa ikä menee lähemmäksi 16 ikävuotta ja kilometrejä on myös hieman enemmän.

Nuo kilometrilukemat kuulostaa kyllä aika alhaisilta. Esim. Transdevin sarjan 80-91 busseilla jotka ovat vielä ajossa on suurimmalla osalla ajettu yli miljoona kilometriä ja ne ovat olleet ajossa vajaat 10 vuotta.
 
Nuo kilometrilukemat kuulostaa kyllä aika alhaisilta. Esim. Transdevin sarjan 80-91 busseilla jotka ovat vielä ajossa on suurimmalla osalla ajettu yli miljoona kilometriä ja ne ovat olleet ajossa vajaat 10 vuotta.

Kilometrilukemat vaihtelevat huomattavasti sen mukaan millaista liikennettä busseilla on ajettu. Eri linjojen keskinopeuksissa on valtavia eroja, esim. Helsingin linjalla 14 aamusta yöhön asti ajava bussi ajaa kilometrejä suunnilleen saman verran kuin Keravan seutulinjoillla pelkästään ruuhka-aikana ajossa oleva bussi. Uudesta asti ruuhkavuoroissa oleviin busseihin kilometrejä kertyy myös vähemmän. Keskimäärin HSL-alueen bussit kerää muistaakseni n. 60 000 kilometriä vuodessa.
 
Esimerkiksi Nobinan B8RLE-telillä on ajettu rapiat 600 tkm tällä hetkellä, auto on 2014 tammikuussa tullut ajoon, ja on ollut tähän hetkeen saakka kovimmissa suorituksissa ma-su.

Pohjolan Liikenteen viime vuonna tulleisiin VDL Citea LLE-127 on parhaaseen tullut jo 170 tkm rajapyykki.

Nobinan viime vuoden syksyn OmniExpress-teleissä on kohta jo n. 180 tkm.

Kuten kuukanko sanoi, riippuu hyvin pitkälti siitä, mitä linjaa auto ajaa, ja millaisessa kierrossa.

Itseäni hyvin paljon kiinnostaa tietää, paljonko Nobinan 810-816 autoilla on ajettu, ne ovat syksystä 2012 asti olleet kovassa ajossa Turuntiellä, ja muistelen 2015 esimerkiksi autossa 815 olleen yli 500tkm jo rikki. Selvityksessä, jokseenkin aikaa vievää.
 
No niin.. kokemukseni perustuivatkin nimenomaan Nobinan viimeaikoina poistettuihin busseihin, jotka olivat City Älliä, Scaloja ja 8700LE mallisia. Niissä kilsat asettuivat juurit tuohon 700tkm nurkille. Mutta kuten sanoin eroja on, mutta Nobinalla taitaa kyllä jäädä pääsääntöisesti alle miljoonan - ainakin tähän mennessä poistetuissa.

Aluksihan busseja ajatetaan päivin öin niin paljon kun mahdollista, mutta ajan myötä pääsevät aina vain kevyemmille sarjoille, jolloin kilsojakaan ei kerry. Esimerkkinä on vaikka Nobinan 48x 8700LE, jolla ajettiin muutama ensimmäinen vuosi päivin öin, mutta nyt ajaa pari lähtöä päivässä.
 
Viimeksi muokattu:
Eniten kiinnostais tietää että paljonko on ajettu näillä Pohjolan Liikenteen "museoautoilla" 917 ja 918? Näillähän ikää on jo yli 21 vuotta.
 
Eniten kiinnostais tietää että paljonko on ajettu näillä Pohjolan Liikenteen "museoautoilla" 917 ja 918? Näillähän ikää on jo yli 21 vuotta.
Trafin tuoreimman avoimen datan, eli 5.0 version (2017-10-10) http://trafiopendata.97.fi/opendata/171009_Tieliikenne_5_0.zip mukaan mittarilukemat ovat reilu 400000km, eli mittari pyöriny vähintään kerran ympäri

M3 1996-03-19 2 19960319 51 11100 19100 18000 12530 2500 2 11020 172 true Scania L 113 CLL-AA 91 404170
M3 1996-03-19 2 19960319 51 11100 19100 18000 12530 2500 2 11020 true Scania L 113 CLL-AA/630 91 448402
GBV-711 on näistä ylempi ja GBV-691 on alempi, tietää www.a-katsastus.fi

Nuo mittarilukemat ovat viime katsastuksen yhteydestä, joka on tehty viimeistään maaliskuussa 2017.
 
Esim. Transdeveilla 83, 84, 91, 93, 500 ja 522 kaikilla on ajettu yli miljoona kilometriä ja kaikki ovat alle 10 vuotta vanhoja enemmän tai vähemmän.
 
Takaisin
Ylös