Tuusulan ja Keravan linjastosuunnitelma

Nyt on julkistettu linjastosuunnitelma Keravan osalta
https://tuusulakerava.blogspot.fi/2018/01/keravan-joukkoliikennelinjasto-2019.html
Linjasto olisi seuraavallainen
633 Linjan reitti lyhenee Korsoon (Helsinki-Korso)
641 Tikkurila-Leinelä-Ilola-Hyrylä-Keravan as. Vuoroväli ma-su 20 min
738 Kalasatama - Lahdentie - Sorsakorpi - Ahjo -Keravan as. vuoroväli arki ruuhkassa 30 min. vain arkisin ruuhka-aikana. Linjan reitti lyhenee Kalasataman metroasemalle
971 Kivistö - Myllykylä - Riihikallio - Hyrylä -Kerava arkisin ja arki ruuhka-aikana 60 min. ei ilta tai viikonloppuliikennettä. Linja kulkee Hyrylästä Kulloontietä ja Jaakkolan kautta Keravan asemalle
972 Korso as. - Vallinjoja - Savio - Alikerava - Jaakkola - Kerava as. vuoroväli arki ruuhkassa 60 min. vain arkisin ruuhka-aikana Linja kulkee nykyisen 973:n reittiä
973 Peijas-Korso-Vallinoja-Koivikko-Kannisto-Keravan as. Vuoroväli arkiruuhka-aikana 20 ja muina aikoina 30 min, myös viikonloppu. Linja kulkee nykyisen linjan 633 reittiä Keravan aseman aseman ja korson välillä korvaten linjan 633
974 Korso as. - Vallinoja - Sula - Riihikallio - Hyrylä. Vuoroväli arki liikenrteessä 60 min. Ei ilta ja viikonloppuliikennettä. Linjan reitti muuttuu vallinojalla kulkemaan Steinerkoulun ja Urpilaisentien kautta Korsoon
975 Keravan as. - Kaleva - Mattilanpuisto. Vuoroväli ma-su 30 min
976 Keravan as. - Virrenkulma. Vuoroväli ma-su 30 min. Korvaa nykyisen linjan 973 liikenteen välillä Keravan asema-Virrenkulma
977 Kerava as- Kytömaa - Huhtimo - Päivölä - Kerava as. vuoroväli arki ruuhkassa 30 min. vain arkisin ruuhka-aikana. Korvaa nykyisen linjan 978 liikenteen, pois lukien osa Kytömaan alueesta ja kaskela joista liikenne loppuu kokonaan
978 Keravan as. - Ahjo- Sorsakorpi - Keinukallio - (Inex). Vuoroväli ma-su 30 min. Osa vuoroista ajaa Sipoon puolelle Inexille. Linjan päätepysäkki keravalla on Keinukallio johon ei tällä hetkellä joukkoliikenne yhteyttä. Korvaa nykyisen linjan 975
985 Kerava as. - Talma - Nikkilä. Vuoroväli arjen ruuhka-aikoina 30 min ja muulloin ma-su 60 min.

Linjasto on tarkoitus toteutta syysliikenteen alussa 2019
 
Hyvin ihmeellistä että Keravalta on pakko vaihtaa kiertelevään bussiin jos mielii Mäkelänkadun varteen. En nyt tiedä ketä tällä yritetään palvella mutta se on selkeä heikennys Keravan palvelutasoon. Tuusulan asukkaille puolestaan luvattiin säilyttää Hyrylästä vaihdoton yhteys Helsingin keskustaan, nyt sekin päätetään Hakaniemeen. Fyysisesti matka ei todellakaan ole pitkä mutta henkisesti se on. Lisäksi moni Vantaan linja tullaan päättämään Kalasatamaan tulevaisuudessa joten sen puoleen Rautatientorille kyllä pitäisi mahtua. Lisäksi tuo 641:n 20 minuutin vuoroväli on ajatuksena jalo mutta tosiasia on se että Keravalla sitä ei pysty tahdistamaan "nopeiden" junien kanssa, jolloin toteutus menee metsään. 738:n päättäminen Hakaniemeen olisi ihan ok, mutta 633:n ja 643:n Hakaniemen päättäri tuntuu lähinnä kiusanteolta. Lisäksi vaihto-olosuhteet Hakaniemessä pitäisi saada hyvälle tasolle ensin.
 
HSL ratkaisee Rautatientorin kapasiteettiongelman siirtämällä sen Hakaniementorille. Onpas järkevää.
 
Samalla loppuvat muuten Järvenpäästä suorat bussit Helsinkiin. Mäkelänkadulle mielivän Järvenpääläisen on siis pakko ostaa lähiseutu3 kalliimmalla hinnalla ja vaihdettava Hyrylässä. Samoin liikenne Kellokosken ja Mäntsälän välille menee uusiksi. Lisäksi samaan syssyyn Halkian liikenne menee uusiksi. Olisi Järvenpään nyt aika ottaa lusikka kauniiseen käteen.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:27 ----------

Mitenhän muuten Hsl aikoo järjestää Paijalan alueen liikenteen? Yritin kaivella tietoa asiasta mutta mitään ei löytynyt.
 
Samalla loppuvat muuten Järvenpäästä suorat bussit Helsinkiin. Mäkelänkadulle mielivän Järvenpääläisen on siis pakko ostaa lähiseutu3 kalliimmalla hinnalla ja vaihdettava Hyrylässä. Samoin liikenne Kellokosken ja Mäntsälän välille menee uusiksi. Lisäksi samaan syssyyn Halkian liikenne menee uusiksi. Olisi Järvenpään nyt aika ottaa lusikka kauniiseen käteen.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:27 ----------

Mitenhän muuten Hsl aikoo järjestää Paijalan alueen liikenteen? Yritin kaivella tietoa asiasta mutta mitään ei löytynyt.


Ei välttämättä lopu ihan kaikki suorat vuorot Järvenpäästä Helsinkiin eikä Kellokosken ja Mäntsälän välin liikenne. Jos meinaten Koiviston Auton reittiliikennelupahakemus hyväksytään.
http://www.ely-keskus.fi/documents/...0618.pdf/2278088d-c5b7-4811-9426-92a11c3f98c8
 
Jos tuo Koiviston hakemus hyväksytään niin saa nähdä miten Hsl suhtautuu ajatukseen U-sopparista tai laittaako Koivisto jonkun oman kampanjan pystyyn. Kaikkien kannaltahan fiksuin tuo U-soppari olisi.
 
Jos tuo Koiviston hakemus hyväksytään niin saa nähdä miten Hsl suhtautuu ajatukseen U-sopparista tai laittaako Koivisto jonkun oman kampanjan pystyyn. Kaikkien kannaltahan fiksuin tuo U-soppari olisi.

Lukemalla hakemuksen selviää, että Koiviston Auto Oy esittää 1.1.2018 solmitun linjan 665A U-sopimuksen laajentamista kattamaan myös haettavat vuorot. Heidän toiveensa on, että kuntayhtymälle sopii sopimuksen soveltaminen.
 
U soppari kyllä loppuu viimeistään sitten 2019 elokuussa ja toisaalta jatkaako Koivisto omaa liikennettä muutenkaan sen jälkeen sitten.
 
U soppari kyllä loppuu viimeistään sitten 2019 elokuussa ja toisaalta jatkaako Koivisto omaa liikennettä muutenkaan sen jälkeen sitten.

Koivisto hakee reittilupaa 1.6.2028 asti. Mutta ainahan lupia voidaan peruuttaa, jos ei ole pokaa. Sopimuksia tehdä ja miten reakoi Järvenpää?
 
HSL on kyllä tehnyt todella nihkeästi sopimuksia päällekkäisen liikenteen kanssa. Esimerkiksi kaikki Itäväylän U-sopimukset irtisanottiin pian sen jälkeen kun oli perustettu Itäkeskuksen ja Söderkullan väliä kulkeva linja 841 ja länsimetron liityntäliikenteen alkaessa lopetettiin kaikki Länsiväylän U-sopimukset, vaikka nuo on vähemmän päällekkäisiä kuin mitä tuon linjan jatkaminen olisi HSL-liikenteen kanssa.
 
Takaisin
Ylös