Lahdenväylän linjastosuunnitelma

Max

Liittynyt
26 Elokuu 2008
Viestit
1,210
Lahdenväylän suunnan bussien linjastosuunnitelmasta ei taida olla täällä vielä keskustelua?

Helsinkiin suuntautuvia linjoja ollaan katkaisemassa Kalasatamaan ja toisessa päässä jatkamassa Tikkurilan ja Koivukylän asemille.

Omalta kotioveltani olisi jälleen 6 bussia tunnissa Tikkurilaan, kun uusi 641 aloittaa Tikkurilan ja Hyrylän välillä. Toisaalta sen ja 631 uusi reitti näyttävät yhdessä siltä, että 619 lopetetaan, vaikkei sitä missään mainitakaan. Muutenkin vähän hä,äävää, että ilmeisesti mm. Tuusulanväylän ja Kehä 3 suunnan linjat ovat poissa kartoista, vaikka liikkuvatkin samoilla nurkilla.
 
Oli ihan pätevän näköinen suunnitelma, mutta parista asiasta laitoin HSL:lle viestiä.

1) 711 vaikuttaa melko turhalta tsydeemiltä ja sen voisi korvata linjan 718 reitinjatkeella Hakunilaan.

2) 721 ei tarvita Maarinkunnaalla, koska siellä kuitenkin on linjat 570 ja 717. Linjan voisi ajaa Kehä III:sta Ala-Tikkurilan kautta Tikkurilan asemalle ja sieltä edelleen suunnitellulle reitille. Samalla linjan 735 tarjontaa voisi vähän karsia kun tulee niin paljon päällekkäisyyksiä muiden linjojen kanssa.

3) uuden Linjan 736 vuoroväli kuulostaa melko omituiselta, koska sillä on kuitenkin tarkoitus kattaa Kuusikko, Sotunki, Kuninkaanmäki, Nikinmäki ja Leppäkorpi. A1-kalustotyypin autot tuonne ei läheskään riittäisi ja päivisin voisi harkita jopa puolen tunnin vuoroväliä.

4) 734 ja 737... jommankumman voisi poistaa ja hoitaa liikenteen ihan hyvin vain jommalla kummalla linjalla.

5) Tuo Koivukyläntien ylitarjonta on jo hitusen yli menevää. Linjan 631 voisi ajattaa nykyisen 736 reittiä Leinelän asemalle asti ja sieltä oikealle reitilleen.
 
5) Tuo Koivukyläntien ylitarjonta on jo hitusen yli menevää. Linjan 631 voisi ajattaa nykyisen 736 reittiä Leinelän asemalle asti ja sieltä oikealle reitilleen.

Tässä on kyllä se hyvä, että Koivukyläntien varrella asuvat pääsevät jatkossa viikonloppuisin fiksusti Leinelään. Nykyään 631 ja 623/574 menevät peräkkäin, joten sinne pääsee puolen tunnin välein. Jatkossa sunnuntaina voisi päästä joka junaan vaihdolla.
 
Jos linjan 641 on tarkoitus palvella Hyrylän asukkaiden yhteytenä Tikkurilaan, sen olisi kyllä aika hyvä ajaa Leinelästä eteenpäin reittiä Koivukylänväylä - Talvikkitie - Lummetie - Kielotie - Unikkotie - Terminaali. Sille ehdotettua reittiä nykyään ajava 631 kestää Leinelän kohdalta Tikkurilaan helposti 15 minuuttia, ja tuossa on vielä tehty lisäkierros Simonsillan kautta kolmine tiukkoine kurveineen. Jos bussi ajaa lähes 20 minuuttia tuota väliä, ei Hyrylästä olla ihan äkkiä Tikkurilassa.

Ehdottaisin siis, että 641 ajaisi noin, 631 vanhaa reittiä, ja joko 611 tai 711 jatkettaisiin Simonsiltaan nykyistä 619 reittiä. Taitaa vain maksaa enemmän kuin tuo ehdotus...
 
Tässä on kyllä se hyvä, että Koivukyläntien varrella asuvat pääsevät jatkossa viikonloppuisin fiksusti Leinelään. Nykyään 631 ja 623/574 menevät peräkkäin, joten sinne pääsee puolen tunnin välein. Jatkossa sunnuntaina voisi päästä joka junaan vaihdolla.
Mutta eikö olisi hieman epäreilua Talvikkitien pohjoispuolen asukkaita kohtaan ajaa kaikki mahdolliset linjat sieltä..? Sanoisin, että riittäisi vallan mainiosti 4:kin vuoroa sunnuntaisin tuolla tiellä. Sitäpaitsi matkat yleensä Koivukyläntieltä suuntautuu Tikkurilaan päin, paitsi niiden jotka ovat kävelyetäisyydellä Leinelän asemasta.

Jos linjan 641 on tarkoitus palvella Hyrylän asukkaiden yhteytenä Tikkurilaan, sen olisi kyllä aika hyvä ajaa Leinelästä eteenpäin reittiä Koivukylänväylä - Talvikkitie - Lummetie - Kielotie - Unikkotie - Terminaali. Sille ehdotettua reittiä nykyään ajava 631 kestää Leinelän kohdalta Tikkurilaan helposti 15 minuuttia, ja tuossa on vielä tehty lisäkierros Simonsillan kautta kolmine tiukkoine kurveineen. Jos bussi ajaa lähes 20 minuuttia tuota väliä, ei Hyrylästä olla ihan äkkiä Tikkurilassa.

Ehdottaisin siis, että 641 ajaisi noin, 631 vanhaa reittiä, ja joko 611 tai 711 jatkettaisiin Simonsiltaan nykyistä 619 reittiä. Taitaa vain maksaa enemmän kuin tuo ehdotus...
Taitaa tuo 641 olla enemmän ajateltu niin, että se toimisi syöttöliikenteenä Leinelän asemalle, jossa pitäisi tietysti tahdistaa junaan, jolloin Tikkurilaan voi päästä jopa 10 minuutissa.
Tuo 711 tuossa suunnitelmassa vaikuttaa melko turhalta systeemiltä, joten ehkä 611? Vaan tuleeko linjasta sitten hieman liian pitkä ja ajettaisiinko sitä sitten myös sunnuntaina vai hoidettaisiinko tarjonta Simonsiltaan silloin linjan 641 N- tai K-vuoroilla? Huom. 711 ei ole myöskään suunniteltu kulkevaksi sunnuntaisin.
 
718 menee Hakunilaan, mutta uusi 711 taas ei, niiden reitit erkanevat Lahdenväylällä, Kehä III:n kohdalla. Mitä siis ajat takaa?
Linjan 718 kääntö Hakunilan ostarin kohdalta Kyytitielle päin. Ja kilometrin päässä se saavuttaa kaavaillun 711 reitin Porttipuiston kohdilla. 711 linjalta jäisi tällöin vain yksi tai kaksi pysäkkiä väliin laskentavasta riippuen, joista kulkee kuitenkin muitakin linjoja. Nissaksesta ei kuitenkaan tarvitse niin paljoa tarjontaa, että 717 ja 718 pitäisi ajaa sieltä. Hakunilastahan tuon linjan matkustajat pääasiassa tulevat. Samalla Kyytitien varsi Porttipuiston kohdalla saisi yhteyden keskustaan. Ja tuohon lipsahti kirjoitusvirhe - tarkoitin HakuniLASTA. Pahoittelut sekaannuksesta
 
Huomaan, että osa linjoista on jostain syystä pätkäisty Kalasatamaan, vaikka Rautatientorille mahtuisi muutama harvoin kulkeva seutubussi.

Tämä sama seutulinjojen katkaisu halutaan HS:n mukaan ulottaa myös Vihdintien ja Tuusulanväylän linjoille, jotka katkaistaisiin Valimon ja Käpylän juna-asemille, jossa vaihto junaan tai pikaraitiovaunuun.
 
Huomaan, että osa linjoista on jostain syystä pätkäisty Kalasatamaan, vaikka Rautatientorille mahtuisi muutama harvoin kulkeva seutubussi.
Ei mahdu. Rautatientorin bussiterminaali natisee jo nyt liitoksistaan. Lisäksi nuo aiotut seutulinjat eivät ole erityisen harvoin kulkevia.
 
Ei mahdu. Rautatientorin bussiterminaali natisee jo nyt liitoksistaan. Lisäksi nuo aiotut seutulinjat eivät ole erityisen harvoin kulkevia.
Lisäksi tässä on myös sellainen juttu, että jos linja on pitkä, sen luotettavuus kärsii. Nyt Rautatientorin hirmu määrä busseja lähtee muutamien minuuttien sisään kulkemaan kohti pohjoista, jolloin liikenne ruuhkautuu ikävästi. Pahimmillaan Rautatientori-Hakaniemi väli kestää n. 6-8 minuuttia ja Sörnäisiin 10-14 - sama juttu aamulla toiseen suuntaan. Ruuhkaisen osuuden voi välttää a) metrolla b) raitivaunulla joihin molempiin olisi luultavasti hyvä vaihtoyhteys. Lisäksi kaikki tuskin jäävät Rautatientorille, jolloin metro tai ratikka on loistava vaihtoehto kun vie syvemmälle keskustaan.
 
HSL:n hallitus päätti tänään hyväksyä Lahdenväylän linjastosuunnitelman ohjeellisena noudatettavaksi aikaisintaan syysliikenteen 2019 alusta lähtien.
 
Miksi Lahdenväylän suunnalla ei siirryttä full hd -liityntään, miksi tällainen puolitien ratkaisu, että katkotaan keskustalinjat kantakaupungin laidalle, josta pääsee kätevästi jatkamaan ruuhkaisella metrolla tasan yhteen suuntaan?

Kalasataman terminaali on varmasti ihan ok ratkaisu sen jälkeen, kun Vallilanlaakson ratikka on rakennettu, mutta siihen menee vielä tovi jos toinenkin.
 
Miksi Lahdenväylän suunnalla ei siirryttä full hd -liityntään, miksi tällainen puolitien ratkaisu, että katkotaan keskustalinjat kantakaupungin laidalle, josta pääsee kätevästi jatkamaan ruuhkaisella metrolla tasan yhteen suuntaan?

Tällä Kalasataman ratkaisulla turvataan kuitenkin suorat yhteydet Itä-Vantaalta Viikin ja Kumpulan yliopistokampuksille, samoin vaihtoyhteydet raitiolinjoille. Ja tosiaan myös siihen metroon.

Mä pidän itse tätä Kalasataman ratkaisua nimenomaan hyvänä ratkaisuna, jolla pystytään vähentämään (joukkoliikennevälineistä aiheutuvaa) tungosta siellä missä sillä on eniten negatiivisia ulkoisvaikutuksia (l. haittaa kaupunkiympäristölle ja keskustan ratikkaliikenteelle), eli Hämeentiellä ja erityisesti Hakaniemen ja Rautatientorin välillä.

Helsingin ydinkeskustakin säilyy kuitenkin yhden vaihdon päässä saavutettavana, samoin mm. Ruoholahti, jonne pääsy vaatisi täysliitynnässä kaksi vaihtoa.
 
^ Totta, hvä pointti.

Sinänsä tämä olisi #muuten helppo rinnastaa kylän länsilaidan tilanteeseen, eli mitä jos ajettaisiin busseja (ongelmaliityntäalueilta) Länskäriä Keilaniemen kautta Otaniemeen. Sielläkin joku kampus qlemma...
 
Näköjään 731:n ja 738:n matkustajat joutuisivat suunnitelman mukaan "sakkolenkille" (vanhan) Lahdentien kautta. Melko erikoiselta tuntuva ratkaisu, kun siinä olisi vielä näiden lisäksi 739 Nikinmäkeen. Minusta 739 riittäisi vallan mainiosti palvelemaan Lahdentien melko vähäistä maankäyttöä, jolloin 731 ja 738 voisi kulkea mahdollisimman pitkään ja nopeammin Lahdenväylän moottoritietä.
 
Takaisin
Ylös