Ainakin näiden metron kapasiteettiselvitysten mukaan matkustajahuippu on Kulosaaren sillalla, eli jo Kalasatamassa jää kyydistä huipputuntina 1500 matkustajaa enemmän kuin nousee kyytiin. En tiedä onko tuossa luvussa vielä mukana Lahdenväylän matkustajien ajo Kalasatamaan, sitä on kuitenkin suunniteltu jonkin aikaa.
Lahdenväylän linjastosuunnitelmassa on linjattu, että huipputuntina tulisi Kalasatamaan 14 bussivuoroa. En tiedä myöskää minkälainen kuormitus näillä linjoilla on, tai olisi sitten kun muutetaan, mutta vaikka olisivatkin täysiä niin ei päästä ihan tuohon 1500 matkustajaan, etenkin kun kaikki tuskin jatkavat keskustaan päin.
Metron kapasiteetti on tosin teoreettinen luku, eli käytännössä tulee jo porua kauan ennen kuin ollaan kapasiteetissa, kun metro ei täyty tasaisesti, kuten kävi juuri Matinkylässä.
Viimeisin muokkaaja Makke93; 17.02.2018 kello 15:57.
Se joka kokee metron olevan liian täysi hänelle itselleen matkustaa, niin on täysin vapaa vaihtamaan Kumpulan kampuksen pysäkillä ratikkaan. Toki sekin tulee jossain vaiheessa täyteen... Mutta jos sekään ei kelpaa, niin monessa tapauksessa bussi+juna on myös vaihtoehto.
"An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur" - Axel Oxenstierna
"Saksan sodanjohdolla on eräs kultainen perinne. Se ei toivo, se laskee." - Majuri Sarastie
Nyt on myös huomioitava, että kun astuu vilkkaaseen aikaan Kumpulan kampuksen tai Viikin pysäkillä ulos Kalasatamaan menevästä bussista ja nostaa katseen ylös, pysäkille on yleensä juuri tulossa keskustaan menevä bussi. Kaikkia Lahdenväylän ja Viikin bussejahan ei Kalasatamaan päätetä.
"Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang
Olkookin että 738 on ihan perusteltua päättää Kalasatamaan herää kysymys että miten työmatkayhteydet Inexille hoidetaan kantakaupungista. Nykyinen 4.59K on ensimmäinen lähtö koko Lahdenväylän suuntaan Keskustasta ja tuohon aikaan metrokaan ei vielä liikennöi, joten jääkö sitten kuitenkin joku NK-tyyppinen ratkaisu vai mitenhän tuo ollaan ajateltu tehdä sitten.
738K aiotaan lakkauttaa Keravan linjastosuunnitelman mukaan elokuussa 2019 samaan aikaan Kalasatamaan päättämisen kanssa. HSL:n tarkoituksena on, että Inexille mennessä mennään ensin junalla Keravalle ja sieltä linjalla 978K, 978A, ym. (kirjain ei ole tiedossa). Tämä ei toki palvele Inexin yhteyksiä Viikistä ym.