Pohjois-Espoon ja Leppävaaran linjastosuunnitelma

Liittynyt
28 Helmikuu 2012
Viestit
728
HSL on julkaissut blogissaan luonnoksen tulevasta Pohjois-Espoon ja Leppävaaran seudun linjastosta. Merkittävimpänä muutoksena lienee uusi runkolinja 200 Elielinaukion ja Jorvin välillä, mikä korvaisi nykyiset linjat 217, 218, 226 sekä 235.

pohjoisespooleppavaara.blogspot.fi
 
HSL on julkaissut blogissaan luonnoksen tulevasta Pohjois-Espoon ja Leppävaaran seudun linjastosta. Merkittävimpänä muutoksena lienee uusi runkolinja 200 Elielinaukion ja Jorvin välillä, mikä korvaisi nykyiset linjat 217, 218, 226 sekä 235.

pohjoisespooleppavaara.blogspot.fi

Melko erikoisia muutoksia, täytyy sanoa. Erityisesti 217-235:n korvaaminen runkolinjalla on melko mielenkiintoinen ratkaisu. 202:n uusi reitti alkaa muistuttaa vanhaa e22:ta (Hämevaara-Leppävaara-Nihtisilta-Sinimäki). 224:n pisto Kuurinniityssä tuo mieleen e51:n aiheuttaman bussirallin Kaunialassa. Odotan melkoista palautemyrskyä erityisesti nupurilaisten ja kilolaisten suunnalta.

On tosin muistettava, että tämä on vasta luonnos.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös Turuntien seutulinjojen korvaaminen runkolinjalla ollut jossain vuosituhannenvaihteen lijastosuunnitelmassa? silloin kylläkin numerolla 230 jos muistan oikein.
Saa nähdä miten runkolinjojen tunnistettavuus kärsii, kun Töölön tullin kohdalla kulkee 3 eri runkolinjaa. HSL voisi vaikka ottaa käyttöön näille säteittäisille runkolinjoille oman värinsä. Esim. keltaisen.

Muuttumattomien linjojen listasta puuttuu 436, ja se mainitaan ainoataan 437 yhteydessä.
 
Muuttumattomien linjojen listasta puuttuu 436, ja se mainitaan ainoataan 437 yhteydessä.
Jossain aikaisemmin näin, että 436K alkaisi kulkemaan Juvanmalmin teollisuusalueen läpi Vihdintielle saakka josta Kehä III:lle ja normaalia reittiä. (tai toisinpäin)
 
Ei kai 243/244:n viikonloppuliikenne lopu, kun niiden kohdalla on vain arjen vuoroväli mainittu? :eek: Ja eipä Siikarannan yhteyttä varmasti käytetä, kun sinne tarvitsee Kirkkonummen lipun. Kovasti tuossa suunnitelmassa tunnutaan rankaistavan Pohjois-Espoota ja vähän pääväyliltä ja -alueilta syrjemmässä asuvia.
 
Minulta oli jäänyt koko kysely huomaamatta. Onneksi ei meidän seudulle(Järvenperä) tule lakkautuksia. Tai mene ja tiedä, eiväthän suunnitelmat vielä ole lopullisia.

Vähän huono juttu ettei 224:ää saatu kulkemaan Kuuriniitystä Espoon keskukseen Sunan kautta Suvelan sijaan korvaamaan länsimetron takia poistuvaa linjaa 19. Vaikka en asu enää Sunassa niin oli mielestäni varsin epäreilua heikenttää yhteyksiä sieltä Espoon keskukseen ja junalle joka tulee olemaan ainoa järkevä tapa kulkea Helsinkiin, jättämällä sinne vain puolen tunnin välein kulkeva linja 136.

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
Linjastosuunnitelmasta on tehty päivitetty luonnos, joka on HSL:n hallituksen käsittelyssä tiistaina. http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018504-2
Merkittävin muutos edelliseen on Runkolinjan 200 päätepysäkin siirto Jorvista Espoon keskukseen.

Toinen muutos jonka huomasin on linjalle 566 V-reittivariaation lisäys, joka kiertää Järvenperän kautta. Eikö V-linjan pitäisi olla joko oikaiseva reittivariaatio, tai toinen kiertävä reitti, jos K ei ole vapaana, eikä linjan ainoa kiertävä reittivariaatio?
 
Linjastosuunnitelmasta on tehty päivitetty luonnos, joka on HSL:n hallituksen käsittelyssä tiistaina. http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018504-2
Merkittävin muutos edelliseen on Runkolinjan 200 päätepysäkin siirto Jorvista Espoon keskukseen.

Toinen muutos jonka huomasin on linjalle 566 V-reittivariaation lisäys, joka kiertää Järvenperän kautta. Eikö V-linjan pitäisi olla joko oikaiseva reittivariaatio, tai toinen kiertävä reitti, jos K ei ole vapaana, eikä linjan ainoa kiertävä reittivariaatio?
V-kirjainvariaatiota on yleensä käytetty ruuhka-aikaan liikennöivillä normaalireitistä poikkeavilla vuoroilla.
 
Muita muutoksia ei sitten tainnut tulla eli Nupurilaisten toiveita ei sitten kuunneltu Leppävaaran yhteydestä vaan jatkossa mennään vaihdolla Ikealla tai Espoon keskuksessa. Voi olla että tästä tulee myöhemmin sanomista. Ainakin vaihto-olosuhteita pitää kehittää merkittävästi koska osa ihmisistä tulee Turuntien varrelta runkolinjalla. Jos vaihdot saadaan toimimaan niin sittenhän homma on ihan ok. Runkolinjan 10 minuutin vuoroväli antanee siihen ainakin mahdollisuuden.
 
HSL selvittää voiko osan linjan 245 lähdöistä ajaa A-varianttina, joka liikennöisi Kattilaan asti.
Kattilantien ja Kattilan päätepysäkin kunto eivät toistaiseksi mahdollista ympärivuotista liikennöintiä
alueelle. Espoon kaupunki ja Metsähallitus tien omistajana ovat mukana selvitystyössä.

Miksiköhän ne väkisin haluaa sitä sinne asti, Haltian tarkoitushan oli siirtää painopistettä sinnepäin ja siitä jalat alle.
 
Miksiköhän ne väkisin haluaa sitä sinne asti, Haltian tarkoitushan oli siirtää painopistettä sinnepäin ja siitä jalat alle.

Haltian ja Haukkalammen metsäreiteillä on melkoisesti ”ruuhkaa”. Kattilasta pääsee paremmin suoraan rauhalliseen metsään.
 
Ehkä ympärivuotista reittiä tuonne Kattilaan asti ei tarvita, mutta kesällä se on varsin perusteltu. Olin siinä uskossa, että A-reitti lakkautetaan kokonaan mutta ilmeisesti asia on nyt otettu uudelleen käsittelyyn. On myös metsähallituksen etu, että osa kävijävirrasta ohjataan Kattilaan. Tällä hetkellä Haukkalammen alue ei ole metsän rauhaa nähnytkään. Tuon linjan 244 hyvä puoli lienee siinä että sillä saadaan ohjattua osa kävijöistä toiselle puolelle Nuuksiota, jolloin kuormitus on tasaisempaa.
 
HSL:n hallitus ei tämän päiväisessä kokouksessaan hyväksynyt linjastosuunnitelmaa, vaan jätti sen pöydälle seuraavaan kokoukseen asti, joka pidetään 27.3. Linkki uutiseen.
 
Takaisin
Ylös