Yhteysväli Espoo-Lentoasema

Minä taas en kaipaa yhtään aikaa ennen kehärataa.
En minäkään :) Asun tosin paikassa, joka luultavasti on hyötynyt radan tulosta eniten. Ennen meiltä lentokentälle mentiin ensin yhdellä bussilla Tikkurilaan ja sieltä toisella kentälle, mihin aikaa kului vaihdoista riippuen helposti 45 minuuttia. Lyhyille työmatkoille ilman matkalaukkua tulikin useimmiten mentyä pyörällä kentälle (n 6 km). Nyt kävelen viisi minuuttia junaan ja ajan sillä kolme minuuttia.
 
Minä taas en kaipaa yhtään aikaa ennen kehärataa. 615:ssä matkustaminen oli välillä kuin sillipurkissa (eikä aina siksi, että matkustajia olisi paljon, vaan käytävät ja penkit oli tukittu matkalaukuilla), matka-aikaa oli tosi vaikea ennustaa ja vuoroväli oli harvempi kuin junalla. Noiden välttämiseksi kävelen lentokentällä ilomielin muutaman sata metriä sisätiloissa. Jopa Mäkelänkadun varresta mennessä vaihdan ennemmin Käpylässä junaan kuin odotan 615:ttä.

Todellakin. Itse paljon työmatkoilla 615:llä matkustaneena ja nyt kehäradalla, juna on palvelutasoltaan ihan eri tasolla. Kuulun niihin, joilla teoriassa matka-aika piteni 615:n poistumisen myötä, mutta bussiyhteyden matka-ajat vaihtelivat niin paljon, että sillä piti ottaa ainakin 30 minuuttia enemmän varautumisaikaa matka-ajan vaihteluun. Siksi vaikka paperilla ja Reittioppaan mukaan matka-aika on pidentynyt, todellinen matka-aika (eli kuinka paljon aikaisemmin oikeasti pitää matkalle lähteä) on silti lyhentynyt.
 
Minä taas en kaipaa yhtään aikaa ennen kehärataa. 615:ssä matkustaminen oli välillä kuin sillipurkissa (eikä aina siksi, että matkustajia olisi paljon, vaan käytävät ja penkit oli tukittu matkalaukuilla), matka-aikaa oli tosi vaikea ennustaa ja vuoroväli oli harvempi kuin junalla. Noiden välttämiseksi kävelen lentokentällä ilomielin muutaman sata metriä sisätiloissa. Jopa Mäkelänkadun varresta mennessä vaihdan ennemmin Käpylässä junaan kuin odotan 615:ttä.

Minulle ero on niin suuri, että se on lisännyt selvästi lentomatkustamistani. Ennen lentokentälle meno oli minusta vaivalloista, enää ei ole. Se yhdistettynä halpoihin lentolippuihin on tehnyt helpoksi käydä viikonloppuisin jossakin päin Eurooppaa.

Tässä nyt ei olekaan kyse siitä, että huononsiko kehärata tilannetta vai ei. Pointtini oli, että Espoo, L-Uusimaa suunnalta matka-aika on ihan älytön suhteessa siihen mitä se ennen oli (lentokenttäbussien aikaan). Eikä kyse myöskään ole mistään Turun vuorojen matkustajamääristä, vaan siitä että linjalle Espoo-Kehä I-Lentoasema olisi kysyntää. Monet myös takertuvat jotenkin siihen, että se olisi turha investointi tai että kehärata korvaa sen. Kuitenkin esim. 617 linjan saisi paljon kannattavemmaksi jos se käännettäisiin Espooseen.
 
Kuitenkin esim. 617 linjan saisi paljon kannattavemmaksi jos se käännettäisiin Espooseen.

Kuinka paljon olet käyttänyt nykyistä linjaa 617? Voin kertoa, että tänäkin aamuna Hakaniemen-Sörnäisten-Vallilan-Käpylän varresta kulki telibussillisen verran väkeä Tammiston-Vantaanportin-Lentoaseman työpaikka-alueille. Väittäisin, että 617:n kannattavuus (kustannus per nousija) on jo varsin kiitettävällä tasolla, sillä linjallahan käytetään samaa kalustoa, joka kulkee 614/615:llä varsinaiseen ruuhkasuuntaan.
 
Kuinka paljon olet käyttänyt nykyistä linjaa 617? Voin kertoa, että tänäkin aamuna Hakaniemen-Sörnäisten-Vallilan-Käpylän varresta kulki telibussillisen verran väkeä Tammiston-Vantaanportin-Lentoaseman työpaikka-alueille. Väittäisin, että 617:n kannattavuus (kustannus per nousija) on jo varsin kiitettävällä tasolla, sillä linjallahan käytetään samaa kalustoa, joka kulkee 614/615:llä varsinaiseen ruuhkasuuntaan.

614 ja 615 korvaisivat 617 ihan tarpeeksi hyvin. Alunperinhän 617 perustettiin koska kehäradan alussa linja 615 kulki täynnä, mutta nykyään sinne mahtuu ihan hyvin. Kallio-Mäkelänkatu (n. 100 000as.) akselilta on jo kiitettävä valikoima nopeita yhteyksiä Vantaalle ja kentälle, kun taas Espoo-L. Uusimaa (n. 300 000as.) ei ole yhden yhtä bussia Keski-Vantaalle.
 
Ongelma on myös yhtä vaikea jos katsotaan työmatkaa Pakkala-Jorvi-Pakkala.

Reittiopas näytää aamuvuoroon menoajaksi 70-80min kahdella tai kolmella vaihdolla. Samoin iltavuorosta paluu.

Tämä tarkoittaa siis ilta- ja aamuvuoron väliin 3h matkantekoa.

Autolla kestää 25min/suunta.

Poikittaiset yhteydet ovat kyllä Keski-Vantaan ja Keski-Espoon välillä surkeita.
 
Jorvista pääsee Vantaalle linjalla 565, josta Pakkalaan 572 tai 574. Vaihdon voi vielä tehdä samalla pysäkkikatoksella.
Matka-aika on tosin se 70 minuuttia, mutta poikittainen bussiliikenne pitkillä välimatkoilla onkin hidasta.
 
Jorvista pääsee Vantaalle linjalla 565, josta Pakkalaan 572 tai 574. Vaihdon voi vielä tehdä samalla pysäkkikatoksella.
Matka-aika on tosin se 70 minuuttia, mutta poikittainen bussiliikenne pitkillä välimatkoilla onkin hidasta.

Joo, poikittaisessa liikenteessä on varsin erikoiset suunnitteluperiaatteet. Kehä III:lla Vantaankosken ja Espoon keskuksen välillä menee välillä yksi bussilinja ruuhka-aikaan 40 min välein, välillä ei ainuttakaan bussilinjaa ja yhdessä kohtaa säteittäinen bussilinja käyttää hetken Kehä III:a.
 
Joo, poikittaisessa liikenteessä on varsin erikoiset suunnitteluperiaatteet. Kehä III:lla Vantaankosken ja Espoon keskuksen välillä menee välillä yksi bussilinja ruuhka-aikaan 40 min välein, välillä ei ainuttakaan bussilinjaa ja yhdessä kohtaa säteittäinen bussilinja käyttää hetken Kehä III:a.

Ennen Kehärataa Espoon keskuksen ja Lentoaseman välillä ajettiin linjaa 535, joka kulki Kehä III:a ja sen rinnakkaiskatuja pitkin. Se oli nousijamääriin suhteutettuna koko seudun kalleimpia linjoja, koska reitti oli pitkä, mutta kyydissä oli sivun aikana yleensä vain kourallinen väkeä. Maankäyttö Kehä III:n varressa ei liene parissa vuodessa juuri tehostunut, joten tuskinpa vastaavalle linjalle kovin suurta suosiota tulisi nytkään.
 
Ehkä pitää paikkansa, että lentoasemalle ei välttämättä kannata ajattaa linjaa Espoosta, mutta yhteydet Espoosta Vantaalle ovat silti erittäin huonoja. Jos kehää ja sen vierustaa ajaminen ei nosta matkustajamääriä niin mikäs pakko sieltä on sitten ajaa? Voihan ne linjat vetää muualtakin.
 
Ehkä pitää paikkansa, että lentoasemalle ei välttämättä kannata ajattaa linjaa Espoosta, mutta yhteydet Espoosta Vantaalle ovat silti erittäin huonoja. Jos kehää ja sen vierustaa ajaminen ei nosta matkustajamääriä niin mikäs pakko sieltä on sitten ajaa? Voihan ne linjat vetää muualtakin.

Kunhan saataisiin ensin aikaiseksi linjan 560 jatke Myyrmäestä MAtinkylään. Seuraa sille tulevasta linjasta 570, jolle voisi toivoa jatketta Aviapolisin asemalta lännen suuntaan (Pähkinärinne/Askisto ?) ja joskus ehkä Espoon keskukseen.
 
Ehkä pitää paikkansa, että lentoasemalle ei välttämättä kannata ajattaa linjaa Espoosta, mutta yhteydet Espoosta Vantaalle ovat silti erittäin huonoja. Jos kehää ja sen vierustaa ajaminen ei nosta matkustajamääriä niin mikäs pakko sieltä on sitten ajaa? Voihan ne linjat vetää muualtakin.

Yhteydet erityisesti Länsiväylän varresta Vantaalle kyllä paranivat erittäin merkittävästi Länsimetron käyttöönoton myötä ja liitynnän käynnistyminen yhä parantaa tilannetta. Toki keskustavaihdossa on pitkä kävelymatka, joka johtuu siitä, että Pisaraa ei ole rakennettu. Kuitenkin yhteys on erittäin luotettava ja vuoroväli on hyvin tiheä. Samoin Rantaradalta on hyvät yhteydet Vantaalle ratojen varteen vaihtamalla Huopalahdessa tai Pasilassa.
 
Ei kai Pohjolan Liikenne sitä olisi lakkauttanut, jos matkustajia olisi riittänyt. Se "lentokenttäliikenteen järjestäminen muulla tavoin" tarkoitti että PL karsi rankasti koko liikennettään Turusta lentokentälle. Nykyään heillä on muutaman kerran päivässä suora vuoro Turusta lentokentälle ja yöaikaan Helsinkiin tulevat vuorot kiertävät lentokentän kautta kuten ennenkin. Tarjonta vähentyi murto-osaan aiemmasta, jolloin 540 tarjosi yhteyden lentokentälle lähes jokaiselta PL:n Turun vuorolta.
Ainakin hieman useampia vuosia sitten linjalla 540 oli myös ongelmia aikataulussa pysymisen kanssa. Linja kun oli riippuvainen Turun suunnasta tulevien pikavuorobussien aikataulussaan pysymisestä.

Mutta olihan tuo linja aikoinaan erikoinen, kun YTV-/HSL-alueen matkalipulla pääsi matkustamaan tavallista kaupunkibussia ylellisemmin.
 
Onkohan Vainion kanssa yritetty kuinka paljon tehdä U-sopimusta Turvesolmu-Lentoasema? Periaatteessa voisi olla toimiva myös tuolla välillä (jos sitä ylipäätään tarvitaan) ja nuo Vainion autot käy heittämässä ympäri Nihtisillassa.

Satakunnan liikenteellä ja Vainiolla jonkilainen soppari siinä on että Vainio 6 euron maksua ottaa satakuntalaisen kentälle menijät kyytiin.

Pääsee noihin mun mielestä kyytiin käteismaksulla jos haluaa vaikka missään sitä ei mainostetakaan.
 
Onkohan Vainion kanssa yritetty kuinka paljon tehdä U-sopimusta Turvesolmu-Lentoasema? Periaatteessa voisi olla toimiva myös tuolla välillä (jos sitä ylipäätään tarvitaan) ja nuo Vainion autot käy heittämässä ympäri Nihtisillassa.

Vainion kenttäsyötön luvissa on matkustajien otto- ja jättörajoitukset molemmissa suunnissa. Eli ainoastaan Turvesolmusta voi nousta Lentoaseman suuntaan ja Lentoaseman suunnasta ainoastaan Turvesolmussa voi jäädä pois. Vaatisi siis ainakin muutoshakemuksen, mikäli yhteys haluttaisiin muokata edes jollakin tasolla HSL-alueeseen kuuluvaksi palveluksi.
 
Takaisin
Ylös